Gå til innhold

Ny bruksbil, Z4. vinterhjul.


Rune-K
 Share

Anbefalte innlegg

Digger den bilen din og jeg tror du har helt rett når det gjelder motoriseringen på disse til daglig bruk.  Ang. bagasje rom så er dette en klassisker på Z Cab'er. Jeg får mer inn i en Z3 Roadster enn f.eks Z4 Roadster, så det virker som det bare blir mindre og mindre med brukbar plass :-D  Vi har løst det med å kun bruke bagger når vi er på tur....

Men dette med sving radius overrasker meg litt, det har jeg ikke fått med meg.  Hvordan oppleves selve rattutvekslingen på disse? F.eks på Z3 M så er den helt latterlig dårlig kontra vanlig Z3 1.9 -> 3.0,  på M'en oppleves styringen som treg og vag når jeg kjører aktivt. (Er faktisk der at jeg vurderer å "oppgradere" på min til en fra en vanlig Z3).

 

 

Endret av fxslin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, fxslin skrev:

Men dette med sving radius overrasker meg litt, det har jeg ikke fått med meg.  Hvordan oppleves selve rattutvekslingen på disse? F.eks på Z3 M så er den helt latterlig dårlig kontra vanlig Z3 1.9 -> 3.0,  på M'en oppleves styringen som treg og vag når jeg kjører aktivt. (Er faktisk der at jeg vurderer å "oppgradere" på min til en fra en vanlig Z3).

Jeg kan ikke se at jeg merker noe forskjell på det kontra den gamle så det tror jeg er ganske likt. Men nå har jeg aldri vært noen racer til å kjøre så enkelte ting sliter jeg med og sjekke ut. Ble også overasket på den dårlige svingradiusen. Som sagt så skjønte jeg ikke hvorfor jeg slet med å rygge inn i garasjen men det gikk opp et lys når jeg skulle ut igjen.

Det jeg kan si er at jeg kunne nok holde like stor hastighet i kurvene med den gamle men den var tungere å håndtere hvis du skjønner. Måtte kjempe mer for og holde linjen mens den nye bare glir igjennom på en helt udramatisk måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, StigJ skrev:

Gratulerer med råflott Z4 Rune :grin: Blir den å se på Rudskogen til helgen eller 7eren som skal få strekke litt på seg?

Tror ikke det blir Rudskogen til helgen. Har akkurat startet ferien og regner med å dra ut på hytta i morgen for og bli der i 14 dager. Bare og stå opp om morgenen og hoppe rett ut i sjøen frister mer enn den varme gryten det blir på Rudskogen hvis sola er fremme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos ferie (+ litt ekstra ferie for min del) så gratulerer jeg litt på etterskudd med en veldig fin ny bil. Timingen er selvfølgelig perfekt for en slik bil nå som det er sommer, men timingen er faktisk enda litt mer perfekt iom. at få kjøper en ny cabriolet i disse dager. Jeg tror helt bestemt at du har fatt i den lange enden av repet ved at om noen år (når de aller fleste kjører elektriske biler) er det nettopp sportsbilene og livsstilsbilene vi vil ha fra den gangen bilene hadde stempelmotor.

Du har uten tvil kjøpt en av de aller beste av de moderne modellene i så måte. Greit nok at f.eks gamle 911'er er kule og hypet herfra til månen, men de er stadig gamle og kjører ikke like moderne og bra som din Z4.

Nyt bilen og tilværelsen + vi vil ha flere bilder :)  

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig @Fredrik når jeg først skulle kjøpe en helt ny bensinbil så er nok ikke denne som får det største verditapet. I helgen kom det en kar bort til meg og syntes det var flott og se at noen fortsatt kjøpte bensinbiler. Slikt er artig.

Og siden dere liker bilder så kan dere få dette så ser dere også hva jeg mener med svingradiusen. Som dere ser så er jeg nesten ute på jordet på motsatt side når jeg kjører ut av garasjen mens på den gamle så holdt jeg meg midt i veien. Det er en forbausende stor forskjell som jeg ikke hadde regnet med. Er spent på hvordan det blir til vinteren hvis det blir litt snø og brøytekanter. Er nesten så jeg vurderer og ta bort midtstolpen og montere en bredere garasjeport.

IMG_0776.JPG.334a5fdacb1a17f18c796dcab70ca7bb.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedr. den relativt dårlige svingradiusen på G29 så legger jeg merke til at modellen faktisk har en litt kortere akselavstand enn E85 (15 mm). Umiddelbart skulle man jo tro at det var motsatt med tanke på nettopp svingradiusen, men slik er det ikke. G29 er imidlertid hele 84 mm bredere enn E85 og kombinert med ganske sikkert vesentlig bredere dekk er dette sikkert årsaken til den dårligere svingradiusen. Det er grenser for hvor langt inn hjulhusene kan bygges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Siden @papertiger etterlyste litt oppdatering så kan jeg jo prøve å skrive litt, blir uten mange bilder da. Slike ting er jeg forferdelig dårlig på, prøver å lære litt av @sveigismen der er nivåer så skyhøyt så det har jeg gitt opp.

Uansett, har hatt den litt over et år nå og er fortsatt veldig fornøyd. Er fortsatt frustrert over den tullete betjeningen av kalesjen, hadde det ikke vært garanti på bilen hadde jeg modifisert den allerede. Jeg mener hvis BMW er så redde for at noen skal komme i klem så får de montere en sensor som kan stoppe bevegelsen da, er jo sensorer for alt mulig annet.

Ellers merker jeg at sidestøtten på setet begynner og få noen merker allerede. Kanskje ikke så rart da jeg skraper borti der hver gang jeg setter meg inn i bilen. Mulig det hadde vært en fordel med elektriske seter som kjører seg helt tilbake når jeg går ut av bilen.

Av feil har det vært minimalt, fikk en feil på frontradar i vinter men der holdt det og bestille time for bytte så ble den feilen borte igjen. Det er registrert i systemet da så hvis det kommer tilbake så kan de se på det da. Ellers har den bare fungert og det gjør den helt utmerket. Og kjøre åpent på motorveien er ikke noe problem, der merker jeg stor forskjell fra den gamle. Men må si at noe av advarslene nesten blir for tullete. Det er bl.a nesten umulig og rygge med døra åpen som jo er helt naturlig for og se lettere bakover, da plinger det i alt av alarmer. Skvatt også fælt første gangen jeg skulle rygge og en kjempekvist på i vertfall 2 mm sto i veien. Det ble bråstopp, trodde jo jeg hadde truffet en kjempestein eller noe slikt noe. Kunne bare konstatere av nødbrems funksjonen virker.

Måtte jo også få tak i vinterhjul da jeg syntes at de 35000 som BMW Norge forlangte var litt stivt. I Norge var det helt umulig og få tak i originalt og av andre merker var det nesten umulig det også. Begynte så å lete i Tyskland, da hjalp det at niesen min har fått tysk kjæreste, det gjorde alt så mye enklere. Tyske forhandlere vil jo helst ikke sende til Norge. Han hjalp meg å finne originale 17 toms med dekk som kun hadde gått en sesong. Det ble ca. en tredjedel av prisen så da fikset det seg.

IMG_0830.JPG.04d18748f8da9500869e1e272daab3c9.JPG

IMG_0834.JPG.0e2393485f4ac4d8179e96386d5bf029.JPG

Eller er det ikke mer og si, den bare fungerer på en helt utmerket måte. 

Får legge inn et bilde til fra leveringen også da så dere får litt å se på. Han i vesten er selgeren hos Sulland. Han syntes det var artig og spekke en litt annen bil en de el-bilene som alle andre skulle ha.

IMG_4077.thumb.jpg.ef76fe8d9a19e60429aa25ca1d1d7c2e.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Rune-K changed the title to Ny bruksbil, Z4. Et år oppdatering.

Flott med oppdatering. :)

Hyggelig å lese om biler som er langt fra vanlige, både på veien og på det store internettet.

Dette med å holde inne knappen for taket er bare teit, men har ikke fått meg til å bestille slik modul jeg heller. Her er det nok mest grunnet latskap derimot, da garantien er borte for lengst. 😛 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, awt skrev:

Dette med å holde inne knappen for taket er bare teit, men har ikke fått meg til å bestille slik modul jeg heller. Her er det nok mest grunnet latskap derimot, da garantien er borte for lengst. 😛 

Ja jeg skjønner virkelig ikke måten BMW tenker på her.  Har man comfort access så ligger jo nøkkelen i lomma og da blir det og ta opp taket før man går ut av bilen.

Jeg lette igjennom innstillingene her om dagen og fant en app som gjør at vinduene går ned når jeg passerer et visst punkt på veien, av totalt unyttige funksjoner så kommer denne høyt opp. Jeg ville mye heller hatt en app som man kan programmere inn at så lenge det er varmegrader og frontruten er tørr så åpner kalesjen seg når man låser opp bilen og tilsvarende at den lukker seg når bilen låses. 

Det blir nok og bestille en takmodul så fort garantien er ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ikke godt å si hva som er årsaken her. Jeg har forståelse for slike rare ting i USA der de får til det meste, men her i Europa burde det jo gått greit.

Om den modulen kun har kontakter hadde jeg kanskje vurdert den nå også, og så evt. fjernet den om det skulle bli noe. Må man begynne å klippe er det derimot ikke så morsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått tilbake bilen. Helt enestående at man har kamerater som synes det er helt naturlig å bruke 25 timer på og shine opp bilen min. Jeg har aldri skjønt gleden med det men godt vi er forskjellige. Når de i tillegg nesten kvier seg for og ta betalt så er det bare og takke og bukke. 

IMG_0878.JPG.d53c4c2dabf5086c75304255c59b5e8d.JPG

Jeg har også fått byttet til en bredere garasjeport så nå er det en fryd å rygge inn i garasjen. Nå er det bare og vente på vinteren. Den kan godt drøye lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da var det tid for årets kjedeligste jobb. Vet ikke med dere andre men jeg føler alltid at det er triveligere og legge om til sommerdekk igjen. Men siden det har vært noen dager med nattefrost allerede og jeg har en del nattevakter så er det vel ingen vei tilbake.

Lærte en viktig ting i fjor. Nøkkelen må være i nærheten av bilen, hele tiden så den legger vi her. I fjor gikk alarmen på så fort jeg begynte å jekke så det gidder jeg ikke i år. For en som aldri har hatt ny bil så lærer man litt hele tiden.

IMG_0881.JPG.ce588ddb28defd16d5fda7685455ab59.JPG

Jeg har jo løftebukk men siden den er 4 søylet så gjør vi på denne måten. Bare det og få bilen opp i en grei arbeidshøyde gjør alt så mye mer behagelig når man har passert 50.

IMG_0886.JPG.56f8227f6f5341bd043cb0fca457f6f3.JPG

Tilslutt så var det inn her. I fjor så fant den vinterhjula automatisk men når jeg satt på sommerdekkene igjen måtte jeg inn i skjermen. Litt rart.

IMG_0890.JPG.8a1c25c3e85eabcd4c386e19739b5a6f.JPG

Tok også dette bildet. En G29 ser tøff ut fra denne vinkelen også.

IMG_0887.JPG.72082cfaaf5ed81b5997c6679fb00f6b.JPG

Noe annet jeg lurer litt på siden jeg har den som helårsbil er rustbehandling. Det som taler i mot er at alle karroserideler som er lakkerte er enten aluminium eller plast så det er ikke mye som kan ruste. Når i tillegg undersiden ser slik ut. Med plastdeksel og annen beskyttelse over alt så er det ikke stort og beskytte.

IMG_0889.JPG.bf2d81b6ddae8afcfa3e6a18b1fcb25c.JPG

Noen som har noen innspill på rustbehandling, blir i tilfelle en proff jobb.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Rune-K changed the title to Ny bruksbil, Z4. vinterhjul.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...