sveigis Skrevet Mars 18 Skrevet Mars 18 Da stemte følelsen min da jeg kjente igjen navnet . Ja pokker dette var en flott bil og håper den lever enda ! Enig su skulle hatt den igjen 😊🙌 Bækkmann reagerte på dette 1
Bækkmann Skrevet April 4 Forfatter Skrevet April 4 Da har jeg fått surret meg til å luke unna en irriterende sak i interiøret, nemlig den gyselige AIRBAG logoen i solskjermen på passasjersiden. Bestilte høyre solskjerm fra engelsk bil, der airbag logoen er på venstre side. Rask 5-minutters jobb, 1 stk. torx skrue og en plugg til speil lyset. Stilrent.😊 Skinn interiøret fikk litt omsorg også. Rengjorde alt av skinn med Chemical Guys Leather Cleaner. Påførte så Ultracoat Leather Cream med mikrofiber applikator. Opplever at særlig forsetene har fått en mattere finish, og oppleves litt mykere. Også dufter det jo godt!😁 Rent😊 Så et dagsferskt ettermiddagsbilde. Har fått på sommertøflene! Vurderer fortsatt senk, synes det er litt mye luft i hjulbuene.. papertiger, Ron Jeremy, mslello og 7 andre reagerte på dette 10
Saltkjelen Skrevet April 4 Skrevet April 4 Pent, som vanlig! UK-solskjerm er et absolutt must. Bækkmann reagerte på dette 1
Bækkmann Skrevet Juni 14 Forfatter Skrevet Juni 14 (endret) Reisebrev: Trøndelag-Atlanterhavsvegen-Geiranger-Lom-Oslo Del 1 / 2: Trøndelag - Geiranger Kickstartet årets ferie med en aldri så liten roadtrip nedover norges land. Endepunkt var satt til Gardermoen da jeg og bedre halvdel skulle til varmere strøk, med en hyggelig omveg.⛰️🌴 Bilen fikk seg en polering og coating før avreise, type Ultracoat Skyline hos Scandicshine i Verdal. Bilen ble blank og ikke minst en drøm å holde ren etterpå. Kanskje noe mindre luftmotstand på turen og.🤓 Utgangspunktet før avreise så altså slik ut. Gikk over rutene med poleringsmaskinen selv. Glass coating hadde jeg dessverre ikke, det får bli neste gang. Avreisedagen startet med styrtregn, og dette pågikk hele veien ned til første ferge, Halsa-Kanestraum.⛴️ Seig start på første etappe, med et trafikkbilde som stort sett så slik ut.. Vel fremme på ferge 1 av 3 i Halsa. Ferge tur er eksotisk for en trønder som ikke er vant til slikt.😅 Første ladestopp: Kristiansund.⚡️ Jeg har knapt benyttet hurtiglader i min karriere som el-bil eier. Dette fungerte nokså greit, ladet fra 30% til 92% på en liten time. Fikk kun 50kW ut av en 200kW lader, men det skyldes antakelig at jeg ikke tenkte på forvarming av batteri? Turen bars så videre til Averøya. Fikk da kjøre atlanterhavstunellen under havet. Igjen, eksotisk opplevelse for en trønder! Måtte stoppe og ta noen bilder i bunnen. Regnværet hadde satt sine spor bak bilen, ellers holdt den seg overraskende godt. Så ble det middag på Bjartmars Favorittkro, etterfulgt av kafferast hos kjentfolk på Averøya. Vel fremme på Bjartmars, som anbefales. God mat og trivelig plass. Middag fortæres innendørs pga. surt vær.🙄 Videre bars det nedover til Molde, for ferge 2 av 3: Molde-Vestnes.⛴️ Her klaffet rutetidene godt, rakk ikke å sette bilen i park før luka gikk opp bak oss.🥵 Så bars det videre på svingete veier og smale tuneller til ferge 3 av 3: Linge-Eidsdal.⛴️ Den tok vel kun 10-15 minutter. Fantastisk plass! Her fra fergeleiet ved Linge. Været bedret seg betraktelig derfra. Endelig var vi fremme i vakre Geiranger. Ankom Geiranger Trollstigen 22:30, og fikk skimte solnedgangen bak skyene. Den siste tyske bobilen kjørte i det vi parkerte, så her fikk vi utsikten helt for oss selv! Klokken 22:55 var vi fremme ved Utsikten Hotell i Geiranger, der vi skulle tilbringe natten. Parkeringen var stappfull så sent på kvelden, men jeg fikk stå utenfor oppmerket parkering mot å legge igjen telefonnummer og reg-nummer om jeg måtte flytte bilen på morgenkvisten. Dette ble ikke nødvendig.☺️ Hotellet levde opp til navnet sitt. Det må nevnes at rommene hadde hatt godt av en oppussing for 20 år siden. Endret Juni 14 av Bækkmann Ampera, Saltkjelen, Eystein Ose og 10 andre reagerte på dette 13
Bækkmann Skrevet Juni 14 Forfatter Skrevet Juni 14 (endret) Reisebrev: Trøndelag-Atlanterhavsvegen-Geiranger-Lom-Oslo Del 2/2: Geiranger - Oslo Etter å ha tilbringt natten i Geiranger, gikk ferden videre sørover. Bilen fikk som nevnt stå i fred helt til avreise. Rekkevidden var vel nede i 10 mil på morgenkvisten, da jeg ikke fikk ladet over natten. Bekymret meg ikke nevneverdig over det da det i følge ladekartet skulle være flust av ladere i Geiranger. Det er det altså IKKE. De fleste laderne var reservert hoteller, men jeg fant en 50kW og en 22kW lader ved Geiranger Fjordsenter. Begge ladere var opptatt. Det sto en stakkars japaner og plagdes med å koble ladekabelen fra leiebilen sin, Toyota noe. Hjalp han ved å finne nødåpne-vaier under panseret. Lever lenge på skrytet jeg fikk da: "You number one man"⭐️ 50kW ReCharge ble omsider ledig. Jeg fikk kommunikasjon feil med denne, og lader gikk i feilmodus. Den eneste 50kW laderen var herved nede for telling. Det sto nå 3 biler i kø for 22kW lader.. Fastkilt stein mellom bremseskjold og skive med den fæleste ulyden jeg noen gang har hørt, samt hundrevis av bobil-turister langs vegen gjorde ikke stemningen bedre. Rekkeviddeangsten var for alvor reèl. Dristet meg ikke å kjøre helt til Lom, med nært 1000 høydemeter stigning og 10 mil rekkevidde igjen. Ferden bars dermed opp fjellet, og ned til Hjelledalen mot Stryn for å hurtigladde. Dette gikk godt, trillet på meg 3 mil i følge gjettometeret. Hadde vel 4 mil igjen da jeg ankom Joker Hjelledalen.🥵 Fikk tiden til å gå ved å ta en liten gåtur, spise is og stortape i yatzy, typ tvungen. Gjettometeret var særdeles optimistisk etter å ha trillet ned hundretalls meter. Så bars det tilbake opp fjellet igjen, retning Lom. Tapte nok et par timer på denne (b)omturen. Stemningen gikk dermed i taket da årets mest fastkilte stein løsnet opp bakkene etter x-antall forsøk på nedbremsning, rygging og svinging.🎉 En drøy time senere var vi fremme i Lom. Ble en ladestopp her også for å toppe batteriet. Dette gikk på et blunk. Hadde håp om middag hos Brimibue, men de åpnet ikke restauranten før utpå kvelden. Dermed ble det noe enklere kost i steden. Lom sentrum er også et vakkert skue. Knabbet med oss et par kanelboller hos bakeriet i Lom og spylte av bilen før ferden gikk videre til Oslo. Etter å ha passert Otta og kommet oss inn på E6 så var det jo straka vegen ned. Nå var det litt deilig å sette på cruisecontrol og ture nedover på motorvei det siste strekket. Bilen står nå hos @Saltkjelen en liten stund, for et aldri så lite retrofit-bonanza! Fikk nylig tilsendt et par bilder, så får vi komme tilbake hva som foregår🤭 Jeg venter her en liten uke til, før ferden går hjemover🌴 Endret Mandag kl. 19:45 av Bækkmann Otis, Dusy, Saltkjelen og 14 andre reagerte på dette 17
Bækkmann Skrevet Mandag kl. 13:04 Forfatter Skrevet Mandag kl. 13:04 (endret) Vel hjemme etter ferie i varmere i strøk, samt retrofit-bonanza hos @Saltkjelen. Turen hjem gikk via østerdalen. Kjedelige veier, men jeg koste meg usedvanlig mye med nye finesser i bilen. "Trommevirvel" Touch hendler.mp4 Touch blinklys hendler på plass! 😁 Dette hever kjøreopplevelsen enormt, kontra de klikk-klakk hendlene som føles skikkelig plastikk ut. Hadde egentlig satt meg til ro med klikk-klakk hendler, men når samboer handlet i3 med touch-hendler så ble jeg jo stadig påmint elendigheten. Fiffig at noe så lite utgjør så mye.😊 Gesture Control.mp4 Gesture Control er også nytt i utstyrslisten.😄 Har faktisk savnet Gesture Control fra G30 5-serie jeg hadde tidligere. Særlig volum opp/ned funksjonen bruker jeg ofte. Interiør belysning i dørlommer og rullehjul er også på på plass. Interiøret føles så mye lunere. Ubegripelig at dette ble fjernet av BMW. Enda en prikk over i'en.😊 Før: Etter: Har nå lys i alle rullehjul foran, midtkonsoll bak, og alle fire dørlommer. Trist at dette faktisk må ettermonteres og ikke leveres fra fabrikk, men slik er det. #MakeBMWGreatAgain🤓 Deretter litt kodbare oppgraderinger i form av Filskifteassistent, xView, Comfort+ og annet småtjafs. Filskifte assistent har jeg allerede blitt glad i. Jeg slipper sjelden rattet og lar bilen skifte fil selv, selv om det fungerer veldig bra. Men det jeg liker er at nå blinker bilen til den er helt over i ny fil, og ikke kun 3 ganger ved blink med første trinn på hendlene. xView gjør ikke all verdens nytte for seg, men jeg har savnet meter over havet info fra navigasjonen i eldre iDrive. Denne står nå i nedre venstre hjørne. Comfort+ derimot, det forandret bilen totalt. Ble skikkelig myk og god i denne modusen. Blir garantert brukt på langtur. Bilen tar unna ujevnheter som en drøm! "Patch notes" - Kodet så vinduene ikke stopper når døren åpnes, de går opp til "lukke opp" posisjon før de går helt opp når dørene lukkes om du drar i vindusbryterne i det du åpner/har døra åpen. - Kodet så man ikke må holde inne bagasjeromsknapp på nøkkel og i dørtrekk for å lukke bakluken. - Kodet så du kan slå av lysene helt med DRL-valg on/off i iDrive. - Kodet så du kan se video med USB (USB-A mellom koppholderne), kun når man står stille. - Kodet "2020 BMW gong" Bilen har fått seg et skikkelig løft, og premium følelsen er hevet betraktelig. Veldig, veldig fornøyd! Endret Mandag kl. 19:17 av Bækkmann Ampera, sveigis, KireS og 15 andre reagerte på dette 15 3
Marius2002 Skrevet Mandag kl. 13:24 Skrevet Mandag kl. 13:24 (endret) Dette ble veldig bra! Flott bil! Nei, det er lite ladere i Geiranger. Jeg nominerte Geiranger som destinasjon hos Tesla her i fjor. Men jeg er vel bare én av millioner verden rundt. Du har Tesla-lader på Ørskogfjellet - før du kommer til Sjøholt og tar av innover mot Valldalen og ferga Eidsdal-Linge(evt. Åndalsnes om du hadde kjørt Trollstigen). Du kunne også kjørt videre og ladet på 50kW på Mer på Grotli, akkurat der du svinger av til Gamle Strynefjellsvegen eller videre til Ionity på Bismo om du hadde komt deg så langt. Men jeg skjønner det føltes trygt å lade på Mer på Joker i Hjelledalen. Ellers ganske sykt at det verken er hurtigladere på toppen med Ørnesvingen der, usikker hva det heter, Geiranger eller ved høyfjellshotellet nedenfor Dalsnibba. Det er ganske trangt i Geiranger sentrum, men det måtte vært mulig å laget en 20-25 stk. ved innkjøringen eller oppe ved det steinmuseet en plass. En så trafikkert og turistmessig belastet plass burde ha hurtigladere i 2026. Kjørte der i fjor, men jeg startet på 100% hjemmefra, og tok gamle Strynefjellsvegen og ladet i Stryn. Du som kom lengre fra skjønner jeg var mer kritisk. Endret Mandag kl. 13:34 av Marius2002 Bækkmann og Ron Jeremy reagerte på dette 2
Bækkmann Skrevet Mandag kl. 13:37 Forfatter Skrevet Mandag kl. 13:37 1 minutt siden, Marius2002 skrev: Takk! Ja, merkelig lite ladere i Geiranger. Så fort det blir vanlig med el-bobil vil det antakelig oppstå et kaos uten like der.😬 Gjorde litt research nå, husker jeg kjørte forbi laderen på Grotli. Denne poppet ikke opp på kartet nemlig. Kunne absolutt ha ladet her, det hadde vært mer fornuftig. Dristet meg ikke til Bismo, det hadde i så fall gått akkurat på håret. Den dukket opp på kartet da.😅 Marius2002 reagerte på dette 1
Marius2002 Skrevet Mandag kl. 13:54 Skrevet Mandag kl. 13:54 (endret) Last ned Chargefinder og sorter ladere 50kW og opp. Så kan du ved anledning peile ut ruten og sjekke tilgjengelige ladere og lademuligheter langs veien og dit du skal. Jeg gjorde det for å sikre at alt av apper og betalingsmidler var lagt inn så jeg slapp å stå å kødde med dette på plassen. Så spørs det jo hvor nerd en vil være og sitte med dette, jeg fant det kjekt og det var en avkobling - mens jeg tror mange synes det kan bli for mye. Ellers liker jeg også A Better Route Planner-appen, men ja. Det kan blir for mye, for noen iallefall. Uansett. Kanonflott bil og riktige oppgraderinger Følger med videre her. Endret Mandag kl. 13:55 av Marius2002 Bækkmann reagerte på dette 1
Saltkjelen Skrevet Mandag kl. 15:19 Skrevet Mandag kl. 15:19 Jeg får ikke sagt det nok ganger, men det er helt utrolig hvor mye disse småtingene gjør med kvalitetsfølelsen og helhetsinntrykket av bilen - spesielt blinklys- og vindusviskerhendlene som gir deg høy grad av premiumfølelse. Godt å høre at du er fornøyd og at kjøreturen hjem ble ekstra hyggelig! fupsaker, mr.pingu, Bækkmann og 7 andre reagerte på dette 7 2 1
papertiger Skrevet Mandag kl. 17:06 Skrevet Mandag kl. 17:06 Fint reisebrev Norge er virkelig vakkert! Men endra vakrere uten å måtte stresse med lading. Heldigvis gikk går det som regel greit, men kan være greit for alle i bilen å ikke ha lavt blodsukker i slike situasjoner De oppgraderingene gjorde mye med interiøret i bilen. Jeg trodde først at Saltkjelen hadde strippa bilen din og lagt ut delene til salgs på eBay. fupsaker, Saltkjelen, Bækkmann og 1 annen reagerte på dette 4
Bækkmann Skrevet Mandag kl. 19:13 Forfatter Skrevet Mandag kl. 19:13 @Marius2002 Jeg er vel av typen som foretrekker å plotte inn ladestopp i navigasjonen, betale med BMW Charge card, og ture videre.😅 Vil helst unngå jungelen av lade apper. Måtte laste ned Recharge app i Geiranger, men det hjalp jo lite når laderen krasjet. Chargefinder appen hørtes jo ikke dum ut, den sjekkes ut.😊 Hyggelig at du følger.😊 @Saltkjelen Det er vel nevnt et par ganger her på forumet, men det blir ikke mindre sant for det!😅 ikke minst auto knappen for regnsensor er nydelig å ha tilbake. Takk igjen.🥳 @papertiger Takk! Det blir absolutt flere langturer med denne, stortrivdes på tur.😄 Ladestress er ikke gøy nei. Jeg hadde jo blitt lovt lading over natten på hotellet, men når alle to(🤦♂️) laderne på hotellet var okkupert så skar jo alt seg. Jeg tok vel for god fisk at lademulighetene var noe bedre i et av landets største turist attraksjoner, men der tok jeg feil.😗 Absolutt et løft innvendig. Vurderte det som svært trygt å la Saltkjelen strippe bilen.😅 Det hadde i så fall vært en karakterbrist av rang.😂 Marius2002, Ampera og papertiger reagerte på dette 2 1
Bækkmann Skrevet 14 timer siden Forfatter Skrevet 14 timer siden @Heik80 Det er jeg ikke helt sikker på, siden du har iDrive 8.5 i din, og jeg har 8. Det må nesten guru @Saltkjelen svare deg på. 😊
Saltkjelen Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden Det finnes vel noen veier rundt secure coding på MGU22 (iDrive 8.5), men usikker på hvor mye friheter det er der kontra MGU21 (iDrive 8). Er du på Østlandet eller i nærheten av Sogndal/Skjolden på Vestlandet (ref. at du bor i Vest?) i sommer, så kan vi gjøre et forsøk da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå