B. Sveigdalen Skrevet Lørdag kl. 16:20 Forfatter Share Skrevet Lørdag kl. 16:20 En ny post med litt avsporinger. Enkelte ganger, når man har nok annet å drive med, og må bruke ressurser på en bil man har fått kjørt under 100 mil med hele sommeren, så dukker tanken på å selge opp. Så høsten 2022 hadde trolig 535’n blitt solgt hvis noen hadde tatt Instagramposten min på alvor og gitt meg et bud. Den ville dog blitt solgt uten M-Parallellene, Intraveen og annet utstyr som hadde vært dyrt og vanskelig å erstatte. Men jeg fikk ikke noe bud, og hva skulle jeg kjøpt meg igjen? Jeg kommer nok alltid til å ha en E39 i garasjen, og fikk en snikende mistanke om at jeg ville komme til å angre meg etter noen måneder. Det var nok det som gjorde at planene om salg ble lagt på is. En M5, kanskje? Helt siden jeg jobbet på M17 linja på HAS på Raufoss, hvor vi laget støtfangerskinner til E39, så har jeg sett på E39 M5. (Jeg laget faktisk en post om denne jobben: Støtfangerskinner til BMW laget i Norge. (Lørdagshistorie) - Annet BMW og motorprat - Bimmers.no | BMW Forum ) Jeg husker jeg satt i hvilebua i sommeren 2000 og leste Bilsport BMW-Spesial, med test av BMW E39 M5. Dette mens produksjonslinja utenfor spydde ut såkalte E39FU skinner. Ferdig i militæret og med fast jobb, hadde jeg nettopp kjøpt meg en rask bil etter datidens standard; en Opel Omega 3000 24V. Men da jeg leste om M5’n tenkte jeg at «En sånn en vil jeg ha en gang». Slik begynte E39 interessen i det små. Heldigvis var jeg på jobb den dagen det var ryddesjau på hvilebua på M17, og Bilsport 13/2000 var utlest og havna i papirkurven. Det ble med meg hjem. Et bilde fra linje M17, også kjent som B.A.S linja. (BMW-Audi.. og Saab mener jeg å huske..). Dette bildet er fra 1999, og legg merke til den hvite transportøren lengst mot oss. Pneumatikk og elektrodelen på denne såkalte tverrmateren var fagprøven min som automatiseringsmekaniker våren 1998. Produksjonslinja gikk kontinuerlig. De ubehandlede aluminiumsprofilene kom ut fra innherdingsovnen på venstre side i bildet, og ble kjørt av tverrmateren over til HydroForm-pressa med strekkbøyerverktøyet. Det store gule stempelet presset med 250 tonn, og bøyde og strakk profilene så de fikk den buede formen. De to neste pressene videre i produksjonslinja preget innsenkinger og lokket hullene, før profilene ble endegradet, vasket, og fikk mutteren montert. Her ble det på den tiden laget både BMW E36, E36/7, E38, E39, E46 og Audi C4 aluminiumsskinner. Men tilbake til E39. Via Omega Evo 500, Chevrolet Corvette og diverse motorsykler, så har det aldri blitt så jeg har kjøpt meg en E39 M5. Og nå har jeg blitt litt i tvil. For etter å ha hatt 5 stk E39’er, så har jeg blitt kresen på spesifikasjonene min M5 skulle hatt. Facelift, soltak, navi, kun visse farger, etc. Det hadde ikke vært aktuelt å gå og se på ting som ikke hadde vært helt riktig denne gangen. Så disse siste årene har de eneste M5’ene som har tilfredsstilt kravene mine vært biler på Mobile.de som ville kommet på helt opp mot 600 000,- på veien her. Det er ikke noe i veien med å betale såpass for en bil man vil ha, men man bør kanskje tenke seg om før man svir av såpass mye i et litt kunstig marked. For selv om jeg er snart 50, så vil jeg gjerne oppleve andre artige biler før jeg gir meg. Og da måtte nok den kostbare M5’n ha blitt solgt, men det er ikke sikkert den hadde vært lettsolgt her i landet uten tap. Pluss at da hadde jeg igjen vært uten en E39 i garasjen. 535’n til salgs hos BMW-forhandleren? Neida, dette var en treffdag som vi i daværende BMWCCN HedOpp arrangerte hos Sulland på Lillehammer i 2019. Så dere kan slappe av, for planen jeg har landet på er å beholde 535’n som en billig klassiker, og kjøpe en nyere M-bil (eller Porsche) i tillegg og ha det artig med den noen år. Men neppe noen BMW med S63 motor. Og så får man se når jeg en vakker dag blir lei av nyere biler og vil slå meg til ro med en klassiker som jeg vil eie resten av livet. Kanskje E39 M5, men også en E31 hadde stått høyt på lista. Og med dette ønsker jeg God Jul til dere som leser dette. Kanskje blir det litt tid for noen av dere til prosjekter nå i jula. ///M-ini95, GtiGtr, Evenlode og 4 andre reagerte på dette 7 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå