Dette er et populært innlegg Netlandet Skrevet Desember 18 Dette er et populært innlegg Share Skrevet Desember 18 (endret) Hei 😃 Siden jeg driver mye med BMW både på fritid og jobb tenkte jeg at jeg skulle lage en god gammeldags forumtråd igjen for å bidra mot dårlige og uoversiktlige innlegg på sosiale medier. Etter å ha jobbet en del år i bransjen har jeg opparbeidet meg en del erfaring med de ulike modellene og har endt opp med en «samling» BMWer med ulike formål. Bilene er stadig i bruk og får stadig nye modifikasjoner. Nr. 1 2015 mod. F80 M3 Dette er en bil jeg kjøpte tilbake i 2021 som jeg har hatt ekstremt mye glede av og mange kule bilturer med. Jeg importerte bilen fra Tyskland midt under Corona og kjøpte den usett. Jeg var på jakt etter en bil med manuelt gir og hadde et budsjett på maks 700 000kr. Det norske markedet var ganske støvsugd for fine M-biler på dette tidspunktet, så jeg fant denne bilen som var forholdsvis ribbet for utstyr nede i Tyskland. Den hadde det mest essensielle som manuelt gir, adaptive lys og harman/kardon stereo. Jeg ville i utgangspunktet ikke ha adaptive dempere, head-up eller noen andre førerstøttesystemer så at dette manglet gjorde meg ingenting. Samtidig tenkte jeg at mye av det utstyret jeg savnet lot seg ettermontere, så etter litt papirarbeid og noen uker med venting stod plutselig bilen ferdig levert på grensa ved Halden. Dønn original 2015 mod. F80 M3 i sort 😃 Bilen så grei ut med unntak av noen små lakkskader som ikke ble nevnt av selger, men allerede under turen hjem oppdaget jeg at eksosen ga fra seg en del blårøyk. Dette var selvfølgelig på grunn av defekte turboer (en vanlig svakhet på disse motorene som jeg etterhvert har fått erfare). Mer om dette senere 😃 Den første sommeren nøt jeg bilen uten å gjøre noe som helst med den utover service og vedlikehold. Kjørte også original effekt med originale katalysatorer. Brukte bilen på norgesferie og ble godt kjent med chassiset 😃 IMG_9412.mov Vinterlagret bilen og brukte vinteren på å skaffe diverse deler til 2022 sesongen. Våren 2022 monterte jeg LCI baklykter og svarte nyrer/detaljer, samt fikk på et H&R senkesett. Monterte også oppgraderte diff. foringer og Powerflex brakett uten at jeg fant noen bilder av dette i farten. Turboproblemene ble adressert med nye KottePerformance Hybrid turboer montert sammen med crankhub oppgradering, downpipes og aluminiums trykkrør. Monterte også equal length eksos og ny bakpotte med svarte stusser 😃 Brukte en del tid på å få mappet bilen, men ble aldri fornøyd med hvordan motoren oppførte seg, så jeg endte med å kjøre bilen ned til Kotte i Tyskland hvor den ble mappet i bremsebenk. Etter montering av nye dyser, nye coiler og nye tennplugger fikk vi gode resultater på rulla. Ca. 648hk/860nm som forvandlet bilen til et monster. Mappet fungerte utmerket og motoren gikk strøkent på alle belastninger. Ganske sprøtt å kjøre en moderne bil med oppunder 650hk, manuelt gir, bakhjulstrekk og et forbruk på under 0,8 ved pen kjøring. Brukte bilen samtidig på sommerferie i Europa. Kjørte blant annet til Italia og ferierte der, før turen gikk innom Nürburgring på vei hjem 😃 Kjørte 8.15 BTG ganske uanstrengt med dårlige dekk, men var ikke der nede for å pushe for hardt. I en random busslomme i Sveits, på vei ned fra alpene 😃 Ny sesong, 2023. Bilen hadde et ganske kjedelig interiør originalt, svart delskinn. Fikk tak i et komplett Silverstone skinninteriør og monterte dette 😃 Kjøpte nytt originalt alcantara ratt og carbonlister. Fikk et ørlite motorhavari rett før sommeren. Ringlandet på stempel nr. 4 ga opp og havnet i bunnpanne. Blokka var uskadet men endte med å kjøpe en brukt komplett motor som hadde gått halvparten av bilens kjørelengde. Strammet opp denne med nytt register, nye rådelager, crankhub og diverse før jeg satte den inn i bilen igjen. Har lite bilder fra denne prosessen, hadde dårlig tid til å få bilen klar for ny europatur 😂 Dro på ferietur, endte denne gangen opp i Paris. Toppet også 310 km/t en sen kveld langs Autobahn. Bilen går fortere men sjåføren feiga ut 😂 Var innom Kotte for en ny runde i benken for å sjekke at alt var OK etter motorbytte og for å forhindre nytt havari. Gikk ned et par grader på tenning og endte på ca. 630hk. Helt innafor 😃 Kotte hadde også oppgradert verkstedlokalene siden sist. Bilen fungerte utmerket ut sesongen. Kjørte blant annet litt sidelengs på Gatebil Septembertreffet. IMG_4620.mov Sesongen 2024: Litt ny lakk på frontfanger: Fikk på nye hjul, 666M i 20’. Forferdelige å kjøre på sammenlignet med 19’ hjula, men de kler bilen 😃 Dro på ny Europaferie, endte denne gangen tilslutt i Bosnia 😃 Gjennom Alpene på vei hjem 🫶 IMG_7643.mov Og en skikkelig poleringsrunde etter hjemkomst 😃 Fortsettelse følger! 😃 Mvh Thomas Netlandet //Netlandet AS Endret Desember 18 av Netlandet sveigis, Charlie M, Marius2002 og 49 andre reagerte på dette 52 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Snagg30 Skrevet Desember 18 Share Skrevet Desember 18 Dette er kjekt å se! Enda en fin tråd elsker det hvite interiøret i bilen din, er så lekkert. Velkommen med tråd Netlandet reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LP760 Skrevet Desember 18 Share Skrevet Desember 18 Her skal jeg følge 🙂 Morsomt å se at du har fått det til! Du/dere er anbefalt av flere i bmw miljøet 🙂 Netlandet reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mr.pingu Skrevet Desember 18 Share Skrevet Desember 18 Det var spennende tråd med en bil jeg håper en gang å eie. Fint med lyst interiør 🤩 Netlandet reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet Desember 18 Share Skrevet Desember 18 Kjekk tråd på en av de kuleste M3-karosseriene, Thomas! Netlandet reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eystein Ose Skrevet Desember 18 Share Skrevet Desember 18 Flott med tråd! Følger med her😃 Netlandet reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Larssoyl Skrevet Desember 18 Share Skrevet Desember 18 Spennende! Netlandet reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
M-jakob Skrevet Desember 18 Share Skrevet Desember 18 Kult å se. F80 er en bil jeg syntes er veldig tøff men håpet egentlig at det var en bil som ikke hadde så mye problemer som de andre M modellene men ser jo ut til å følge i samme spor. Men det er er vel lett for deg å fikse opp i. Gledes til videre oppdateringer. Ble veldig fint med nytt interiør. Netlandet reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Netlandet Skrevet Desember 18 Forfatter Share Skrevet Desember 18 (endret) Nr. 2 2001 mod. E46 M3 Jeg er en del involvert i motorsportsmiljøet og hovedsakelig drifting. Fant ut for ca. halvannet år siden at jeg måtte ha en «grassrot» bil jeg kunne delta på iskjøring og diverse banekjøring med. Vi er en gjeng som kjører mye sammen, både simulator og gokart, men flere av gutta konkurrerer også seriøst i drifting både her i Norge og utenlands. Jeg endte opp med å kjøpe et komplett E46 M3 chassis rigget for drifting, men uten motor og drivlinje. Siden vi på det tidspunktet hadde en «gentlemansagreement» om maks 250hk endte jeg opp med å bygge sammen en ganske standard M54B30 motor for fjordårets sesong. Den fikk diverse oppgraderinger som grenrør, høyere turtallsperre, enkeltmassesvinghjul og en solid clutch. Oppgraderte også oljepumpa med ny oljepumpeaksel og strammer fra S/M50. IMG_3292.mov Monterte pedalboks for å få BIAS justering og kvitte meg med vacuumforsterkeren. Dette fungerer utmerket og pedalen er nydelig hard for venstrebremsing og banekjøring. Laga nytt oppsett med giroverføring og håndbrekk. Det er viktig at håndbrekket sitter nærme rattet, så dette ble plassert i perfekt avstand. Videre kastet jeg ut den ubrukelige ettermarkeds fastmonterte girskifteren og erstattet det med original BMW giroverføring for å slippe unødvendige bomgiringer. Kjører SLR drifting forstilling med uniballs. Bremsene på bildet er erstattet med 318i bremser modifisert til E46 M3 spindler for å få på 15’ ishjul. Har også K-sport bremser for kjøring på sommeren, men M54 motoren setter ikke så høye krav til bremser. Bygde kræsjrammer foran og bak for iskjøring: Kom oss omsider på isen og fikk kjørt litt i starten av sesongen. Så ble det gjort litt forbedringer på girkasse/drivlinje og kræsjramme bak før vi fikk en helt sinnsyk sesong med kjøring både i Sigdal, på Golsfjellet og i Sverige 😃 Bilen fungerte helt rått og var meget driftssikker! IMG_5464.mov IMG_5466.mov IMG_0383.mov Når sommeren kom bygde jeg om bilen til asfaltoppsett. Litt skabbete på sidene etter mye tett twinkjøring på isen, men det er litt av poenget med denne bilen. Å kjøre så nærme lead bil som mulig og forsøke å imitere vinkel og hastighet. Skikkelig fet bilkjøring! 😃 Vi kjørte showkonkurranse på Seljord Showdown i regi av Fredric Aasbø. Fet opplevelse vi håper å gjenta neste år! Fikk etterhvert nye problemer med oljepumpa i M54 motoren. Det startet med at svingningsdemperen gikk opp i gummivulkinga og eksploderte. Dette førte til ubalanse og dermed røyk den forsterkede VAC oljepumpeakselen tvert av. Har også lært at 3 liter utgaven av M54 sliter med høye torsjonelle svinginger pga. lang slaglengde og dårlig vibrasjonsdemping i alu blokka. Dette kombinert med enkeltmassesvinghjul, høy turtallsperre og tilslutt defekt svingingsdemper fører til at oljepumpa ikke er holdbar nok. Denne motoren skal derfor få leve videre i en vanlig veibil med dobbeltmassesvingjul og original turtallsperre. Jeg fikk tak i en forholdsvis rimelig S50B30 motor som lå demontert i esker. Rimelig perfekt motor for mitt bruk. Høyt turtall, 6 spjeld og forhåpentligvis mer pålitelig smøresystem/oljepumpe. Har brukt de siste ukene på å bygge sammen motoren med nye pakninger, overhalt VANOS, justerte ventilklaringer, planet topplokk osv. Planen er å sette motoren inn i løpet av romjula. Må bygge nytt eksosanlegg, lage oppsett for oljekjøler og koble opp ledningsnett/dashlogger. Skal prøve å holde dere oppdatert. Vi gleder oss helt sinnsykt til ny sesong på isen og jeg tror bilen blir enda mer konkurransedyktig med dette motoroppsettet 😃 Stay tuned! Mvh Thomas Netlandet //Netlandet AS Endret Desember 18 av Netlandet wSax, Marius2002, ///M-ini95 og 34 andre reagerte på dette 36 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ingvaldsen Skrevet Desember 18 Share Skrevet Desember 18 trodde det var e39'n som var bil nr 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dusy Skrevet Desember 18 Share Skrevet Desember 18 (endret) Herlig med tråd, Thomas! 😄 Ingen tvil om hvorfor jeg som mange andre velger å levere bilen hos deg for vedlikehold og annet div Og slenger meg på @Ingvaldsen, mer om E39en også! Endret Desember 18 av Dusy Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
papertiger Skrevet Desember 18 Share Skrevet Desember 18 Veldig kjekk tråd å lese ser fram til å lese om E39’en også når den tid kommer. Ellers er jeg veldig svak for fronten på F80. De lyktene er så lekkert lysdesign på. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Netlandet Skrevet Desember 18 Forfatter Share Skrevet Desember 18 (endret) Nr. 3 2000 mod. E39 520i. Del 1: Dette er en bil jeg vokste opp i baksetet i. Den gangen var dette en original 520iA uten M-sport. Jeg har alltid vært veldig glad i fargekombinasjonen bilen har (royalrød med sandbeige skinn) i tillegg til at E39 er et fantastisk chassis langt forut sin tid. Når bilen skulle selges ut av familien endte jeg opp med å kjøpe den. Før den tid hadde jeg og kompisene mine tjuvlånt den til mutterns store fortvilelse og kræsjet uten lappen i 16-års alderen, men det er en annen historie. Det er uansett en bil jeg har valgt å beholde fordi jeg har mange minner med akkurat denne spesifikke bilen, en ting som sikkert flere her kan kjenne seg igjen i. Jeg klarte ikke å la bilen være original, så jeg bygde den om til komplett M-sport 528i med manuelt gir (kjøpte en komplett svensk M-sport bil og flyttet over alt), før dette ble godkjent i vognkort tilbake i 2012 😃 Fant fort ut at B28 motoren var rimelig lat, så som ung ambisiøs 21-åring startet jeg en litt (for) omfattende ombygging. Lite visste jeg da at det skulle ta 10 år før bilen kom på veien igjen 😃 Etter litt frem og tilbake ombygging med Lexus 1UZ V8 endte jeg tilslutt med å selge denne motoren og erstatte den med en 2JZ GTE. På dette tidspunktet hadde jeg sagt opp jobben som mekaniker og drev hjemme i garasjen med prosjektet, så jeg hadde begrenset med utstyr og plass. På en eller annen måte fikk jeg tilpasset motoren med vinkelsliper og 230V sveiseapparat før den tilslutt satt ganske fint i motorrommet 😃 Fikk på en stor turbo: Og med litt hjelp av gode kompiser fikk vi smidd sammen både trykkrør, intercooler, radiator, oljekjøler/servokjøler, girkasse/motorfester osv. Fortsatt i garasjen 😃 Fortsettelse følger! Mvh Thomas Netlandet //Netlandet AS Endret Lørdag kl. 01:02 av Netlandet HalvorK, sveigis, Eystein Ose og 29 andre reagerte på dette 32 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sveigis Skrevet Desember 18 Share Skrevet Desember 18 Ja Thomas endelig sier jeg 😊 Dette er tråd med stor T . Deilige biler og skikkelige bygg . Skal selvsagt følge med . Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ehaugsnes Skrevet Desember 19 Share Skrevet Desember 19 Her var det mye bra biler og kunnskap😁 følger! jævli pen e39!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå