Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da var altså den gode E90 325d med N57 og manuell gir fra 2011 byttet ut med en F31 2018 335d med automat og X-Drive så da var det bare å rykke tilbake til start og gjør diverse forbedringer på nytt. (Ikke forvent masse oppdateringer her fremover, men skal se om jeg kan følge opp litt etter vært). :)

Altså.. F31 335dA X-drive er en tung bil synes jeg.

På vei hjem fra forhandler måtte jeg på vekta.

PXL_20241102_183135315.thumb.jpg.4dd6e0fa73c2d7276f1539715f4cd2af.jpg

Hele 1830kg med ca halv tank:. Jiiiizzz...  Og jeg som syntes E90 med sine 1610kg var en tung bil

PXL_20241102_183034276.thumb.jpg.77e3d1dd0f7b8c89f14465bda7fdffe9.jpg

 

Men hjem kom den så da var det å sånn smått sette i gang.

Først var det selvfølgelig ny olje og filter. Bestilte på nettet og selvfølgelig klarte nettbutikken å sende ene kannen med feil olje. Hvor vanskelig kan det være.😒

2108316558_PXL_20241113_192658093(2).thumb.jpg.e0dc350cedf5a35e5817454fc8404718.jpg

Men det løste seg så det var godt å få byttet olje og filter selv om selger sa at de just hadde gjort det.. :) X-Clean Gen2 var den riktige.

Originale skvettlapper ble montert. Synes de ser ganske bra ut. Sparer mye bil med å ha på.

BMW levere ikke til M-Sport biler, men standard "lapper" her grei nokk passform.

PXL_20241122_220620380.thumb.jpg.6cef2ec0ec6942d9fd61662421b3b94b.jpg

Eneste plasser de ikke passer 100% er der skjørtet svinger under bilen, men det ser man nesten ikke.

PXL_20241122_220627227.thumb.jpg.e6315a4e8391e5cf1fc03fe7fa6d5cb7.jpg

 

Så kodet jeg om oljesevice intervall fra 30000km/24mnd til 12000km/12mnd med ISTA. Dette gjorde etter at jeg oppgraderte i-Level til siste versjon.

PXL_20241108_192225180.thumb.jpg.0f72ccad5dff4eaf70a85ee56c36694b.jpg

 

 

PXL_20241122_222312711.thumb.jpg.38e33d31e2e605718b69d7e1b289a123.jpg

 

Subber i gulvet ble byttet ut siden jeg hadde kjøpt disse inn bare noen uker før jeg plutselig ville bytte bil. Disse spiller mye bedre i F-serien enn de gjorde i E90n. 

PXL_20241103_181305694.thumb.jpg.1119565cdd338b5488d60fce8e698d26.jpg

HK anlegget i F serien er virkelig skuffende. Det spiller mye dårligere enn i E90n synes jeg. Da tenker jeg på lydkvaliteten. Om det har noe å si at det er stasjonsvogn nå og E90 var sedan vet jeg ikke, men var mye mer fornøyd med lyden i E90. Da da har jeg justert myyye på EQ i begge bilene.

 

Renske opp i sluken foran frontruta. Det hadde ikke tidligere eiere noen gang gjort. Her var det mye å ta tak i. 

PXL_20241212_202309888.thumb.jpg.9ef9c653065c2433d00f4efbf9859e40.jpg

PXL_20241212_202246358.thumb.jpg.6b68bea1f942beeb96ef6199ea861d59.jpg

Tok selvfølgelig ikke bilder når det var rent å pent...

 

Så var det å ta tak i jobben med å vaske innsug.. Med 170 tusen km på telleren og helt original bil så var det på sin plass å ta en titt inni der.

Motoren en N57Z

1138809705_PXL_20241102_201637988(1).thumb.jpg.f3e84d9bb6431d94626e9987f6612108.jpg

Forventet at det skulle være en del sot, men ble overrasket over at det var såå mye. PXL_20250111_150606927.thumb.jpg.c4e2ca7b4a092e3e28a5b709ea455b1d.jpg

PXL_20250111_145342968.thumb.jpg.e9cd1be863e429f826bf35c677d0f93f.jpg

Så her var det bare å finne frem Biltema ovnsrens og sette i gang..

Innsug demontert og swirlflaps plukket ut og kastet i søpla.

PXL_20250111_190734179.thumb.jpg.5da3b795453e4dbb14bb1c79d1779ec3.jpg

Smådeler vasket rene

 

1063339307_PXL_20250111_201241080(1).thumb.jpg.4a2363f2dfd34af8f1568d8b3ceb5a39.jpg

PXL_20250113_191328378.thumb.jpg.e324e0445d574d2af3ce2c4bb0708916.jpg

PXL_20250113_191605771.thumb.jpg.bd6e283dddfd7918ac850be60364b98f.jpg

Og her ligger innsuget dynket i ovnsrens til i morgen. Og bare så det er sakt.. Den "sota" som er inni innsuget. Den er jææævlig svart!!!! 😡☠️ Jeg hater EGR!!!!☠️PXL_20250113_184836361.thumb.jpg.e83ce03d29f2bc813cab466d3d4b0450.jpg

 

Faktisk overaskende lite sot i kanalene i toppen. Er så lite jeg ikke kommer til å ta meg bryet med å vaske ut av de. :)

PXL_20250113_191706683.thumb.jpg.47919a39d472d751046f02f0d4eeea0e.jpg

Stay tuned for more updates! :)

 

 

 

 

 

 

Skrevet
4 minutter siden, E.C. skrev:

Dæven det var mye sot. Gratulerer med ny bil med kul drivlinje da!

Takk for det. 

Jeg har vasket en del innsug, men har aldri sett så mye sot som på denne. Men godt å få vasket rent. 

Jeg er ikke fan av automat gir, men etter at jeg la inn xHp steg 3 på den så ble kassa mye bedre å kjøre med. Nå er den ikke så masete lenger og det er lockup på alle girene. Og nå girer den bra raskt i sport+. xdelete kommer med sommerdekka.😁

Skrevet

Gratulerer med flott bil 😊

Ja man blir aldri overrasket med tanke på sot og innsug og du gjør en grundig jobb .

Denne håper jeg at jeg får se en gang nå for dette er bil som jeg liker godt Øyvind 😊

Skrevet (endret)
8 timer siden, EspenM3css skrev:

Gratulerer👏🏼, ser også ut som den er bra utstyrt🤌🏼

hvor har du kjøpt subbene og ble det stor forskjell?

Kjøpte de hos Bilradiospesialisten. Når jeg hadde de i E90n så var det ikke noe spesiell forskjell, men i denne bilen så ble det mye mer bass. Faktisk såpass mye bedre at jeg kjenner buksene på leggen beveger seg litt i enkelte tilfeller. Det var ikke tilfelle med de originale. Men for 4 tusen kr så er jeg ikke sikker på om det er verdt det.🤔

Den har veldig bra med utstyr. Skinn dashbord og digitalt 6WB speedometer gjør veldig mye på interiøret synes jeg. :)

Endret av Øyvind L.
Skrevet

Gratulerer med lekker F31 i en av de beste drivlinjene som er å få tak i. Jeg har samme opplevelse som deg når det gjelder Harman Kardon i F-serie vs. Logic7 i E-serie. Det er langt bedre låt i E-serie enn det er i F-serie, så det er nærliggende å tro at det er gjort noen kostnadsbesparelser i overgangen her. 

Skrevet

Gratulerer med kjempekul bil, man kan ikke annet enn å digge en relativt liten (men tydeligvis tung) stasjonsvogn med sterk sekssylindret dieselmotor :) Har kjørt en slik bil for lenge siden og det går noe fælt, selv med original effekt. Men det var da noe voldsomt med sot, blir det sånn uansett eller er det noe man kan gjøre for å unngå det?

Dro kjensel på den vekta du var på, det må jo være på Stoa ;) 

Skrevet

Spent på om du merker noe forskjell på bilen etter å ha rengjort innsuget.

Flott bruksbil, det der. Kunne tenkt meg de felgene dine til vinterhjul.

Skrevet
På 14.1.2025 den 8.10, Saltkjelen skrev:

Gratulerer med lekker F31 i en av de beste drivlinjene som er å få tak i. Jeg har samme opplevelse som deg når det gjelder Harman Kardon i F-serie vs. Logic7 i E-serie. Det er langt bedre låt i E-serie enn det er i F-serie, så det er nærliggende å tro at det er gjort noen kostnadsbesparelser i overgangen her. 

Søkte litt på google og justerte litt selv og har kommet til at denne innstillingen på EQ gir grei lyd. Men med så mye demping så må volumet ganske langt opp på skalaen for å spille litt høyt. :)

PXL_20250116_165713310.thumb.jpg.7b1cc1b299b816a205275e2b2ed8e6f3.jpg

Skrevet (endret)
På 14.1.2025 den 8.53, Fredrik 90 skrev:

Gratulerer med kjempekul bil, man kan ikke annet enn å digge en relativt liten (men tydeligvis tung) stasjonsvogn med sterk sekssylindret dieselmotor :) Har kjørt en slik bil for lenge siden og det går noe fælt, selv med original effekt. Men det var da noe voldsomt med sot, blir det sånn uansett eller er det noe man kan gjøre for å unngå det?

Dro kjensel på den vekta du var på, det må jo være på Stoa ;) 

F31 er ikke en liten bil ☺️Den går bra og veldig fint register i den med to turboer. 0-100 er vel 4,9sek med original effekt tror jeg. :)

Eneste måten å unngå sot er vel å stenge/demontere EGR dessverre. :( 

Vekta var på Stoa ja. Svingte innom for å fylle billig diesel. :)

Endret av Øyvind L.
Skrevet (endret)

Så på denne videoen her om dagen;


Var ganske interessant vil jeg si. Spesielt delen om PCV :) Han sier at ikke EGR er grunnen til sot men at fra PCV'en (veivhusventilasjon) er underliggende grunn.


Hvor mye har din gått forresten?

Endret av mr.pingu
Skrevet
1 time siden, mr.pingu skrev:

Så på denne videoen her om dagen;


Var ganske interessant vil jeg si. Spesielt delen om PCV :) Han sier at ikke EGR er grunnen til sot men at fra PCV'en (veivhusventilasjon) er underliggende grunn.


Hvor mye har din gått forresten?

Min er gått 170 tusen nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   2 medlemmer

×
×
  • Opprett ny...