Gå til innhold

ingvaldsen's forskjellige kjøretøy _ 750d prosjekt

Anbefalte innlegg

Flott bil du har fått deg der. Stemmer bra det med Hakka 8 pigg, jeg kjøpte det på en E91 jeg hadde i 15, da var det snakk om det med antall pigg og godkjenning i Norge. Han jeg kjøpte av sa at det var omtrent som det lå aluminiumsfolie på dekket når han kjørte det i balanseringsmaskinen. Husker og jeg kjørte opp veien der eksen bodde, og huseieren kom ut og lurte på om det var 4 wd, ble overrasket når jeg sa det var bakhjulstrekk, for på vinterstid var det kun pick upen hans med 4wd som kjørte helt opp til huset hevdet han. Den bilen med de dekkene var og fantastisk bra på vinterføre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lekker 7’er med grom drivlinje, og ikke minst gromt interiør/utstyr.

Artig å høre at en aldrende 7’er går utenpå mye moderne, godt å høre egentlig - 7 skal være noe helt spesielt!

Uansett hva du finner på, er det gøy å høre at den har fått et «nytt og verdig» liv utover å være belemret med en myriade av feil og problemer! Fortsatt god jul i garasjen! 👍🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med lekker skute, veldig fint utstyrt og med farger :) 

ang webasto, du sier den har kjørevarmer, dvs at webasto går etter oppstart for å få motoren raskere varm? Det er ikke det at motoren blir fortere varm ved kjøring av webasto før oppstart da, da kupéen allerede er varm? Det er slik jeg opplever det på vår. Dvs det er vanskelig å faktisk vite om webasto er aktiv etter oppstart. Men har hatt det på Ford kassebilene på jobb, de blir sykt fort driftsvarme etter oppstart i kulden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, papertiger said:

det er vanskelig å faktisk vite om webasto er aktiv etter oppstart. 

Doseringspumpa lager en veldig distinkt klikkelyd som er lett å høre fra utsiden, stopper du og åpner døra vil du nok høre det rimelig kjapt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, sveigis skrev:

Endelig tråd og gratulerer med fet skute Jostein 😊🙏

Ikke minst godt når problemet løste seg som det gjorde .

Og enig i det som nevnes her F01 serien er nydelig .

Er dette en bil du skal ha eller selges ?

fornuften tilsier at den skal selges, men det er vell å fornuftig å beholde siden jeg liker drivlinjen godt. 

beste hadde nok vært å solgt å brukt pengene på garasje eller e70 50d delebil. 

4 timer siden, Olaandref skrev:

Flott bil du har fått deg der. Stemmer bra det med Hakka 8 pigg, jeg kjøpte det på en E91 jeg hadde i 15, da var det snakk om det med antall pigg og godkjenning i Norge. Han jeg kjøpte av sa at det var omtrent som det lå aluminiumsfolie på dekket når han kjørte det i balanseringsmaskinen. Husker og jeg kjørte opp veien der eksen bodde, og huseieren kom ut og lurte på om det var 4 wd, ble overrasket når jeg sa det var bakhjulstrekk, for på vinterstid var det kun pick upen hans med 4wd som kjørte helt opp til huset hevdet han. Den bilen med de dekkene var og fantastisk bra på vinterføre.

det er såvidt noen flere pigg i dagens modeller, men mistenker det må være noe med utstikket på hakka 8. frister å kontakte nokian å reflektere over mine erfaringer å høre om det ramler ut noen fakta.  

dekkene jeg har som er snart 10 år gamle er produsert i Finland, har ikke sjekket de andre men det har vell blitt flyttet litt til russland siden den gang ? 

slik det vises etter disse i stål is, så ville det vært en annen verden om alle kjørte pigg. ikke rart det blir polert når alle kjører piggfritt.

1 time siden, papertiger skrev:

g webasto, du sier den har kjørevarmer, dvs at webasto går etter oppstart for å få motoren raskere varm? Det er ikke det at motoren blir fortere varm ved kjøring av webasto før oppstart da, da kupéen allerede er varm? Det er slik jeg opplever det på vår. Dvs det er vanskelig å faktisk vite om webasto er aktiv etter oppstart. Men har hatt det på Ford kassebilene på jobb, de blir sykt fort driftsvarme etter oppstart i kulden. 

den går som kjørevarmer slik den gjør originalt på alle eldre modeller.  punktet i kodingen heter for "zuheizer" og må stå som aktiv.  fra før er det kun standheizung som står som aktiv på euro-6 modeller.

finner ingen detalj beskrivelse i TIS om funksjonen, men regner med den blir med opp til 72 grader. 

1 time siden, E.C. skrev:

Doseringspumpa lager en veldig distinkt klikkelyd som er lett å høre fra utsiden, stopper du og åpner døra vil du nok høre det rimelig kjapt.

på f10/f01 så hører man ikke tikkelyden slik som på de gamle faktisk, men man kjenner lukta og hører susingen heldigvis :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant å lese om webasto på denne, men den må ha vært kodet i ettertid ettersom ingen F-serier leveres med webasto som kjørevarmer (?). Ikke at jeg nødvendigvis har lyst til å ha webastoen som kjørevarmer, men det hadde vært artig å se om det kun er koding av "zuheizer" i IHKA som skal til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd å lese litt på tyske forum og i newTIS nå, men jeg finner ikke noe scenario verken for F01 eller F11 som tilsier at den fungerer som kjørevarmer.

Normalt sett på F0x, F1x, når den er startet via app/fjernkontroll og har kjørt 15 min og en deretter starter bil. Kjører den løpet ut da og stopper etter ytterligere 15 min, med 3-veisventilen i samme posisjon som ved før start, eller stopper den ved start av motor? Jeg mener det siste. Men jeg merker at motor blir betydelig raskere driftsvarm etter bruk av webasto før oppstart. Dette tror jeg har å gjøre med at kupé allerede er oppvarmet, og at det da er mindre varme som går til å opprettholde ønsket temperatur i kupé. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Saltkjelen skrev:

Interessant å lese om webasto på denne, men den må ha vært kodet i ettertid ettersom ingen F-serier leveres med webasto som kjørevarmer (?). Ikke at jeg nødvendigvis har lyst til å ha webastoen som kjørevarmer, men det hadde vært artig å se om det kun er koding av "zuheizer" i IHKA som skal til?

Ja, eller at min er gammel nok til at det kunne vært original.

@Erlend HF testet det ut på sin 14mod 550d og nå har han også kjørevarmer. Så da er det bekrefter

EAB69C67-3B16-46A0-9F3B-F06C6FD4E200.thumb.jpeg.cf4fe4291479ecb38d7e0f3dbf822940.jpeg

1 time siden, Otis skrev:

Gjelder dette kun F serien eller også feks e70? Eller må man modifisere vannventilen?

e70 har kjørevarmer som standard på lik linje med alle andre E-serie.  Så da vil vannventilen kun stenge av kupesløyfe når motor er av.

43 minutter siden, papertiger skrev:

Jeg har prøvd å lese litt på tyske forum og i newTIS nå, men jeg finner ikke noe scenario verken for F01 eller F11 som tilsier at den fungerer som kjørevarmer.

Finner like lite som deg, men jeg vet at eldre f-serie og bensinutgave osv så har webasto fungert som kjørevarmer. Tror det er unikt for euro6 at dette ble et tema.

husker at med 550’n jeg hadde så var den seig å få skikkelig god å varm i 20blå på tross av 4-sona klima, den trekte en god del fra dørene.

f01 jeg har nå blir skikkelig god å varm umiddelbart, regner med det hjelper på at den har tetningslister i glippene mellom skjerm-dør-bakdør-bakskjerm.

med det og at den har dobbeltglass så krysser jeg fingrene for at den kan måle seg med e39 530d i 35 minusgrader. For der kan du sitte i t-skjorta uten at det trekker kaldt 😁

heldigvis like enkelt å ordne opp i som problemet england hadde først på 2000 tallet

der var det ikke lov med parkvarme, men heldigvis for de så var webasto på e39/38/53 teknisk lik om du hadde kjørevarmer, som også var standard på m57 biler.

så der var det nok å kode fram timer funksjon, eller koble opp timer/telestart mot pin1

Endret av Ingvaldsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, riktig, så burde jeg modifisere vannventilen for å forhåndsvarme motor, når den er av. E70 har 2 steg på varmeeffekt på webasto. Den kan gå på halvlast og fullast, avhengig av temperatur på kjølekrets. Men det regner jeg med alle etter 2007-08ish kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Otis skrev:

Ja, riktig, så burde jeg modifisere vannventilen for å forhåndsvarme motor, når den er av. E70 har 2 steg på varmeeffekt på webasto. Den kan gå på halvlast og fullast, avhengig av temperatur på kjølekrets. Men det regner jeg med alle etter 2007-08ish kan.

2 steg på gamle termotop c også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havari på rammelager og lavt oljetrykk ble nylig belyst av flere i år, jeg er ganske sikker på at dette har en sammenheng. Dette er problem på alle n57, ser også b57 raser på samme måte.

siden bilen jeg har nå har passert 180k km så utgår forsikring på drivlinja, da må jeg få noen fakta på bordet.

så da er det bare å få kartlagt oljetrykk.

heldigvis var det veldig enkelt å komme til bryter på 50d, på 30d var det satans trangt.

CAB316BD-EC8E-40F3-B67A-63F20688F858.thumb.jpeg.7d2e979bf54d07ecfcb8cb5fb7e118d2.jpeg

arti at bryteren har en toleranse på 0,3-0,5 bar, my kan gå galt med så lavt trykk uten varsling når motor begynner å dra fra 1100omd.

7E255751-7878-461F-AFD3-AD48C6A0FABE.thumb.jpeg.01a5de504eda4745388b2ca3cb8ec039.jpeg

heldigvis ser motor frisk ut, TIS sier 1,1-1,2 bar. Så den ligger muligens bittelitt under, men langt over minimum som bmw mener er 0,5 bar.

siden det er 10 minus ute klarte jeg ikke å få olja over 100grader så kanskje sannheten er noe lavere.

nå står den med 0w30 olje, men jeg går nok over til 0w40 olje.

neste operasjon blir inspeksjon/rens av innsug siden den bruker mye diesel.

venstre stikkaksling klakker så den blir ny.

samtidig blir det nye casterforinger da de nye stagene som sitter på ei strammet til i løftet stilling.

fulgte med 25/20senk fra eibach som muligens blir montert i samme operasjon.

fulgte med ny luftbelg bak sa det var mistanke om luftlekkasje på ene siden, men har ikke fått bekreftet dette selv enda.

alle filter, og olje i drivverk blir nytt. 

om bilen blir beholdt så blir det nok deaktivering av egr og steg 1 program fra @TRF

Endret av Ingvaldsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Ingvaldsen changed the title to ingvaldsen's forskjellige kjøretøy _ 750d prosjekt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...