Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
11 timer siden, Skulebollen skrev:

Du kvir deg ikke på salg 🙈 er du ikke redd for at den blir ekstremt tungsolgt med den km? For ikke å snakke om reklamasjonsretten til bruktbil kjøper

Tja, reklamasjonsrett er jo basert på hva man kan forvente av produktet. En 10 år gammel bil med 345000km på telleren. Ergo må man forvente en påkost i form av vedlikehold i nærmeste fremtid, med mindre man er heldig. Spørs også hva man skriver i annonsen, men en M550d har oftest en kundegruppe som vet hva de kjøper. Jeg regner også med at bilen blir priset etter hva en kan forvente. Jeg tror dette burde være et uproblematisk salg, også om det skulle dukke opp noe i ettertid. Gitt at det ikke skjer noe første måneden. Reklamasjonsrett er IKKE det samme som garanti, som jeg leser mange tror på bl.a. Facebook-grupper. 

@liffi Lykke til med salg :) 

Skrevet
På 29.10.2022 den 11.20, Marius2002 skrev:

Tja, reklamasjonsrett er jo basert på hva man kan forvente av produktet. En 10 år gammel bil med 345000km på telleren. Ergo må man forvente en påkost i form av vedlikehold i nærmeste fremtid, med mindre man er heldig. Spørs også hva man skriver i annonsen, men en M550d har oftest en kundegruppe som vet hva de kjøper. Jeg regner også med at bilen blir priset etter hva en kan forvente. Jeg tror dette burde være et uproblematisk salg, også om det skulle dukke opp noe i ettertid. Gitt at det ikke skjer noe første måneden. Reklamasjonsrett er IKKE det samme som garanti, som jeg leser mange tror på bl.a. Facebook-grupper. 

@liffi Lykke til med salg :) 

Jeg har lest så mye rart på bruktbilsalg at jeg er blitt uhyre skeptisk vertfall 😅 selv på gamle "vrak" av noen kassebiler

33 minutter siden, liffi skrev:

SOLGT 😂👌🏻

Blir hentet så fort skilt er på !
Raskeste salget hittill 

46F427A3-2F84-439D-ACCC-2CCE3313EF5B.thumb.jpeg.c6b2e7cb8218ac028a5c327e13afe558.jpeg

Gratulerer 😁

Skrevet
4 minutes ago, Skulebollen said:

Jeg har lest så mye rart på bruktbilsalg at jeg er blitt uhyre skeptisk vertfall 😅 selv på gamle "vrak" av noen kassebiler

Solgt en e46 316i til 15k til en som skulle ha herjebil. Fyren rasa motoren/fikk kjedehopp på veien hjem. Han mente at det var full garanti fordi han ikke pruta på prisen. Han aksepterte penger tilbake eller at jeg fikset motoren på merkeverksted med kvittering 👌

Skrevet

Merkelige de motorene der egentlig 😅 Er ikke så lenge siden jeg så en 550d med rådelager havari på rundt 127k. Var helt fin dagen før.

Hva endte du opp med å gjøre med den hvite 535en som havarerte?

Skrevet (endret)
På 28.10.2022 den 23.30, Skulebollen skrev:

Du kvir deg ikke på salg 🙈 er du ikke redd for at den blir ekstremt tungsolgt med den km? For ikke å snakke om reklamasjonsretten til bruktbil kjøper

Jeg har kjøpt og solgt snart 30 biler kun i år, fortjeneste på flere hundre tusen. Har hatt 1 hendelse hvor en del var feil med en bil og dette løste vi med at jeg tok på meg hele regninga, men det er null stress for dette må man regne med. Og som @Marius2002 nevner så handler det om hva man kan forvente samt hva man skriver i annonsen. 

ellers gratulerer med salg til trådstarter, vanvittig kule biler du kjøper og selger :D 

edit: solgte en del i fjor uten noen har ringt i ettertid.

Endret av Snagg30
Skrevet

Gratulerer med raskt salg 👍 Jeg trodde virkelig ikke det var lønnsomt å importere biler ifra Danmark. Vet at de kan selge biler eks avgift men danskekrona er jo litt ugunstig 😅

Ved å kjøpe og selge biler som hobby så må man være klar på i ytterste fall måtte ta bilen tilbake. Stort sett så går det greit så lenge man selv er ærlig og samtidig ser an kjøper litt. Jeg selger ikke til hvem som helst, har sendt hjem mange på tidligere biler jeg har solgt.  Jeg solgte min Camaro til ett kvinnfolk som hadde ett romantisert bilde av hvordan det var å kjøre amerikansk muskelbil. Sånn var det jo ikke så da kom ho men en lang liste "feil"….jeg var ikke analyserende nok før jeg solgte. Greit, jeg gidder ikke og har ikke tid til konflikter…kom tilbake med bilen. Dumsnill? Ja, men så hjalp det at jeg angret litt på salget også 😂

Skrevet

Takk takk :) alltid greit når det går såpass fort. Men her var det ikke mye fortjeneste, men fikk også først beskjed om at den var gått litt over 300.. 😬😂 litt over å nesten en halv 100 over er litt forskjell

ja man må være litt obs på kjøp/salg men somregel så går det jo greit og dette er bare hobby å morro for min del men er ordentlig mtp firma / regnskap tilfelle ettersyn. Så tjene mye? Nei.. men da får man kjørt litt ymse også kost seg litt :) 

@Daniel. ja å denne motoren virker urørt men vet aldri.

den hvite står enda den. Ikke funnet ut hva jeg skal gjøre men har en kompis som er int i den men så har han en X5 han skulle fått solgt.. så bare ser an litt 

Skrevet

Du driver firma og må skatte av inntektene alså? 

Har fryktelig lyst å begynne med litt mer aktivt kjøp og salg jeg også.. hjelper dessverre ikke og bo i gokk 😅 

Skrevet

Skatter ikke noe særlig hvis jeg ikke tar ut noe 😬

mer som sagt bare for morro å jeg tenker å bygge opp til dyrere biler med tiden evt mere gammal drit 🤝 men greit å ha firma så alt er på stell tilfelle skattegutta står på døra her med hendene frem. Er vel begrenset hva man kan tjene ekstra privat osv tror jeg

Skrevet

Mener å huske at det er typ max 6 biler per år du kan kjøpe og selge før det regnes som at du driver næring, så det er nok lurt å ha firma med en gang. Ting som bilsalg er tross alt veldig enkelt å spore opp for myndighetene.

Skrevet (endret)

Man kan tjene opp til en viss sum som hobby før man må skatte men det kommer litt an på hvordan man gjør det, går man aktiv inn å leter etter biler som man skal kjøpe for å selge er dette å anse som næringsdrivende, man er og pliktig til å søke brukthandel bevilling til politet for det er ikke lenger privat salg men «forhandler».

Til et viss punkt vil man og få varsel fra Finn.no om å legge frem brukthandel bevilling om man selger og kjøper biler (snakker av erfaring). Når denne er lagt frem vil man og få bedrifts avtale med Finn.no noe som gir rabatter og andre forskjellige goder, jo flere annonser jo billigere annonser. 

Her kan man sjekke selv om man går under næringsdrivende eller ikke. 
https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/arbeid-trygd-og-pensjon/hobby-ekstrainntekt-og-smajobber/veiviser/

For å fastslå om du driver næringsvirksomhet må man vurdere om din virksomhet: 

• drives for egen regning og risiko
  • har et visst omfang
  • er egnet til å gå med overskudd over tid
  • tar sikte på en viss varighet
Endret av Snagg30
Skrevet
1 time siden, E.C. skrev:

Mener å huske at det er typ max 6 biler per år du kan kjøpe og selge før det regnes som at du driver næring, så det er nok lurt å ha firma med en gang. Ting som bilsalg er tross alt veldig enkelt å spore opp for myndighetene.

Har hatt flere 100 biler privat, og hadde i 2021 en gjennomgang med skattevesenet etter at noen hadde meldt meg ;)
Siden alt var hobby og jeg kunne "dokumentere" at det ikke var noen sinnsyk fortjeneste så ble det innafor. Grense på antall biler gjelder kun ved finn.no annonsering og ikke mot skatteetaten. Jeg ringte forøvrig skatteetaten noen år før og spurte hvor grensa går hen. Og det er pr.def eller var ihvertfall ikke da, men det ble mer en sånn greie at kan man leve av det, ja da er det næring.

Absolutt fordeler med fima, men man kan "dra strikken ganske langt" privat også :)

Skrevet

Skulle egentlig få inn en facelift M5 med manuell men etter litt sjekk å styr så ble kjøp kansellert. Jævelig synd egentlig men er Usa bil som er gjort om til eurospec. Km stand er 124k km å full spekket.

0C06376E-313A-4626-B11C-A7AB4449DE51.thumb.jpeg.14e377f58e345ed304fd95108c6bbb39.jpeg

meeeen.. etter å fått tak på digital historikk så ble plutselig dealen en annen.. selger påsto også det var Competition noe jeg stusset på men var tent på bilen så så litt forbi det. 

selgeren stilte seg jo uforståelig noe som kan stemme men 🤷🏼‍♂️

tror det blir trangt marked med bil som har gått så langt og kan / kan ikke ha fått byttet motor, men mangler jo dokumentasjon. 

lite utdrag B5AE2F1E-5BEE-4806-9910-1B9D6201D8A9.thumb.jpeg.f151cb0ab8a0f1debc163b6afb5927dd.jpeg

• 2 weeks later...
Skrevet

Hva tror dere markedet her hjemme er på et såpass sprekt interiør valg ? 😂

jeg synes det er litt tøft men tror det kan bli noe vanskelig å selge kanskje. . Alt etter pris men tilsvarende pris på tilsvarende bil så velger kanskje flertallet  sort skinn ?! 411DC617-C5C5-4EF0-AE00-1CDC9C2716FC.thumb.jpeg.b2eda7137bc1afbd55861ae7c6c885c3.jpeg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...