Gå til innhold

Så var det Ditec-spørsmål igjen da


SportyMorty
 Share

Anbefalte innlegg

Som (veldig snart) BMW-noob noterer jeg meg at det finnes en del Ditec-tråder her på forumet, men noen år tilbake i tid.

Hva er gjengs oppfatning nå til dags?

Skal hente ut en flette ny doning hvilken dag som helst, og har vurdert å sende den rett til bilpleie for Ditec-behandling. Men leser jo om at det er en voldsomt inngripende behandling, som bl.a. gjør det vanskelig med evt. fremtidige lakkreparasjoner etc.

Er det evt. noe annet man som noob og generelt latsabb heller burde gjøre med en (alt for dyr) nybil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter Bilpleie gruppen på Facebook å dømme så er visst Ditec bare oppskrytte greier. Men dette er vel generelt meninger fra folk som er over gjennomsnittet interessert i dette, samt driver med det selv enten det er på jobb eller som hobby. Den vanlige mannen i gaten vil nok sikkert være mer enn fornøyd med det de leverer.

Uansett så er det forarbeidet (polering/korrigering av lakk) som er viktigst for sluttresultatet.

 

Har ikke noe å si om det er Ditec, Drop-Off eller andre lakkforseglinger, må et panel lakkeres så fjernes jo lakkforseglingen.

Så etter lakkering må det legges på nytt, men først noen uker etter panelet har vært lakkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke være Ditec, men det er en god ide å legge på noe keramisk så det blir lettere å spyle bilen ren med HT-spyler, særlig i vinterhalvåret. Som nevnt over så vil jo bilpleie-folk alltid diskutere opp og ned hva som er best uten at "vanlige folk" nødvendigvis merker noe særlig forskjell. Og når du setter arbeidet bort så bryr du deg neppe om det er enkelt å legge på og slike ting, så lenge sluttproduktet blir bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommer til beskyttelse så er det et hav av valg. Ønsker du å dille med bilen i helgene selv med puss og gnikk, og har alskens tid til overs (som de fleste ikke har 😅) så er voks bare kos. En god krukke med deilig velduftende voks er jo bare balsam for sjelen🥰 Er du latsabb som du selv beskriver deg, så er keramisk coating veien. Da er det kun det daglige vedlikeholdet som vask eneste du behøver å gjøre selv. Eller om du er enda latere, så finner du noen som vasker for deg 😁

Jeg selv driver med bilpleie/detailing på si og legger forskjellig beskyttelse. Alt fra enkle forseglinger som varer et par måneder til keramisk coating som varer i årevis. 

 

Det du beskriver som inngripende behandling er keramisk coating som blir lagt. Dette er noe av det mest holdbare av beskyttelse på markedet og som nå i dag er veldig vanlig å levere på nye biler. Det er mer kostbart, tidkrevende og mer omfattende å legge enn feks. voks, men holder mye lengre. Det er mer motstandsdyktig mot forurensing, UV, vaskekjemi etc. Men merk at mange skriver at det også er ripebestandig, og det skal du ta med en klype salt. 

At det kan bli issues med lakkering skal du egentlig ikke tenke på. Dagens coatinger er lette å ha med å gjøre. Er bare noen få glasscoatinger i dag som krever sliping av lakken for å få den fjernet. Men som Daniel skriver så fjernes jo beskyttelsen uansett før det lakkes på ny. Enten slipes panelet ned eller så byttes det. Så skulle du få en smell som krever opplakkering så er det eneste du skal tenke på er å si at den er coatet med det og det merke, og at paneler må behandles etterpå. Mest styr for deg er at du da må først levere inn bilen til reparasjon/lakk for så å kjøre rundt og vente i 4-6 uker før panelene med ny lakk kan recoates. Lakken behøver så lenge for å få gasset seg ferdig. Og da kan ikke beskyttelse ligge på panelene og hindre denne gassingen. Så da må bilen inn to ganger ved en skadejobb. 

En recoating skal også dekkes av forsikring. Da blir som regel kun de nylakkerte panelene behandlet. Jeg har hatt tre slike forsikringsjobber til nå uten noe stress.   

 

Jeg synes personlig ikke Ditec er den beste veien å gå da den må inn en gang i året til rebehandling som koster fra et par høvdinger og oppover. Det må du gjøre for at "garantien" de oppgir på varigheten skal være noenlunde innenfor. Så da blir regnestykket enkelt. I løpet av 3 år vil du da fort bruke fra 15k og oppover. Regner med siden de skriver fra-priser at jo større bilen er jo høyere blir prisen. Samme gjør jeg da en større bil krever mer produkter og tidsforbruk. 

Finn deg en entusiast i nærområdet ditt som driver med detailing. Få lagt en anerkjent og god coating. Så har du beskyttelse i flere år uten å måtte ty til rebehandlinger en gang i året. En slik rebehandling en gang i året er i bunn og grunn en ekstra god nedvask for å fjerne forurensing, asfalt og metallpartikler som setter seg på lakken. Samt en type hurtigsprayforsegling. Dette er noe man fint gjør selv på en lørdags formiddag. 

Eksempler:

Jeg polerte opp og coatet min samboers BMW X2 for nå snart tre år siden. Coatingen på denne er enda meget bra. Og den er kun vasket vanlig for hånd på disse tre årene. Samme med en kollegas Audi Q4. Den leaset han og jeg behandlet den da den var halvannen måned. Nå skal han levere den inn igjen, og den ser nesten like fresh ut nå som da den var ny. Enda meget lett å vaske og tørke. Så nå har kollegaen handlet seg en brukt XC60, og den har nettopp vært inne hos meg til behandling. 

 

      

Endret av StigJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Ditec Ceramic Ultra på min og synes den er bra på alle mulige måter. Har første behandling fortsatt etter 2,5 år og 37000 km og vann flusher fint av bilen fortsatt og ingen prikker i sidene på bilen heller, veldig enkelt vedlikehold. Har bare brukt pridukter fra Vikingvask, skum, ceramic shampo og ceramic boost spray. Sitter med bedre inntrykk av Ditec enn Drop-off som jeg har hatt tidligere. La ut en filmsnutt på i denne tråden en tid tilbake 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort fortalt: Har du null peiling eller tid til bilpleie, men ønsker å bevare lakken likevel, så kan du ta keramisk behandling ala Ditec. Men har du litt peiling og glede av å ta vare på lakken selv, så gjør du det minst like bra og mye billigere på egen hånd. Både med og uten keramiske produkter. 
 

Og bare så det er sagt: At du kun trenger å spyle en ditec-behandlet bil (en påstand jeg hører med ujevne mellomrom) er bare vissvass. Den må fortsatt vaskes skikkelig. 

Endret av *MrB*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, takk for veldig gode svar så langt. Likevel er det ikke lett å ta en beslutning.

En kompliserende faktor ifht. i hvert fall keramisk coating er konemor, av alle ting. Hun bryr seg generelt ikke om bilene våre, og har dessuten sagt at akkurat denne bilen skal jeg ordne uten innblanding fra henne, da den for anledningen blir kjøpt «for egne penger» (vi er ikke gift, altså).
Det stopper henne likevel ikke fra å være «verdensmester» på området bilpleie, og «sterkt fraråder» meg å tukle slik med bilen, basert på hva hun har funnet med et kjapt Google-søk. Bilen blir rett og slett «ødelagt» fordi jeg ikke aner hva jeg driver med (det siste er for så vidt riktig). Dessuten har hun spurt rundt på jobben sin, og «gutta boys» fraråder også spesielt keramisk coating, da det i praksis er «bortkastet».
Så «avtalen» så langt, for min bil, kjøpt utelukkende med mine penger, er at jeg «selvfølgelig ikke» skal gjøre noe så dumt. Men så ligger det og murrer i bakhodet likevel da, at «noe» i hvert fall burde gjøres av selv en latsabb, når man for første gang i livet kjøper en millionbil som ser ganske fjong ut (i mine øyne).

Nå var det ikke meningen å «henge ut» dama, men det er nå en gang slik at «happy wife, happy life»…

Nå kan dere humre i skjegget alle mann, men dere har ikke møtt henne…
Jeg vet ikke om det hører med til historien at vi slett ikke er et nytt par. Vi er godt middelaldrende, kan man vel si, så jeg kjenner tegninga…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo mye humor i det du skriver :-), men jeg hadde bestilt ceramic coating fra BMW og klargjøringa der. Da er bilen helt ferdig behandlet ved overlevering så slipper du å levere den inn igjen osv. Kjøp bra vaskeprodukter (hvis du håndvasker da) som er egnet for at coating skal vare lengst mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lars S skrev:

Har Ditec Ceramic Ultra på min og synes den er bra på alle mulige måter. Har første behandling fortsatt etter 2,5 år og 37000 km og vann flusher fint av bilen fortsatt og ingen prikker i sidene på bilen heller, veldig enkelt vedlikehold. Har bare brukt pridukter fra Vikingvask, skum, ceramic shampo og ceramic boost spray. Sitter med bedre inntrykk av Ditec enn Drop-off som jeg har hatt tidligere. La ut en filmsnutt på i denne tråden en tid tilbake 

 

Må bare kommentere ditt svar her mtp. bilholdet ditt. Du gjør absolutt ingenting feil med prosedyrene dine og det virker som du behandler bilen din veldig godt. Bare å få sagt det med en gang 😉

Men siden du bruker "ceramic shampoo" og "ceramic boost spray" tilfører du jo beskyttelse som disse inneholder hele tiden i tillegg til coatingen som ligger på bilen. Da slites beskyttelsen du legger på hver gang i stedet for coatingen som du fikk lagt på. Dette gjør jo at coatingen ligger enda lengre, men i teorien hadde du ikke behøvd coatingen i bunnen så lenge du hver gang du vasker tilfører ny beskyttelse. Litt smør på flesk, men du har i alle fall beskyttet lakken 😅 Den sprayboosteren du bruker regner jeg med er samme produkt Ditec legger på ved denne rebehandlingen de ønsker man gjør hvert år. 

Er kanskje også derfor du føler at Ditec er bedre enn Drop-Off. Du har jo kjampeglatt lakk hele tiden 😁

Endret av StigJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, StigJ skrev:

Coating

Interessant og veldig greit å vite fra noen som har solid erfaring på området :)  Jeg gjør samme som @Lars S, altså har på ceramisk coating i bunn og vedlikeholder med ceramic shampoo og booster. Nettopp for å slite på dette og ikke bunnlaget. Smør på flesk, dobbeltarbeid, bortkastet penger -> mye mulig. Men, vannet perler som bare det. 😬🤷‍♂️

 

Edit: Nå bøtter det ned i skrivende stund. Dårlige bilder, men jeg ble gjennomvåt. Uansett renner det godt. Bilen blir jo nesten tørr når jeg kommer opp i fart.

IMG_4848.thumb.jpeg.d4ac61165f9ddd4789af9bd1cfd56cfc.jpegIMG_4847.thumb.jpeg.7ce654e0abd845413fc4d6420086ef72.jpeg

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, SportyMorty skrev:

Oi, takk for veldig gode svar så langt. Likevel er det ikke lett å ta en beslutning.

En kompliserende faktor ifht. i hvert fall keramisk coating er konemor, av alle ting. Hun bryr seg generelt ikke om bilene våre, og har dessuten sagt at akkurat denne bilen skal jeg ordne uten innblanding fra henne, da den for anledningen blir kjøpt «for egne penger» (vi er ikke gift, altså).
Det stopper henne likevel ikke fra å være «verdensmester» på området bilpleie, og «sterkt fraråder» meg å tukle slik med bilen, basert på hva hun har funnet med et kjapt Google-søk. Bilen blir rett og slett «ødelagt» fordi jeg ikke aner hva jeg driver med (det siste er for så vidt riktig). Dessuten har hun spurt rundt på jobben sin, og «gutta boys» fraråder også spesielt keramisk coating, da det i praksis er «bortkastet».
Så «avtalen» så langt, for min bil, kjøpt utelukkende med mine penger, er at jeg «selvfølgelig ikke» skal gjøre noe så dumt. Men så ligger det og murrer i bakhodet likevel da, at «noe» i hvert fall burde gjøres av selv en latsabb, når man for første gang i livet kjøper en millionbil som ser ganske fjong ut (i mine øyne).

Nå var det ikke meningen å «henge ut» dama, men det er nå en gang slik at «happy wife, happy life»…

Nå kan dere humre i skjegget alle mann, men dere har ikke møtt henne…
Jeg vet ikke om det hører med til historien at vi slett ikke er et nytt par. Vi er godt middelaldrende, kan man vel si, så jeg kjenner tegninga…

Etter hva jeg husker uten å søke opp tråden så har vel du en safirsort G61 i vente? En så dyr og flott bil burde jo bli godt tatt vare på fra dag 1. Da er det jo spesielt viktig å få på noe beskyttelse på lakken. Sort bil uten beskyttelse kan fort bli grå og trist.

En skikkelig behandling er jo ikke å tukle med bilen, men å bevare det nye mye lengre. Ja jeg hadde forstår utsagnet til konemor hvis du selv skulle gått i gang og hadde null erfaring med poleringsmaskin og coating. Men å sette den bort til profesjonelle så vil du uansett bevare verdiene lengre samt ha en garanti på det også.  

Jeg var tidligere litt som "gutta boys" på jobben til fruen din og snakket ned coating. Hva er vitsen når man kan legge et lag voks selv når det trengs? Jeg sverget til svindyre Swissvax vokser på alt og til alle. (Jeg sverger til voks enda på egen entusiastbil altså). Jeg har snudd totalt etter å selv ha en bil i husstanden med coating pluss faktisk ikke ha tid til å dille så mye med egne biler lengre. Sier kanskje litt da jeg nå snart har hatt min G20 i mitt eie i 3 år og enda ikke lakkbehandlet den. Kun brukt latmannsvoks. Lakken ser ikke ut....

Så bare få det gjort så fort som mulig. Du kommer ikke til å angre. Og konemor kommer garantert til å snu på meningen sin :) 

Så her kommer ankepunktet ditt til henne: Coating bevarer verdiene lengre, har lang levetid og bilen blir veldig lett å vaske og tørke. Ja, vasken går faktisk kjappere på en bil med god beskyttelse enn en uten. Så da får du som bonus rett og slett mer fritid til overs for å bruke sammen med henne 😁

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, StigJ skrev:

Etter hva jeg husker uten å søke opp tråden så har vel du en safirsort G61 i vente?

Det er imponerende husket, og nesten rett farge. Det er Sephisto Grey, som jeg tror er alt fra ganske grå, til veldig mørk grå, avhengig av lyset kanskje. Så ikke helt svart, hvis det spiller noen praktisk rolle.

 

38 minutter siden, StigJ skrev:

Så da får du som bonus rett og slett mer fritid til overs for å bruke sammen med henne 😁

Godt argument, men som selvutnevnt latsabb ser jeg dessverre ikke for meg at jeg kommer til å stå og gnikke selv, millionbil eller ei. I praksis blir det vel børsteløs maskinvask nede på den splitter nye Uno-X’en vi har på Høvik.

En sjelden gang kunne det vel tenkes at den kunne få litt mer stell, på enten sånn kjøpesenter-vask-mens-du-shopper eller proff bilpleie (f.eks. Pit Stop Bilpleie på Rud, som selvsagt også tilbyr Ditec-behandling).

Fritid sammen med henne vil for øvrig uansett fortrinnsvis være å sitte ved siden av henne i sofaen og høre på at hun snorker 😎

Så jeg vet da farsken jeg. Bilen blir etter alle solemerker hentet ut i morgen (med mindre selger-tjommen holder meg for narr igjen). Ingen behandling whatsoever er bestilt, høsten er i gang, winter is coming, og tøffelhelten er redd for konemor 🙀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å putte det veldig enkelt: den dagen du velger å selge bilen, så hadde den nok vært mye lettere å selge om du har tatt godt vare på lakken over de årene du har eid den :)

Skjønner ikke helt argumentet til "konemor" heller, har hun ikke peiling så har hun vel strengt tatt ikke noe hun trenger å si i denne saken? Det er din bil, og den koster 1 million. Jeg vet hva jeg ville ha gjort for å si det slik. Og, nå duller jeg med en bil til 150k maks, men til gjengjeld så sover jeg bedre om nettene vel vitende om at ting holder :) 

Har selv erfaring med Pit Stop på Rud, men det er noen år siden. Hadde min 2. andre bil der for Ditec behandling. Den hadde helt ny lakk fra fabrikk og kom ut styggere. Ikke rart, når jeg så hvordan de vasket bilene der borte. Her gikk klutene på rundgang på forskjellige biler, og ikke nye kluter som en forventer. Sikkert blitt bedre med årene, men der og da bestemte jeg meg for å aldri levere bilen dit igjen.

Du får mye for pengene om dagen i prisleiet 15-20k når det gjelder keramisk coating hos entusiaster, og det er ingen pris å betale for enkelt og smertefritt bilhold, spes med tanke på hvis du bare tenker å kjøre den i børsteløs vask. 

Endret av Dusy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, SportyMorty skrev:

Det er imponerende husket, og nesten rett farge. Det er Sephisto Grey, som jeg tror er alt fra ganske grå, til veldig mørk grå, avhengig av lyset kanskje. Så ikke helt svart, hvis det spiller noen praktisk rolle.

Enda bedre 🤩 Sophisto Grey er nydelig i sola, og blir nesten sort i overskyet vær. Hatt to F11er inne til behandling med denne fargen. 

Slik kan denne gråfargen bli med årevis med børstevask.

97333025_1287171091482202_42635349944560 

 

Og ble slik etter redning. Men det kostet både tid og penger. 

97489566_1287171101482201_68643769776970

 

Synes du tok et godt valg av farge 

98108504_1287171278148850_85475061605660

 

17 timer siden, SportyMorty skrev:

Godt argument, men som selvutnevnt latsabb ser jeg dessverre ikke for meg at jeg kommer til å stå og gnikke selv, millionbil eller ei. I praksis blir det vel børsteløs maskinvask nede på den splitter nye Uno-X’en vi har på Høvik.

En sjelden gang kunne det vel tenkes at den kunne få litt mer stell, på enten sånn kjøpesenter-vask-mens-du-shopper eller proff bilpleie (f.eks. Pit Stop Bilpleie på Rud, som selvsagt også tilbyr Ditec-behandling).

Fritid sammen med henne vil for øvrig uansett fortrinnsvis være å sitte ved siden av henne i sofaen og høre på at hun snorker 😎

Så jeg vet da farsken jeg. Bilen blir etter alle solemerker hentet ut i morgen (med mindre selger-tjommen holder meg for narr igjen). Ingen behandling whatsoever er bestilt, høsten er i gang, winter is coming, og tøffelhelten er redd for konemor 🙀

 

En børsteløs vask er det beste av to onder om man skal bruke automat. Men skikkelig ren blir den aldri. man klarer aldri få bort trafikkfilmen som legger seg. Så en berøringsvask må til for å løse det. Men selvfølgelig, en god beskyttelse hjelper på å få bort mer dritt enn på en ikke behandlet bil.   

Jeg setter kjøpesentervasken i samme bås som børstevasken i automat. Her går de på akkord og er som regel ikke nøye med standen på vaskeutstyret. Skitne gamle svamper, skittent vaskevann i bøtta etc. Slik som @Dusy beskriver sin opplevelse med Pit Stop. Har selv ingen erfaring eller kjennskap til dette firmaet. 

Men kan du ikke vaske selv mens fruen snorker da? 😁 Som sagt, bilgnikk er jo balsam for sjela 🤩

 

Måtte google litt hvor Høvik er 😅 Men da kan jeg tipse deg om Asker Autospa på Billingstadsletta hvis du vil få behandlet bilen. De har godt rykte på seg.  

Endret av StigJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrige eier av min nåværende bil hadde fått lagt Ditec Ceramic Ultra to år før jeg overtok bilen. Dette skal visstnok være den beste behandlingen Ditec tilbyr, med hele 9 års garanti. Bilen hadde vært inne for årlige rebehandlinger ihht intervallene som var satt opp. Jeg fikk full dokumentasjon og kvittering på at dette var gjennomført. 

Nå vet jeg ikke om forrige eier enten har blitt svindlet av de som la denne keramiske coatingen, eller om han har vasket bilen med avløpsrens ukentlig, for alt vannet lå helt flatt da jeg vasket bilen for første gang etter overtakelse. Selv på panseret hvor lakkbeskyttelse generelt overlever lengst, var det null tegn til noe som helst beskyttelse. Kan ikke akkurat si at jeg ble noe særlig imponert over Ditec med denne opplevelsen. I tillegg har jeg en kompis som tok standard Ditec behandling for noen år siden, og hvor all beskyttelse var borte etter under et halvt år. Nå kan det virke som om Ditec er en skikkelig ræva coating, men til produktets forsvar så er det i utgangspunktet forarbeidet før coatingen legges på som er svært avgjørende for produktets levetid. Selv "verdens beste" coating får elendig levetid hvis lakken ikke blir korrekt behandlet før coatingen legges på.
"Problemet" med Ditec er at det stort sett tilbys av aktører som kanskje ikke har det mest kompetente personellet som brenner for faget, og da blir resultatet deretter.  

Jeg kan i likhet med @StigJ anbefale Asker Autospa, da min opplevelse av personellet her er at dette er dyktige fagfolk med respekt og stolthet for faget. 
Du trenger ikke å ta den dyreste behandlingen heller. Kamikaze coatingen skal være veldig bra og er det jeg har på min bil. Denne har opptil tre års levetid. Det har nå snart gått to år siden jeg tok denne behandlingen hos dem, og vannet perler fortsatt av.


Kjøpesentervask må du for all del bare droppe med en gang. Det blir som å legge bort bilen til folk slik at de kan gni på hele bilen din med metallbørste. Jeg får direkte vondt av å se de sirkulære bevegelsene de bruker når de svamper bilen. Og angående "gutta boyz" på jobben til kona som mener keramisk coating er bortkasta; det blir det samme som å si at Tefal stekepanner ikke funker, men "alle" vet jo at matrester ikke setter seg like godt på slike stekepanner som på vanlige stekepanner. Nå vet jeg ikke hvordan lakken til "gutta boyz" sine biler ser ut, men jeg vil anta at det er alt annet enn showroom-klar lakk. 

Endret av BrokeBoi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...