Gå til innhold

1M (E82) som pendlerbil?


ogee1
 Share

Anbefalte innlegg

Blir det helt feil å ha en 1M som pendlerbil?

Litt bakgrunn for spørsmålet. Vi bor i dag sentralt og i gangavstand fra min jobb, så vi har bare bruk for én bil. Vi bodde i mange år en halvtimes kjøretur fra jobb. Kona og jeg hadde da hver vår bil. Min ble brukt jobbpendling og annen kjøring som jeg gjorde alene. Det gikk på rundt 20.000 kilometer i året på min bil. De siste årene før vi flyttet hadde jeg en Porsche Cayman S. Denne ble brukt sommer som vinter. Med piggdekk på vinteren. Jeg koste meg med bilen uansett forhold. Før Porschen hadde jeg en velutstyrt E87 120d som jeg også koste meg fælt i.

Nå vurderer vi å flytte litt lenger unna jobben igjen. I såfall blir det aktuelt for meg å skaffe en pendlerbil. Da skal jeg benytte sjansen til å få meg en artig bil igjen, og det er vel egentlig bare to biler på lista. Den ene er Porsche Cayman, den andre er BMW E82 med sekser.

Jeg var veldig glad i min E87. Syntes det var en morsom bil å kjøre og jeg likte utseendet på den også. Siden den tid har jeg alltid hatt lyst på en E82. Enten som 135i eller 1M. 1M ble jo aldri helt akseptert av entusiastene, men for meg er det en drømmebil. Jeg liker utseendet, jeg liker lyden og jeg er ganske sikker på at jeg vil like kjøreegenskapene. Spørsmålet er bare om det blir helt feil å kjøpe en 1M og kjøre på 20 000 kilometer på telleren årlig i et par-tre år? Piggdekk på vinteren og saltede veier. Jeg er ikke redd for kostnader, holdbarhet eller praktiske egenskaper, det jeg lurer på er rett og slett om det er misbruk av en samlerbil?

bmw-1m-carousel-large-1920x772px.ashx

2012-bmw-1m-g-power-g1-v8-hurricane-rs.jpg

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • ogee1 changed the title to 1M (E82) som pendlerbil?

Kjør på med 1M som pendlerbil. Så lenge du er villig til å betale merkostnaden over en dieselbil eller elbil så ser jeg ikke noe problem her. Jeg har jo de siste to åra daily drivet diverse biler med V8 motor, har kost meg for hver eneste kr i ekstra drivstoff utgifter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør på :D Vet ikke driftsikkerheten, men du har M240i også til ca. samme pris(ref. finn.no). Men den gir vel ikke samme analoge feelingen :) Jeg vet at siden det er du som spør så har du gjort litt research på hvilken bil dette er, så igjen, peis på :D 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du råd så kjør på 😊 Man lever bare en gang. Jeg prøvde å pendle med caddy noen år. Det gikk fra å synes det var litt stas å kjøre til og fra jobb, til at det ble ett pes. Liker man å kjøre bil, så liker man å kjøre bil 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er det beste forslaget bimmers har sett på en god stund! Bare tenk på hvor vanvittig gøy du vil få de, også har du i tillegg en bil du kan stor kose deg med på fritiden både sommer og vinter. Biler er til å brukes, 1M er helt sikkert konge til en hver års tid. 
 

Vi byttet jo ut vår G30 og i3 og handlet X3M som bli brukt til alt, og da og jobb pendling. Angrer ikke et sekund, er bare helt nydelig! Krysser fingrene for at denne tråden blir en realitet og vi får en ny bensin tråd å følge med på i år :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et helt annet syn på saken. Det å bruke en E82 1M som pendlerbil er økonomisk galskap og grenser etter min mening til bilentusiastisk blasfemi med tanke på hvor sjelden 1M er med kun 6309 stk. produsert. Dette er en av de helt sjeldne BMW modellene på nivå med f.eks E31 850 CSi og ikke minst E46 M3 CSL. Glem alt snakk om at bilen bare har en rekkesekser og at det kun er en 1-serie. Se på hvor E30 M3 er i dag og hvor E46 M3 er om noen få år. E82 1M kommer til å få en dramatisk økning i verdi - om ikke i Norge så helt sikkert internasjonalt. På den annen side bestemmer du selvfølgelig selv hva du gjør, men du spør hva du skal gjøre her inne og dette er mitt temmelig klare svar - Nei!    

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjokkerende nok enig med @Fredrik for en gangs skyld😅

Jeg syns 1m er en fantastisk kul bil, som uten tvil er en samlerbil. Jeg kan virkelig ikke forstå hvorfor du ønsker og bruke en slik til pendling på vinterstid.. 

Utifra det økonomiske tror jeg ikke det er en dyr bil og drifte.. Men bilene som ligger for salg er forholdsvis tungsolgte allerede. Se føre deg en som har gått langt og er "ødelagt" i salt i tillegg.. 

Anbefaler deg og kjøpe en ombygd bil, evt. Vurdere M2 😁

Med en ombygd bil får du samme gleden, men slipper dårlig samvittighet 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...