esplor Skrevet Fredag kl. 14:03 Skrevet Fredag kl. 14:03 Jeg har en E3 '72 (facelift) med 2,8l, som jeg vurderer å pusse opp, men klarer ikke finne pris på denne. Hva kan jeg forvente av verdi på denne ut fra: Alt er originalt utenom frontrute. Kjørt ca 30 000. Blå metallic lakk. Kan følge med dobbelt opp av deler, utenom selve karosseriet og ramme + 3l motor fra csi. Som en kuriositet ble denne bestilt av den amerikanske ambassaden grunnet en begivenhet, men bilen kom for sent siden det var OL i munchen.
*MrB* Skrevet Fredag kl. 16:29 Skrevet Fredag kl. 16:29 Det er nok en bil det er svært vanskelig å sette en verdi på. De er svært sjeldne, men samtidig ikke veldig ettertraktet. Et raskt søk peker på ca 200k som en generell verdi, men de kan jo selvsagt gå for langt mer. (eller mindre) sveigis reagerte på dette 1
E.C. Skrevet Fredag kl. 16:40 Skrevet Fredag kl. 16:40 Tja, si det du. Her prøver du å selge skinnet før bjørnen er skutt. Det vil i meget stor grad avhenge av både utgangspunktet og kvaliteten på oppussingen. Sånn umiddelbart tenker jeg at slike prosjekter dundrer fort i minus og er man heldig så får man igjen for sine utlegg, mens man jobber tilnærmet gratis i hundretalls av timer. Så om det er for å tjene penger hadde jeg satset på noe annet. Slikt blir gjerne best når man egentlig ønsker å beholde og strekker seg litt ekstra for å få ting bra. Et røft anslag på 200k, som skrevet over, kan jeg si meg enig i, men dette kan fort variere en del både opp og ned. I tillegg til hvor bra bilen ender opp med å bli avhenger du av å finne en rett kjøper, som har både penger og plass til å ha noe sånt. Da blir det ekstra krevende å verdivurdere. For de fleste samlere er nok en urørt originalbil i fin stand mer verdt enn en oppusset en også. Werther reagerte på dette 1
*MrB* Skrevet Fredag kl. 16:51 Skrevet Fredag kl. 16:51 For å presisere mitt forrige innlegg: Det er nok ikke en biltype jeg ville restaurert på ren spekulasjon. Til det er nok gevinsten for usikker. Restaurerer du den fordi du liker bilen, har som plan A å beholde den (evt tåler å gå i null/minus), og har et godt utgangspunkt så blir det noe annet. Sjelden jeg hører om disse, så jeg er positiv til planene dine. Bare så det er sagt. Marius2002, E.C. og Ingen reagerte på dette 3
Rune-K Skrevet Fredag kl. 23:34 Skrevet Fredag kl. 23:34 Markedet for E3 spesielt i Norge er knøttlite men sterkere nedover i Tyskland. Hvis du vil få igjen pengene du bruker på en topp restaurering så kan jeg nesten si helt sikkert at da må du selge den i Tyskland eller andre sterkere markeder og du vil antagelig slite der også. De prisene jeg har sett på E3 de siste årene har variert mellom 25-30k til en 250-300k. Dette er i Norge. Samtidig så synes jeg jo det er veldig kult hvis du pusser den opp, bare ikke regn med å tjene noe penger på det. Werther og Ingen reagerte på dette 2
esplor Skrevet Lørdag kl. 01:50 Forfatter Skrevet Lørdag kl. 01:50 Takk for tilbakemeldinger! Først av alt.. jeg ser at innlegget ble startet litt uklart med hva intensjon var. Dette var ikke et salg, men en vurdering om jeg skal bruke tid og midler på å få denne på veien igjen, helst uten stort tap. Jeg fant en del annonser på 2002 og 3.0 CSi fra 72 og der omkring, men denne modellen var særdeles vanskelig å finne. Bjørnen er ikke skutt.. skinnet skal heller ikke selges, men er det verdt å skyte? Jeg er lite kjent med BMW, har ikke eid noen utenom denne, men har bestandig hatt lyst å eie en BMW veteran. Det jeg spesielt liker er kombinasjonen av sporty/aggressivt utseende, samtidig som jeg får et inntrykk at komfort er høyt prioritert. Noen tanker om årsak for at disse ikke er ettertraktet, vanskelig å skaffe deler pga. sjeldenhet, mange kjente feil, eller annet? Dette var jo forgjengeren til 7 serien, som var "luksus" i sin tid etter det jeg forstår. Utgangspunkt vil jeg si er bra, jeg er eier nummer 2, stått tørt inne i garasje siden tidlig 80 tall, med et par start/stopp av motor hvert år sier forrige eier. Jeg kjøpte bilen for ca 15 år siden, hentet den og satte den inn på en låve i et nedlagt gårdsbruk. Plan var å starte snarest mulig, men husbygging og familie ble prioritert. Lakk og interiør er tilnærmet helt intakt, motor gikk som en klokke, ren og tørr, ikke noe antydninger til gjennomrusting i noen deler av karosseri, en god del overflaterust i bagasjerom og dørk, men dette er bagateller. Ramme, underside og kanaler er ikke inspisert enda, så her kan det nok bli en del overraskelser. Tidsforbruk er ikke en faktor for meg, dette er hobby. Igjen, takk for tilbakemeldinger! Hilsen en som føler seg tryggere på at dette prosjektet skal settes igang. Kvasi og laffe reagerte på dette 2
Olaandref Skrevet Lørdag kl. 06:43 Skrevet Lørdag kl. 06:43 Svaret er det nok bare du som sitter på, men jeg tenker at en to eiers bil med lav km stand og original motor og kasse er verdt å ta vare på. Om du selv har hatt den i gang i blant så motoren har fått tatt noen runder, original lakken er ok, og interiøret er forholdsvis helt, så trenger det ikke bli svindyrt heller, det kommer helt an på hvilken stand du ønsker den i, og hvor mye du kan gjøre selv. Jeg holder på med en E34, i utgangspunktet ingen verdi i den, ikke vil den få noen spesiell verdiøking heller, så for min del er det et kalkulert tap økonomisk der jeg sikkert vil få igjen mest om jeg selger den i deler igjen, men det er et prosjekt som gir meg mye glede og mestring, og når bilen en dag står ferdig så har jeg en E34 som er akkurat slik den skal være, i mine øyne. Hobby koster fort penger, enten det gjelder bil, frimerker, laksefiske eller andre ting, men man får igjen i økt livskvalitet. 🙂
Werther Skrevet Lørdag kl. 08:38 Skrevet Lørdag kl. 08:38 6 hours ago, esplor said: Noen tanker om årsak for at disse ikke er ettertraktet, vanskelig å skaffe deler pga. sjeldenhet, mange kjente feil, eller annet? Dette var jo forgjengeren til 7 serien, som var "luksus" i sin tid etter det jeg forstår. 70-talls BMW har aldri vært spesielt populært i Norge. Er stort sett E21/E24 og nyere at folk gidder å bruke penger på. Noe av grunnen er nok at 70-talls BMW solgte særdeles lite og var såpass sjeldent i gatebildet på 70/80/90-tallet, så det er veldig få av oss som har vokst opp med disse og har barndomsminner og erfaringer med de. Mens 80-talls BMW så man overalt frem til 2015, så mye flere folk har et forhold til de. Til sammenligning ser man jo at 70-talls Opel, Ford og Volvo fortsatt er noenlunde populært her til lands. 70-talls BMW blir for smalt og sært for folk flest, akkurat som med 70-talls japansk som også mangler entusiasme uansett hvor sjeldent det er. Jeg har ingen erfaring med deletilgangen til BMW sine oldtimere, men BMW har kjipet inn på deletilgangen til 90/2000-talls biler. Så jeg ville satt av et par timer og sjekket opp reel deletilgang og ikke minst priser/budsjettert før du hopper uti det og blir stående fast halvveis eller mister motivasjon når bilen står nedplukket i deler. Lettere å bli kvitt bilen nå mens den er trillbar og hel enn når noen må hente den i pappesker. Lars89, E.C., Fredrik og 1 annen reagerte på dette 4
Fredrik 90 Skrevet Lørdag kl. 11:14 Skrevet Lørdag kl. 11:14 Ut ifra det jeg ser trådstarter skiver og hvilke ønsker han har så vil jeg absolutt anbefale å gå i gang med prosjektet. En nå vet jeg ikke noe om tilstand på utgangspunktet men en bil med lav kjørelengde, få eiere og en kjent Norsk historikk vil jeg anbefale å sette i stand. Og hvor mye restaurering kan det være på en bil som har gått 30 000 km? Jeg tror hvis men er fornuftig så vil man komme greit ut av dette økonomisk også, men i det lange løp så vil nok det forutsette at original drivlinje beholdes. Markedet i Europa er mer sensitivt for dette, og det vil kanskje også gjøre restaureringsprosessen enkelte og billigere. Videre så tror jeg heller ikke det er noe dumt i å putte penger i en eldre BMW, de vil alltid ha en historisk interesse og ting vil endre seg. Det vil kanskje etterhvert endre seg til at folk begynner å gå litt lei "02" bilene, en ny generasjon bilentusiaster vil kanskje heller fokusere mer på de større M30 bilene. Deletilgangen til en E3 er vel ikke verre enn deletilgang til andre tilsvarende biler fra samme periode. Muligens med unntak av amerikanske biler.
540is Skrevet Lørdag kl. 12:13 Skrevet Lørdag kl. 12:13 10 timer siden, esplor skrev: Lakk og interiør er tilnærmet helt intakt, motor gikk som en klokke, ren og tørr, ikke noe antydninger til gjennomrusting i noen deler av karosseri, en god del overflaterust i bagasjerom og dørk, men dette er bagateller. Ramme, underside og kanaler er ikke inspisert enda, så her kan det nok bli en del overraskelser. Er bilen så bra som du sier så ville jeg bare ha restaurert det som er nødvendig og tatt vare på den som den er. Jeg synest at det er mer sjarm med en minst urørt veteranbil enn en som har blitt skrudd i biter, lakkert over rust i blankere lakk enn da bilen var ny til det er bare chassisnummeret som er originalt.
E.C. Skrevet Lørdag kl. 19:26 Skrevet Lørdag kl. 19:26 Basert på det siste du skriver så høres det ut som at du har en nokså hel bil i en bra forfatning, alderen tatt i betraktning. Se litt over om det er noen spesielle deler den behøver og undersøk pris/tilgjengelighet, som nevnt over. Kan bli bra det: Finnes også grupper for slikt (og det meste) på FB: https://www.facebook.com/groups/115023058840474/buy_sell_discussion
Orjan Skrevet Lørdag kl. 20:32 Skrevet Lørdag kl. 20:32 Artig prosjekt, og det høres ut som utgangspunktet er bra. Hold oss oppdatert underveis 👍 Deler til klassiske BMWer kan blant annet finnes hos Walloth und Nesch; https://www.wallothnesch.com/partfinder/index/index/catalog_number/1/
Rune-K Skrevet Lørdag kl. 20:43 Skrevet Lørdag kl. 20:43 Så lenge du slipper rustsveising så er det bare å kjøre på men vær klar over at disse bilene ruster på alle de vanlige stedene og i tillegg de stedene som andre biler ikke ruster. E3 er den eneste bilen jeg vet om som ruster i bunn av c stolpen i overgangen til bakskjermen. Noen fortalte meg engang at det skyldes at BMW la en tøyfille imellom to plater for og dempe støy og den suger selvfølgelig ikke til seg vann.😄 Når det gjelder deler så leverer BMW fortsatt en del. Tror de fortsatt har framskjermer på lager. Du bør også melde deg inn i 02/classic avdelingen til BMW car club Norway, der er det mange som kan hjelpe deg. Som nevnt over her, jeg ville konsentrert meg om og få den kjørbar. Motor, bremser å slike ting også undersøke hvordan det er med rust. Det andre kan du ta ettervært. Og som en vis man sa, den er kun original en gang.
Fredrik Skrevet Lørdag kl. 20:53 Skrevet Lørdag kl. 20:53 Jmf. Kraftfahrt-Bundesamt er E3 nå en temmelig sjelden bil i Tyskland. E3 2800 har f.eks falt ut av statístikkene fordi det er færre enn 100 biler som er registrert i hele landet. Jeg ville ha undersøkt om bilen faktisk kan ha en større verdi slik den fremstår i dag (nogenlunde urørt og original) enn som restaurert. Rune-K og Olaandref reagerte på dette 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå