Gå til innhold

Oljetemperatur på motor


Otis
 Share

Anbefalte innlegg

Når er oljen til motor varm nok til full gass? Jeg tenker i hovedsak på vanlige motorer, bensin og diesel, om det er en forskjell.

Kan godt ta med M motorer, men det må sies, om det er en forskjell fra cablige motorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig så venter jeg til S54n er 80-90 grader før jeg belaster den hardt og høyt turtall.. E90n med N57 vet jeg ikke siden den har verket vann eller olje temp visning, men jeg pleier å drøye en god stund. N57 har jo også bare halvparten av turtall register enn S54n har. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vitenskapelige svaret har jeg ikke, men ingeniøren i meg sier at det sannsynligvis går bra relativt kort tid etter kaldstart. Det går ikke mange minutter før en motor i drift har ganske mange plussgrader inni seg, og særlig tynn syntetisk olje endrer karakteristikk i mindre grad med temperatur. Så har man jo termisk ekspansjon av deler, men det er egentlig ganske begrenset innenfor den temperaturrange en motor vanligvis ser. 
 

I praksis venter jeg til oljetempmåler står der den skal stå før jeg gir på. Om bilen har det, vel å merke. Men jeg er en forsiktig type da. Min N57  har måler, men uten enheter, så jeg vet ikke hva driftstemp faktisk er. Tipper rundt 90 grader. S62’en har også måler, og ligger nok noe høyere, og varierer litt med belastning. 100-120 eller deromkring. Den går også på 10w-60, som flyter litt dårlig når den er kald. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg ser dere sier helt opp i 90 grader, og det er fremdeles olje vi snakker om her?

Termisk ekspansjon er nok en ting, og jeg ser feks min egen e70 med m57, den blir voldsomt fort varm, under belastning. Mens med tom bil og tøffer rundt i byen, så kan det gå både 15-20 min før oljen er på 75 grader.

Jeg ser sjeldent over 80 grader på min olje, på tom bil. Mens med tilhenger så kan den snuse på 100 grader.

Jeg anser motoren som varm med 50 grader olje temp og da er kjølevannet på ca 75+.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tommelfingerregelen er vel å vente til temperaturnåla står midt på, men dette blir gjerne kjølevæsketemp. Det er veldig få biler som har oljetempmåler, om de i det hele tatt har måler for motortemperatur, som min E91. Hva er temp? Aner ikke. Jeg kjørte en Audi A6 C4 med V6 bensin i ett år, den hadde tempmåler for olje. Ved normal kjøring lå den 20-30 grader under kjølevæsketemp.  Optimal driftstemperatur for en motor må da være når termostatet åpner. Når dette er (tilnærmet) oppnådd så skal man kunne belaste motoren maksimalt etter min mening. 75-90 grader kjølevæsketemp tenker jeg er passe. Ting blir også rimelig fort varmt når man begynner å belaste mye, så det er ikke så sikkert at man tilbringer så mye tid på ugunstig temperatur. F.eks. fra 65-90 grader. Har man en bil med 250-300+ hk så er 136 hk ikke på turtallssperra akkurat. Dette er 100 kW, som da går ut veiva. Hvis motoren har hele 50 % virkningsgrad så er det "bare" 100 kW du taper som varme. Stor ovn dette, til tross for at en god del av varmen går ut eksosen.

Så kommer det mange faktorer med i bildet. Hvordan motoren er designet og med hvilke toleranser, samt hvilken olje man bruker. Hva aksepterer man selv av slitasje og potensielt forkortet levetid. Fra speedometere der et område på turtelleren flytter på seg eller endrer farge kan man tro at utelukkende høyt turtall er negativt på kald motor, men om man leser om BMWs egne oljepumper med variabel smøring/trykk så er det først og fremst ved høy last man trenger mest oljetrykk og ikke nødvendigvis ved høyt rpm med lite last (mener det var på N47 jeg leste om det første gang). Da blir spørsmålet om det er verre å holde et høyt gir for tidlig med max last og om det da er bedre å være i et lavere gir med mer turtall og mindre last.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min er det kun måler på oljetemperatur, skal jeg ha temperatur på kjølevann må jeg hente opp den "hemmelige" menyen. Normal driftstemperatur på olja er 100°.  Jeg pleier å vente til den treffer streken mellom 70° og 120° som da skulle bli 95°.  Det ligger ingen vitenskap bak dette kun magefølelse.  Om jeg ikke husker feil så er kjølevannet 100° når olja er 60-70° sånn ca så kjølevannet blir fortest varmt. På min gamle E39 530D så ventet jeg til nåla på kjølevann stod rett opp og det tror jeg var ca 75° på vannet. Hvis den var lik nåværende bil så skulle det bety at olja var va 50° når kjølevannet var 75° og det gikk bra der også 😊

IMG_20231031_210915.thumb.jpg.2c952f52681c11ed0d91fb3af59695b2.jpg

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oljetemp henger ofte litt etter kjølevæske temp. På en vw t6 jeg har kjørt så er det oljetempmåler så her ser jeg at når motoren blir 90 grader på vannet, så er olja 50-60. Deretter siger olja oppover til 90-100 grader. 

For å dra på med en motor så har jeg alltid tenkt at vann og oljetemp må være over 75 grader. Så gjerne la motoren komme opp til 90 grader, vent 10 minutter ekstra for å la olja komme etter i temp. Så kan man dra på.

Hva som er å dra på, er vel øyet som ser. Jeg er aldri over 2000 o/min før nådde 50 grader, deretter 2500 til nådde 80 grader. Herfra vil jeg si alt under 4000 er "normalt" og alt over 4000 er å dra på.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Evopower skrev:

Oljetemp henger ofte litt etter kjølevæske temp. På en vw t6 jeg har kjørt så er det oljetempmåler så her ser jeg at når motoren blir 90 grader på vannet, så er olja 50-60. Deretter siger olja oppover til 90-100 grader. 

Bare for å legge på litt info, så er ikke den kjølevæsketemperaturen du ser i instrumentpanelet på VAG biler 100% nøyaktig.

Har testet flere biler/motorer oppimot liveverdier med ODIS, og det som oftest er 75° på nåla, er faktisk såvidt 60°. Nålen rett opp eller 90° inntreffer med en faktisk temp på c.a 72°-75°. Og rett opp/90° forblir den til den når godt over 100°. 

Oljetemp.måleren derimot er rimelig nøyaktig, og oljetempen følger den faktiske kjølevæsketemperaturen ganske tett. Så om du har en faktisk kjølevæsketemp på 75°, så ligger også oljetemperaturen i nærheten. 

Det er derfor du ser oljetemp på 50-60° når den viser 90° på kjølevæske inni bilen. Den faktiske kjølevæsketempen er jo egentlig ikke høyere enn 70° ish grader. 

Samme gjelder også oljetempmåleren på BMW F serie diesel, men den diskusjonen har blitt tatt opp i en annen tråd før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg skal vente på 80 grader på olje, så er det fort 20 min i -7 og kaldere-ish.

Termostaten min åpner på 88.

Nå med tilhenger på ca 900kg og lett terreng, så er det stort sett 80 grader på olje. Og kjølevannet på ca 88-94.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Z3en med S50B32 viser arbeidstemperatur på kjølevann etter 5 minutter, men tar 12-15 minutter å få 70 grader oljetemp.  Ca 20 minutter før den er på 85.  Drar max 4000rpm før 70 grader og max 5000rpm før 85 grader. 

911en har ca 14 liter olje, og oljetempmåleren viser ikke skikkelig temperatur før etter 20-25 minutter kjøring. 

Generelt venter jeg med hard bruk til etter 15 minutters kjøring (landevei) uansett bil, og minimum 20 minutter før bånn gass. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Synsing) eg er ikkje så bekymra for sjølve temperaturen på olje/vatn, men den termiske ekspansjonen som blir ujamnt fordelt i en motor som blir utsatt for brå oppvarming. Derfor ser eg det hensiktsmessig at motoren er gjennomvarm før tung belastning. Definisjonen på gjennomvarm tja, min seier berre OK når kjølevæska passerar 50grader, så er det sikkert lurt å drøye det litt lenger før en henta ut all tilgjengeleg effekt :)

Eg har ingen forvarming, så eg starta motoren og begynne å køyre etter nokre få sekund når eg er sikker på at oljen har nådd fram dit den skal. Så er det å køyre med lavt turtall og lett belastning til motoren er varm. Så pleier eg å skifte olje når det begynne å bli kaldt, tenker det er i den kalde årstida motoren er mest takknemleg for å ha en frisk og god olje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye gode innspill/tanker her! Takk for det.

Dog så blir jeg ikke helt klok på hva som er riktig. Om det finnes noe riktig. Jeg tar jo med meg en tilhenger på kald motor, og skal da rett opp en relativt bratt bakke i 70 sona. Da er det umulig å få til lett belastning og lavt turtall. Vel vel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme har jeg tenkt, ikke alltid man kan dasse rundt nær 1500 rpm til bilen er varm om man ikke har en bil med 4-500hk. Jeg tenker at det er greit å holde trafikkflyt og unngå unødig hardt pådrag til kjølevæska er 75+.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Otis said:

Mye gode innspill/tanker her! Takk for det.

Dog så blir jeg ikke helt klok på hva som er riktig. Om det finnes noe riktig. Jeg tar jo med meg en tilhenger på kald motor, og skal da rett opp en relativt bratt bakke i 70 sona. Da er det umulig å få til lett belastning og lavt turtall. Vel vel...

En bil med 70hk kjem óg opp den bakken, så om du ex. har 300 så treng du jo ikkje å bruke alle :)

Berre å ta det pent og pynteleg, så går det meste. I staden for å presse deg ut foran annan trafikk så får du heller vente på ei god luke. Evt. tillate deg å gjennomvarme motoren på tomgang før avspark (om du slår av varmeapparatet så brukar ikkje motoren såå lang tid på å få opp temperaturen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...