Gå til innhold

Vår 24’ iX1

Ron Jeremy
 Share

Anbefalte innlegg

Da har jeg snakket med selger.

Jada, det er default at dørene låser seg ved igangkjøring.
Og det kan ikke kodes bort eller velges bort, dessverre.
Har valgt optionen at dørene åpnes ved aktivering av «brekket».

Det fungerer minst ille pr nå og kan nok tilvennes.

Ellers plukket jeg opp det originale takstativ fra BMW.

Selger sa dette var Thule (med BMW branding) og anbefalte Thule takboks.

Ingen umiddelbar hast, men får ta en kikk på Thule bokser etterhvert.

Plukket også opp denne Ava’n, den forrige Karcher ble jeg uvenner med og selvsabortere. 😂

IMG_0032.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, ahj skrev:

Bimmercode klarer ikke enda å kode siste versjon av Idrive så vidt jeg klarer å lese meg opp på. 
@Saltkjelen du vet dette kanskje? 

HU5 /MGU22 (iDrive 8.5) har "secure coding", men det kommer (en del russere er allerede på saken) garantert kokemuligheter i fleng. Det er allerede mulig å komme seg rundt secure coding på MGU22, men det er avansert og gutta som kan det tar seg godt betalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Saltkjelen said:

HU5 /MGU22 (iDrive 8.5) har "secure coding", men det kommer (en del russere er allerede på saken) garantert kokemuligheter i fleng. Det er allerede mulig å komme seg rundt secure coding på MGU22, men det er avansert og gutta som kan det tar seg godt betalt. 

«Problemet» er at man må ta FEM/BDC på benken og lodde ut  security chippen (på sammen måte som «virginizing» på KOMBI funker) og programmere denn chippen på nytt for å så sette tilbake. Det var hvertfall siste jeg fått med meg. 
Om du har hørt om metode uten hardware modifisering er det håpefullt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med ny bil! 
Det inspirerte meg så mye at jeg tok en prøvekjøring med ix1 - og jeg ble veldig begeistret. Bak meg selv satt jeg litt trangt men ikke aller verst. Fremme var det massasje, godt ratt, relativt mykt og behagelig understell, flott lyd fra popanlegget og det nye infosystemet lot jeg som om ikke var der 😊 Var tross alt i bilen for å teste den. Føltes veldig bra! Tror du kommer til å trives godt i den en stund 👍🏼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, F25x3 skrev:

Gratulerer med ny bil! 
Det inspirerte meg så mye at jeg tok en prøvekjøring med ix1 - og jeg ble veldig begeistret. Bak meg selv satt jeg litt trangt men ikke aller verst. Fremme var det massasje, godt ratt, relativt mykt og behagelig understell, flott lyd fra popanlegget og det nye infosystemet lot jeg som om ikke var der 😊 Var tross alt i bilen for å teste den. Føltes veldig bra! Tror du kommer til å trives godt i den en stund 👍🏼

Takk!

Gøy å høre, trenger ikke la seg overbevise, men teste og selv danne seg sitt eget inntrykk.

Alle har forskjellige utgangspunkt og referanse.

Kom gjerne med flere inntrykk/tanker om du har.

😊

Ventet på jentungen idag, så kjedet meg litt.
Så besluttet jeg å helt slå av fil varslingen, hadde en opplevelse i går.
Jeg skulle kjøre forbi en syklist i veibanen, han lå på høyre veiskulder. Så kjørte forbi i grei avstand til syklisten, men var tydeligvis (for nær) mot midtdeleren.
Bilen ble så hysterisk opptatt av midtlinjen at den heller ville dytte syklisten ut av veien.

Er kjekt med hjelpesystemer, men de fungerer ikke alltid knirkefritt eller som tiltenkt.

La også inn parkeringsbetaling i meny systemet… Får se hvordan det fungerer? Tror jeg bare har igjen å aktivere «Charge to go» nå, før alt skal være «oppe å gå»?

Men litt usikker hvor mange ladere som er aktivert med denne optionen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 months later...

Da har vi (4stk + en hund) hatt en mini roadtrip til Trondheim.

Guttungen vurderer NTNU etter videregående, så en liten inspirasjonstur kanskje?!

Var spent på om en såvidt kompakt bil som iX1 ville fungere også på langtur?

Bilen fungerer jo utmerket i det daglige og på kortere turer til og fra hytta.

Turen var relativ spontan, gikk løs fra nedre Telemarken til overnatting på Beitostølen og så deretter opp til Trondheim et par netter, deretter kjørte vi straks veien hjem via Røros.

Setene som i det daglige, er utmerkede. Var på 5-6 timers (og mer) etapper litt mindre imponerende. Man merker at iX1 er en innstegsmodel.

Ved aktiv kjøring (pådrag) merker man også at bilen går fra default 2 hjuls trekk til 4 hjuls trekk.

Som oppleves vinglete og mindre tillitsvekkende/premium, det er særdeles mye bedre med konstant AWD.

Som elbil fungerer bilen meget bra imidlertid.
Rekkevidden og effektiviteten er bedre enn forventet og jeg forsøker ikke å pynte på resultatene, snarere tvert imot.

Den fremstår som en bedre elbil enn storebror iX3 og rekkevidde og effektiviteten er faktisk også noe bedre i RL.

Navien sendte oss ut på et par «snarveier» av det tvilsomme slaget, men ellers fungerte bilen bra på tur.

Støynivå og komfort er bra (nok) på langtur. Men det er ingen 5 serie eller iX!

Var litt spent på lading underveis, opplevde endel ulike leverandører enn hva jeg tidligere har brukt. Som medfølger litt plunder, selvsagt nytt Visa kort også som ikke alltid var oppdatert på alle appene…

Hadde heller ikke brikken til elbilforeningen, som fungerte utmerket tidligere.

Så lading der planla jeg lite eller ingenting. Der kan jeg gjøre det bedre neste gang!
Hadde en opplevelse på Røros med en ivrig kar som jeg måtte ha en prat med…

Utover dette gikk ladingen veldig greit, hadde greit med flaks på Dombås (fikk siste laderen tilgjengelig) for der var det hysterisk med folk. 

Ellers er plassen i bagasjerommet begrenset, men for oss på denne turen - tilstrekkelig. 

Bilen leverte som elbil og familiefrakter, setene trakk litt ned, samt navirot.

Ladingen tar jeg på min kappe.

Ellers er det tur og kjør, god sommer folkens!

IMG_1191.jpeg

IMG_1195.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, papertiger skrev:

Fin lesning og erfaringer med begge fortegn. Jeg ser heldig fram til NK iX3, den likte jeg svært godt konseptet av. 

Helt enig, er også svært spent på nye iX3.
Men leste nettopp en test av nye E tron Q6, en bil som lett koster 8-900k. Begynner å bli heftige priser og verdifall av slike summer.

Men faller vel mellom iX og iX1 et sted?!
Neste år er den angivelig her, til da blir det noen flere mil i iX1. 

😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Grattis med fin bil / biler (du har vært gjennom både ix3 og ix1 siden jeg var innom sist :D  ) - jeg vurderer ix3 og har et veldig praktisk spørsmål, hvilken hjemmelader har du, og hvilke vurderinger gjorde du rundt dette? (Dette blir i så fall min første elbil, så helt grønn på området)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, macrorain skrev:

Grattis med fin bil / biler (du har vært gjennom både ix3 og ix1 siden jeg var innom sist :D  ) - jeg vurderer ix3 og har et veldig praktisk spørsmål, hvilken hjemmelader har du, og hvilke vurderinger gjorde du rundt dette? (Dette blir i så fall min første elbil, så helt grønn på området)

Da er det enten jeg som bytter bil for ofte eller du som er her for sjelden 😉

Jeg heller til sistnevnte.

😃

Jeg har hatt en hjemmelader i 4-5 år nå, det er en Halo lader på 7kW.

Helt grei lader som er på nett og som man kan styre og planlegge med, men det er bare å plugge i og ikke tenke.

Ville ikke lagt mye penger i en avansert lader personlig, følg litt med på strømprisen og lad når du kan, ikke når du må - er en god regel.

Ladet hybridbiler og et par i3’er, samt iX3 og nå vår iX1, på vår lader uten problemer.

Og som du ser, det er 934 ladinger uten trøbbel.

Men 7kW er jo teoretisk, det første elektrikeren gjør er å skru ned fra 32A til ca 25A.
Siden jeg har 230V, får man da 230Vx 25A = 5.75kW.
Jeg har stilt den litt ned utover de 25A (pga varme).

Har hatt brann (ikke pga lading av bil!) så kjører safe.

Og jeg har kort avstand fra sikring/vern/sikringskap til lader, under 6 meter.

Har du 400V har du ca teoretisk ladehastighet på nesten 22kW.

Men det spørs jo på elbilen også, hva den kan ta.
Men samme tilfelle som ovenfor gjelder her.

Det kommer derfor litt an på tilgang av effekt og om du har 230 evt 400V i huset ditt. 

Så sjekk med din strømleverandør og tilgang, deretter finner du en ok lader gjennom et elektrofirma.
Avstand fra lader til sikringsskap kan bli en x faktor i fht pris, enkelte tar gjerne en generøs sum hvis lader er X meter lenger unna enn «standard».

Så sjekk dette opp først med elektrikeren, her er dessverre mange «kreative».

Lykke til!

IMG_1273.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig at iX1 fungerer og dere er fornøyd. :) 

Vedr. hjemmelader så er det mye forskjellig. Jeg måtte ha 35m med kabel fra sikringsskap til lader, så det ble i utgangspunktet en kostbar affære, men avtalte med elektriker at han skaffet kabel og rør og jeg gravde den ned å trakk selv. Så kom han å fikset sikringer og tilkobling osv.. 35 meter hvor 30 av de er nedgravd i rør i ørten vinkler var ikke lett. Trekke kabel før røret graves ned er leksa lært. Uansett, her gikk elektriker for 4G6mm2 (la opp ledning for 3-fas for eventuell fremtidig endring, én leder som ikke er i bruk pr. idag altså), og justerte ned til 25A på lader da det var det som jeg fikk godkjent. Har en BMW Wallbox med 6,5(?)m fast ledning :)  Alt i alt kostet dette meg 12000,-, hadde nok bikket 20 og vel så det om elektriker skulle gjort alt selv. Laderen var en halvt år gammel jeg fant på finn. Ikke et feilskjær, avtalte med elektriker at den var ok før jeg kjøpte og skaffet alt av dokumentasjon fra BMW. Elektriker ville ha kopi av dokumentasjonen før de installerte også. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 weeks later...

Har vært litt nysgjerrig på BMW sin drive recorder, hadde det på den forrige bilen iX3 og har det nå på den nye.

Forstått det slik at den tar opp X antall sekunder før og under en hendelse/ulykke.

Tilfeldighetene ville ha det til at jeg hadde bilnøkkelen i lomma og bakluka var oppe. Jeg forflytter meg så vekk fra bilen og da blir jo bilen låst.
Guttungen skulle hente noe baki, så går selvsagt alarmen.
Jeg stenger den av og får så et varsel om at et opptak har blitt gjort. 
Så «tyven» er blitt observert og slik ser snutten ut, kun skjermdump av meg som scroller rundt med hjelp av opptaket fra de ulike kameraene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...