F25x3 Skrevet Oktober 27, 2021 Share Skrevet Oktober 27, 2021 Vår gode, straks 10 år gamle X3 trenger en service før jul. Bremsevæske. Olje og alle filter. Tenker også en oppdatering av software selv om det koster 2 lapper. For å ha gjort det. Summa sumarum totalt 10 lapper. Kan handle alle deler og olje fra gsbildeler.no til 3000kr. Er det verdt 7000kr (inkl 2000 for oppgradering) for jobb, spesielt med en bil som straks er 10 år? Hva gjør dere? Mellomservice med bare olje og filter tok jeg selv. De fleste merkeverksted vil ikke bruke produkter som ikke kommer fra egen butikk. Forståelig det. Men et ikke-merkeverksted gjør nok alt minus oppgraderingen for en rimeligere sum, så jeg tenker hvorfor ikke spare noen kroner? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Oktober 27, 2021 Share Skrevet Oktober 27, 2021 Jeg synes ikke det er verdt det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind L. Skrevet Oktober 27, 2021 Share Skrevet Oktober 27, 2021 Nei. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Oktober 27, 2021 Share Skrevet Oktober 27, 2021 Jeg har blitt gjort klar over at Bavaria har prisgaranti, så dette kan jo være noe å utforske. I utgangspunktet så ser jeg ikke hensikten med å bruke merkeverksted når prisforskjellen er så stor. Men når de med prisgaranti kan få prisen litt ned så føler jeg det forsvarer seg bedre. Merkeverksted stempler ser bedre ut i boka den dagen du skal selge, det er iallfall det første jeg ser etter...selv på gammel bil. Videre så har jo ett merkeverksted den kunnskapen og ekspertisen man trenger på akkurat din bil. Så tar de gjerne hånd om aksjoner fra fabrikken hvis slikt skulle ligge inne. Det er noen momenter her som også taler for merkeverksted. Også kommer det an på hvor godt du kjenner dem. Jeg har ved noen anledninger fått lov å ta med deler så har Bavaria montert dem for meg. Da er det selvsagt deler av uoriginal men god kvalitet, ikke kom med Biltema 😀 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lysken Skrevet Oktober 27, 2021 Share Skrevet Oktober 27, 2021 Nei. Begrunnelsen er i hovedsak at det kun er snakk om bremsevæske, olje og filter. Ingen bryr seg om det er gjort på merkeverksted. Spar disse pengene til en gjennomgang på merkeverksted når bilen nærmer seg fristen for 12 års rustgaranti. Software ville jeg ikke rørt. If it works, don't fix it. laffe reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
laffe Skrevet Oktober 27, 2021 Share Skrevet Oktober 27, 2021 11 minutter siden, Lysken skrev: Software ville jeg ikke rørt. If it works, don't fix it. Samme har jeg alltid tenkt - på eldre biler vil jo ikke en software-oppdatering tilby noen nye funksjoner så hva er egentlig vitsen med en oppdatering om softwaren virker som den skal. Tror det der er noe verkstedene liker å få oss til å tror at vi trenger basert på hvordan software på mobiler og datamaskiner må oppdateres hele tiden. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mikael-B Skrevet Oktober 28, 2021 Share Skrevet Oktober 28, 2021 Hvor mener menigheten grensa går for når servicer skal være gjort på verksted (altså fullt utfylt servicehefte) kontra når det kan gjøres selv? Hvis en gjør hele serviceprogrammet selv (bortsett fra "oppdatering" da). 7 år/150k km? Tenker mest ift. annenhåndsverdi. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjennern Skrevet Oktober 28, 2021 Share Skrevet Oktober 28, 2021 Så lenge du dokumenterer servicene med hva du gjør, dato og km på bilen, ser ikke jeg noe problem om du gjør alt selv. Ta vare på kvitteringer og slikt på alt du kjøper. Det som kan være greit er å ta inspeksjonsservice hos autorisert verksted, med tanke på rustgaranti. Otis reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Oktober 28, 2021 Share Skrevet Oktober 28, 2021 @Mikael-B: spørs på hva hen som kjøper av deg mener. Jeg har Excel-ark med både dato, km-stand, del, butikk, pris og om det er meg eller andre som har gjort jobben. Da blir servicer/reparasjoner tatt fortløpende. Hadde noen gitt meg noe slikt så hadde ikke jeg etterlyst noe servicehefte. Software hadde ikke jeg oppdatert heller. For alt du vet så er noe på bilen kodet inn annerledes fra default og vil forsvinne ved en update. Da betaler du for å få mer hodebry. Otis reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Grobian Skrevet Oktober 28, 2021 Share Skrevet Oktober 28, 2021 Etter å ha hatt i3en inne på verksted for ørtende reklamasjonsfix takket jeg ja til gratis omlegging til vinterhjul hos merkeverkstedet. Resultatet var at ett av hjulene ikke ble festet, i det hele tatt! Boltene bare satt løst. Nå knaker det bak i bilen etter noen km med veldig løst hjul, og det var bare såvidt merkeverkstedet ville se etter skader på bolter og gjenger i nav. De klarte også lyve meg opp i ansiktet om at mekanikeren allerede hadde dratt til med riktig moment, bare minutter etter at jeg fortalte mekanikeren om at jeg selv hadde gjort det...! Poenget mitt? Det er ikke sikkert det er verd det å betale ekstra for å bruke et merkeverksted. Min erfaring er at merkeverkstedene er prisgitt de som jobber der, og for fleres tilfelle dreier det seg om en bøling lærlinger som ikke vet helt hva de holder på med. Kan man finne i alle fall den lærlingen som brenner for faget og er hyggelig, så er jo mye gjort, men det kan like godt hende at han jobber på et uavhengig verksted. Software? Ikke fiks det hvis det virker! Husker vi fikk en SW-oppdatering en gang på E60 som _fjernet_ muligheten til å avspille mp3-filer fra DVD/CD.. sykt irriterende. Det er sjelden man får _nye_ funksjoner som faktisk fungerer. Støtter E.C. Excel-ark. Legger man inn kvitteringer og utskrifter fra der man har handlet delene så er det etter min mening vel så bra.. og jeg har lært at jeg alltid skal etterstramme hjulmutterne utenfor døren på verkstedet, selv om jeg ikke vet om de har tatt de av Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
F25x3 Skrevet Oktober 28, 2021 Forfatter Share Skrevet Oktober 28, 2021 Takk for gode svar. Er fornøyd med både Jæger og Autosenter kokstad i Bergen, men litt misfornøgd med sistnevnte som mente registeret mitt var nærme defekt og Jæger ikke finner noen ting (måtte ut med en del tusenlapper for undersøkelse). Fornøyd med å slippe utgiften på reg-bytte, men rart at to eksperter er uenige. Kommer til å spørre flere verksted om tilbud, skjønner at merkeverksted hovedsakelig er for de nyere bilene. Prøver å samle alt av kvitteringer i en mappe så historikken skal bli ivaretatt. Hadde rustsjekk i fjor, og mener ikke det var noe nøye sjekk akkurat… det kosta vel 1500kr eller så. Det var ikke 1,5t arbeid - kanskje 30 minutt eller så. Dropper også software oppgraderingen. En smart mann sa at i utgangspunktet bør bmw utføre dette gratis, det er jo ikke min feil at produktet har feil og mangler. Som fører til problemer med resett av «rustsjekk»/fordonskontroll på svensk.. kommer nok ikke langt med det hos et verksted, men ser heller ikke verdien av å oppdatere software når INGEN oppgir hva som endres! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
F25x3 Skrevet November 3, 2021 Forfatter Share Skrevet November 3, 2021 Beste pris hos Jæger av alle, dyrest var ikke-merkeverksted. Tar service minus oppdatering programvare. takk for input! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
dopus Skrevet November 4, 2021 Share Skrevet November 4, 2021 Min bil er en 2013 520d touring, som skulle ha en "hoved service" nå i høst. Forhørte meg rundt omkring på dem lokale verkstedene. Endte opp med å kjøpe en service avtale hos Bavaria som inkluderte denne servicen og neste service. Prisen ble omtrent som om jeg skulle tatt begge disse servicene hos andre verksted kjeder (hørte pris hos mekonomen, automester og et par andre kjede verksteder. Da betaler jeg heller 500 mer og får det gjort på merkeverksted , med orginal deler. Var overraskende dyrt hos disse andre kjede verkstedene. uglefossen reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alpejohn Skrevet November 5, 2021 Share Skrevet November 5, 2021 På 27.10.2021 den 22.21, Fredrik 90 skrev: Videre så har jo ett merkeverksted den kunnskapen og ekspertisen man trenger på akkurat din bil. Hehe, ja dette kan vel DISKUTERES.. Min oppfatning er at merkeverksteder ikke har snøring på egne biler nå til dags. Finst selvsagt unntak. Personlig har jeg mistet all tiltro til verksteder generelt og gjør alt jeg kan selv. Når et verksted bytter klimapanel til 20k for der er en feilkode som ikke går vekk, og den er tilstede fortsatt etter bytte, og kunden har fortalt hva som ikke virker.. Da mister man troa på dette utsagnet. Samme verksted brukte over 20k i feilsøking på ABS, og det viste seg å være ei sikring. En sikring som eieren selv fant ut av på google. Dette er et merkeverksted. 🤣 Å hendelsene har mange år i mellom seg, førstnevnte pågår nå. De skal ha kred for å ta på seg kostnadene da. Men det skulle jo bare mangle😆 Jeg hadde ikke brukt penger på merkeverksted for slikt, jeg hadde nok gjort det selv, men det kommer jo også litt an på hvor lenge du tenker å ha bilen. Skal du selge om ikke alt for lenge så kan det jo kanskje være greit å ha det i boka. Men skal du ha den en stund så hadde jeg ikke brydd meg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
papertiger Skrevet November 5, 2021 Share Skrevet November 5, 2021 (endret) @Alpejohn enig, selv om jeg bruker merkeverksted på en del. Har selv spart meg for mange lapper, ikke ved å nødvendigvis ta reparasjonene selv, men å bruke diagnoseverktøy (og google) for å feilsøke og å finne fram til feilen. Sparte meg for mye kostnader på Minien, der merkeverkstedet a) hadde byttet airbag og/eller ratt i stedet for å rengjøre connectoren som ga feilmelding og b) byttet turbo i stedet for å finne fram til diverter valven på turbo som viste seg å lekke i membranen. To ganske forskjellige kostnadsbilder der. I Stavanger-området, dersom du skal gå til en som virkelig har peiling på BMW og som ikke bare er et delebytteverksted, er det Moe Auto som gjelder. Kun BMW som drives med der. Endret November 5, 2021 av papertiger StigJ reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå