Gå til innhold

Xdrive og dekkdimensjoner..


 Share

Anbefalte innlegg

Kan kjøre angrefrist om du kjøper på nett, men ja, det er ikke noen kjempegode løsninger til å kjøre staggered dimensjoner på xdrive om man havner utenfor de få som leverer stjernemerka. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Flataas skrev:

Må nesten fram med hyssingen å måle uansett virker det som.

Så lenge de har lik omkrets foran å bak så er det vell greit?

Anbefaler en lastestropp midt på dekket. Dekket bør (må) også være påmontert felg og ha riktig lufttrykk. Marker så på lastestroppen hvor de møtes og sammenlign/mål med det motsatte dekket. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Flataas said:

Må nesten fram med hyssingen å måle uansett virker det som.

Så lenge de har lik omkrets foran å bak så er det vell greit?

Kona kjøpte akkurat et 3m langt målebånd til meg på en Stoff & Stil-butikk - akkurat til dette formålet. Fungerte perfekt! 
 

Men ja - hva er lik omkrets, dvs hva er «innenfor» og kan regnes som ok? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg har funnet som har et snev av offisielt preg over seg er at en forskjell på inntil 2 mm mønsterdybde aksepteres. Hva dette utgjør i prosent vil variere ut fra dekkdimensjon, men sånn ca. rundt 0,6% +/-. I omkrets vil dette være 10 mm eller deromkring (riktignok ikke finregnet).

Merk; dette er det som tillates av forskjell i slitasje med utgangspunkt i at dekkene var like når de var nye. Altså begynner man med denne forskjellen og den bare blir større blir jo det en annen sak.

Videre kan man jo snu litt på det også; har man 10mm større omkrets bak enn foran, vil mest sannsynlig dette bare bli bedre og bedre, ettersom bakdekkene normalt slites hakket mer enn framdekkene.

34C8BB9A-69F1-49BB-AE42-E7C5B1F14E8D.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk så er framhjulene størst på dia, og jeg har målt opptil 6 mm forskjell på dia på stjernemerket dekk, så det blir ca 18 mm på omkrets. Størst avvik har jeg målt på 245/35-20 mot 275/30-20, og minst på 225/40-19 mot 255/35-19.

jeg tenker at har man garanti på bilen så er det stjernemerket dekk som gjelder, for at bmw skal dekke eventuell rep av fordelingskasse.

utenfor garanti, så bør man gjøre en oppmåling hvis man ikke har stjerner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tør ikke anbefale annet enn stjernemerket. Så faller ingenting i retur. Med det sagt ble jeg anbefalt Falken ZE914 hos GS på min E91 xDrive. Den hadde staggered oppsett, dette var i februar 2016. Jeg hadde ingen problemer og ingen lugging, ettersom jeg skjønner hadde ikke @mslello problemer med dekk/xDrive heller som overtok bilen. Den F31 xDrive jeg hadde noen måneder stod det Hakka Black 3 på, også staggered oppsett og de var gått 1,5 sesong da jeg kjøpte den. Ikke et tegn til trøbbel. Iallefall Falken synes jeg kommer fram hver gang som gode dekk til BMW og xDrive, da FK510 som idag er FK520(?). 

Hvordan det er med dagens BMW elbiler med xDrive vet jeg ikke, de har jo ikke samme fordelerkasse. 🤔

Endret av Marius2002
skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@awt

I det brevet står det maks 2mm forskjell i mønsterdybde mellom dekk på samme aksling, og 2-3mm forskjell i mønsterdybde mellom dekkene framme og dekkene bak. La oss si 3mm forskjell i mønsterdybde foran vs. bak på dekk som i utgangspunktet har lik rulleomkrets som nye, så utgjør det 6mm forskjell i diameter. Forskjell i omkretsen blir da som @Lars S sier 18-19mm. Jeg har per i dag målt på Excellence-dekkene (som bare har gått en sommer), en målt omkrets framme på 2111mm og bak 2103mm. Det er 8mm forskjell i omkrets, og 2,54mm forskjell i diameter.

@Marius2002 det er flere som bruker Falken med hell, men han som kjøpte 320xd'en av meg måtte ha nye dekk da et av Vredestein Ultrac Vorti-dekkene ble slitt ned på innsiden, gikk for FK510 foran og bak i mix dimensjon, så ble bilen noe rar å kjøre - som om det var spenninger i drivverket uten at det nødvendigvis nykket. Fikk byttet til nye Ultrac Vorti dekk (ikke stjernemerka), og bilen var tilbake til normalen igjen. Men på min F36 var disse Vredestein-dekkene no-go etter en sesong, stor forskjell i slitasje bak vs foran. En ting er sikkert; dette er et forbausende vrient terreng å navigere i!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er hva Michelin oppgir av dia på sine stjernemerket dekk i 20» til typisk 5 serie. 6 mm forskjell på dia her også. Har vel hvert nevnt tidligere at avvik i rulleomkrets skal være mindre enn 1%, og det ser ut til å stemme.

E00A14F0-A639-4BC3-A312-956D2D627836.thumb.jpeg.a1ab49f08bc3a6724a5e7db6bc4af247.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, papertiger skrev:

I det brevet står det maks 2mm forskjell i mønsterdybde mellom dekk på samme aksling, og 2-3mm forskjell i mønsterdybde mellom dekkene framme og dekkene bak. La oss si 3mm forskjell i mønsterdybde foran vs. bak på dekk som i utgangspunktet har lik rulleomkrets som nye, så utgjør det 6mm forskjell i diameter. Forskjell i omkretsen blir da som @Lars S sier 18-19mm. Jeg har per i dag målt på Excellence-dekkene (som bare har gått en sommer), en målt omkrets framme på 2111mm og bak 2103mm. Det er 8mm forskjell i omkrets, og 2,54mm forskjell i diameter.

Om du ser helt nederst så står det 2 mm på biler med firehjulstrekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte bytte 1felg med dekk på min tidligere x-drive. Da målte Bavaria rulleomkrets for å verifisere at ikke alle 4 dekk måtte byttes. Hadde da kjørt 4-5000km sånn ca på disse dekkene.

Slapp heldigvis unna med 1 felg med 1 dekk 😅 var syk pris på den ene felgen med dekk også..

Så det er definitivt lurt å følge rådene her om å holde seg innenfor rett mm på omkrets.

IMG_0026.thumb.jpeg.ed5b65beba5b50bdb74e86dbda41d2d9.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei, av simpel 225/60 R17 størrelse på dekk til en x3. Hva anbefales? Kjører vel med pirelli run flat i dag på sommer, disse er gamle og bråker en del. Conti på vinter i samme dim. 
Har sett litt på tester og Hankook, Conti og MIchelin ser jo bra ut. Noe å tenke på med xdrive når man er på like dimensjoner? 

Test af 50 sommerdæk - FDM i samarbejde med ADAC - feb 2023.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, F25x3 said:

Hei, av simpel 225/60 R17 størrelse på dekk til en x3. Hva anbefales? Kjører vel med pirelli run flat i dag på sommer, disse er gamle og bråker en del. Conti på vinter i samme dim. 
Har sett litt på tester og Hankook, Conti og MIchelin ser jo bra ut. Noe å tenke på med xdrive når man er på like dimensjoner? 

Test af 50 sommerdæk - FDM i samarbejde med ADAC - feb 2023.pdf

Skal ikke være nødvendig å tenke noe spesielt på dekkmerke i disse dimensjonene mtp xdrive. Hva foretrekker du - støysvakt eller mest mulig dynamisk. Godt fornøyd med både Hankook og Michelin og Falken - FK510 fra sistnevnte framstod som et veldig fint dekk på 1-serien jeg hadde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, papertiger skrev:

Skal ikke være nødvendig å tenke noe spesielt på dekkmerke i disse dimensjonene mtp xdrive. Hva foretrekker du - støysvakt eller mest mulig dynamisk. Godt fornøyd med både Hankook og Michelin og Falken - FK510 fra sistnevnte framstod som et veldig fint dekk på 1-serien jeg hadde.

Supert - støy og komfort er viktigst, men dieselmotoren summer godt allerede så komfort er nok viktigst. 25% på vianor med dnb mastercard for tiden, så da kan man kjøpe bridgestone turanza 6 for 7500 for 4 dekk. Vanskelig å slå den prisen per nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...