Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann!

Skal snart inn med bilen på EU kontroll og har pleid å dra av sorte N merker fra skiltet for sikkerhetsskyld, men vurderer å la det stå denne gangen. Er det noe vits å dra av merket før kontrollen? Noen her som vil dele erfaringer?

Kontrollen tas for øvrig på merkeverksted. (Sulland)

Skrevet

Oioioi. Dette temaet har vært oppe noen ganger før for å si det mildt :) Treffer du rett fyr så ser han vekk fra dette, treffer du på feil kar så blir dette error. Flere her inne har fått godkjent EU med sort N, andre har måtte rive det av. Det samme ute på kontroller langs veiene. For å helgardere deg selv så river du av, men tør du satse så lar du det være på om du synes det er penest.

Det har også vært stor diskusjon flere ganger hvorvidt sort N merke er pent og ikke, men det skal jeg ikke gå inn på :) 

Skrevet

Jeg hadde revet dem av, koster under en 100 lapp for nye merker. Jeg hadde sorte merker før men ble sendt på teknisk kontroll pga merkene, og med en bil som er langt i fra standard så gidder jeg faktisk ikke å ta den risikoen fordi det ser litte granne bedre ut med sorte merker. 
Du gjør som du vil, men jeg ville tatt dem av. Hvis bilen ellers er i slik stand at den skal godkjennes uten problemer hadde jeg ikke tatt den risikoen med sorte merker for å få en feil på kontroll som enkelt kan løses før kontroll.

Skrevet (endret)

Såpass oppegående er vel mekanikeren at om du lover og rive dem av/ber han rive dem av så godkjenner han bilen om det er eneste feil.. Hadde hatt dem på hadde jeg vert deg. Og ja, det ser uendelig mye penere ut enn blått 😁

Endret av Skulebollen
Skrevet
19 minutter siden, Skulebollen skrev:

Såpass oppegående er vel mekanikeren at om du lover og rive dem av/ber han rive dem av så godkjenner han bilen om det er eneste feil.. Hadde hatt dem på hadde jeg vert deg. Og ja, det ser uendelig mye penere ut enn blått 😁

Hver mekaniker må vel nå logge seg inn med Bank ID for EU-kontrollene de utfører, og det kommer vel et svar med en gang om hvorvidt bilen tas ut til ekstern kontroll av SVV etter at PKK-seddelen er kjørt igjennom. Vil ikke denne oppegående mekanikeren da risikere å miste verkstedets bevilling til å utføre EU-kontroll om SVV tar vedkommende på fersken i å godkjenne en bil med 2er feil?

Skrevet
14 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Hver mekaniker må vel nå logge seg inn med Bank ID for EU-kontrollene de utfører, og det kommer vel et svar med en gang om hvorvidt bilen tas ut til ekstern kontroll av SVV etter at PKK-seddelen er kjørt igjennom. Vil ikke denne oppegående mekanikeren da risikere å miste verkstedets bevilling til å utføre EU-kontroll om SVV tar vedkommende på fersken i å godkjenne en bil med 2er feil?

Nå blåser du voldsomt opp 😂

Skrevet

Min bil med sorte N merker fikk 2 er feil og tilsnakk fra mekaniker. Det varierer nok på hvem man møter. Den mekanikeren jeg fikk var veldig A4 og regelrytter. Bra, da vet man at alt er på stell etterpå, og det er blitt slik nå at mekanikeren blir personlig angrepet av systemet dersom han/hun slipper igjennom noe shady. Tar man 5 steg tilbake så er det jo ganske insane at fargen på et merke skal gi en slik feil. Andre land ler av oss. Men ser man det med inntørka, juridiske nitriste norske byråkratøyne så er det jo en selvfølge....sorte N merker er nesten fengsels straff 😂 jeg har flere sett liggnede med merker. Tar de av og på etter behov, eu kontroll etc. 

Skrevet
9 minutter siden, Solberg93 skrev:

Nå blåser du voldsomt opp 😂

Det er mulig (og strengt tatt spør jeg), men en 2er feil er vel en 2er feil uavhengig hva som er feilen? Alle vet jo hvordan SVV er..

Skrevet

Mister ikke bevillningen for en så liten feil, men blir opprettet en sak med avvik.

Er slutt på å være "grei"/"fornuftig"med folk nå. Feil er feil verken mer eller mindre...

Skrevet
36 minutter siden, Evopower skrev:

Tar man 5 steg tilbake så er det jo ganske insane at fargen på et merke skal gi en slik feil. Andre land ler av oss. 

Er ikke dette noe som vi har fått fra EU? Kan det tenkes at land som Tyskland også praktiserer dette strengt?

Skrevet (endret)
1 time siden, Saltkjelen skrev:

Hver mekaniker må vel nå logge seg inn med Bank ID for EU-kontrollene de utfører, og det kommer vel et svar med en gang om hvorvidt bilen tas ut til ekstern kontroll av SVV etter at PKK-seddelen er kjørt igjennom. Vil ikke denne oppegående mekanikeren da risikere å miste verkstedets bevilling til å utføre EU-kontroll om SVV tar vedkommende på fersken i å godkjenne en bil med 2er feil?

Det jeg tenker: 

Enten river man dem av selv, om man er tilgjengelig. Setter man bort bilen for dagen og er vekke, tar en oppegående servicevennlig mekaniker og river av klistremerket om det er alt som hindrer bilen fra og få en etterkontroll

Tenker sunn fornuft er en fin ting som sakte men sikkert forsvinner utav det norske velutdannede samfunn..

Blir litt som om en offentlig ansatt skal bytte en lyspære som står 2 meter over bakken.. Da må vel han ha stillas. Jeg hadde droppa regelen, satt opp en stige og fått bytta lyspæra. Om man da detter ned, blir det sikkert ett helvete for alt og alle.. Men jeg hadde tatt risken, og fått jobben gjort. 

 

 

 

 

Endret av Skulebollen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...