Gå til innhold

Hjelp til og se på Audi A6 3.0 TDI 2012 modell


mrkzie
 Share

Anbefalte innlegg

Hei. Er det noen på bimmers forumet her som har peiling på Audi? Driver og ser på denne bilen; 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=222816672

Bilen er foliert, merker at det var veldig smått rustboble i ene hjulbuen, dette skulle selger utbedre før bilen ble solgt. Panoramataket var tettet igjen pga lekkasje og funker dermed ikke.

Bilen står i Trondheim, søker hjelp til og se på bilen og få vurdering fra noen med erfaring fra Audi biler.

Bilen var bruktimportert og var først registrert med noe 20 000 km i Norge. Har hatt 3 eiere mener jeg på. Så det sto i servicehefte faktura fra 2018 at det var; lakkskade på høyre fordør, fukt i baklykter og skitt i vannkasse (?). Dette var siste "service" som lå i servicehefte, og sto at det skulle bli utbedret ved neste service..

Verdt og nevne: Bilen skal gjennom EU kontroll før den blir solgt.

Endret av mrkzie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, Slavearbeider'n said:

???

Hvilket forum er du på mister?

Fullt klar over at dette er ett forum for BMW men tenkte og høre om det var noen som har erfaring/peiling eller mulighet til og hjelpe. Skrev vel dette i annet/off topic itillegg så skal vel ikke ha noe og si?

 

Hvis det er helt bak mål får jeg bare slette tråden😊

Endret av mrkzie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 Audier var nok til å påføre meg en varig VAG allergi.🤢 Bilene pluss serviceverkstedene jeg brukte, rett og slett ikke bra nok. Egentlig skulle jeg aldri ha BMW, den gangen, men jeg angrer ikke på at jeg gikk over til BMW, har blitt 3 BMWer siden siste Audien. Tror ikke jeg har brukt like mye på disse 3 bilene til sammen som jeg brukte på hver av de to Audiene, i unødvendige utgifter vel og merke. Ingen planer om å se meg tilbake med andre ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si jeg har relativt grei peiling på biler, på et generelt grunnlag, så sånn sett kan jeg bidra.

Men som 540is sier, regkjede er problem på de før 2014. Er det ikke skiftet, så får du problemer med det etterhvert. 

I tillegg vil jeg bemerke hvordan eierne har håndtert feilene på bilen. Ikke godt! Den er bare 9 år, og allerede har den blitt behandlet slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styr unna de A6ene der, spesielt de med 3,0 TDI motoren. Dette kleine biler med motorer som ryker register, dårlige turboer og masse annet piss du ikke gidder. Flott når det er nytt, men som gammelt så er dette kostbare biler å holde. Jeg snakker av erfaring, skal aldri ha Audi igjen etter mine erfaringer med merket. 

For den prisen der så finner du deg en ryddig F11 525d med 3,0 liter eller 530d. Dette er bedre biler og N57 motoren i disse er milevis bedre enn VAG sin 3,0 TDI motor 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan svare deg litt, har eid et par av A6 C7 med 3.0 tdi. 

Forhandleren du nevner overpriser bilene mye i mine øyne og denne er intet untak.  259k for en en bil med defekt panoramatak ? det burde vell heller gis en kompensasjon andre veien om panoramataket ikke virker. her later det til påslag istedenfor. 

over til bilen, gjentagende feil på tidlige c7 3.0 tdi er mecatronic i girkasse og clutchpakke.  kjedestrammer på registerkjede som lager ulyd ved oppstart. kjede som rakler på føringer. ikke så ekstremt ofte de ryker, men det kan skje og det er veldig kjedelig. Lekkasje mellom motor og gir. og kjølevæskelekkasje nede i V mellom sylindre.  

gode biler å kjøre 🙂 men det er nok 100 biler jeg heller hadde kjøpt enn akkurat den der.

som @Fredrik 90 sier, kjøp heller f10/11 med n57. Det gjorde iallefall jeg 😀

 

@Fredrik 90

Endret av Magnus.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker og bukker for alle flotte svar! Var i hovedsak ute etter en 5 serie og skulle se på en fra samme forhandler; 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=221203547
 

Men da denne var reservert og den Audi A6en skulle legges ut så tenkte jeg bare og se og prøve den. Er ikke i tvil om at den Audi A6en er nydelig og se på, men må selvfølgelig forhøre meg her om motor og erfaringer her. Skal forhøre meg med en kompis som er god på Audi og se hva han syns. Har forøvrig sett på denne BMWen🤤🤤:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=222256412

 men den er dessverre veldig langt unna så vanskelig og fått sett og prøvd. Ellers skal jeg se om jeg finner noen andre jeg liker også kan jeg poste de her etter jeg har endret tittel😂.

 

Endret av mrkzie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, Magnus. said:

Jeg kan svare deg litt, har eid et par av A6 C7 med 3.0 tdi. 

Forhandleren du nevner overpriser bilene mye i mine øyne og denne er intet untak.  259k for en en bil med defekt panoramatak ? det burde vell heller gis en kompensasjon andre veien om panoramataket ikke virker. her later det til påslag istedenfor. 

over til bilen, gjentagende feil på tidlige c7 3.0 tdi er mecatronic i girkasse og clutchpakke.  kjedestrammer på registerkjede som lager ulyd ved oppstart. kjede som rakler på føringer. ikke så ekstremt ofte de ryker, men det kan skje og det er veldig kjedelig. Lekkasje mellom motor og gir. og kjølevæskelekkasje nede i V mellom sylindre.  

gode biler å kjøre 🙂 men det er nok 100 biler jeg heller hadde kjøpt enn akkurat den der.

som @Fredrik 90 sier, kjøp heller f10/11 med n57. Det gjorde iallefall jeg 😀

 

@Fredrik 90

 

15 hours ago, Fredrik 90 said:

Styr unna de A6ene der, spesielt de med 3,0 TDI motoren. Dette kleine biler med motorer som ryker register, dårlige turboer og masse annet piss du ikke gidder. Flott når det er nytt, men som gammelt så er dette kostbare biler å holde. Jeg snakker av erfaring, skal aldri ha Audi igjen etter mine erfaringer med merket. 

For den prisen der så finner du deg en ryddig F11 525d med 3,0 liter eller 530d. Dette er bedre biler og N57 motoren i disse er milevis bedre enn VAG sin 3,0 TDI motor 👍


Hvilke årsmodell og eksakt motor ville dere anbefalt?
Ønsker litt futt i motoren, liker og kjøre på. Bor i Trondheim så om dere har sett noe på Finn som ser bra ut og i nærheten hadde jeg ikke klaget på hjelp i form av link😊

Rundt en 200-250k kan jeg bruke, om det er +- 10-20k er ikke så nøye. Ønsker større bil så ikke sedan om den ikke er veldig spesiell😅

Endret av mrkzie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett deg på flyet, sats på at du tar den med deg. Be om mere detaljer av selger før du bestemmer deg.

Hammerfest - Trondheim er et stykke, men overkommelig skuring fra Fredag- Lørdag. Kjørte Alta-Oslo non-stop forrige helg i en gammal amerikansk pickup en kompis kjøpte usett uten at det var så aller verst. Med en BMW 550d skulle man tro at det vil gå helt fint! Skal sies at da jeg passerte Heimdal følte jeg selv at jeg var så godt som hjemme, og jeg skulle til Oslo, så alt er jo relativt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Overrasket over hvor mange som er negative til v6 3.0tdi her 🤔

 

Har en A8 fra 2005 med v6 3.0. denne har gått 280k km. Joda, register rasler ved oppstart 1-2 sek, og man må ut med motor og gir for og bytte kjedestrammer. Men ellers er motor helt nydelig, helt annet bunndrag enn m57. Og uendelig mye stillere. Hører knapt motoren, og merker knapt vogn på 2 tonn bak bilen. 

 

Går vel fortsatt på originalt kjede, turbo osv. ( M57 er også sliten etter 280k km på tung bil, i tillegg har garantert turbo blitt skiftet ) 

 

Jeg forhørte meg med en audimekaniker som jobber på merkeverksted, han mente at 3.0tdi var en meget slitesterk og god motor med veldig lite problemer.

Han påsto også at a6 og a8 var meget solid bygde biler. Noe jeg enn så lenge kan bekrefte med min A8. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Skulebollen skrev:

Overrasket over hvor mange som er negative til v6 3.0tdi her 🤔

 

Har en A8 fra 2005 med v6 3.0. denne har gått 280k km. Joda, register rasler ved oppstart 1-2 sek, og man må ut med motor og gir for og bytte kjedestrammer. Men ellers er motor helt nydelig, helt annet bunndrag enn m57. Og uendelig mye stillere. Hører knapt motoren, og merker knapt vogn på 2 tonn bak bilen. 

 

Går vel fortsatt på originalt kjede, turbo osv. ( M57 er også sliten etter 280k km på tung bil, i tillegg har garantert turbo blitt skiftet ) 

 

Jeg forhørte meg med en audimekaniker som jobber på merkeverksted, han mente at 3.0tdi var en meget slitesterk og god motor med veldig lite problemer.

Han påsto også at a6 og a8 var meget solid bygde biler. Noe jeg enn så lenge kan bekrefte med min A8. 

Edit: Jeg har dog en eldre bil som nevnt enn den du linket til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...