Gå til innhold

1M (E82) som pendlerbil?


ogee1
 Share

Anbefalte innlegg

Vanskelig denne her, men kan ikke annet enn å støtte deg det du ønsker å gjøre her, det å kunne kjøpe en drømmebil og bruke den til daglig må jo være innertier. Biler er til for brukes, og ingenting er kjipere enn at de blir kjørt ut av butikken og inn i garasjen for å preserveres for all overskuelig framtid bare for en potensiell økonomisk gevinst. Hvilken glede gir det? 
Så til et poeng som @Fredrik peker på som jeg har egenerfaring med (dog ikke med «drømmesykkelen»: kjøpte meg i 2013 en billig GSX-R750 som førstesykkel som jeg brukte til og fra jobb i 3 sesonger - hver dag. Det kostet litt rå holde den på veien, men slapp bompenger og forholdsvis lavt forbruk på pendling. Men den type kjøring med den sykkelen tok bort kjøregleden en sånn sykkel gir. På landeveien noen timer så var mye glemt, men det enda opp med at jeg solgte sykkelen for jeg var drittlei å kjøre den sykkelen i all slags vær og temperaturer, og «alltid» måtte ha den klar til kjøring, tok buss en stund og så kjøpte en Cooper S. Som søndagssykkel hadde det vært helt annerledes.
Ikke la pendlingskjøring ta bort den vanvittige kjøregleden en slik bil som 1M kan gi, var vel mitt bidrag til poenget som Fredrik kom med. Klarer du det, kan du komme både på jobb og hjem igjen som verdens gladeste mann dag etter dag :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at jeg har glemt et viktig poeng. Jeg er så glad i bilkjøring at jeg koser meg nesten uansett. Jeg trenger ikke kjøre hardt for å ha det moro. Da jeg pendlet i Cayman koste jeg meg hver eneste tur, selv om det gikk rolig og veien ikke tillot de store utskeielsene. Det å kunne ratte en bil jeg hadde drømt om å kjøre ga meg glede i seg selv. Og på vinteren var det en ekstra glede i å vise folk at det ikke var noe problem å kjøre en sportsbil på vinteren.

Jeg tror jeg kommer til å kose meg hver eneste kilometer til og fra jobb i en 1M. Så blir det å ha en potent og morsom bil bare en ekstra bonus de gangene jeg kan dra av gårde på svingete veier, autobahn eller på bane.

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det!

Jeg er stor fan av at biler blir brukt så ofte som mulig, selv om det er biler med "verdiøkningspotesial". Alpinaen min har ikke sett snø, men sol, regn, barn i baksetet, grusvei og fullt bagasjerom er godt innafor komfortsonen. Og som det ble sagt så er det fullt mulig å ta godt vare på en bil selv om den blir brukt hver dag.

Går ut fra at du har sett denne BMW 1M: The ultimate…commuter car? (bmwblog.com) ? The memories you keep are far more valuable than the depreciation you pay for.

bmw-1m-drive-7.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjørte en liten Porsche året rundt til og fra jobb, barnehage, osv.  Tok ut begge barnesetene fra baksetet i depoet på Rudskogen og Vålerbanen, satte på hjelm og kjørte til det ble mørkt.  Inn med barneseter, hente unger hos svigers og kjøre hjem, og til jobb neste dag.  Den ble tilslutt en ren banebil og jeg har den enda - et eller annet sted.  Kan ikke se at den tok skade av all kjøringen, men den er jo bygget for det.  Regner med at 1M også er bygget for både hverdagsbruk og inspirert kjøring.  Og, viktigst av alt, når jeg nå pusher 50 så er det mange tidligere drømmebiler jeg ikke vil kjøpe lenger - jeg tror det blir en nedtur.  Drømmebiler bør kjøpes så snart man har mulighet, og det ser ut som din mulighet er nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eie disse bilene kan du gjøre senere, men å faktisk bruke dem kan bli forbudt om få år. Gjør det mens du kan?

Med koronapasset innføres en ny tenkemåte i verden; du kan ikke lenger påberope deg personlig frihet når det potensielt kan gå utover andre. Mange har ønsket disse bilene bort fra veiene lenge, begrunnet i "inspirert kjøring" og "la bilen skinne på en rett strekning", som det uttrykkes i denne tråden. Denne typen kjøring er forbudt i Norge, og er selvfølgelig langt mer alvorlig enn sorte N-merker, som bl.a. @Fredrik er så entusiastisk imot i en annen tråd. Fordi det er forbudt! Ha! :DMen å kjøre på en måte som faktisk dreper mennesker, det omtales med lengsel i blikket. ;)

Fra før har vi altså uvettig kjøring og miljøaspektet som taler imot disse bilene. Så kommer koronapasset med ideer som setter dødsstøtet: Hvordan kan du påberope deg personlig frihet til å drepe mennesker med bilen din? Tenk på at om alle biler kjørte i gangfart, så ville titusenvis av ulykker blitt unngått og hundrevis av menneskeliv blitt spart hvert år, bare i Norge.

Hvis du synes dette er idiotisk, så bør du reflektere over at du støtter tankegangen ved å sette ditt neste sprøytestikk, med mindre du er i en risikogruppe. Dette handler ikke lenger om helse, men om en liten gruppe fanatikere skal få ta fra oss alle den friheten og livet vi er født til.

Kjøp bilen, men la sprøyta gå til noen som trenger den i dårligere stilte land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Lysken skrev:

Med koronapasset innføres en ny tenkemåte i verden; du kan ikke lenger påberope deg personlig frihet når det potensielt kan gå utover andre. Mange har ønsket disse bilene bort fra veiene lenge, begrunnet i "inspirert kjøring" og "la bilen skinne på en rett strekning", som det uttrykkes i denne tråden. Denne typen kjøring er forbudt i Norge, og er selvfølgelig langt mer alvorlig enn sorte N-merker, som bl.a. @Fredrik er så entusiastisk imot i en annen tråd. Fordi det er forbudt! Ha! :DMen å kjøre på en måte som faktisk dreper mennesker, det omtales med lengsel i blikket. ;)

Her var det ting som er tatt ut av kontekst og blandet godt sammen med andre ting. Jeg skrev "...når bilen får skinne på de rette veiene...". Dette har en helt annen betydning enn "...la bilen skinne på en rett strekning..." :) 

@ogee1 Du har åpenbart gjort deg en del fornuftige tanker om hvorfor du vil bruke en 1M som pendlerbil. Du kjenner deg selv best og hva som er inspirerende for deg inkl. evt. ulemper. 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Fredrik skrev:

@ogee1 Du har åpenbart gjort deg en del fornuftige tanker om hvorfor du vil bruke en 1M som pendlerbil. Du kjenner deg selv best og hva som er inspirerende for deg inkl. evt. ulemper. 

Har tenkt litt på det, ja. :-)

Jeg er vanligvis ikke så opptatt av hva andre folk tenker og mener når jeg tar valg, men dette er et tema som jeg visste ville engasjere folk, så da er det interessant å høre forskjellige meninger. Vet ikke helt hva jeg hadde endt på hvis alle var imot idéen, men nå er det såpass mange som er positive at jeg føler meg ganske trygg på at jeg kan leve godt med 1M som pendlerbil. Så er det likevel mye som skal falle på plass før det står en 1M på tunet. Først og fremst at vi faktisk ender opp med å flytte. Deretter at det fortsatt passer praktisk og økonomisk å kjøpe en 1M. Og, ikke minst, at jeg finner et godt eksemplar som jeg har lyst til å kjøpe.

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Orjan skrev:

Går ut fra at du har sett denne BMW 1M: The ultimate…commuter car? (bmwblog.com) ? The memories you keep are far more valuable than the depreciation you pay for.

bmw-1m-drive-7.jpg

Den hadde jeg ikke sett, faktisk. Takk for tips!

Han kjørte på Hakka R2 piggfritt. Fikk meg til å tenke på om jeg trenger piggdekk eller ikke. På Porschen var de veldig greie å ha de par dagene hver vinter det var holke. Nå har jeg mulighet for hjemmekontor, så da kan jeg kanskje bare jobbe hjemmefra de dagene det er behov for piggdekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen år siden når jeg selv skulle ha ny bil funderte jeg mye på type bil, en hverdagsbil og en kose bil, eller alt i en. Skulle brukes til og fra jobb, til hverdags og til hobby. Endte opp med alt i en, da en M240i Xdrive. Den er komfortabel og sportslig, og kommer seg frem sommer og vinter. Artig og ganske praktisk, et godt kompromiss i alle retninger :) Ikke bagasjeplass om du kjøper ny høytrykkspyler, pc skjerm eller andre varer i store esker. Men alt annet er veldig bra. Blir jo litt samme bil (Størrelse/karosserimessig), men litt større og en generasjon nyere. Kan se for meg en 1M er litt mindre, litt mindre praktisk, men desto mer kjøreglede. Stikker seg mer ut i den sportslige enden :) 

Jeg kjøpte GoodYear Ultragrip Performance til denne, de har fungert utmerket. Ikke så myke så alt av kjøreegenskaper forsvinner, men fortsatt godt grep på vinteren. Så når du vurderer dekk ta absolutt med dette i vurderingen (nå i ny versjon): Goodyear UltraGrip Performance 2 | Goodyear-bildekk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, A.A skrev:

For noen år siden når jeg selv skulle ha ny bil funderte jeg mye på type bil, en hverdagsbil og en kose bil, eller alt i en. Skulle brukes til og fra jobb, til hverdags og til hobby. Endte opp med alt i en, da en M240i Xdrive. Den er komfortabel og sportslig, og kommer seg frem sommer og vinter. Artig og ganske praktisk, et godt kompromiss i alle retninger :) Ikke bagasjeplass om du kjøper ny høytrykkspyler, pc skjerm eller andre varer i store esker. Men alt annet er veldig bra. Blir jo litt samme bil (Størrelse/karosserimessig), men litt større og en generasjon nyere. Kan se for meg en 1M er litt mindre, litt mindre praktisk, men desto mer kjøreglede. Stikker seg mer ut i den sportslige enden :) 

Jeg kjøpte GoodYear Ultragrip Performance til denne, de har fungert utmerket. Ikke så myke så alt av kjøreegenskaper forsvinner, men fortsatt godt grep på vinteren. Så når du vurderer dekk ta absolutt med dette i vurderingen (nå i ny versjon): Goodyear UltraGrip Performance 2 | Goodyear-bildekk

M240i er en flott bil! Takk for tips på piggfritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg kjører med Nokian Hakka R3 piggfri på min 2011 Chevy Camaro SS, det funker som bare det 😀

Hvordan fungerer det på skikkelig holke? Mye ratting for å holde bakenden under kontroll?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ogee1 skrev:

Hvordan fungerer det på skikkelig holke? Mye ratting for å holde bakenden under kontroll?

Det går overraskede greit faktisk, Camaroen har sperre og vektfordelingen er som på en BMW altså ca 50:50. Antispinn systemet til GM er ikke i nærheten av så effektivt som BMW sitt, men med sperre så gjør det egentlig ikke noe. Du får akkurat nok slepp på hekken til at det bare er gøy 😂 Men så klart, som med alle motorsterke tohjulstrekkere så må man bruke gasspedalen med omhu, hvis ikke blir det mye ratting og styr 😅

Kjører 245 dekk på alle fire, skal egentlig ha 275 bak men føler de smalere dekka gir litt bedre grep for drivhjulene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...