Gå til innhold

Ola.er.bola
 Share

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg gikk på en kjip smell! Jobba hardt og spart opp penger i et år som tenåring og kjøpte meg en 2011 audi a4 1.8tfsi 160k.km som første bil. Den ble solgt til meg med rådebank,noe jeg ikke la merke til under prøvekjøring, det kom på vei hjem fra kjøp. Selger solgte den til meg med «strøken motor». For å gjøre en lang sak kort: Jeg regner (forhåpentligvis) med å få 70k tilbake ved oppheving av kjøp/selge fikset bil. Trenger noen gode, realistiske forslag til en bra bil å kjøpe (og hva man bør holde seg unna). Helst noe med rwd/awd og manuell. Busjett 60-130k. Noe jeg kan mekke på selv, og noe som er litt driftsikkert. Selvfølgelig er det lurest å kjøpe en kjip, ny familiebil, men jeg er jo en umoden tenåring som vil ha tysk/japansk bil med litt action. Er keen på e92, men har hørt disse kan ha en del problemer. Evt om noen har tips rundt oppheving av kjøp/sak som et resultat av selger som nekter ta ansvar, si ifra😊Tar alle råd jeg kan få

Hilsen tennåring med fersk lapp som ser frem til noen år med bil-hobby

 

 

CFBA33D6-4CAC-4B00-B16A-7AE15F712474.jpeg

A4F37F08-3A00-4D48-A27C-A420AD698A8E.jpeg

Endret av Ola.er.bola
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW er dyr å forsikre som ung, hvert fall om forsikringen står på deg selv. Snakker av erfaring. Alle bilmerker har vel sine problemer. E92 er fine ungdomsbiler, kjør på. Trenger ikke ha fullt med utstyr og mye hk til å begynne med. Sjekk alltid hvor mange eiere bilene har hatt - jo færre, desto bedre. 

Jeg har ingen gode råd til det med selger, eneste er at du ikke kan la han slippe unna. Satser på at det ordner seg. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kjøpt så ny som mulig bil 

Her har du f.eks en 2016 1-serie med bensinmotor, bakhjulstrekk, facelift og m-sport. 

Denne kan omprogrammeres til 170hk hvis du ønsker litt mer futt.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=250534892

 

 

Endret av Lars89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke en spesielt god anbefalning til modell eller merke, der jeg lener litt mere for BMW og Subaru.

http://mywikimotors.com/ har mye info om motor egenskaper, specs, service anbefalinger og generelle feil på en del merker/modeller om du finner noe interessant. Brukte det selv når jeg kjøpte bil alene. Eller er det greit å ha en god scanner hendig når du stikker og sjekker ut biler for feil! 

 

Endret av Ninur
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig syns e9x 320d evt e8x 120d er mye for pengene om dagen. Hadde bevist valgt m47 (m57 hvis budsjett tillater) motor. Plott inn skilt nr på Biltema så ser man motorkoden. Alt med M som er diesel er innafor. N ville jeg personlig holdt meg unna i den prisklassen du har sett for deg. 1 og 3 serie er ganske greie å skru selv på. Hyggelig delepriser er det også.

Med dagens drivstoffpriser er det neimen ikke godt å si hva som er billigst av diesel og bensin. En frisk m47 kan gå meget billig ved langkjøring og en snill høyrefot. Syns den motoren gir mye «effekt» opp mot forbruk, spesielt med en bra ettermarked software.

 

Endret av tennbrikket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter nyest mulig 1-serie. Det er lov å velge E8x og E9x, men da bør man være mentalt og økonomisk forberedt på at man skal bruke noen timer i garasjen på å skru og feilsøke. 

Jeg kjøpte selv en E36 som første bil og ting begynte å gå i stykker allerede etter 3 dager. Det ble en bratt læringskurve og jeg hadde brukt like mye på verktøy og deler som på selve bilen i løpet av noen få måneder. Det er dog veldig lærerikt, så hvis du ikke er totalt avhengig av bil i hverdagen så kjør på med en litt eldre 3'er!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Shattered skrev:

Ingen sprit her, gitt. 

Golf er både billig i drift og forsikring. Bmw er ikke det :P

Golf/VW, og forsåvidt Audi også er å be om dyrt vedlikehold. da er faktisk Skoda myye bedre.
Hvis trådstarter har lyst på BMW er mitt råd E46 facelift 330D.
De er enten ferdig ødelagt eller ivaretatt, velg bil med hodet.

Endret av Kvasi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Kvasi skrev:

Golf/VW, og forsåvidt Audi også er å be om dyrt vedlikehold. da er faktisk Skoda myye bedre.
Hvis trådstarter har lyst på BMW er mitt råd E46 facelift 330D

Skal han sjarmere jente så anbefales Audi A4 B7/B8 2x S-line og BMW. Husk mine ord ☺️

Endret av Maiken Benedicte Johansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...