Gå til innhold

Kjøpshjelp G31 540i


Snagg30
 Share

Anbefalte innlegg

Hei igjen! Her kommer en liten tråd for meg selv. Noen av dere vet at vi bestilte oss ny bil i fjor sommer som vi fikk i desember, knappe 3 uker etter så gikk AC kompressoren. Bilen har stått på Bavaria siden tidlig januar og der skal den stå til minst midten av mars, men dette har og blir utsatt ufattelig mange ganger noe som ikke er Bavaria sin feil. 
 

Men med det så har egentlig hele ny bil kjøpet vert en plage, og stort sett kun dårlige følelser knyttet til kjøpet. Mildt sagt en liten bil drøm som ikke gikk etter planen men slikt skjer. Men pga det så har jeg mistet litt gløden og funderer nå på ny bil, har gjort det en stund men med klar signal fra samboer så var det gjort, tankene har begynt å spire skikkelig! 
 

Jeg har siktet meg inn på G31 540i, da har jeg mulighet til å få oppleve en ‘’skikkelig’’ motor før Greta Thunberg og co får viljen sin. Her har jeg samtidig mulighet for tuning av ACS hvor jeg beholder hele garantien. 
 

Jeg er stort sett bestemt på bensin, men er åpen for innspill eller erfaringer. Er og åpen for innspill om dette er helt idiotisk av meg :) 

Jeg ser på finn at der er flere G21 330e for 730.000-750.000 hvor alle har gått lengre, alle har mindre utstyr og mer basic så her tenker jeg vår individual stiller seg ok til. 

Liker denne her vanvittig godt, deilig interiør og perfekt utstyr liste for store og små. Men er denne import ? Og bortfaller alt av garantier ved import?

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=196436232 

 

Denne her er og helt nydelig, helt riktig hele bilen! Men denne er import. 


https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=207330561


Denne er helt ok, flott bil for all del men kan ikke sammen lignes med de to over her. 
 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=196258954

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist at det som burde vært en ren positiv opplevelse i form av nybilkjøp skal ende slik. 

Men de 540i'ene var lålekre og støtter valget av bilmodell om du først skal bytte. Den finn-annonse nummer 2 sitt interiør appelerte virkelig til meg. 

Men det kan vel være lurt å se hva du får for 3-serien før du bestemmer deg. Jeg vil tro at Individual ikke har så mye å si for bruktprisen samtidig som mangel på xDrive kanskje vil trekke ned en del. Men jeg er ingen ekspert der. Minnes jo forøvrig kjøpstråden din da valget valget av RWD ble diskutert og et av argumentene dine var (edit: om jeg ikke husker feil) at du skulle ha bilen lenge og at det ikke vil ha så stor betydning at xdrive kanskje ville gjøre bilen mer lettsolgt når den engang skulle selges😋 

Edit: Kan jo være en del RWD tilhengere der ut, som deg, som helst vil ha bilen som bakhjulstrekk så ikke sikkert det har så mye å si.

Endret av laffe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@laffe Du har nok rett at det ikke har så mye å si, men jeg vil tro å mene det ikke gjør ting så mye verre og vil da værtfall ikke prise bilen noe mindre en den som ligger ute for 750.000kr,-. Jeg vil absolutt si vår bil er en flott og unik bil med det utvendige og innvendige pluss alt som var mulig av utstyr. 

Angående Xdrive så var det et sjansespill som jeg fortsatt står for, jeg bygde bilen for meg selv og ingen andre, Så her må jeg håpe på at noen med samme interesse for ‘’skikkelig’’ BMW med bakhjulstrekk melder seg. Men jeg var heller ikke klar over for et sinnsykt herk det skulle bli av hele bil kjøpet. Så planen var helt klart å beholde bilen lenge, men ting skjer. For all del så kan dette snu når bilen er tilbake men er stygt redd tankene og planene har grodd for mye nå :) 

 

Edit: om jeg ikke får det jeg så og si ønsker for bilen så blir det heller ikke noe av, da biter jeg i det sure eple. Det er ikke verdt å gå på et vanvittig stort tap for å bytte bil så tidlig. Men her redder nok rabatten vi fikk en del. 

Endret av Snagg30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg være helt ærlig så synes jeg ikke dette er noen god ide. kanskje en smule urasjonell tankegang. Jeg skal være den første til å si at G30 er fantastiske biler, jeg er selv veldig fornøyd med min. Men 5-serien er ikke lenger verd merprisen over en 3-serie, sorry men det er en bare ikke. Dette kommer fra en som har eiet nesten samtlige 5-serier. Det er ikke 5-serien som har blitt dårlig, det er forgjengeren F10 og nye 3-serien som er knakanes gode biler. 

Videre så får du da en bil som er eldre, eldre i teknologien og en mindre "fersk" bil. 

Du må uansett vente til din bil er ferdig, så bortkastet å ha spekket den opp slik du du ønsker, vente i 4 måneder på reprasjon og så selge den med ett voldsomt tap i forhold til nypris. Du må ikke la følelsen dine løpe så av sted at du gjør dumme økonomiske avgjørelser. 

Selv om rwd var ett riktig valg for deg, så er det ikke dette markedet etterspør. Noe som vil gjøre bilen din tungsolgt med mindre du firer på prisen. Jeg er redd folk velger xDrive fremfor utstyr, dette er totalt sett mer viktig for folk flest.

Hvis du likevel ønsker å kvitte deg med bilen, så kjøper du den bilen du skulle kjøpt i utgangspunktet...M340i Touring. Nå vet ikke jeg hva lovverket sier om rimelig vente tid på reprasjon, men jeg regner med at heving av kjøp ikke er mulig. Men å få til en deal hvor Bavaria kan ta din bil i bytte for tort og svie i bytte på en M340i bør være mulig. De klarer som regel å spore opp en bil i deres system, det være seg en demobil eller BMW Norge bil. Dette kunne de gjøre for meg, så det gikk å skaffe "brukt" M340i selv om ingen lå på Finn.no. Men du må være litt slu her, den Bavaria forhandleren som jeg fikk tilbud på ny M340i trakk på skuldrene og sa at det ikke fantes M340i å få tak i. De var selvsagt kåte på å signe kontrakt på en ny bil. Så gikk jeg til en annen Bavaria forhandler med "blanke ark"...sa jeg hadde i dag 540d og lurte litt på å bytte til en nyere brukt M340i. Han kunne tilby meg to biler, en BMW Norge bil (pressebil) og en administrasjonsbil fra Bavaria systemet. Begge sedaner dog da det var det jeg ønska, begge gått under 10 000 km men med solid prisreduksjon fra nypris.

Her får du litt klar tale fra meg, og det håper jeg du tåler uten å bli "krenket" (har blitt så popært er inne det). Jeg regner med du ønsker folk sin mening siden du oppretter ny tråd 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90 Takk for godt svar Fredrik, og nei jeg blir på ingen måte fornærmet av hva du sier. Jeg er fult klar over at jeg kan begynne å spinne tanker som ikke er alltid er heldig, og at mine planer ikke alltid er bra  og det var hoved grunnen til at jeg postet her inne for å få feedback om dette var helt idiotisk, noe det kan virke som det var. 
 

Jeg forstår tanken bak at det blir en eldre bil, og eldre teknologi. Men samtidig så får jeg da en hyggelig motor som jeg setter høyt å få eie. 
 

Og som jeg nevnte angående pris, får jeg ikke det jeg ønsker for bilen så blir det ikke noe av. Vi har vært generøs nok på bil fronten med vår økonomi og noe mer derifra blir det ikke. Men kanskje det var ønske tenking fra mi side at jeg skulle få rundt 750.000? Selv om jeg fortsatt mener om det er mulig for de som ligger der nå så burde jeg klare å få det for vår og med forbehold at noen er like glad i RWD som meg. 
 

Men det virker som dette ble rask nedstemt, muligens jeg bare skal vente litt å se hva jeg tenker når bilen er på plass. 
 

Takk igjen. 
 

@Evopower Nei noe heving gidder jeg nok ikke, ting tar tid og jeg ser helst å ikke styre så mye mer med det her. 
 

Siden alle andre tenker det er en idiotisk plan så er det nok jeg som tenker idiotisk her :) Jeg digger G21 uten tvil, men litt feed up akkurat nå. Og motoren i G31 var de som dro meg i den retningen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig kjip begynnelse på eierskapet av G21en din, men jeg ville nok avventet litt jeg også. Får du igjen bilen og eierskapet blir knirkefritt fremover etter denne fartsdumpen så tenker jeg nok at dette vil fade ut i historien og du vil bli meget fornøyd med den lekre 3eren.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte litt sånn jeg også med 4-serien etter en stund selv om det var på langt nær så omfattende reparasjoner/utbedringer. Det var helst ting som jeg jobbet for å få fikset på garanti, det være seg baklykter, LED-lykter foran, knapper på rattet som ble dårlige, fordelingskasse, høyttaler som spraket, rett og slett generelt "snægg" (no pun intended) som jeg ikke forventet av en nokså ny BMW til den prisen. Men når det har blitt luket ut av verkstedet uten å skape noen store diskusjoner og uten annen kostnad enn tid for meg pga garanti, så har jeg slått meg til ro med det. Og jeg må ærlig si at jeg liker bilen bedre og bedre etterhvert som tiden går, og når garantien har gått ut så har faktisk forholdet vårt (mitt og BMWen sitt altså) fått en ekstra boost, med litt ekstra omsorgsfølelse! Den har rett og slett vokst på meg og komt under huden på meg. Jeg tror du vil kunne oppleve det samme ettersom tiden går, selv om du og bilen i likhet med oss (meg og BMWen der altså) har fått noen knekker underveis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@StigJ @papertiger Takk for svar, jeg tar til meg alt dere sier og tar det med! Siden absolutt alle andre en meg ikke likte ideen så tenker jeg at jeg er litt på villspor. Jeg kommer ikke til å gjør noe nå, legger det fra meg en liten stund. Og beklager for en delvis unødvendig tråd for felleskapet :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du skal jo ikke bry deg så mye om hva andre mener. Du har ytret en tanke/ønske.

Slik jeg ser det så er det bare å kjøre på med ny bil. Det er jo dine penger uansett. Har du lyst og penger, hvorfor ikke?

Lurt er det nok ikke, men det var heller ikke lurt å kjøpe den bilen du kjøpte. Men dette visste du jo. Du gjorde det pga lyst.

Så hvorfor skal det stoppe deg nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Snagg30 skrev:

@StigJ @papertiger Takk for svar, jeg tar til meg alt dere sier og tar det med! Siden absolutt alle andre en meg ikke likte ideen så tenker jeg at jeg er litt på villspor. Jeg kommer ikke til å gjør noe nå, legger det fra meg en liten stund. Og beklager for en delvis unødvendig tråd for felleskapet :) 

Unødvendige tråder er jo kanskje det som sørger for mest liv og underholdning i et forum så tror ikke du trenger unnskylde deg🙂

Selv tror jeg du fort kommer på andre tanker når du får bilen tilbake fra verksted og kan begynne å se fram til sommerhjultid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Otis Du hadde et godt poeng så jeg tok det litt videre, jeg ble tilbudt 730.000kr for vår i innbytte pris helt til personen fant ut det var RWD. Så her @Evopower må jeg ta støyten for at jeg på død og liv skulle ha RWD og noe handel blir det nok ikke for prisen han var villig å gi ville bli noe lavere og da er jeg ikke interessert. Så akkurat nå har jeg lagt det ifra meg, tviler på jeg kommer til å legge den ut for å selge. Og helt ærlig ble jeg noe lettet over at det ikke blir noe bytte, å jeg sitter ikke lenger på finn.no å kverner :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra du har landa på noe. Da er sikkert jeg den eneste i landet som faktisk kunne kjøpt bilen din om jeg var i den budskjett klassen 😂 kun rwd på meg også. Kjøpte en xdrive men komplikasjoner, kostnader, og døll styrefølelse veier ikke opp for den ene dagen det er kjekt å ha xdrive her på sørvestlandet 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Evopower Tror det er like greit at det ble slik nå. Ja du og to andre til her inne som jeg vet om som ikke må ha xDrive :) 

Det var akkurat derfor jeg valgte bakhjulstrekk selv, det er ikke fordi jeg har dårlige erfaringer av xDrive men behovet er ikke der. Selv nå med denne vinteren som er sjeldent for våres del så er det ikke noe problem med en ny bil og noen gode dekk å kjøre på vinteren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...