Gå til innhold

Noen som har bestilt iX?


Pekka
 Share

Anbefalte innlegg

15 timer siden, Ron Jeremy skrev:


Ser få grunner til å se på G05 ved neste korsvei, når iX ble såvidt komplett og påkostet.

 

Ja, det er stort sett skryt å få. Blir spennende å se om det kommer flere sete alternativer når M60 kommer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, mslello skrev:

Ja, det er stort sett skryt å få. Blir spennende å se om det kommer flere sete alternativer når M60 kommer.

 

Tror den får et annet fokus enn mest mulig oppbevaring. 
Blir spennende å se på mer jordnære tester, 200 km/t på autobahn er ikke veldig aktuelt for majoriteten av iX brukere tror jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det de forskjellige IR sensorene i dashbordet detekterer? Ser ut til å være tre i overkant, og en hel haug på hver side på venstre display. Kanskje høyre skjerm også?

Er det der håndbevegelses sensorene sitter? (Trodde det normalt var i taket? Og vil tro alle de sensorene er mer en ETJAS og brightness detektering? Mulig en enda mer utvidelse av ETJAS systemet?

Er nevnt at i fremtidige oppgraderinger så vil det være mulighet til å bygge inn så en kan se/peke på et hotel langs veien, og be bilen booke rom en gitt dato 🤭

Endret av Jan E-28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Ron Jeremy En topphastighet på 200 Km/t er mer enn nok om noen få år også i Tyskland. Jeg tror at BMW med dette (og ikke legger seg etter bl.a Model X) signaliserer at det går mot en slutt for fri fartsgrense i Tyskland. Det er selvfølgelig også mulig at BMW gjør som Volvo (som har en topphastighet på 180 Km/t for deres modeller) og selv begrenser topphastigheten for å bedre passe til et grønt image. 

Det jeg hefter meg mest ved når det gjelder iX er at den er temmelig dyr. iX xDrive50 koster såvidt jeg forstår uten ekstrutstyr fra 98K Euro eller ca. 993K NOK.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er jo hvordan tyskere mottar nyheten om at toppfarten er kun 200 km/t. Jeg vil vel tro at de som liker å kjøre fort på Autobahn uansett ikke er i kundegruppen for elektriske biler. Er man en av disse som liker å pendle i disse hastighetene så kjøper man X5, er jo det man ser også når man kjører relativt ofte i Tyskland som turist. De få elbilene som er der ligger pent og pyntelig til høyre, sånn vil det nok være for den tyske kundegruppen til iX også 😀 Mer interessant er det hvordan den takler konstant 130 km/t, dette har jo vært drepen for rekkevidde på de fleste elbiler til nå iallfall.

@Fredrik

Nå har det gått mot slutten for fri fart på autobahn siden 80 tallet, jeg leser debatter i Auto Motor und Sport hvor både eksperter og politikere varslet at innen år 2000 så skulle alle tyske motorveier ha maks 130 grense. Fri fart på Autobahn er ett så tydelig tegn på friheten til tyske borgere at dette er det ekstremt vanskelig å gjøre noe med. Alternativet er 130 sone dagtid og fri fart mellom kl 21:00 og 07:00 som det alt er på en del strekker.

Vi nordmenn må ikke forsøke å forstå oss på hva dette betyr for tyskere og deres moderne kultur.

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90 Mat Watson (Carwow) mener at 540 Km er realistisk rekkevidde på kontinentet og det er jo temmelig bra. Det som imidlertid mest imponerer de som har kjørt iX er hvor stillegående den er. Bjørn Nyland behøvde ikke å heve stemmen selv i 200 Km/t.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Nå har det gått mot slutten for fri fart på autobahn siden 80 tallet, jeg leser debatter i Auto Motor und Sport hvor både eksperter og politikere varslet at innen år 2000 så skulle alle tyske motorveier ha maks 130 grense. Fri fart på Autobahn er ett så tydelig tegn på friheten til tyske borgere at dette er det ekstremt vanskelig å gjøre noe med. Alternativet er 130 sone dagtid og fri fart mellom kl 21:00 og 07:00 som det alt er på en del strekker.

Vi nordmenn må ikke forsøke å forstå oss på hva dette betyr for tyskere og deres moderne kultur.

Sant, men nå får de grønne virkelig makt og tysk politikk blir aldri som før (av flere årsaker). Selv på 80-tallet da de grønne fikk makten i delstaten Hessen ble fartsgrensen på Autobahn begrenset bl.a i Frankfurt am Main området. Begrensingen ble dog opphevet så snart de grønne tapte det neste valget, men jeg tror at det er fundamentalt annerledes i dag. Det er uansett interessant at BMW har lagt seg på maksimalt 200 Km/t for iX.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyrene til 4 serien og iX har jo fått grundig og kanskje - nok omtale.

Men hvertfall i iX’en sitt tilfelle så har den både lidar og andre sensorer bak panelet/grillen.

For å unngå at snø og is dekker over disse, har BMW lagt inn en slags plate med varmetråder i, bak grillen - slik at det skal smelte vekk uønsket slaps/snø/is. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må etterhvert si meg enig i at designet vokser på meg. Det er imidlertid ingen tvil om at designet er uvant når man er vant til f.eks X5. Bilen er teknisk helt i toppen og som Thomas i Autogefühl påpeker kjører den som en BMW skal og mye bedre enn f.eks Model X. Det vil helt sikkert også komme varianter med enda mer effekt for de som ønsker dette. Jeg må ærlig innrømme at dette eksempelet der bilen har en blå lakkfarge og sølvfargede 22" felger er temmelig sexy :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom jo også en norsk review her forleden dag. Ikke overraskende kommenteres det at iX på ingen måte er noen sportsbil:

Veiene snor seg opp i hårnålssvinger. Høyrefoten bevrer. Igjen. Vi kjører tross alt BMW. Fahrfreude – kjøreglede – er slagordet.

Allerede i første sving merker jeg at dette ikke er bilens paradegren. Jeg gir den likevel sjansen til å rette på inntrykket i noen svinger til. Jeg vil at den skal mestre dette, også.

Men resultatet er det samme. Jeg synes nesten å merke at bilen begynner å bli sur.

– Hva er det som skjer, lurer den på, du må da skjønne at det ikke er dette jeg er bygd for!

https://www.nettavisen.no/bmw-ix-xdrive50/biltest/elbil/test-bmw-ix-xdrive50/f/5-95-306565

Designet er uinspirert, bøllete og har tippet godt over i det vulgære, men det kan jo også appellere, om ikke annet enn fordi det er "nytt og annerledes" - et markant brudd med den stilen som har vært. Noe stilikon kommer ikke denne til å bli i fremtiden, dog, ei heller det nye vulgærdesignet til BMW for øvrig.

Ser frem til en tid da produksjonen blir så rimelig at vi kan designe bilen selv. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, ja jeg har bestilt en i4M50, og må si jeg vegret meg en del før bestilling pga den ekstreme grillen. 

Egentlig kunne jeg tenkt meg en bil som iX3 men uten 4 trekk er den uaktuell for meg da jeg har noen utfordrende bakker for å komme hjem. Samt for dårlig rekkevidde, Ix40/50 synes jeg blir for stor, kjører 97% alene. 

Men jeg må si at denne fronten blir mer og mer ok......... Kanskje fordi jeg har bestilt en i4, men jeg synes denne iX50 blir mer og mer "staselig" og jeg har tidligere ment at dette er helt ræva av BMW. 

Husker tibake til Ford Sierra når den kom, jeg hadde jo en råtøff Ford Capri 1,6GT, og tenkte "dette er det ingen som vil kjøpe" Men det ble vel Norges mest solgte bil flere år på rad.

Jeg tror iX40/50 blir en storselger etterhvert med den rekkevidden de har, og designet tror jeg vil "vokse" på.

Det ER en staselig bil synes jeg,  pr nå er det vel ikke mye som kan måle seg med iX50'en når det gjelder forventet kvalitet, utstyr og rekkevidde.

Test, terningkast 6.....

https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/i/KzjLMG/proevekjoert-bmw-ix-xdrive-50-bmws-nye-perlerad

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Skulebollen skrev:

Det er vel litt mer enn grillen som skurrer? Grillen er vel det eneste elementet som minner om en Bmw. Ser man Estetisk tydelig Bmw DNA i denne bilen sett bortifra fronten?? 

i er noe helt annet en formspråket til en «vanlig» BMW. 
Man kan forvente mer av det samme med «neue klasse» som kommer 2025 tenker jeg. iX er nok en bil som passer inn i dette nye designspråket, noe også drivlinjen (elektrisk) vil prege utforming og pakking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Skulebollen skrev:

Det er vel litt mer enn grillen som skurrer? Grillen er vel det eneste elementet som minner om en Bmw. Ser man Estetisk tydelig Bmw DNA i denne bilen sett bortifra fronten?? 

Nei, ta vekk BMW-merkene, så kunne dette like gjerne vært en Citroen Berlingo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...