Gå til innhold

Garasjetips - oppføring av ny garasje


Saltkjelen
 Share

Anbefalte innlegg

Våren er i anmars og arbeidslysten på utendørs tiltak melder seg. Jeg skal pigge/sprenge fjell i hagen i løpet av mai, og planlegger i den forbindelse å grave ut til garasje i samme moment (bruker en del av fjellet som fyllmasse under garasjen). Forhåpentligvis rekker jeg å støpe såle i år (og aller helst reise råbygget), så i den forbindelse hadde det vært kjekt med noen andre synspunkter og innfalsvinkler.

Per nå har jeg skissert en garasje på 770x650cm, noe som skulle gi omtrent 50kvm. Jeg har tenkt at en lang 7-serie burde få plass, men blir garasjen for grunn til å kunne jobbe i front eller bak med porten igjen? Ville det vært hensiktsmessig å økt dybden noe, for så å redusere bredden? Jeg har tegnet opp bortpredde på 300cm og har forstått at 250cm, 260cm eller 300cm porter er det vanligste. Ideelt sett hadde jeg kanskje sett for meg noe rundt 280cm, men jeg gidder ikke bruke en formue på porter på spesialmål. 

Jeg ser ellers for meg at det å dra snøfreser, ved og alt mulig annet "grovt" inn i en tørr og varm garasje ikke er hensiktsmessig, så tanken er å bygge tilbygg på 15-20kvm (etter at garasje på 50kvm er oppført). Av dette tilbygget tenker jeg rundt 7-10kvm til grovbod burde holde, og så innlemmer jeg resten av arealet med garasjen slik at man får en verkstedkrok eller tilsvarende.

Jeg legger opp til et innvendig sluk med sandavskiller og luftavtrekk (Arida Pro eller tilsvarende), slik at biler og inventar holder seg tørt. 
Noen tanker, tips og innspill til en god og praktisk garasje?

920189357_Skjermbilde2023-04-29kl_17_21_58.thumb.png.4a9e36df1406d35906de24aba079c613.png
502032457_Skjermbilde2023-04-29kl_17_18_34.thumb.png.5cea9f56d8359937a0f75b8aea0e4ccf.png
1827914680_Skjermbilde2023-04-29kl_17.18_17.thumb.png.1894d0ac017d6db812fd2687e8ad5ad2.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 650cm innvendig den jeg skrus i hos mine foreldre og den er noe trang i lengden, du må velge om du vil ha plass forran eller bak. Erfaringen min er med biler på 4,8-5meter

 

hadde nok prøvd å heller fått en stor port istedenfor 2 små, en port på 5 meter koster ikke all verden om du ikke er kravstor på merke/kvalitet og isoleringsevnen. Prisen for en ekstra portåpner kan gjerne vær samme som tillegget for en større port. 
 
har du en stor port kan du stille deg som du vil, feks ha en sakslift mitt på gulvet som du kan kjøre innpå for å ha god plass når du skal til med en større jobb. Å drive helt inntil en vegg er snarveien til bulking og riping av bil

 

fikk pris på assa abloy/ tidligere crawford industriport på 470x215, det ble 36500kr eks mva ferdig montert. Den er 42mm med u-verdi på rundt 1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med @Ingvaldsen En stor port gjør deg mye mer fleksibel, da kan du stille deg nesten diagonalt hvis du trenger og komme til rundt hele. 

Jeg irriterer meg på trang port hver gang jeg rygger inn i garasjen så jeg tenker på og heller montere en bred enn i stedet for de to som jeg har nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor port, uten tvil, men lengde og bredde kommer helt an på behovet ditt. Skal du ut og inn med motor og trenger litt plass foran bilen, da hadde jeg gått for lengde, spesielt om du skal ha arbeidsbenk i forkant. Om du er mer typen som gnikker og gnurer og koser deg med det, og et dekkskift i ny og ne er det best med litt bredde. Kun du som har fasiten der 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor port mest praktisk, to porter mest estetisk, så her blir det en avveining mellom funksjonalitet og estetikk. Stor port gir også mer varmeutslipp hvis oppvarmet garasje, og potensielt mer slitasje pga. større tyngde.

Jeg holder nok en knapp på å prioritere det praktiske, tross alt bygger du garasjen for å fylle en funksjon.

Hvilket tegneprogram bruker du, forresten? Jakter noe bedre selv til et par nye prosjekter.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Ingvaldsen skrev:

Er 650cm innvendig den jeg skrus i hos mine foreldre og den er noe trang i lengden, du må velge om du vil ha plass forran eller bak. Erfaringen min er med biler på 4,8-5meter

 

hadde nok prøvd å heller fått en stor port istedenfor 2 små, en port på 5 meter koster ikke all verden om du ikke er kravstor på merke/kvalitet og isoleringsevnen. Prisen for en ekstra portåpner kan gjerne vær samme som tillegget for en større port. 
 
har du en stor port kan du stille deg som du vil, feks ha en sakslift mitt på gulvet som du kan kjøre innpå for å ha god plass når du skal til med en større jobb. Å drive helt inntil en vegg er snarveien til bulking og riping av bil

fikk pris på assa abloy/ tidligere crawford industriport på 470x215, det ble 36500kr eks mva ferdig montert. Den er 42mm med u-verdi på rundt 1

Det er fordeler og ulemper med stort port, men ettersom bæringen ligger i portsiden finner jeg det mer bekvemmelig med to porter - og da gjerne noen som er 300cm fremfor standard på 250-260cm. En 300cm port bør vel oppleves som romslig (?). Fra enden av port til hjørne er det beregnet 75cm, og så får man jo godt og vel 60-70cm til med en sakseløfter sentrert i det ene løpet. Det bør vel holde med plass mot vegg?

14 timer siden, Rune-K skrev:

Enig med @Ingvaldsen En stor port gjør deg mye mer fleksibel, da kan du stille deg nesten diagonalt hvis du trenger og komme til rundt hele. 

Jeg irriterer meg på trang port hver gang jeg rygger inn i garasjen så jeg tenker på og heller montere en bred enn i stedet for de to som jeg har nå.

Hva legger du i trang port da? Her har jeg tegnet inn en port på 300cm, den må vel kunne oppleves romslig?

12 timer siden, Olaandref skrev:

Stor port, uten tvil, men lengde og bredde kommer helt an på behovet ditt. Skal du ut og inn med motor og trenger litt plass foran bilen, da hadde jeg gått for lengde, spesielt om du skal ha arbeidsbenk i forkant. Om du er mer typen som gnikker og gnurer og koser deg med det, og et dekkskift i ny og ne er det best med litt bredde. Kun du som har fasiten der 🙂 

Av konstruksjonsmessige og estetiske årsaker foretrekker jeg nok to porter. Den eneste skruingen jeg driver med er vask, polering og ettermontering av utstyr. Det mest plasskrevende av de er å ta ut dashbord og interiør, så da er det nok sideplass som er det ideelle for meg. Med en port på 300cm bør det vel også være tilstrekkelige muligheter til å kjøre bilen på skrått inn i garasjen og dermed "sentrere den"?

12 timer siden, Lysken skrev:

Stor port mest praktisk, to porter mest estetisk, så her blir det en avveining mellom funksjonalitet og estetikk. Stor port gir også mer varmeutslipp hvis oppvarmet garasje, og potensielt mer slitasje pga. større tyngde.

Jeg holder nok en knapp på å prioritere det praktiske, tross alt bygger du garasjen for å fylle en funksjon.

Hvilket tegneprogram bruker du, forresten? Jakter noe bedre selv til et par nye prosjekter.

 

Ja, av konstruksjonsmessige og estetiske årsaker foretrekker jeg to porter. Garasjen skal være oppvarmed med varmepumpe og luftavfukter. Behovene jeg har med garasjen er i all hovedsak lagring av alt annet enn bil, men selvfølgelig det å få stuet noen biler inn i en garasje. Jeg kommer til å bruke garasjen til min typiske bilfikling, dvs. vask, polering og ettermontering av utstyr. 

Jeg bruker denne: https://byggplanlegger.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Saltkjelen skrev:

Det er fordeler og ulemper med stort port, men ettersom bæringen ligger i portsiden finner jeg det mer bekvemmelig med to porter - og da gjerne noen som er 300cm fremfor standard på 250-260cm. En 300cm port bør vel oppleves som romslig (?). Fra enden av port til hjørne er det beregnet 75cm, og så får man jo godt og vel 60-70cm til med en sakseløfter sentrert i det ene løpet. Det bør vel holde med plass mot vegg?

Hva legger du i trang port da? Her har jeg tegnet inn en port på 300cm, den må vel kunne oppleves romslig?

Av konstruksjonsmessige og estetiske årsaker foretrekker jeg nok to porter. Den eneste skruingen jeg driver med er vask, polering og ettermontering av utstyr. Det mest plasskrevende av de er å ta ut dashbord og interiør, så da er det nok sideplass som er det ideelle for meg. Med en port på 300cm bør det vel også være tilstrekkelige muligheter til å kjøre bilen på skrått inn i garasjen og dermed "sentrere den"?

Ja, av konstruksjonsmessige og estetiske årsaker foretrekker jeg to porter. Garasjen skal være oppvarmed med varmepumpe og luftavfukter. Behovene jeg har med garasjen er i all hovedsak lagring av alt annet enn bil, men selvfølgelig det å få stuet noen biler inn i en garasje. Jeg kommer til å bruke garasjen til min typiske bilfikling, dvs. vask, polering og ettermontering av utstyr. 

Jeg bruker denne: https://byggplanlegger.no

3meter er ikke nødvendigvis trang port men siden du skal bygge en liten garasje så begrenser du deg veldig pp hvordan den kan brukes med 2 små porter. 
 

har 2,5meter port i garasjen i huset her og der gikk akkurat e70 igjennom uten å legge inn speil.

 

Og  75cm å jobbe på er veldig trangt, og jeg regner med du uansett kjører ut bil nr2 når du skal jobbe på bil nr1 så da kan man like gjerne ha stor port og en sakslift nedfelt i midten. Kobstruksjonsmessig så har vi jo H-bjelke og limtre dragere for å fikse sånne dillemma😁

med engang du skal åpne ei dør for å feks ta av dørtrekk så vil du irritere deg grønn over å ha dårlig plass, står du mitt på gulve så kan du åpne dører og elegant gå rundt

 

jeg planlegger 6 meter bredt rom og 7,80 langt for å jobbe på 1 bil, parkerings rommet blir rett over 7 meter og grei plass til 2 biler som skal bare stå der

E50E951B-EDA2-45A1-83CB-18D5C70807B9.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Saltkjelen skrev:

 

Av konstruksjonsmessige og estetiske årsaker foretrekker jeg nok to porter. Den eneste skruingen jeg driver med er vask, polering og ettermontering av utstyr. Det mest plasskrevende av de er å ta ut dashbord og interiør, så da er det nok sideplass som er det ideelle for meg. Med en port på 300cm bør det vel også være tilstrekkelige muligheter til å kjøre bilen på skrått inn i garasjen og dermed "sentrere den"?

 

Garasjen du planlegger ser veldig bra ut. Jeg har en dobbel garasje på ca 40m2. Den er 6.5 meter lang og har 2 stk porter på 260cm.  Hvis jeg skal polere F01 eller åpne alle dørene på bilen på vidt gap så kjører jeg på skrå inn den ene porten, det går helt strålende og jeg opplever å ha god plass rundt bilen.  Til vanlig står F01 inn den ene porten mens den andre plassen varierer litt mellom i3 om vinteren og båt som skal bunnsmøres etc. Minuset for min del med 2 smale porter er at jeg må rygge hele bilen rett bak helt til den er ute før jeg kan "legge over" noe særlig. Ser for meg at man kan begynne å "legge over" mens halve bilen fremdeles er i garasjen med en stor port, dermed krever det mindre plass på utsiden av garasjen.  Estetisk ser det absolutt best ut med 2 porter. Jeg har også bæring i betong mellom portene 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Ingvaldsen Absolutt, H-bjelke eller limtre løser jo saken, men det fordyrer det en del (veier muligens opp mot to porter og to portåpnere). Det virker i alle fall som om jeg kan konkludere med at målene på 770x650cm virker å være ideelt for mitt bruk (sett bort fra at man ikke kan klemme inn en Z4 på dollys bakerst i garasjen). Antar man snakker om dobbelporter på 550cm+ og ikke de som er rett over og rett under 500cm? Hvilket tegneprogram bruker du?

@Hpi Ja, det har jo igrunn vært tanken min også. Porter på 300cm burde jo løse saken greit med å få inn en bil på skrå. 

Ser for så vidt ikke ille ut med en stor port heller, men det som eventuelt er irriterende er å måtte ha hele porten oppe. Jeg ser for meg at jeg på et eller annet tidspunkt også kunne delt garasjen i to for å ha en vinterlagret bil i fred og ro, og dette utgår sånn halvveis med en stor port.

626940855_Skjermbilde2023-04-30kl_16_37_54.thumb.png.124976ba0d646b5f5b27e5e49431ff94.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Saltkjelen skrev:

@Ingvaldsen Absolutt, H-bjelke eller limtre løser jo saken, men det fordyrer det en del (veier muligens opp mot to porter og to portåpnere). Det virker i alle fall som om jeg kan konkludere med at målene på 770x650cm virker å være ideelt for mitt bruk (sett bort fra at man ikke kan klemme inn en Z4 på dollys bakerst i garasjen). Antar man snakker om dobbelporter på 550cm+ og ikke de som er rett over og rett under 500cm? Hvilket tegneprogram bruker du?

det går fint med port under 5 meter også og samtidig lett kjøre ut å inn 2 biler. 

 

bildet fra fugleperspektiv er fra roomsketcher, fint å bruke for å se om teorien fungerer nogenlunde i praksis. 

løvangers bygg i sverige som leverer elementbygg har også et enkelt tegneprogram med kostnadsanslag, som faktisk ikke er helt på bærtur.  eneste man må tenke på her er at det du ser når du tegner opp ikke er påtenkt til så voldsomt med snølast, men dette dimensjonerer de etter forespørsel. 

de leverer garasjen i 120-elementer, og tar utgangspunkt med hørmannleddport eller prido foldeport, jackon grunnmurselemter osv

 

https://lovangersbygg.se/sortiment/rita-eget/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garasje er gøy og noe av det viktigste å ha når man holder på med bil. To porter ser best ut, men to porter er for folk som kun bruker garasjen som parkeringsplass. Skal du holde på litt med bil så er en port uten tvil det letteste og mest praktiske. Noen mener dette er mer kostbart med slitasje osv, men mer kostbart enn dobbelt opp av løftere, skinner, og montasje er det nok ikke. 

Når det kommer til plass så har jeg en Igland garasje som er 620x780. Da får jeg inn tre 5-serier, E34 på hjuldollyer på tvers innerst og E39 og G30 (fikk også inn en G05 X5 men da ble det trangt). Da kan jeg gå rundt E39 og G30 uten problem, men innerst så blir det trangt. Har en reol, sykler, ett drev til båten og litt annet garasje rot innerst også. Dette er dog kun vinterstid da jeg vinterlagrer E34en hjemme for å spare penger. Det er ikke optimalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt er relativt Målene dine indikerer en stor garasje, men et lite skrulokale.

Jeg har 2 porter på 3m og innvendig dybde på drøyt 7,5m. Det er dypt nok til å skru både foran og bak på de bilene jeg har hatt inne. Samtlige biler jeg har hatt inne har vært under 5m da, men til gjengjeld har jeg litt ræl ståande langs bakveggen, som stjeler en god halvmeter. I praksis pleier jeg likevel å plassere bilen slik at det er mest plass på den siden jeg skrur, men om du skal ha et langtidsprosjekt på bukker eller løfter blir det ikke så lett da.

Jeg kunne også helst tenkt meg 1 stor port, men de to på 3m fungerer egentlig veldig bra. Garasjen var slik da jeg kjøpte, så det er ikke jeg som har vært arkitekt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Ingvaldsen skrev:

det går fint med port under 5 meter også og samtidig lett kjøre ut å inn 2 biler. 

 

bildet fra fugleperspektiv er fra roomsketcher, fint å bruke for å se om teorien fungerer nogenlunde i praksis. 

løvangers bygg i sverige som leverer elementbygg har også et enkelt tegneprogram med kostnadsanslag, som faktisk ikke er helt på bærtur.  eneste man må tenke på her er at det du ser når du tegner opp ikke er påtenkt til så voldsomt med snølast, men dette dimensjonerer de etter forespørsel. 

de leverer garasjen i 120-elementer, og tar utgangspunkt med hørmannleddport eller prido foldeport, jackon grunnmurselemter osv

 

https://lovangersbygg.se/sortiment/rita-eget/

 

Føler port på 500cm virker noe smalt, og visuelt sett tar det seg nok også bedre ut med en port på 550-570cm om en først skal gå for én og ikke to porter. Roomsketcher var genial, takk for tipset! Bygger garasjen selv, så får sånn sett friheten til å kunne tilpasse elementer i forhold til "det jeg finner" til fornuftige priser (f.eks ting og tang finn.no).

7 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Garasje er gøy og noe av det viktigste å ha når man holder på med bil. To porter ser best ut, men to porter er for folk som kun bruker garasjen som parkeringsplass. Skal du holde på litt med bil så er en port uten tvil det letteste og mest praktiske. Noen mener dette er mer kostbart med slitasje osv, men mer kostbart enn dobbelt opp av løftere, skinner, og montasje er det nok ikke. 

Når det kommer til plass så har jeg en Igland garasje som er 620x780. Da får jeg inn tre 5-serier, E34 på hjuldollyer på tvers innerst og E39 og G30 (fikk også inn en G05 X5 men da ble det trangt). Da kan jeg gå rundt E39 og G30 uten problem, men innerst så blir det trangt. Har en reol, sykler, ett drev til båten og litt annet garasje rot innerst også. Dette er dog kun vinterstid da jeg vinterlagrer E34en hjemme for å spare penger. Det er ikke optimalt. 

Ja, garasje er veldig gøy! Personlig tror jeg nok to porter fungerer helt fint for mitt bruk (så lenge jeg kan skru ut dashbord eller seter i det ene løpet, så dekker det behovet mitt, men ser absolutt fordelen av én stor port. Får beregne om det blir noen forskjell i pris med H-bjelke/limtredrager og stor port, kontra to single. Skulle garasjen riktignok vært optimal burde den vært mye større, men det begrenser seg i forhold til hva en skal bruke på det og utnyttelse av tomt.

4 timer siden, *MrB* skrev:

Alt er relativt Målene dine indikerer en stor garasje, men et lite skrulokale.

Jeg har 2 porter på 3m og innvendig dybde på drøyt 7,5m. Det er dypt nok til å skru både foran og bak på de bilene jeg har hatt inne. Samtlige biler jeg har hatt inne har vært under 5m da, men til gjengjeld har jeg litt ræl ståande langs bakveggen, som stjeler en god halvmeter. I praksis pleier jeg likevel å plassere bilen slik at det er mest plass på den siden jeg skrur, men om du skal ha et langtidsprosjekt på bukker eller løfter blir det ikke så lett da.

Jeg kunne også helst tenkt meg 1 stor port, men de to på 3m fungerer egentlig veldig bra. Garasjen var slik da jeg kjøpte, så det er ikke jeg som har vært arkitekt her.

Jeg er primært ikke på jakt etter et skrulokale, men om jeg kan skru der (type retrofits der det største er sete-/dashbord-/taktrekkbytte) er det bare positivt. 

2 timer siden, Maxmek skrev:

grandal-prisliste_2023-1-april.pdf 2.5 MB · 4 downloads

Her ser du Grandal sin priser på garasjeporter. En port med en motor blir selvfølgelig billigere, men det koster også å legge inn en H-bjelke eller limtredrager over for bæring, men likevel billigere med en port.

 

Se der ja. Ser porter fint man koste en liten formue og vel så det også.

----

Tegnet en runde i roomsketcher etter tips fra @Ingvaldsen. Omtrent slik ser jeg for meg, og ettersom dette er objekter med reelle størrelser bør vel arealet være brukbart;

63105376_Skjermbilde2023-05-01kl_18_14_34.thumb.png.c2a9862a3f6e8d4ef55a7b25bb2f419e.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor trapp innvendig? Dette tar jo stor plass. Jeg bygde min 7*7 utvendige mål, og skulle egentlig hatt den litt lenger og heller litt smalere. Det er dog godt og ha bredden om man har en bil hengende på bukk over lengre tid.  

Håper også du går for store vinduer og ikke små kjipe garasjevinduer alle på død og liv skal ha 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...