Gå til innhold

Test av BMW iX3


 Share

Anbefalte innlegg

Hvor mye vet man om faceliften som kommer? Det har jo skjedd at facelifter tidligere har dreiet seg om ganske små detaljer, og eventuelt endringer på motorfronten eller tekniske løsninger som kanskje ikke er tilstede på en bil med elektrisk drift uansett.

xDrive er sikkert fint og flott, og skikkelig kjekt innimellom, men jeg tipper at ca. 90 % av de som tror de trenger det, ikke trenger det i det hele tatt. Når det i tillegg kommer et stort fratrekk i prisen for å ofre det til fordel for elektrisk drift, bør i alle fall de med en realistisk forståelse for behovet sitt klare å svelge den minikamelen :)

Ser frem til flere rapporter om iX3!

Endret av Grobian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler at mange her inne på forumet bor på den bløte kyststripen, og dermed ikke ser behovet for 4x4.

Men jeg tror ikke jeg går vekk fra 4x4 nå når jeg kjøpte meg det. Jeg er uansett litt enig med mange, det er ikke det at jeg trenger 4x4. Men du verden hvor enkelt alt er med 4x4! Jeg trenger nesten ikke tenke på hvor jeg kan kjøre, på offentlige veier. Jeg kan kjøre der jeg vil, og som oftest helt uten å tenke på at jeg skal få et problem. I lyskryss, bakker og lignende, det er så behagelig!

Når det gjelder ix3, så tenker jeg det er litt rart uten 4x4 når man begynner å få litt hk. Da blir det gjerne litt problemer når friksjonen blir redusert.

Men bevares! Til vanlig bruk, så går det helt fint uten 4x4. Og majoriteten av menneskene i Norge bor jo sør på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Grobian skrev:

Hvor mye vet man om faceliften som kommer? Det har jo skjedd at facelifter tidligere har dreiet seg om ganske små detaljer, og eventuelt endringer på motorfronten eller tekniske løsninger som kanskje ikke er tilstede på en bil med elektrisk drift uansett.

xDrive er sikkert fint og flott, og skikkelig kjekt innimellom, men jeg tipper at ca. 90 % av de som tror de trenger det, ikke trenger det i det hele tatt. Når det i tillegg kommer et stort fratrekk i prisen for å ofre det til fordel for elektrisk drift, bør i alle fall de med en realistisk forståelse for behovet sitt klare å svelge den minikamelen :)

Ser frem til flere rapporter om iX3!

Egentlig spot on begge to her. Når det gjelder facelift, blir det i grunnen bare spekulering. Men det er litt surt å kjøpe en nå, så kommer den med litt forandringer til høsten. Dette føler jeg da:) Jeg også er gleder meg til flere rapporter om denne bilen:)

47 minutter siden, Otis skrev:

Jeg føler at mange her inne på forumet bor på den bløte kyststripen, og dermed ikke ser behovet for 4x4.

Men jeg tror ikke jeg går vekk fra 4x4 nå når jeg kjøpte meg det. Jeg er uansett litt enig med mange, det er ikke det at jeg trenger 4x4. Men du verden hvor enkelt alt er med 4x4! Jeg trenger nesten ikke tenke på hvor jeg kan kjøre, på offentlige veier. Jeg kan kjøre der jeg vil, og som oftest helt uten å tenke på at jeg skal få et problem. I lyskryss, bakker og lignende, det er så behagelig!

Når det gjelder ix3, så tenker jeg det er litt rart uten 4x4 når man begynner å få litt hk. Da blir det gjerne litt problemer når friksjonen blir redusert.

Men bevares! Til vanlig bruk, så går det helt fint uten 4x4. Og majoriteten av menneskene i Norge bor jo sør på.

Jeg har hatt begge deler og er helt enig med deg @Otis. Veldig kjekt å ha, man slipper å gruble på om man kommer seg hverken her heller dær.(stort sett). Samme er det egentlig med SUV segmentet, man sitter høyt og man slipper å tenke på isklumper, fortauskanter osv. Å SUV, da regner vi bare med at den har 4x4. Når det er sagt, begge disse tingene har aldri vert en showstopper for min del når det gjelder å kjøpe bil. Ser jeg noe jeg liker, kommer skyggelappene og alle dem gode argumentene på hvorfor dette er akkurat den bilen jeg skal ha nå😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessante betraktninger, men selv jeg, som bor på Vestlandet og aldri har forstått greien med firehjulsdrift, ville ikke vurdert en bil med SUV-form uten. Rett og slett fordi den ser ut som den har 4wd, og da bør den også ha det. Og det hjelper ikke at den har en sterk pris. Jeg hadde sannsynligvis vært villig til å betale 200k mer for en 30e om jeg først hadde bestemt meg for dette karosseriet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare melde meg på de andre her. Problemet med iX3 er ikke isolert sett at den ikke har firehjulstrekk, men at den er en SUV som ikke har firehjulstrekk. Hele poenget med SUV er jo høy bil med firetrekk. Det er forventet på en sånn bil, og det hele får iX3 til å fremstå som en nødløsning. En annen greie som er litt dealbreaker er at den er laget i Kina, kall meg rar men dette blir bare feil. Jeg kan leve med at BMW lager biler i USA og Østerrike, men Kina liksom...🤔

Når dette er sagt så er det helt klart veldig mye bil for pengene, men jeg tviler på at alt for mange kommer til å gå for denne bilen. Da er e-tron 50 ett bedre kjøp, greit nok går den kortere men den har firetrekk og fremstår som en mer "komplett" SUV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90 masse ting som er skrudd sammen i østen. BMW går jeg ut i fra har sine retningslinjer og visse standarder ift. Å sette sammen en bil. Så at den er "assembled" i kina, tenker ikke jeg så veldig mye på. 
 

Er helt enig i det med SUV og at den bør ha 4x4. Det er nesten en selvfølge. E tron er nok ok den. Men det er ikke en BMW😎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Chris A skrev:

@Fredrik 90 masse ting som er skrudd sammen i østen. BMW går jeg ut i fra har sine retningslinjer og visse standarder ift. Å sette sammen en bil. Så at den er "assembled" i kina, tenker ikke jeg så veldig mye på. 

Som forbruker så vil man sikkert aldri merke at bilen er bygget i Kina. Det er bare meg som er sær, jeg er han ene av hundre som henger seg opp i hvor bilen er bygget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt X3 med diesel, hybrid og nå som el, sistnevnte er laget i Kina.

av disse 3 er kvaliteten, fit and finish spot on. Jeg kjørte som sagt noen mil på grus og hullete vei, ingen rasling ulyder eller issues.

Alle er enige om at denne bilen skulle hatt X-drive. Men baksiden av mangelen på det er, en mer leken bil, lenger rekkevidde og bedre effektivitet til alle årstider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor har ikke iX3 firehjulstrekk når løsningen med kun bakhjulstrekk medfører så mange ulemper (som f.eks at den ikke selges i USA pga. relativt kort rekkevidde og mangel på firehjulstrekk)? iX3 har ikke den samme drivlinjen som i3 selv om overordnet layout er nogenlunde den samme. De deler heller ikke plattform. Er det en annen og mer eksplisitt teknisk årsak til mangelen på 4x4 eller er årsaken ganske enkelt en ren spareøvelse fra BMW (lavest mulig utviklings og/eller produksjonskostnader)?

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik skrev:

Men hvorfor har ikke iX3 firehjulstrekk når løsningen med kun bakhjulstrekk medfører så mange ulemper (som f.eks at den ikke selges i USA pga. relativt kort rekkevidde og mangel på firehjulstrekk)? iX3 har ikke den samme drivlinjen som i3 selv om overordnet layout er nogenlunde den samme. De deler heller ikke plattform. Er det en annen og mer eksplisitt teknisk årsak til mangelen på 4x4 eller er årsaken ganske enkelt en ren spareøvelse fra BMW (lavest mulig utviklings og/eller produksjonskostnader)?

IX3 er ikke en masseprodusert bil i volum, slik at å lansere den World wide kanskje ikke har noen hensikt?
Tror vi snakker om ca 11-12.000 enheter totalt i 2021, det kan nesten se ut som eksperiment?

Der nok Kina er tiltenkt brorparten?

IX3 har nok samme drivlinje som innstegvarianten til i4, kanskje en synergi her?

 

image.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ron Jeremy skrev:

IX3 er ikke en masseprodusert bil i volum, slik at å lansere den World wide kanskje ikke har noen hensikt?
Tror vi snakker om ca 11-12.000 enheter totalt i 2021, det kan nesten se ut som eksperiment?

Der nok Kina er tiltenkt brorparten?

IX3 har nok samme drivlinje som innstegvarianten til i4, kanskje en synergi her?

World wide? Definitivt ikke hvis du ikke kan dekke etterspørselen. Jeg tenker også (hvis jeg er i godlune) at den er et slags eksperiment i relasjon til i4, men hvis jeg er litt kynisk tenker jeg at den er tiltenkt en rolle som substitutt i mangel av noe bedre før i4 kommer. Kanskje begge deler er det korrekte svaret?

Uansett er iX3 egentlig en ganske fin elektrisk bil hvis man kan klare seg med kun bakhjulstrekk. Den kjører åpenbart glimrende og resten av pakken er teknisk ganske OK.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Ron Jeremy

ja, man kan begynne å lure om det et eksperiment:) Nordmenn er jo også kjente for å hive seg på slike trender (elbil feks. Man sparer mye penger, både i innkjøp, og man merker det i daglige også) for dem som har økonomi til det.  Slik er det vel med andre bilprodusenter også, ikke alle modellene som kommer til norge heller. 
Ikke godt å vite hva Bilprodusentene tenker. Det er sikkert mange spørsmål rundt møtebordet dær ja. 😅
 

Ser man noen år tilbake når G30 hybrid kom. Ikke hadde den xdrive, ikke kom det en touring utgave, kort rekkevidde osv.  Var jo noen av spørsmålene. Det kom jo etterhvert på den og. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

iX3 ser ut som en veldig fin elbil til vanlig bruk, hadde den hatt litt mer rekkevidde og 4x4 hadde jeg seriøst vurdert den.

Vet at iX kommer, men den ser jo helt spaca ut og vet ikke helt hvor bra jeg liker planke-designen på skjermene inni bilen. Kanskje blir annerledes når man ser de IRL. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...