E.C. Skrevet i går, 13:34 Skrevet i går, 13:34 Nja, ikke helt enig i hvordan du vurderer aktuelle mangler vs. utstyret på bilen. Felger finner man løst og det å bytte komplette bremser og casterarmer foran greier man på 2-3 timer. Ikke mange arbeidstimer på et hvilket som helst verksted med andre ord. Komplett ettermontering av LED, B&O, NiVi, interiør, webasto etc. er såpass MYE mer pain in the ass at jeg orker ikke å starte på det en gang. Faulken reagerte på dette 1
papertiger Skrevet i går, 13:51 Skrevet i går, 13:51 Jeg forstår dette mer som at trådstarter generelt fikk en dårlig følelse på hvordan bilen er fulgt opp og servet. Da kan bilen være så godt utstyrt den bare vil, om selger fremstår som at han har neglisjert vedlikeholdet på bilen og egentlig ikke har brukt midlene som kreves for å holde bilen in ordnung. Arrester meg gjerne om dette er feil @Faulken. På generelt basis, om bilen i seg selv fremstod bra, men at dårlige bremser og/eller typisk dårlig casterstag (som er en bruksvare på BMWer) forkludret inntrykket, hadde jeg kanskje revurdert bilen. Jeg slet med mye av det samme på min 4-serie, og endte opp med å få byttet både casterstagforinger og komplett nye, originale bremseskiver og klosser foran og bak før jeg solgte den, bare for at det skulle være tipp topp for ny eier og gi et godt inntrykk. Kosta meg 17k, men definitivt verdt det, bilen ble som ny å kjøre. Dekk og felg er det minste problemet å ordne, der finnes det jo like mye forskjellig i smak som det finnes felger. fupsaker, laffe, Faulken og 1 annen reagerte på dette 4
laffe Skrevet i går, 16:24 Skrevet i går, 16:24 16 timer siden, Faulken skrev: Blir ikke noe på meg detta med mindre han utbedrer ristinga rattet og ordna med nye skiver og klosser (er vel ikke urimelig av meg det? syns jeg var meget fornuftig i dag). Ser en del er uenig at det var det riktig å gjøre, men jeg tror du gjorde det riktige. Er magefølelsen feil kan det være greit å stå over eller avvente litt, selv om det ikke alltid er like lett om man var innstilt på kjøp👍 Det skrives jo at dette sannsynligvis er enkel fiks, men det vet man jo ikke sikkert før man evt. har byttet skiver og casterstag. Jeg tenker heller at hvis det er enkel fiks, hvorfor har ikke selger allerede fikset det. Jeg hadde forventet at slik ting var fikset opp på en slik type bil til i den prisklassen. Hjelper jo ikke at du har allerede har fått prutet mye, det indikerer vel bare at bilen kanskje er priset litt før høyt. fupsaker, Gustav C., Eystein Ose og 2 andre reagerte på dette 5
E.C. Skrevet i går, 16:48 Skrevet i går, 16:48 For ordens skyld, jeg er ikke uenig i at man valgte å stå over bilen sånn sett, det er opp til en selv og helt fair. Jeg er uenig i at mangel på felger og en relativt typisk feil på mange bmw-er (bremseristing) skal ha såpass stor innvirkning på vurderingen av prisen mtp. hvordan bilen er utstyrt. Med det pruteavslaget som ble gitt mener jeg at prisen er innenfor, men det kommer jo også an på hvordan "problemet" ble fremstilt før prøvekjøring. Hvis bilen var fremstilt som problemfri da prisen ble prutet ned og man oppdager noe slik ved prøvekjøring så er det klart at det vil oppleves litt mer ugreit, kontra å ha nevnt at bremser må ordnes samtidig som man indikerte avslag i pris. Saltkjelen, Faulken og laffe reagerte på dette 3
Faulken Skrevet i går, 18:46 Forfatter Skrevet i går, 18:46 (endret) Fantastisk med så mye svar og gode innspill fra dere! Tusen takk! Ble flere argumenter her så skal forsøke å gi ett litt bedre bilde av magefølelsen. Bilen er priset på slik måte at jeg forventet at alt skulle være i orden. Til full pris burde alt være i orden tenker jeg. Litt naivt av meg, men jeg trodde jeg skulle gjøre ett røverkjøp med den prutingen. Så full pris er ikke riktig pris etter min mening når bilen ikke er helt i orden. Negativt: Står at den selges fordi den er for lite brukt av nåværende eier; det stemmer ikke for det er hverdagsbilen. Bilen ankom bopel møkkete, med frue, unge, en frue til og med bagasjen full. Han fortalte meg da senere at bilen selges fordi han ønsket noe mer praktisk. Sier videre at han hadde planer om å flushe girkasse og skifte motorolje når jeg spør om han har gjort noe vedlikehold . På risting i ratt og lugging under bremsing bekrefter han bare når jeg påpeker det, som at det ikke er noe problem. Fordelerkasse har angivelig blitt byttet av forhandler han kjøpte bilen av, både vinter og sommerdekk er av økonomi type; og som han sa flere ganger «jeg mener/tror» at det er godkjent for x-drive. Mangelfull fremvisning over hva som har blitt gjort av forhandleren, bare sier at han kan skaffe det. Fikk beskjed at bilen var gjort klar til prøvekjøring og overtakelse. Hørte også en svak lyd fra motorrom som kunne minne om luftlekkasje av noe som er under trykk. Mye større slitasje på stoler foran enn hva som fremkommer på bildene. Positivt: Thight og fin under kjøring, alle knapper, duppeditter, hjelpemidler fungerer. Masse utstyr, nesten litt i overkant mtp. alder og kostnad hvis det slutter å virke. Anlegget har fått ny original forsterker med uoriginale sub/er under sete. Fordelerkasse er angivelig skiftet. Ingen rust i hjulbuer eller sinkslipp på dører. Nåværende eier er en av 3 og har kun hatt bilen siden juni 2024. Kjøpt av bruktbilforhandler juni 2024 med ett års blandet garanti (gull/bronse) uten at dette heller ble bekreftet på noe vis. Før nåværende var det en voksen mann. Jeg hadde kjøpt bilen hvis det ikke hadde vært for risting og lugging. Synsing: Virker som selger sliter/stresser litt med å bli kvitt bilen, som både kan være positivt og negativt for meg. Følte han har kjøpt en for dyr bil og at vedlikehold er noe han ikke ønsket å bruke penger på. Virka også mest opptatt av overfladiske ting; som 21-åringer kan være når det kommer til sånn type bil. Endret i går, 18:47 av Faulken Skulebollen, laffe og fupsaker reagerte på dette 3
Faulken Skrevet i går, 18:57 Forfatter Skrevet i går, 18:57 4 timer siden, papertiger skrev: Jeg forstår dette mer som at trådstarter generelt fikk en dårlig følelse på hvordan bilen er fulgt opp og servet. Da kan bilen være så godt utstyrt den bare vil, om selger fremstår som at han har neglisjert vedlikeholdet på bilen og egentlig ikke har brukt midlene som kreves for å holde bilen in ordnung. Arrester meg gjerne om dette er feil @Faulken. På generelt basis, om bilen i seg selv fremstod bra, men at dårlige bremser og/eller typisk dårlig casterstag (som er en bruksvare på BMWer) forkludret inntrykket, hadde jeg kanskje revurdert bilen. Jeg slet med mye av det samme på min 4-serie, og endte opp med å få byttet både casterstagforinger og komplett nye, originale bremseskiver og klosser foran og bak før jeg solgte den, bare for at det skulle være tipp topp for ny eier og gi et godt inntrykk. Kosta meg 17k, men definitivt verdt det, bilen ble som ny å kjøre. Dekk og felg er det minste problemet å ordne, der finnes det jo like mye forskjellig i smak som det finnes felger. Stemmer helt at selger ga meg en dårlig magefølelse ja. Han har ikke brukt ei krone på den bilen. Kun på garanti fra forhandleren. HVIS det «bare» er skiver og casterstag foringer blir det fort mellom 10-20 lapper ut ifra hvor mye som må gjøres. Men hva hvis det er mer eller noe dyrere. Direkte utgift med en gang, for jeg vil ikke ha disse problemene på en slik bil. Også er det økonomi dekk, som burde skiftes ut. Felgene kunne jeg levd med, men når dekk skal skiftes blir det brått nye felger også. Postive er jo at ting blir utbedret etter min smak og lommebok. Bilen vil etter disse utbedringene være verdt mer siden jeg får den for en lavere pris.
Faulken Skrevet i går, 18:58 Forfatter Skrevet i går, 18:58 2 timer siden, E.C. skrev: For ordens skyld, jeg er ikke uenig i at man valgte å stå over bilen sånn sett, det er opp til en selv og helt fair. Jeg er uenig i at mangel på felger og en relativt typisk feil på mange bmw-er (bremseristing) skal ha såpass stor innvirkning på vurderingen av prisen mtp. hvordan bilen er utstyrt. Med det pruteavslaget som ble gitt mener jeg at prisen er innenfor, men det kommer jo også an på hvordan "problemet" ble fremstilt før prøvekjøring. Hvis bilen var fremstilt som problemfri da prisen ble prutet ned og man oppdager noe slik ved prøvekjøring så er det klart at det vil oppleves litt mer ugreit, kontra å ha nevnt at bremser må ordnes samtidig som man indikerte avslag i pris. Fikk ingen indikasjon på at noe var feil med bilen på forhånd..
E.C. Skrevet i går, 19:02 Skrevet i går, 19:02 Gir mer mening når du utdyper, er jo flere smeller som man potensielt kan gå på her på denne type bil. Er det i grenseland for hvor budsjettet går så ønsker man naturlig nok å skaffe seg et best mulig utgangspunkt. fupsaker og Faulken reagerte på dette 2
Ingvaldsen Skrevet i går, 20:37 Skrevet i går, 20:37 ikke sikkert det er det du ser etter men har en 2013 750xd som kommer til salgs snart som får den 550'n der til å virke dårlig utstyrt, selges faktisk ferdig sørvisert. og med nye/bra dekk og felger sommer som vinter. ulempen er jo at den har gått 183k km, og 2 siste servicer er gjort av privatpersoner som gjør det vanskelig med forsikring på drivlinje. fupsaker reagerte på dette 1
Faulken Skrevet i går, 21:47 Forfatter Skrevet i går, 21:47 8 timer siden, Ingvaldsen skrev: sørg for at det evt må være originale skiver og klosser og ikke noe ettermarked, og det er stor sjans for at ristingen kommer av defekte casterstag om disse er urørt. klosser å skiver rundtom er fort 18-25k for originale deler. er ikke bakdempere byttet så er sikkert de også meldt sin siste tur snart. Ut i fra service historikk jeg har fått er ingen mekaniske slitasjedeler skiftet. Han tror at drivakslinger foran er byttet. Kikka på deler både på GS og Koed, original-orginal blir fryktelig dyrt, men kvalitet lik orginal ser greiere ut i pris. Men det er Orginal-orginal du mener? Når du sier det med bakdempere syns den vagget en ekstra gang etter fartsdumpene. Men nå har ikke jeg noe referansepunkt annet enn den bytraktoren jeg kjører rundt i nå; og den har ikke noe comfort+ knapp akkurat.
Faulken Skrevet i går, 21:53 Forfatter Skrevet i går, 21:53 (endret) 1 time siden, Ingvaldsen skrev: ikke sikkert det er det du ser etter men har en 2013 750xd som kommer til salgs snart som får den 550'n der til å virke dårlig utstyrt, selges faktisk ferdig sørvisert. og med nye/bra dekk og felger sommer som vinter. ulempen er jo at den har gått 183k km, og 2 siste servicer er gjort av privatpersoner som gjør det vanskelig med forsikring på drivlinje. Var inne å så på den nå, utrolig flott bil! På eldre biler er ikke merkeverksted så viktig for meg så lenge det er dokumentasjon som kan underbygge påstanden om det og det har blitt gjort. Samt at eier fremstår som «han alle drømmer om å kjøpe bil av» typen. Det er kanskje deg eller? Hahaha Har ikke vurdert 7-serie, forsikring på drivlinjen har jeg ikke tankene uansett. Dyrt nok bare med kasko. Ser jo flere skriver at man må regne med utgifter, og det er jeg forberedt på. Som nevnt tidligere er del av grunnen til at jeg vil ha«drømmebil» er fordi da blir pengene mindre sure i midt hode. Spørsmålet er jo aldri om, men når og hva. Endret i går, 22:00 av Faulken
Faulken Skrevet i går, 21:59 Forfatter Skrevet i går, 21:59 2 timer siden, E.C. skrev: Gir mer mening når du utdyper, er jo flere smeller som man potensielt kan gå på her på denne type bil. Er det i grenseland for hvor budsjettet går så ønsker man naturlig nok å skaffe seg et best mulig utgangspunkt. Vil gjerne ha ett godt utgangspunkt ja. Budsjett har en tendens til å være ett relativt begrep, men akkurat nå frem til sommeren er det 100% finansiert av banken. Så hadde vært fint med en bil som klarte seg noen mnd uten utgifter frem til da.
teerex Skrevet 21 timer siden Skrevet 21 timer siden 3 timer siden, Faulken skrev: Har ikke vurdert 7-serie, forsikring på drivlinjen har jeg ikke tankene uansett. Dyrt nok bare med kasko. Forsikring av drivlinjen koster en drøy hundrings/mnd hos If. Bilen kan ikke ha kjørt over 150k km ved tegning, og forsikringen gjelder til 200k km uavhengig av bilens alder.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå