Gå til innhold

Hybriderfaringer?


525TDSA
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, har akkurat kjøpt en Hybrid 2017 mod. G30 med 120.000 på meteret. Den skal ikke brukes daglig (eller ukentlig), men hovedesaklig fungere som turbil.

Er det noen her som har, eller har hatt, tilsvarende bil over lengre tid som vil dele sin erfaring? (Altså ikke erfaring som, "jeg prøvde en, men syns den gikk for dårlig") ;-)

Endret av 525TDSA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde en F30 330e i nesten 1 år, var kjempe fornøyd vi! :) en bil vi savner stort selv om vi har hatt vesentlig bedre biler siden den tid. Er vell lurt med en god forsikring så man er helt trygg om noe dukker opp, har vell vært noen tilfeller nå med havari.

 

Jeg skal straks reise å levere vår i3 for garanti arbeid og får en 530e som låne bil. Gleder meg veldig til å ratte 5-serie igjen :D blir en god omvei hjem før 12t skift står for tur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt en 330e i 5 år nå. Har fungert veldig bra for vår del. Går billig uansett om man kjører langt eller kort, sømløs sjalting mellom bensin og el, bra ytelse osv. Men du må kunne lade hjemme. Hvis ikke blir det masete, for det er litt omstendelig å låse den i bensinmodus. (Kan kun gjøres ved å legge girvelger i S, men hva hjelper det når du skal rygge?). Start med tomt batteri, og levering i barnahagen betyr dermed at du fort får 3-4 kaldstarter på rappen ila en 1-2km tur

Endret av *MrB*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, *MrB* said:

Har hatt en 330e i 5 år nå. Har fungert veldig bra for vår del. Går billig uansett om man kjører langt eller kort, sømløs sjalting mellom bensin og el, bra ytelse osv. Men du må kunne lade hjemme. Hvis ikke blir det masete, for det er litt omstendelig å låse den i bensinmodus. (Kan kun gjøres ved å legge girvelger i S, men hva hjelper det når du skal rygge?). Kaldstart med tomt batteri, og levering i barnahagen betyr dermed at du fort får 3-4 kaldstarter på rappen ila en 1-2km tur

Takk for innspill. Er eneste mulighet for å låse i bensinmodus å sette den i Sport eller Manuell, eller begge deler?

Endret av 525TDSA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setter du den i sport, så er den kun i ren bensinmodus mens bilen er i bevegelse. Motoren skrus av med en gang du stopper. Drar du derimot girvelgeren til venstre og har den der uten å gire hverken opp og ned er du fortsatt i automat modus, og bilen vil da ikke skrus av selv når den står stille. Bilen vil derimot holde et lavere gir lengre enn vanlig sportmodus. 

Selv hadde jeg en 530e i over 3 år. Bortsett fra en defekt motorstarter som oppstod ca 2 uker etter at jeg kjøpte bilen, opplevde jeg aldri noen problemer med den. Jeg ladet bilen hjemme hver dag. Hybrid gir deg veldig mye bil for pengene i Norge, men jeg irriterte meg stadig over det nærmest ubrukelige bagasjerommet. Er man glad i mer sportslig kjøring er det også et stort minus med 300kg ekstra vekt. Så til tross for at jeg hadde et smertefritt bilhold med min 530e, så kommer jeg aldri til å kjøpe en hybrid igjen. Det må enten være ren bensin eller elektrisk. Jeg vil i hvert fall ikke anbefale noen å kjøpe en hybrid uten garanti, da drivlinjen er mer komplisert og dermed også dyrere å reparere. 

@Snagg30 Hyggelig forhandler som lar deg låne 530e mens i3 er inne til garantiarbeid. Husker da jeg hadde 530e inne til garantiarbeid, da fikk jeg låne en helt fantastisk 225xe med parkeringsbulker og riper, samt en parkeringssensor som pipte konstant i hastigheter under 20km/t. 

Endret av BrokeBoi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, 525TDSA said:

Takk for innspill. Er eneste mulighet for å låse i bensinmodus å sette den i Sport eller Manuell, eller begge deler?

Mente S, eller manuell. Altså at du skyver spaken til venstre fra D. Da går motoren helt til du må rygge. Du kan også sette den i program sport eller sport+, men da oppfører sen seg som nevnt over her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at hybrid er helt supert, iallfall om man bruker den riktig. Da tenker jeg at man lader når bilen står hjemme eller på jobb hvis man har den muligheten. Så må bilen kjøres i elektrisk modus når den er ladet opp, da gjør man småkjøringen på strøm. Gjør man da mye småkjøring så kan man kjøre i månedsvis uten å fylle bensin. 

Men vær klar over at på langkjøring egner hybrid seg dårlig. Når batteriet er tomt så drar du på flere hundre kilo ekstra med batteriet og elektronikk. På en 530e så ville jeg tegnet en motor og drivverksforsikring. Dessverre så har det vært noen motorhavarier med denne motoren både i 3-serie og 5-serie.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg tenker at hybrid er helt supert, iallfall om man bruker den riktig. Da tenker jeg at man lader når bilen står hjemme eller på jobb hvis man har den muligheten. Så må bilen kjøres i elektrisk modus når den er ladet opp, da gjør man småkjøringen på strøm. Gjør man da mye småkjøring så kan man kjøre i månedsvis uten å fylle bensin. 

Men vær klar over at på langkjøring egner hybrid seg dårlig. Når batteriet er tomt så drar du på flere hundre kilo ekstra med batteriet og elektronikk. På en 530e så ville jeg tegnet en motor og drivverksforsikring. Dessverre så har det vært noen motorhavarier med denne motoren både i 3-serie og 5-serie.  

En av hovedgrunnene til å velge hybrid, var gunstig pris ifht effekt. Den tid er nå forbi.

Brukt «riktig» kan en hybrid være en liten potet av en bil, man kan kjøre langt uten rekkevidde angst, mens man kjører på eldrift i det daglige.

Men 110 hk eldrift i 2.5 tonn G05 er jo ikke sprekt. 
En hybrid er heller ingen lettvekter ved langkjøring som @Fredrik 90påpeker. Slik at det er åpenbare svakheter med em hybrid drivlinje. 

Det er også endel som sliter med nattesøvnen mtp fremtidige kostnader/bekymringer utover garanti.

Slikt kan dog løses i de fleste tilfeller med ulike typer forsikringer.

Har kjørt endel hybrider, også 530e.
Den gav meg lite, hybrid er nok ikke for meg - føler tiden løper ut for en slik kompleks drivlinje. Den er en mellomløsning.

Ved en dedikert langtur bil, er det fremdeles dieselen som gjelder - i mine øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kjøpe ny BMW-hybrid i dag er dårlig deal, da de er priset helt i offside. For 5 år siden var de veldig gunstige. Du kan gjøre et godt kjøp på nyere brukt BMW-hybrid da. Det er en potetbil, som takler alle disipliner godt. Bla er langtursforbruket generelt mye bedre enn ryktet vil ha det til. Men som ren langtursbil rangerer jeg nok likevel diesel foran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kjøpe ny bil i dag er dårlig deal uansett hva man velger. Hybrid er ikke så lukrativt som det var, men det er fortsatt en god "rabatt" på avgiften kontra tilsvarende ren fossilbil. Også er det liksom ikke så mye annet å velge i lenger hvis man ikke vil ha elbil. Stadig flere importører i Norge fjerner rene bensin og dieselbiler fra utvalget sitt. Da sitter man igjen med hybrid og el…og kunden er den store taperen som mister valgmuligheter i forhold til kunder i andre markeder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste her om dagen at flere i USA setter alle parametrene i "Sport Individual" til komfort, og på denne måten tvinger bilen til å kjøre ICE uten masete hybridtull. Da slipper man å kjøre i masete sportsmodus og at bilen slår seg av hver gang man vipper spaken over til D igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Saltkjelen skrev:

Jeg leste her om dagen at flere i USA setter alle parametrene i "Sport Individual" til komfort, og på denne måten tvinger bilen til å kjøre ICE uten masete hybridtull. Da slipper man å kjøre i masete sportsmodus og at bilen slår seg av hver gang man vipper spaken over til D igjen. 

Så de har altså kjøpt en hybridbil, som i USA er dyrere enn den tilsvarende fossilvarianten. Så tvinger de bilen til å kjøre i ICE modus noe som sørger for ett høyere forbruk enn tilsvarende fossilvariant. Amerikanere er noe for seg selv... Det er når jeg leser dette jeg skjønner hvorfor de har advarsel på mikrobølgeovner om å ikke putte barn inn i den 🤣  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Så de har altså kjøpt en hybridbil, som i USA er dyrere enn den tilsvarende fossilvarianten. Så tvinger de bilen til å kjøre i ICE modus noe som sørger for ett høyere forbruk enn tilsvarende fossilvariant. Amerikanere er noe for seg selv... Det er når jeg leser dette jeg skjønner hvorfor de har advarsel på mikrobølgeovner om å ikke putte barn inn i den 🤣  

Nei, de ønsker valget om å ha eget herredømme over bilen og selv kunne velge hvordan bilen skal oppføre seg. Litt som at de aller fleste koder vekk og/eller memory på auto start stopp for å unngå at motoren slås av i tide og utide.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Akkurat nå, 525TDSA skrev:

Er det flere som har erfart at hybriden sliter mye bakdekk?

Jeg måtte bytte bakdekk på min G20 rett etter jeg kjøpte den. Da var den gått rett under 22k. Men her mistenker jeg joyride av enten tidligere eier eller ivrige testpiloter da den stod for salg. Bakdekka hadde 0,6mm igjen mens framdekka 4,5mm. Så da ble det 4 stk. nye Michelin PS5 i stedet for kun nye bakdekk.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...