Gå til innhold

E90 325i


bmwe30is
 Share

Anbefalte innlegg

I disse elbil-tider, så tenkte jeg det var på tide å skaffe seg en E90 325i, med "god gammeldags" bensinsekser, bakhjulstrekk og manuell gir.

N52 er jo tross alt den siste bensinsekseren uten høytrykksdyser og turbo.  

Da denne dukket opp, med en kilometerstand så vidt over 200k km, m-sport utvendig og innvending, brunt skinn, manuell gir, og ellers i OK stand (tilsynelatende), så ble det handel.

 

1.thumb.jpg.bb2dbd7bc69c1ec2b475551222203ea7.jpg

 

2.thumb.jpg.440def902279390d033601b26fb935d0.jpg

 

Den første bestillingen inneholdt litt poleringsutstyr, nye emblemer, nye blinklys og et nytt speilglass. Jeg tenkte at dette skulle bli bra 😄

 

IMG_4332.thumb.jpg.a825a2fe92d1dc6202ba65a871041f47.jpg

 

Fikk bilen hjem og begynte å vaske og undersøke litt. 

 

IMG_4115.thumb.jpg.481f71aea535df8bd2ddbf0d76c7a296.jpg

 

Her var det jo litt mer rust enn hva man hadde håpet på.

 

IMG_4116.thumb.jpg.c2098c84032972102e273266517c5a9d.jpg

 

IMG_4117.thumb.jpg.74c38c1ed17102cfc9f3efdf4ceec9ec.jpg

 

IMG_4118.thumb.jpg.48df7e3c927a47ec08a536bbe601bd66.jpg

 

IMG_4123.thumb.jpg.dc8b63f689fd0bb70ee3a9e74884b3cc.jpg

 

IMG_4152.thumb.jpg.c4669303e04e819a5a2ab879993c4778.jpg

 

 

Så her var det bare å begynne med demontering og finne fram sandblåseapparatet. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode Gud allmektige for en jobb du har gjort her ,sinnsykt bra .😎😎

Nå blir den jo som ny .

Kjedelig når sånt dukker opp når man kjøper ,men derfor bra du ordner dette.

Var ikke klar over at e90 var sånn til å ruste egentlig .

Her må du oppdatere ofte sånn at vi ser videre progresjon .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bakstilling.

Etter demontering og vask av travers, så viser det seg at denne er ubrukelig. Ikke mye stål igjen her:

 

1.thumb.jpg.a7f778efcc5b3e00c528d3b3a8ef7f4a.jpg

 

2.thumb.jpg.7677add3a9c7e70a8c555a726c64b904.jpg

 

3.thumb.jpg.b79fc71b918f8018e5d390387e2b58cf.jpg

 

Fikk tak i en "ny" i god stand:

 

4.thumb.jpg.63eeb110e3780d95256ce371fb9d7baa.jpg

 

Siden jeg har montert M3 diff og akslinger på min 335i, så har jeg en diff med Quaife innmat til overs:

 

5.thumb.JPG.f8705cfb6bf37cc94a5a0d81644621e8.JPG

 

6.thumb.JPG.1da0404f6a15ab1964cdb8bf5c0e3a71.JPG

 

Denne må jeg jo få brukt. Prøvemonterte diff og mellomaksling og fant ut at mellomaksling var noe kort. I tillegg har den større boltsirkel til hardy/girkasse. Da laget jeg en spacer/adapter:

 

7.thumb.jpg.566af65ffd66ecd64501f94dbf3de01e.jpg

 

8.thumb.jpg.89285a7bb2f7786c5f820ab4812345e7.jpg

 

9.thumb.jpg.ea8404787b3a0f3e505a0e30cedaa2e8.jpg

 

For å bruke stikkakslingene fra 335i så måtte jeg bytte ut spindlene. Fikk tak i brukte spindler fra 335i:

 

10.thumb.jpg.19c6147007412bcc591571ac341aacaf.jpg

 

 

Travers, bjelke til hengerfeste, spindler + div ble sandblåst og fikk samme behandling som bilen:

 

12.thumb.jpg.33756d690b4bb2099089225098af9c16.jpg

 

13.thumb.jpg.38fe047c2bd37b0979e6a72ca3c87f5d.jpg

 

14.thumb.jpg.0b1d7fdc48019a6227262cba192c0380.jpg

 

15.thumb.jpg.2845dbb3b13f8e74a95b12c45d81e244.jpg

 

16.thumb.jpg.3b382057e79d3cfcb610be6bd938154f.jpg

 

Jeg orker ikke de originale bremsene på disse bilene, så Brembo bremser fra F30 ble kjøpt fra UK:

 

11.thumb.JPG.ddf0af3aca01e986d4dab7f5cf7f14fd.JPG

 

For å få disse til å passe bak så er det E82 135i nav som gjelder. Navene må kortes inn 3mm for å sentrere skiva i kalipperen. Navene ble sandblåst og lakkert på baksiden:

 

 

21.thumb.jpg.a44bae3a125ffdfb60bae913dce5612e.jpg

 

Diverse nye deler:

 

17.thumb.jpg.a5cb5c876f4cb20f7a95d66ed7b937a2.jpg

 

18.thumb.jpg.85ddcaebd6f38fd9bc3757fb54afce23.jpg

 

Nye lager, foringer og kuler i spindlene:

 

19.thumb.jpg.2d5eae7505ed819abde375e70b0a0186.jpg

 

Nye festeplater og bolter til håndbrekk:

 

20.thumb.jpg.f2f7b669ce45ba0805986057a1d3f296.jpg

 

Disse ble også sandblåst og lakkert i håp om litt bedre beskyttelse enn den originale svart fargen:

 

 22.thumb.jpg.a08ef524e8ba09aca8029e15506a1d26.jpg

 

Gjenbruk av de originale bremseskjoldene: 

 

23.thumb.jpg.893d58da4c693b82a8c5a9ec432945b2.jpg

 

Nye vaiere til håndbrekk måtte også til:

 

28.thumb.jpg.82437b97fca4a7537e104d8af8e08858.jpg

 

29.thumb.jpg.dd7fb26088062d7162f89578db4ad9c1.jpg

 

31.thumb.jpg.fb749e4e06a9a3253c16f6b7ebd94f77.jpg

 

Bytter ut gummiforingene med kuleledd i toe-armene for litt bedre stabilitet:

 

24.thumb.jpg.d6ffc8d7f2163a88650a2cb5e2681d41.jpg

 

25.thumb.jpg.c939452d664f8931a5b2812ce1f67199.jpg

 

Litt montering:

 

26.thumb.jpg.367be3a1af291652ed42ca3beb106338.jpg

 

IMG_4336.thumb.jpg.a0021cd9a9d00e44599fa88195faa0b4.jpg

 

3mm skive bak mutteren her for å kompensere for de 3mm som er dreid av på innsiden:

 

27.thumb.jpg.3791cd7d1816d79b90b399f80f64f603.jpg

 

Montering av hengerfeste:

 

32.thumb.jpg.82b247e147414c5c66bd4032b60c20cc.jpg

 

IMG_4337.thumb.jpg.dd34c271cb99c4af7de3caf1c63cee1e.jpg

 

IMG_4338.thumb.jpg.c6d667871cacad1cc1d59a5cb7398664.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, sveigis skrev:

Gode Gud allmektige for en jobb du har gjort her ,sinnsykt bra .😎😎

Nå blir den jo som ny .

Kjedelig når sånt dukker opp når man kjøper ,men derfor bra du ordner dette.

Var ikke klar over at e90 var sånn til å ruste egentlig .

Her må du oppdatere ofte sånn at vi ser videre progresjon .

Det har vært litt av en jobb ja. Ikke særlig gøy å sandblåse så store områder. Det tar lang tid. 

Satser på den holder noen år til nå da 😄

Vel, etter min erfaring så er E9x biler som ruster relativt mye. Så pass på 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, sveigis skrev:

Gode Gud allmektige for en jobb du har gjort her ,sinnsykt bra .😎😎

Nå blir den jo som ny .

Kjedelig når sånt dukker opp når man kjøper ,men derfor bra du ordner dette.

Var ikke klar over at e90 var sånn til å ruste egentlig .

Her må du oppdatere ofte sånn at vi ser videre progresjon .

Helt enig med sveigis: dette er rått bra jobbet! 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt om lykter:

Høydejusteringen fungerte ikke da jeg hentet bilen, så lyktene lyste rett ned foran bilen.

Fant en ledning til nivåsensoren bak med hull i isolasjonen. Kobbere var irret bort flere centimeter innover i ledningen. Klippet bort og lodda på ny. Satser på det er i orden nå.

 

IMG_4166.thumb.jpg.16831d5e622fc48c1387428e00b38da7.jpg

 

Lyktene er ripete og fulle av steinsprut. I tillegg har noen boret hull for å få ut dugg eller vann:

 

IMG_4167.thumb.jpg.42cd28dceda18df7a4b4c98c42f87a7b.jpg

 

IMG_4168.thumb.jpg.7076cd4de838ab48f98600920676833b.jpg

 

IMG_4169.thumb.jpg.2f642b48300f4b3a37d1ed7b2839ae9b.jpg

 

Siden "lykteglassene" har mye å si på helhetsbilde av bilen, så bytter jeg disse. Dette var også mye jobb, men fullt mulig. Krommen inni lyktene var også litt stygg, så her valgte jeg en "kvikk fix" og lakkerte det svart matt. Jeg var litt skeptisk til dette i begynnelsen, men det ble ikke så verst.

 

IMG_4173.thumb.jpg.bef68cfff4428ef8629692af9cfbc5cb.jpg

 

IMG_4177.thumb.jpg.ddffdb6ba73ebb7dccd73a3a367fec5d.jpg

 

IMG_4178.thumb.jpg.60ecd1c2fdcfff02caade252e1190096.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig tråd og rå jobb du har lagt ned her, dette blir bra. 👌 Var heller ikke klar over at E9X ruster slik, har vært under min noen ganger, heldigvis ikke sett noe rust, men det er tydelig at det er greit å følge med ja. Fortsett å legg ut bilder, mye å lære av her. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...