Gå til innhold

Ingvaldsen’s individual f11 m550d Smoked topaz - Solgt


 Share

Anbefalte innlegg

7 timer siden, Kjennern skrev:

Hva er det som ikke imponerer? Litt nysgjerrig da jeg opplevde vår F11 med xDrive som en meget god vinterbil.
Vi hadde jo ikke M550d, men 530d så helt likt er det jo ikke.

kjører veldig mye på skikkelig vinterføre, kjører også raskere en snittet når trafikken tillater det.  derfor utfordrer jeg ofte fysikken, men det har jo aldri vært et problem med noe bmw jeg har hatt tidligere.. det er jo bare å ratte litt å slippe gassen å du vet nøyaktig hvordan det vil utspille seg.

mens denne har lett for å slippe forran eller på alle 4 til vær gang, en sving jeg har hjulslipp i 90kmt med 550 kan jeg har 120 uten hjulslipp med x5'n uten hjulslipp.   x5 har helt nye 275 og 315 hakka 9 dekk, 550'n har ganske så nye piggfrie bridgestone blizzak.

håper for all del at nye piggdekk endrer på denne opplevelsen, men frykter at bilen kanskje har blitt slik pga senk som i at bilen har feil balanse.

har ikke gjort noe med dekkutrustningen fordi jeg egentlig har planer om style 434 på vinteren.

 

har såvidt prøvd å leke meg litt i svinger med 550 med alt utkobla, og det ender bare med at bilen vil rett fram som om den gikk på skinner.  plutslig slipper det på alle 4 uten at jeg klarer å kontrolere den på noe måte, så jeg tørr rett å slett ikke å koble ut noe som helst på denne bilen på vinterføre.

x5'n er ikke helt god med alt utkoblet, men den er veldig forutsigbar iforhold.

har også lagt merke til at når temperaturen faller under 15minus eller kaldere blir bilen veldig stiv og sprette/stumpete, har opplevd dette før men ikke før det blir så kaldt som 30-35 minus. dempere er tørre og fine rundtom.

har en dårlig følelse angående senken på bilen, kanskje h&r senker for mye ? 

 

kjøreegenskapene på sommerføre var et helt annet kapittel, der har jeg fortsatt troen på at det er en morsom bil.

Endret av Ingvaldsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Skulebollen skrev:

Fruens f11 var helt kanon på vinterføre. Meget stabil og god. Med hjelpemiddel på måtte man være "idiot" for og kjøre ut oppover fjellet.. var bare og gasse og svinge.. 

G11 er et heelt annet kapittel🥴

den ble vell aldri senket ? hvilken dekkutrustning ? 

2 ting som slit ut en sjåfør på vintern, det er dårlig lys og dårlig feste 😛

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Ingvaldsen skrev:

den ble vell aldri senket ? hvilken dekkutrustning ? 

2 ting som slit ut en sjåfør på vintern, det er dårlig lys og dårlig feste 😛

 

Var senket med Eibach fjører fremme. Ingenting bak da dei senket så lite.. Goodyear ultragrip ice elns? Goodyear pigg vertfall 👍 godt fornøyd med dem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt interresant det du skriver her ang vinterføre og dekk.

Kjører f10 3l på det meste av langturer, Opplever at denne sitter som spikra til veien på det meste av vinterføre, da snakker vi "ekspress kjøring" mellom Ålesund - Kongsberg og opp til Trøndelag. Kjørt Conti Icecontact2 de siste 2 sessongnen.

På ruglete is, snø/slaps har jeg fullgod respons og bilen oppfører seg som forventet, men det er ett føre den ikke liker. og det er polert sne. da skal det utrolig lite til før bakenden gir beskjed om at den vil ta lead.

Riktig nok en ren RWD, og svakere motor så sammenligningen er ikke helt relevant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt bidrag til dette er at slik du beskriver var også E91n jeg hadde med H&R fjærer. Så fort det kom på Eibach som var laget for bilen(ihvertfall slik det føltes) ble det helt ny bil. Etter hva jeg har klart å skjønne har denne bilen vært ganske lav i noen år, så i verstefall kan det hende det er noen dempere som holder på å ta kvelden. Bumpstoppen du bytte kan jo gi en god indikasjon på dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, E.C. skrev:

Hva slags bil er det du har i sikte nå? Blir det noe nyere eller eldre?

Har ikke peiling for å vær ærlig… har fundert på e38 msport, e70 x5M, f10 m5, e39 M5, e46 m3, e39 530d(sedan), e60 535d og så sitter jeg å sikler på tollefsen sin 335d.

det kan jo skje at det ender opp med en annen individual m550d🤡

eller at det blir brukt ufornuftig store summer på x5’n da iform av effektøkning som  @TRF steg 4, er veldig fornøyd med bilen så den fortjener oppgraderinger.

 

Endel av meg håper den blir, planlegger en tur på ringen i påska og da må jeg jo prøve 300kmt med en dieselbil på autobahn. Klarer den 300 så kan den ikke selges

en ting er sikkert er at jeg må prøve å styre unna eldre biler og større prosjekt inntil jeg får realisert garasjeplanene mine, da blir det enklere å drive med gammelt skrap eller ombygginger.

EFFE4C7F-B592-4EE7-B913-FAC4ADC60F75.thumb.png.47e9f35999f315120679080615850dfb.png

ikke sikkert det blir løvangers, men fin side å skissere på.

 

starter i ny jobb på mandag, som vil gi mer stabil inntekt året rundt! Så ser fram til å få gjort litt det året her om ikke inflasjon og krig går over stokk å stein.

 

et style m601 hadde gjort seg

A98F3308-DCA3-4E89-9359-38201E4F679B.thumb.jpeg.2cdbf1d5148213c7ff467c786f7c1eed.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 550n mest kosebil og X5en brukt mer til det daglige? Ser at det er mye RWD og litt eldre biler på lista di. Er vel få som vil kjøre E39 og E46 M-bil på vinteren til dags, selv om du ser ut til bo utenfor saltsuppa og får vasket en del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du er vant til E70 så er ikke F11 noe god vinterbil i sammenligning.. 

Gikk fra x5 40d e70 lci til f11 550d lci og aldri angra mer i hele mitt liv på noe som helst. 

med god grunn disse e70 lciene holder så godt på prisen sin.

 

Endret av Clarity
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, tennbrikket skrev:

Finansiert gjennom krypto? Syns jeg spotter enten en rar TUI logo, men ser grådig likt ut som NiceHash logoen 😛 

titta litt inne på Levanger nå. Aldri vært innom, men morsomt å leke seg litt med skisser, ja.

kan ikke skryte på meg noe storskala kryptoavkastning, men nicehash er jo en fin ting når man har kjøpt litt dyr data men kan få igjen litt av kjøpesum siden den står å surrer 24/7 uansett. dermed varmer jeg opp huset litt og får betalt for det, har jo grisebillig strøm også.


bruker t-rex miner med lhr unlock via nicehash for å få konstant betaling da jeg har kun 2 kort gående. 

 

3 timer siden, Pekka skrev:

Har 550-en samme dekkdimensjoner og samme innpress (inklusive spacere) foran og bak på sommer som vinter?  4-hjulskontroll i orden?  Like mye vekt på hhv. for- og bakhjul før og etter senking?

den har 245/40r19 rundtom, den har faktisk kun spacere bak siden det manglet originale hjulbolter når jeg kjøpte den.  har nye hjulbolter nå for å demontere space bak å kjøre med originalt innpress.
 

forrige eier hadde bilen på verksted å fikk byttet ene kasterstaget, 4 hjulskontroll ble tatt samtidig. dette irriterer meg veldig så jeg bestiller det andre kasterstaget nå så den blir helt perfekt til sommersesongen, å bytte bare 1 stag er helt hodeløst.  
akkurat det med vekt må jeg sjekke neste gang jeg kjører forbi en vektstasjon!

2 timer siden, E.C. skrev:

Er 550n mest kosebil og X5en brukt mer til det daglige? Ser at det er mye RWD og litt eldre biler på lista di. Er vel få som vil kjøre E39 og E46 M-bil på vinteren til dags, selv om du ser ut til bo utenfor saltsuppa og får vasket en del.

550'n bruker jeg til alt, har pendlet noen turer til jobb i Førde men der er jeg ferdig nå.  Den vil nå bli brukt til pendling til Fornebu 1-2 ganger i måneden siden jeg skal over på 12/9 turnus.. men den står nesten aldri ned dynket i salt, blir først tatt selvvask for å få rene felger med felgrens, forså å ta standard sesong uten børster hos statoil.  da blir den meget ren og pen etter forholdene.

x5'n bruker samboeren til dagspendling til og fra jobb, hun er veldig glad i den men med dagens priser ser det ut som at hun kommer til å gå over til å kjøre Egolf.

blir det kjøpt noe eldre bil blir det til at jeg bruker x5'n i saltet, så kan jeg kosekjøre gammelt sarv når det er saltfritt :)

31 minutter siden, Clarity skrev:

Om du er vant til E70 så er ikke F11 noe god vinterbil i sammenligning.. 

Gikk fra x5 40d e70 lci til f11 550d lci og aldri angra mer i hele mitt liv på noe som helst. 

med god grunn disse e70 lciene holder så godt på prisen sin.

 

er egentlig vant med  e39 touring som vinterbil, det var en 150% forutsigbar bil å kjøre når det var glatt.  den hadde grei framkommelighet og den ble god å varm å hele den regla der. 

x5'n er veldig lik i oppførsel men den har jo framkommelighet som en stor bonus, man slipper også å være redd for isklomper i veien når det saltes.

x5'n er nok det beste kjøpet jeg har gjort !

men x5'n forsvarer jo alt veldig bra vist man ser ibort fra vekt og tyngdepunkt og fysiske lover, klart at adaptive drive overgår fysiske lover. men f1x er en hakke sportsligere bil når det brukes som værst som på feks bane.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man skal ha en bil til å gå rett frem i sving så er større avstand mellom bakhjulene en måte å gjøre det på, f.eks. med spacere, på samme måte som mindre avstand mellom forhjulene også vil føre til understyring.

Når du har smalere dekk bak enn originalt (pga vinterdekk) så burde bilen overstyre mer, men det gjør altså ikke din.  Bredere dekk foran vil naturligvis medføre bedre feste foran og mindre understyring, men du kjører allerede med BMWs anbefalte dekkbredde foran.

Flere triks for å få mindre understyring, hvis du vil gruble litt mer på hva årsaken kan være:

  • Sette på mykere fjærer foran (H&R-fjærene kan være en årsak)
  • Få hekken høyere (derfor jeg spurte om vektfordeling etter senking)
  • Sjekke for lekkasjer i demperne bak (eventuelt sette på mykere dempere foran, men det er neppe aktuelt)
  • Mer camber foran og (positiv) caster enn nå, innenfor BMWs anbefalinger
  • Litt høyere lufttrykk foran enn bak, innenfor BMWs anbefalinger
  • Sjekke foringene til stabilisatorstaget bak

Siden du kjøpte bil av TRF (hvis jeg husker riktig) så har han kanskje satt opp X5-en veldig bra og har noen tips å komme med for M550-en.

Lykke til med garasjen, det hadde vært en drøm å ha noe slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Ingvaldsen changed the title to Ingvaldsen’s individual f11 m550d Smoked topaz - Solgt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...