Gå til innhold

Kjørestil


niets
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

I det siste har jeg begynt å kjøre svært pent, dvs at jeg lar motor og automatkasse arbeide mykt og rolig. Det er en behagelig måte å kjøre på. Jeg legger imidlertid merke til at turtallet ved slik kjøring sjelden overstiger 2000 o/min. Og mitt spørsmål er om dette er sundt for motoren. Trenger motoren rett og slett å få "kjørt seg litt"?

Hvilken kjørestil har andre her?

Har selv en 1 serie 1,6 bensin.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg husker jeg Netlandet skrev at også automatkassen har godt av at man drar skikkelig på gjennom alle girene slik at alle solenoider i girkasse fikk strekke på beina iblant og ikke størner 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Hpi skrev:

I tillegg husker jeg Netlandet skrev at også automatkassen har godt av at man drar skikkelig på gjennom alle girene slik at alle solenoider i girkasse fikk strekke på beina iblant og ikke størner 

Da får vel enkelte muligheten for å strekke på sine egne bein når de mister lappen etter å ha kommet seg gjennom alle girene 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si at kjøremønsteret har litt å si også. Kjører du korte eller lange turer? Kjører du mye på motorveien i f eks 110-120 km/t så får bilen den mosjonen den skal ha uten å måtte dras på med. Tusler du rundt på Vestlandet og aldri er over 70 km/t så kan det nok være lurt å kicke til litt med gjevne mellomrom. Skal vel mye til for at en moderne og effektiv turbo motor blir "daukjørt" i dag. 

Men jeg merker på min E34 520i fra 1994 at den våkner litt mer opp etter en lengere tur på motorveien i 130 km/t pluss. Akkurat som den får litt bedre kondis, for det har den ikke mye av fra før med sine usle 150 hk og automatgir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det kan jo bli et problem med pen kjøring og automatkasse med åtte trinn. Kassa girer raskt opp og turtallet kommer sjelden over 2000 o/min. Skal man få et gir til å henge med oppover i turtallsregisteret må man akselrere ganske hardt. 

Jeg forsøker nå en litt annen kjørestil: Jeg har begynt å kjøre litt mer i manuell modus. Da kan jeg selv holde det aktuelle giret noe oppover i turtallsregisteret uten å måtte akselrere hardt. Innbilder meg at motoren kan ha godt av dette. 

Noen som har synspunkter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri hørt om at det er problematisk for girkassen at det ikke kjøres på høyt turtall innimellom. Hvorfor kan det bli et problem om det ikke kjøres over 2000o/min? Det er jo en grunn til at girkassen girer som den gjør og holder seg på lavt turtall. Om dette ikke hadde vært "bra" for kassen, hadde ZF neppe produsert og satt de opp slik.

Om dette skulle vært et problem for noe, må det eventuelt være DPF og/eller motor i mitt hode. DPF trenger vel en viss temperatur for å brenne "rent" og forhindre at det går tett. Derfor kan mye småkjøring uten lengre turer innimellom være et problem for DPF. Dette gjelder selvfølgelig bare dieselbiler.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ganske mye som er produsert på bestemte måter for å få ned forbruk og utslipp, ikke fordi det er bra for motoren/komponenten i seg selv. Så at kassen girer som den gjør kan fort være en konsekvens av hva man prøver å oppnå, ikke hva som er best fra kassen fra et mekanisk standpunkt. 

Når dette er sagt så har ikke jeg hørt om daukjørte automatkasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke automatkassa som blir daukjørt. Det jeg påpeker (se første innlegg) er at motoren har godt av å bli kjørt litt opp i turtall. Hvis automatkassa er programert ut i fra å spare drivstoff, er det jo ikke gitt at dette er optimalt for motoren (bensin). På den annen side ville det vel være rart om BMW har satt opp girkassa på en måte som ikke gagner motoren...?

Betyr det at jeg ikke bør kjøre i manuell modus og dra motoren lenger opp i turtall enn automatkassa ville valgt?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, så hva du skrev i første innlegg, men i det siste snakker du om problemer med pen kjøring og automatkasse med 8 trinn og det var i grunn dette jeg svarte på. Jeg ser ingen grunn til å kjøre manuell for å dra på girene, men dette er min mening. Jeg er ingen mekaniker. Har hatt ganske mange BMW`er, både manuell og automat (5,6 og 8 gir) og har aldri selv opplevd denne problemstillingen.

Ganske sikker på at kassa din tåler ditt kjøremønster også om du vil fortsette med det 🙂

Endret av Maverick2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At alle solenoidene i automatkassen hadde godt av å få jobbe skikkelig iblant kom fra Netlandet som i flere år jobbet hos Rats som er kanskje Norges største reparatør av automatkasser.  Når man er aggresiv på gasspedalen så endrer også girkassen sin oppførsel. Den girer jo ikke på 2000 rpm når man tar en kickdown. Oljetrykket i girkassen økes også i takt med at dreiemontet fra motor øker for ikke å få slipp på clutchene. Da får alt jobbet over hele spekteret og ikke bare på 30% hele tiden.

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Hpi skrev:

Når man er aggresiv på gasspedalen så endrer også girkassen sin oppførsel. Den girer jo ikke på 2000 rpm når man tar en kickdown.

Mitt poeng var å kunne dra motoren noe ut på turtall uten sterke akselrasjoner (noe man jo får ved kickdown).  Fikk det for meg at det ikke var sunt for motoren stort sett å lunke under 2000 o/min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...