Gå til innhold

Tyskland tur / Nürburgring / Museum


Snagg30
 Share

Anbefalte innlegg

Som tittelen sier så planlegger jeg en Tyskland tur i juli, har aldri gjort noe slik så det første jeg sjekket opp var å ta Color Line til Tyskland men det tar tid og kostet 10.000,- men vil tro det finnes bedre alternativ. @Fredrik 90 har vell kanskje noen tips her for du har jo hatt en del turer. Vi ønsker å kjøre en tur på Nürburgring, er det noe spesielle regler for å få lov og kjøre? Også er det vell noen artige BMW museumer å kjøre innom på veien. Har kun vært i Tyskland på skoletur så min kunnskap er liten og tips tar vi gledelig i mot for hva vi kan gjøre, men er bil som står i fokus men selvsagt åpent for andre ting. Og om noen har gjort slike turer og har en viss anelse på hva en slik tur koster så si gjerne ifra :) Det er jeg og bror som skal på tur, og ikke hele familien. 
 

Det er og Formel 1 løp i Austria 8-10 juli som vi muligens må prøve og få med oss, det hadde vært en liten gutte drøm i oppfyllelse. Edit: det var vist utsolgt for absolutt alt

Endret av Snagg30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Snagg30 changed the title to Tyskland tur / Nürburgring / Museum

Prisene på Kiel-båten gjenspeiler nok litt hva det fort koster for en familie å kjøre gjennom Sverige og Danmark inkl bomstasjoner og en overnatting. Men jeg synes også den har blitt vel dyr. Et alternativ kan jo være Oslo- Køben med DFDS. Den pleier være en del billigere, men må må jo vurdere det opp mot kosten av å kjøre fra Køben og ned til man passerer Kiel. Fordelen med denne ferja er jo at den går kl17 slik at man ikke må starte grytidlig for å rekke ferja om man bor nord for Dovre. 

Det har forøvrig sin sjarm å kjøre nedover Sverige også - flotte motorveier der man kan ha en fin snittfart og sjelden blir hefta med kø.  Å få krysse Øresund-brua er jo også en positiv bieffekt av å kjøre hele veien. Hatt 3 turer nedover via denne ruta nattestid og da turer man som regel på i 150-160 hele veien fra Svinesund til Malmø. Bøtene i Sverige er såpass lave at det er verdt risken (mener lappen ryker på 155 i 120-sonen der).

Snart 15 år siden jeg har vært på Ringen, men det viktigste er vel å sjekke at banen er åpen den dagen man skal dit og ikke er stengt på grunn av andre arrangement. Ellers er det jo en plass med en spesiell atmosfære skapt for oss som liker bil og sykler. 

Kjenner ikke til så mye av museum bortsett fra det i München, men det blir kanskje litt bomtur. Men tar du turen mot München bør man kanskje prøve å svippe sørover innom et Alpepass også🤔

Ellers er trafikken på Autobahn ofte slitsom og sjelden man får slukt mil slik man håper på pp dagtid, men er man litt heldig på ettermiddag og kveld kan jo milene gå fort av gårde🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reiser til Tyskland i sommer. Oslo - TRELLEBORG-ROSTOCK - Berlin - München - Stuttgart - Russelsheim - Nürburgring - Brussel - Eemshaven-Kristiansand -Oslo.

Når du kjører fra München til Stuttgart kan du ta en kort avstikker innom Alpina, ca 1 times kjøring fra München.

Det finnes bilmuseum i Berlin, München, Stuttgart, MB og Porche, Russelsheim GM/Opel

Det er VM runde i Rallycross på Nürburgring helga 30/31 juli. Ringen er åpen for kjøring fredag -lørdag-søndag-mandag.
 https://nuerburgring.de/open-hours#event-inline-12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjørte fergefritt til ringen i påska, det kostet ganske nøyaktig 3000kr i bom turetur fra Lesja. og det ble rundt 8-10 000kr i diesel, turen ble rundt 400 - 450mil.  til sammenligning så brukte jeg omtrent samme summen på diesel i 2018 når jeg var innom ringen, munchen, stuttgart, sveits, italia og østerike.

 

ringen er offentlig bomvei, fri fart og forbi kjøring på venstre side bare. tror det koste mellom 28 og 30 euro per runde.  du har ikke forsikring når du kjører så ta det piano og ikke heng deg på noe som ser ut som det går unna med, ta det som en tur.

 

var på bmw museumet i 2018 og det var det kjedligeste museumet jeg har vært på i mitt liv, halvparten handlet om å redde verden med elbil.

 

porsche museumet er meget bra, men mercedes museumet er nok noe av det beste jeg har vært på. jeg er veldig glad i museum og veldig lite interisert i mercedes så det sier jo litt.

når jeg skal nedover neste gang i sommer blir det nok kielferga en vei å evt hirtshals-larvik i retur.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser forøvrig at DFDS fra Oslo til Køben nå stopper innom Fredrikshavn på veien og derfor reiser fra Oslo kl15 i stedet for kl17. Litt synd, men prismessig var DFDS under halve prisen for 2 personer med bil og utvendig lugar med havutsikt på tilfeldige datoer i juli. Så det er en besparelse selv om man må kjøre litt lengre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For du som kommer fra Vestlandet så er vel ikke ferge fra Oslo noe alternativ? Fjordline fra Kristiansand krysser over på to og en halv time. Denne kan anbefales, er litt billigere enn Color Line. 

Noen generelle tips:

Autobahn:

Det romantiske bildet alle har av at på Autobahn kan du kjøre i 180 km/t hele dagen er long gone. Prøv å unngå å kjøre igjennom Hamburg mellom kl 15 og kl 18. Det kan fort ta to timer med rushtrafikk og massivt veiarbeid. Legg lange transport etapper til lørdager eller søndager, da har trailere kjøreforbud…de skaper ellers noe inni hælvete med trafikk og kaos. Skal du kjøre mye fort så må du kjøre mellom kl 21 og 08. Vær jævelig forsiktig med å kjøre veldig fort forbi andre biler, respekten for det som kommer fort i venstrefila er nesten ikke tilstede lenger. Mentaliteten er "jeg legger meg bare ut her jeg i 110 km/t, du i BMW som kommer bak i 240 km/t har vel bremser du kan bruke? Dette blir ditt problem for jeg skal forbi den traileren her". Jeg kjørte forbi en stygg ulykke sist gang nettopp som følge av dette, en Audi Q7 hadde bokstavelig talt kjørt igjennom en Hyundai i30 på A1 syd for Bremen. Hyundaien så ut som ett trekkspill mens Audien fortsatt så kjørbar ut. 

Ned til München vil jeg anbefale å kjøre om A9 og legge turen innom Berlin, kontra å kjøre raskeste vei via A7. Anbefaler Berlin på det sterkeste. A7 må i såfall kjøres om natta, alt for mye trafikk på dagtid til at jeg gidder å kuske nedover der i 100 km/t bak bobiler og dansker i Skoda Yeti. Venstrefil er for forbikjøring, har du en bak deg så flytter du deg. Spiller ingen rolle at du har en X3M og han bak kommer flat out i en Skoda Octavia, enten gir du på eller så legger du deg over til høyre. Ikke fyll bensin langs Autobahn, fyll inni byene da det er billigere. Respekter fartsgrenser i anleggsområder og vær obs på fotobokser. De står typisk på plasser hvor man går fra fri fart og til en 100 sone. Ellers, når alt klaffer og du har Autobahn foran deg uten trafikk og med fri fart. Det er en av de beste følelsene av totalt frihet som finnes i hele verden. Du knytter ett utrolig sterk bånd med bilen din som maskin etter en solid fartsøkt under perfekte forhold.

Tyskland:

Ha med deg en del cash, er fortsatt steder som ikke tar kort. Etter pandemien har dette riktig nok blitt bedre. Du må vise koronapass på alle offentlige steder og resturanter, du må også bruke munnbind. I München så er BMW Welt og Museum obligatorisk, men jeg anbefaler også en tur inn til sentrum av München. En flott by med masse serverdigheter. München er en relativt liten storby så man kan gå til de fleste serverdighetene om man parkerer i sentrum. Ta turen opp i Olympia Tårnet, det er kult. Ellers hvis du har noen dager i München så vil jeg anbefale å ta turen til Ørneredet og Königsee. Videre kan jeg anbefale Stuttgart, her er Porsche museum og Mercedes museum imponerende. Når det gjelder Nurburgring så unngå de helgene hvor det er langåpent, det er så mye folk, biler og kaos at banen er mer stengt enn den er åpen. Og når den er åpen er det kø for å komme på, du kjører nesten i kø på banen og det er kø når du kjører av. Ikke kjør på banen hvis det regner, er speilglatt da. Gå av gassen ett stykke før du skal kjøre av slik at du får kjølt ned bremsene litt, peiser du til siste sving og så skal stå i kø for å kjøre av så risikerer du at skivene får kast. Ta det piano etter den lille karusellen så går det bra. Ellers hvis du skal booke hotell i Nurburgring området sjekk at det hotellet faktisk ligger i nærheten av Ringen, og ikke i en by 5 mil unna. Anbefaler resturanten Pinoccio i Adenau, vi er alltid der å spiser da de har nydelig mat. Jeg kan også anbefale byen Cochem og Moseldalen når du først er i området, utrolig vakkert landskap. 

Lykke til, en slik tur vil du aldri glemme 😀
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du @Snagg30 er vel fra Sunnmøre? Da kjører du til Bergen og tar båten til Hirtshals, billig og greit. Litt kjedelig rute og ta begge veier kanskje.. Men Kiel ferga er latterlig dyr ja. Men skal man ta Oslo - København + neste ferge ( Rostock elns? ) Så er man nesten oppi samme pris.. 

 

Skal på Trackday på Ringen i august, da blir det Bergen-Hirtshals ned, og mest sannsynlig Hirtshals-Langesund oppigjen, dette p.g.a avreisetider ( sparer en dag ved og kjøre litt natt og kveld ) 

 

ett anna alternativ er jo Nederland-Kristiansand.. Men er jævlig langt fra Kristiansand til sunnmøre😅

Endret av Skulebollen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hirtshals - Sandefjord kan bli en utfordring @Skulebollen 😛

Ellers er det vel ikke så mye lengre å kjøre til Østlandet sammenlignet med Bergen vil jeg tro, og Fjord Line fra Bergen i juli er også svindyr, samt turen tar nesten et døgn.

Så jeg hadde jeg holdt en knapp på Larvik/Oslo/Gøteborg, og sett hva som passet best av de i forhold til avreisetidspunkt og pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill til alle dere over her, mye bra og nyttig informasjon som jeg kommer til å ta med meg i planlegginga. Men er det slik å forstå at Danmark er et land man helst vil slippe å kjøre igjennom? 

@laffe Kanskje ruten til Sverige kunne vært et alternativ, har vært i Sverige svært lite og det kunne vært trivelig og kjørt igjennom der og. Vi er jo kun 2 stykke og kan gjøre litt som vi føler underveis i turen. 

 

@Ingvaldsen Turen til Nürburgring blir mer en opplevelse på bucket lista å krysse av, blir ikke noe hard kjøring men litt må man prøve seg :) Jeg ser det blir fort en kostbar tur, blir noen mil med ok forbruk på min bil men er verdt det for opplevelsen. Er det store pris forskjeller på drivstoff i Tyskland kontra her hjemme? 

@Fredrik 90 Takk for alle råd! Har forstått det slik ja at autobahn har mye trafikk på dag tid og at muligheten for full spiker ikke er noe man hele tiden får. Blir nok å prøve oss litt seint på kveld/natt/morgon bare for å ha gjort det og. Også kommer jeg til å prøve å svinge innom de stedene du nevner her, om ikke alle så noen. 
 

@Skulebollen Forrige sommer kjørte vi Ålesund-Gol-Kristiansand også tilbake, det skjer ikke igjen. Toppen av det hele ble bilen full i spy fra minste mann, topp stemning. 

Endret av Snagg30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Danmark er forsåvidt flott å kjøre i det, men kan nok bli noe ensformig når man har skal ut på Autobahn etterpå. Hjelper med div pauser/avstikkere.

Er jo fine motorveier med mye 130 og noe 110.

Kjørte ca 50 mil der selv i går.

Men ja du "må" innom Stuttgart på MB og Porsche.

Kanskje Wolfsburg også?

Endret av Lars89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang Stuttgart og Porsche museum.. Er nesten like kult å rusle over gata og innom Porsche forhandleren der. 
 

Ellers enig i mye her, utrolig kult å legge ut på en sånn tur!
 

Syns det er noe eget når man kommer sør for Gøteborg og du vet du skal langt. Kjører som regel Øresundbruen og ned til fergen Rødby - Puttgarden. Sparer nok ikke all verden tid på det kontra å kjøre om Kolding men får er lite avbrekk. Siste årene har vi flydd ned og leid bil, da man får leid mye bra også. Men er ikke det samme som med egen bil.

Nürburgring er et must, og som nevnt over så se på kalenderen. Bo gjerne tett på, og unngå å kjøre på dagene med Turistfart hele dagen. Bare kø, mas og fjas. Kveldsøktene på 2-3 timer er best. Da er depoet så si tømt etter 15 min. Men er rolig dag i sola på en fin tilskuerplass på full turistfart-dag er sjef.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...