Gå til innhold

LØST! X5 E70 M57N2 går luggete/ikke helt bra over 3000 omdr.


Otis
 Share

Anbefalte innlegg

  • 2 weeks later...

Jeg har en god del andre ting å holde på med, så den er satt litt på pause.

Ser for meg å starte på den i neste uke en gang. Vi har bare den bilen i huset, men vi bruker ikke bil hver dag. Min bror kjøpte seg en e83 her nede, så jeg flikker litt på den før han henter den.

Også er det oppussing i mellomtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Otis skrev:

Jeg har en god del andre ting å holde på med, så den er satt litt på pause.

Ser for meg å starte på den i neste uke en gang. Vi har bare den bilen i huset, men vi bruker ikke bil hver dag. Min bror kjøpte seg en e83 her nede, så jeg flikker litt på den før han henter den.

Også er det oppussing i mellomtiden.

Aha skjønner .

Ja oppussing krever sitt.

Håper det løser seg greit for deg og e70 problematikken .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Da har jeg endelig fått tid til å se på bilen.

Det var endel skruer som må av på 30d kontra 35d, for å få av toppdeksel. Men en forsåvidt grei jobb, selv om jeg ikke hadde gjort det før. Plages voldsomt med en brakett til ei kabel pølse på baksiden av toppdeksel. Men fant skruen til slutt.

Uansett. Det har blitt en forskyvning på timing. Bekreftet med bilde. Så ingen andre ting som kan være feil. Dyse nr 4,5 og 6 satt fast. 1,2 og 3 tok jeg ut med fingrene. 6 var verst pga lekkasje på deksel under frontrute.

Er det å forvente noen problemer med andre ting eller tror vi at motoren blir frisk av en ny timing justering? Jeg skal gjøre litt vedlikehold og ettermontering av webasto, så jeg tenker å gjøre det i samme slengen nå.

1000004945.jpg

Endret av Otis
Konverterte bilde til jpg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk ikke filmet nedi motor, da kamera er ørlite for tykt. Alle hull er enten for små eller for mye vinkel på.

Snurret rundt motoren FØR jeg justerte timing. Merker at det var på 2 parti hvor det er ørlite mer motstand. Vet ikke hva jeg skal føle om det.

Snurret motor ETTER jeg justerte timing rett, føler at det er det samme. Ørlite motstand et par plasser. Tror det er kompresjon som spiller meg et puss.

Så jeg bestiller nye pakninger og o-ringer i morgen. Setter sammen motor, så får vi se. Satser på at ting er OK. Det var ikke mye feil timing, som bildet viser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skruene som holder tannhjulet for kjeden ble inspisert av meg og de hadde ingen merker på seg og så fine ut, så jeg bare strammet de igjen. Det var ikke nødvendig å skifte de ut, konkluderte jeg med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Daniel. skrev:

Så en på E70 gruppen på Facebook som endte opp med noe lignende (eller det samme) etter bytte av vakuumpumpe på sin M57.

Er det virkelig en risikosport å bytte denne pumpen? 🤔

Neida, ikke egentlig. Jeg har hatt den åpen 2 ganger før uten problemer. 

Problemet er når du kun tar av lokket, når pumpa står på motoren. Da har du ikke helt kontroll over innmaten, når lokket settes på. Om man tar av pumpa helt, så er det null problem. Da kan man snurre rundt pumpa for hånd å verifisere at den ikke har ramlet fra hverandre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan jeg informere alle sammen om at X5en friskmeldt, så langt. Jeg har ikke kjørt 1000 km som @///M-ini95, bare 5 mil.

Men alt gikk bra og ingenting ble glemt. Byttet toppdekselpakning, pakning på inntaket på turbo, ut fra LMM, enveisventil på BKF samt deksel under frontrute som er midten. Kjøpte bare OE deler fra BMW. Var dyrt, men kort leveringstid.

Brukte Reinz blå RTV i stedenfor Dreibond 1209 på toppdeksel, virker som det går bra så langt.

Motoren var nokså vanskelig å starte, men det er jo normalt pga luft i systemet etter rail. Bra jeg har CTEK MS70.

Synes nesten motoren bråker mindre nå etter fiks enn før jeg gjorde tabben, men det er kanskje placebo.

Uansett! Det var deilig å få motoren i gang å kunne bruke bilen igjen! Har faktisk savnet den litt.

Det å montere vakuumpumpe mens den står på motoren er en risikosport, så det anbefaler jeg ingen. Ta heller av vakuumpumpen, selv om det er mer arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Otis changed the title to LØST! X5 E70 M57N2 går luggete/ikke helt bra over 3000 omdr.

Godt å høre at det ble bra igjen! :)

Av ren nysgjerrighet etter å ha lest hva som skjedde med deg, så skulle det ikke mange sekunder med Google for å se at du ikke er helt alene om det som skjedde. Tydeligvis en risikosport som du sier...

Som en sidenote har jeg "driti" meg ut en gang selv på noe liknende, men heldigvis ikke med de samme følgende. Glemte å sette vakumpumpen i "TDC" posisjon på en 1.8 TFSI etter bytte av kamaksler, og det var noen ulyder der som gjorde at jeg fryktet at motoren måtte åpnes opp igjen. Heldigvis var det bare å demontere vakuumpumpen og stille den inn korrekt iforhold til kamakslen, alt var silkesmooth igjen. 

Endret av ///M-ini95
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...