Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
On 7/2/2025 at 9:34 PM, Saltkjelen said:

Helt fantastisk resultat med de nye LED-modulene. Det kommer til å bli prikken over ien når høsten inntrer. :) 

Ekte prikken blir fortsatt når ambientlys i X5 komfort sete er koblet inn 😎

 

Men ny dag ny prikk.

IMG_6077.thumb.jpeg.1c06bd76cb333f4a29812bf79de43384.jpeg

Indre diameter er 25mm, ytre 35mm. Siden den gulvet er for tjukk for klipsene som er fra F2x og F3x må det borres 25mm hele veien og 35mm bare +- 12mm.
IMG_6066.thumb.jpeg.f6c8ed45dd8f565c6f3e16958b82d716.jpeg

IMG_6067.thumb.jpeg.1b39ee969c00ed3e24060113d694923b.jpegIMG_6065.thumb.jpeg.2fdcfa04961c4bdd8819fd8da709adcb.jpeg
 

Fikk også forsterkeren i sin brakett igjen så nå er bagasjerommet ferdig. Bare sette inn det dekselet til venstre siden igjen men for nå er den av fordi der henger også USB-kabelen til forsterkeren.

Endret av mr.pingu
Skrevet

Litt av en jobb du gjør her, og imponerende kunnskap du sitter på 👌👌 Det du driver med er på en helt annen planet enn jeg er på, ledningsnettet er uten tvil det jeg ser minst frem til å begynne med på E34en, og det er nok ikke i nærheten av størrelsen og kompleksiteten på det du har her 😅

Skrevet

Prøver du å matche lys i fotbrønn på førerside mot originalt på passasjersiden? Er det fordi originale koster mye eller var det noe annet? Det finnes apper til mobil for å vurdere fargetemperatur som man kan prøve ut, da har man en mulighet til å måle det originale lyset man har og prøve å kjøpe mest mulig likt. Eventuelt finnes det kanskje RGB-leds som kan stille fargetemperaturen noe?

Skrevet (endret)
40 minutes ago, Olaandref said:

Litt av en jobb du gjør her, og imponerende kunnskap du sitter på 👌👌 Det du driver med er på en helt annen planet enn jeg er på, ledningsnettet er uten tvil det jeg ser minst frem til å begynne med på E34en, og det er nok ikke i nærheten av størrelsen og kompleksiteten på det du har her 😅

takk takk. Skal faktisk ta emne elektrisitetslære på universitetet til høsten så kunnskapen blir bare mer 😛

 

37 minutes ago, E.C. said:

Prøver du å matche lys i fotbrønn på førerside mot originalt på passasjersiden? Er det fordi originale koster mye eller var det noe annet? Det finnes apper til mobil for å vurdere fargetemperatur som man kan prøve ut, da har man en mulighet til å måle det originale lyset man har og prøve å kjøpe mest mulig likt. Eventuelt finnes det kanskje RGB-leds som kan stille fargetemperaturen noe?

Ja riktig.

Orginal er 63319242161 koster ikke så himla mye men på originalmodulen er det ambientlyset nesten ikke eksisterende. Spør noen med F2x eller F3x om de noen gang har sett at de har ambientlys i fotbrønn. 
Siden jeg måtte kjøpe uansett noe… tenkte jeg at da går jeg får disse moduler fra benzinfabrik siden de har mye sterkere LEDs for ambientdelen og siden jeg har en haug av disse deksler liggende trenger jeg egentlig bare sånn moduler så for 4 stykk var det sirka 50% billigere så da tenkte jeg der var beste veien å gå.

Til jeg fikk de, lyset til vanlige fotbrønn belysning (når døra er åpent) var alt for kaldt… så bestilte jeg 3000K LEDs fra AliExpress koster bare 25NOK for 100stk. Og siden det står WW (WarmWeiss) på baksiden av dekselet på originalen og 3000K betegnes ofte som WarmWhite trodde jeg det skulle bli bra men det ble alt for Halogen-aktig så bestilte igjen fra AliExpress noe som heter Natural White som ofte er rundt 4000K men det ble liten hakk kaldere enn OEM og…. men på bilder er forskjellen mye større enn i virkeligheten og 4000K matcher ganske bra med resten av lysene i bilen (taket). Finner ikke noe 5730 LEDs som er mellom 3000K og 4000K heller. Ofte enten eller. 

IMG_6081.webp.a2bcae0883f18aecb3ba45586672b203.webp

Endret av mr.pingu
Skrevet (endret)


 

Da kom nye subwoofereretr før helgen 😍


IMG_6114.thumb.jpeg.7a2300d013d0ce13cc34c2b3807909a7.jpegIMG_6097.thumb.jpeg.9260430ebd1d2e4f7a0bb9ddb8017e8a.jpeg

Side 1 av 2: Passasjer side

Løsnet sete, men må grave enda dypere 🪏 

IMG_6090.thumb.jpeg.30498c12a05d9dbf65e50716159a8340.jpeg

Både canbus, ambientlys og ekstra jording for X5 ligger også klart her. Kommer til å rydde opp i det med engang.

Ut med hele boksen og så lydisolere gulvet litt ekstra

IMG_6102.thumb.jpeg.d66e2848c95c83c14ed35af83da490cb.jpeg

 

Så var selve høyttaleren ut av boksen: Side ved side. Ikke så mye forskjell ovenfra men den nye er litt høyere

IMG_6093.thumb.jpeg.b6df745a622f7482b436c3fffa998f09.jpeg

inn i boksen med den nye, men det viste seg at rammen på toppen kommer bort i subwooferen…

242FEDCB-9D12-4B5B-9CE8-93B1E5A6EB9B.thumb.jpeg.c818449d1407d385e671f1344f41f2b5.jpeg

Så det bli en liten skive for å øke høyden lite grann som var akkurat nok35166CD9-8A3D-4469-A538-AE32D078227F.thumb.jpeg.11183bc546bd68239043de64c79212ba.jpeg

Boksen på plass igjen; nå går vi videre med rydde ledninger til X5 sete prosjekt

IMG_6104.thumb.jpeg.8dc414e0abd0dd222908d75f41dc043e.jpeg
 

Ekstra ledninger til X5-sete lagt pent til side 

IMG_6108.thumb.jpeg.d11b3ec3b37988a4baa8892b5340c131.jpeg


Og så legge teppe og sette dekselet  på plass igjen.

IMG_6107.thumb.jpeg.953dee9fcde19d8549c081510ba8fdee.jpeg136E601F-3010-4142-ABFE-C35D31E512E5.thumb.jpeg.1865634ae8205149ea2c80f0b381feaf.jpeg

 

Blir på tiden oppdatere denne igjen:

On 7/2/2025 at 1:07 AM, mr.pingu said:

Dette ble gjort siden sist:

Vasket dørtrekkene
Satt alle dørtrekk tilbake
Ny fuktsperre foran
Koblet opp diskantene på 10DSP
Bestilt subwoofer til under setene

 

Dette gjenstår denne sommeren;

⚠️ X5 seter
⚠️ Lodde riktig LED på moduler til ambientlys i fotbrønn 
⚠️ Ordentlig tuning av DSPen med målemikrofon
⚠️ Sette forsterkeren på plass igjen, ligger nå midlertidig løst.
⚠️ Bytte subwoofere



Dette ble gjort siden sist:

Satt inn nett fra F30 i bagasjerom
 Festet forsterkeren på plass igjen.
 Byttet subwoofer 1/2 (passasjer side)
 Lodde riktig LED på moduler til ambientlys i fotbrønn 

Bare dette gjenstår:

⚠️ X5 seter
⚠️ Ordentlig tuning av DSPen med målemikrofon
⚠️ Bytte subwoofere 2/2 (førersiden)

Endret av mr.pingu
Skrevet (endret)
21 hours ago, Dusy said:

Utrolig kult å se hvor grundig du går til verks! :D 

Takk takk. Håper det er til inspirasjon også 😇

 

16 hours ago, Gabz said:

Kult! Hvordan er Morel sine subs til BMW? Hva er specs på de?

i følge specs er det den beste sub du kan få for BMW om setter pris på lydkvalitet fremfor mye bass. De går litt lavere enn de fleste men er ikke "boomy". Se også side 9 og posten fra 23. Januar i tråden her.

Specs ellers;

Impedans: 2ohm
effekt (RMS): 180W
Sensitivitet (2.83V/1M): 84db (ganske lavt, så trenger nok noe ekstra gain på subkanalen så anbefaler disse ikke med original forsterker)
Fs: 30Hz (ganske lavt for slim underseat woofer)
voice coil diameter: 54mm
He: 5mm
Bflux: 0,75T
BXL: 5,4
CMS: 0,46mm/N
QES:0,83
QMS: 1,84
QTS: 0,57
RMS: 6,10 N•S/M
MMS: 60gr
VAS: 42L
SD: 254
Re: 2,2ohm
xmax: 7,2mm (dette fikk jeg fra Morel selv)

Men ikke har hatt muligheten til å høre på de enda, har ikke kjørt bil de siste dagene og det sitter bare 1 i. 

Endret av mr.pingu
Skrevet

Hvordan er Earthquake SWS i forhold tro? Stappet dem under setene for et par år siden.

Veier ca et halvt kilo mere enn de originale.

sws_bass.thumb.jpg.d5c24cae032559ecab43a2c388a00f00.jpg

sws.thumb.jpg.c537e761002cd28f13a9150bc81709b1.jpg

sws1.thumb.jpg.fbb48cadb5e6c28422f9cccdb79946c4.jpg

Skrevet (endret)
38 minutes ago, teerex said:

Hvordan er Earthquake SWS i forhold tro? Stappet dem under setene for et par år siden.

Veier ca et halvt kilo mere enn de originale.

sws_bass.thumb.jpg.d5c24cae032559ecab43a2c388a00f00.jpg

sws.thumb.jpg.c537e761002cd28f13a9150bc81709b1.jpg

sws1.thumb.jpg.fbb48cadb5e6c28422f9cccdb79946c4.jpg

Se den posten her: 

On 1/23/2025 at 12:23 AM, mr.pingu said:

Selv om disse problemer vedvarer har jeg  også etterforsket litt på audiofronten.  Da jeg er forstatt usikker hvordan al disse BMW plug&play subwooferene forholder seg til hverandre og hvilken jeg burde kjøpe selv. Så har jeg begynt å modellere de som jeg kunne finne spesifikasjoner av.

Og kom til den grafen av max SPL, det vil si hvor høyt en høytaler maksimalt kan spille, nå skal man ikke altid spille høyest mulig men det er grei å vite for hvertfall subwoofere da for man noenlunde grei bilde av hordan bass den kan klarer. Dette sier ikke alt.
Høyttaleren har også en QTS og man kan generelt si at høyere QTS = "boomy"-bass, lav QTS "kjap og presis"-bass.


Specs av BMW OEM HiFi sub er målt av Billfitz på bimmerpost og er F30 HiFi subs. 

Sort øverste = Earthquake SWS-8XI (QTS 1.023)
Rød øverste = Morel IP-BMWSUB82 (QTS 0.57)
Oransje = Focal ISUB2 BMW (QTS 0.9)
Blå = Helix Ci5 SF200FM-S2 (0.73)
Mørk blått = BMW OEM HiFi SUB (0.75)
Nederste rosa = MATCH W8BMW-S (0.53) image.thumb.png.330432ed1ad0c622497a3456ef357745.png

Earthquake som produserer høyest lyd av alle og har høy QTS så den vil oppleves som mest bass av alle. Er du ute etter mye bass er dette subwooferen til å kjøpe.

Litt morsomt er at den MATCH W8BMW-S subwoofer er faktisk dårligere enn OEM, når det kommer til hvor mye bass den skal kunne produsere men siden QTS er lavere vil den mest sannsynlig oppleves som klarere enn OEM. 
Morel er imponerde med lav QTS og likevel andre plass på hvor mye volume den kan produseres. Er du i High-end hifi klubben da anbefaler jeg morel. Vil du ha en fin balanse mellom bassmengde og hifi opplevelse og likevel er god pris, gå for Ci5 som koster per dagens dato bare 3300kr. 

Jeg må nesten legge til, uten kraftig nok forsterker får du nesten ikke oppnå diss fordelene.  De fleste ettermarked subwooferene har nemlig lavere sensitivitet enn OEM (unntatt match). Det vil si, de trenger mer watt/effekt for å oppnå sammen decibel som før. Så for å virkelig få nytte av det, trenger man en DSP som kan styre subkanalene separat fra resten så subbene kan bli matcha til mellomtonene og diskantene. Match wooferene har høyere sensitivit så om du skulle ha de med orginal forsterker vil det høres ut at det har mer bass fordi de trenger mindre effekt for å oppnå det, men den vil henge etter på høyt volum ;)
 

 

Så meste bass av alle men de er nok en liten hakk upresis / treig (høy QTS) så den oppleves "boomy" men Morel sin er mer presis / kjapp som resulterer i mer tørr/klar bass.

Så kommer egentlig helt an på preferanse. Earthquake, Helix Ci5 eller Morel sin er alle 3 veldig gode valg ut fra spesifikasjoner. Men alle er mindre sensitiv så trenger en ettermarkeds forsterker. På OEM forsterker anbefaler jeg egentlig bare den Match woofer.

Endret av mr.pingu
Skrevet

Da kom plutselig to karer fra Oslo traktene ned til Tønsberg for være bærehjelp. En av dem gjorde det bare fordi den hadde dårlig samvittighet. 😛


IMG_6167.thumb.jpeg.326e9049504a016330283ac874e00d5f.jpeg


Dårlig samvittighet eller ikke: Resultatet ble veldig bra. Takk for praktisk, sosial og mental støtte @Saltkjelen og @CHNilsen


Ut med det gamle sete:

IMG_6176.jpeg.5e31e21129e032e2eecfbd73f31ee8e3.jpeg

 

Vi måtte klippe litt ledninger fordi de var for korte å bytte fra pin 41 til 2 osv. Veldig typisk, man tror det er bare en enkel sak og gjøre det i 2 min, men nei ledninger er for kort så da må det klippes og skjøtes. IMG_6163.thumb.jpeg.2dc5f2ae2f97e61103fc9ae9e1f29425.jpeg

 

Så inn med komfort sete fra X5 F15 🤩 Først passasjersete. Her ser man også sammenligning med den gamle sport sete. 

IMG_6179.jpeg.475832177e260c4008cc1e038c0a2a85.jpeg

I følge mine målinger skulle det passe fint og det er alltid en lettelse når det det faktisk passer virkelig perfekt. Mer enn nok klaring 👌
IMG_6171.thumb.jpeg.357c6845eb8eda247cf6c9808463754a.jpeg


Eneste, når sete er helt framme kommer skinnet av sete til midtkonsollen. Men med mindre man har ikke bein bruker man aldri den posisjonen :P 


Det var en lettelse at alt passet så bra med tanke på dimensjoner så opp til neste utfordring; innfestning av belte: Tiltenkte  løsningen av borre ut klipsen og kone litt den andre siden funket utmerket. Så det var bare å få det gjort. 

IMG_6178.jpeg.7ca448e20f5e1da4472efd9119e01510.jpeg

 

Alle funksjoner funket bortsett fra Memory, både på førersete og passasjersete. Jeg begynte med kode tingene som jeg hadde skrevet ned;

ACSM2
HALL-Sesnor_3: sitz_positions_Sesnors_BF (07)  - nicht_aktiv (00)
Sitzpositionserkennung_Sitzmemory_fahrer: nicht_aktiv -> aktiv (01)
sitzpositionserkennung_Sitzmemory_beifahrer nicht_aktiv -> Aktiv (01)
 

BDC_BODY
ComAdapterPdu_22A_Status_BFS: nicht_aktiv -> aktiv (01)
ComAdapterPdu_232_Status_FAS: nicht_aktiv -> aktiv (01)
Sitzheizung_low_front: LIN_BF -> nicht_aktiv (00)

Fra airbaglampe med 1 feil gikk jeg nå til 2 feil… 
Uten memory funker ikke posisjonsensor og får man opp feil på airbag modulen.

Har ikke skrevet ned akkurat feilkode men strekninger husker jeg: 

No message Seatpositin (Transmitter SMFA, Receiver ACSM)
No message Seatposition  (Transmitter SMFB, Receiver ACSM)

 

Der viste seg at begge setemoduler hadde ikke noe kodingfil i seg (CAFD). Så jeg tenkte det blir lett, bare forbinde med E-sys, bruke F15 VO  «Detect CAF for SWE» og ferdig. Men så fort jeg prøvde å kode modulen fikk jeg feil og mistet modulen kodingen sin så fort man gikk ut av E-sys. Men plutselig satt det når jeg prøvde med BimmerUtility isteden for e-sys. Eneste utfordring var at kodingen av modulen kom fra F48, så alle verdier inne var beregnet for de originale sportseter. Men nå det var hvertfall koding fil inne i modulen var det bare spørsmål å sette alt til F15-komfort verdier.

Så… Tilbake til e-sys og noe som heter coding verification. Har kan man regne ut verdier av koding fil uten at man trenger å ha forbindelse til en sånn bil. (Coding verification -> NCD Trace)
 

E-syscodingverifcation.thumb.png.ee195ea895063c2076857352d23fb2e3.png

Nå hadde jeg en .NCD fra både F48 og F15. Var det bare å sammenligne de og sette alle verdier til F15 komfort seter igjen. Heldigvis var det bare 100+ forskjellige verdier 🙈 Brukte sånn sirka 1 time per modul…

Men etter det her skjedde en forbedring, memory funka nå men jeg hadde fortsatt 2 feil + airbaglampa men det var en forbedring; fra no message til incomplete. 

Message Seatposition incomplete (Transmitter SMFA, Receiver ACSM)
No message Seatposition incomplete (Transmitter SMFB, Receiver ACSM)

 
Tilbake til sammenligningen igjen og så kom tilkonklusjonen at det kunne være den her og det stemte: 

positionsuebergabe_fraumann -> Aktiv (01) 

På F15 er det av, på F48 er det på. Etter det spilte ACSM i lag ogkunnen jeg slette feilkoden/ airbaglampa og funker alt som skal. Brukte en god del timer på selve kodingen men jeg var så glad nå endelig fikk 0 feil og denne meldingen i iDrive:

IMG_6186.thumb.jpeg.e837420071038c342d44aaa1cdf88239.jpeg

For interesserte; jeg brukte sirka 5 timer på selve kodingen til å funke. Det vare sirka like mye som vi brukte å sette inn selve setene :P 

Men…. Dermed var X5 Komfort sete retrofit komplett! Så her følger noe bilder av resultatet:

IMG_6181.jpeg.5f5aa2eb34742c496f5c4ac848fc0cf2.jpeg

IMG_6182.jpeg.e7778c1a608f4ad3edc5c8dc7a8fb8aa.jpeg
 

IMG_6171.thumb.jpeg.357c6845eb8eda247cf6c9808463754a.jpeg

IMG_6169.thumb.jpeg.c4bc200cbf130f5164f152cad7a3b2f5.jpeg

IMG_6173.thumb.jpeg.a2d66df6fda3ca3110f6803733084e8d.jpeg

 

Jeg har kjørt i dag til Gardermoen og kan med 100% sikkerhet si at det er en stort oppgradering, komfortseter er så mye mykere og innstillingsmulighetene gjør at det er lettere å finne posisjon som er behagelig over lengre tid. 

 

 

  • mr.pingu changed the title to Pingu’s X1 F48 - X5 komfort seter ferdig montert!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   2 medlemmer

×
×
  • Opprett ny...