T.V Skrevet August 13 Skrevet August 13 (endret) Tenkte da att det var på tide med en tråd på denne. Litt for att jeg skal huske ting som blir gjort, og ha dokumentasjon på det. Har tenkt på å starte tråd tidligere men ikke gjort det pga dysleksi og drit, men la gå..😂 Vi fikk inn denne i innbytte på jobb i oktober 2023 med endel feil og mangler. Endte da med å kjøpe denne da jeg lengtet etter bmw 6’er igjen😅 Har blitt gjort litt med bilen siden da, men mye jeg ønsker å gjøre med den ennå. Skal prøve å finne litt bilder og prøve å huske hva som har blitt gjort sånn att det kommer i riktig rekkefølge👌 Litt bilder av bilen sånn den var da vi kjøpte den i 2023. Endret August 13 av T.V mr.pingu, Sverre 2468, mslello og 5 andre reagerte på dette 8
teerex Skrevet August 13 Skrevet August 13 Produsert på kvinnedagen 8. mars ser jeg Lurer på hvorfor mdecoder absolutt påstår at det er en 30sd M57/T2 med 286 hk, men den er vel ikke 100% til å stole på alltid. Relativt beskjeden km-stand for en 18 år gammel norsksolgt bil , så det kan jo love bra.
Gabz Skrevet August 14 Skrevet August 14 Gøy med E70-tråd. En bil jeg har siklet på siden den kom ut. Hva står på planene for denne? 🙂 Og hva er eventuelt gjort? T.V reagerte på dette 1
T.V Skrevet August 14 Forfatter Skrevet August 14 21 timer siden, teerex skrev: Produsert på kvinnedagen 8. mars ser jeg Lurer på hvorfor mdecoder absolutt påstår at det er en 30sd M57/T2 med 286 hk, men den er vel ikke 100% til å stole på alltid. Relativt beskjeden km-stand for en 18 år gammel norsksolgt bil , så det kan jo love bra. Sopass ja, passer bra att det egentlig er dama sin bil da😂 Ikke gale km i forhold til di fleste av disse nei, telleren står vel på 199.5xx i skrivende stund. Er heller ikke så gale eierhistorikk på den, det var ett ektepar som hadde denne fra 2009 og fram til vi kjøpte den i 2023. teerex reagerte på dette 1
teerex Skrevet August 14 Skrevet August 14 Det var far og datter som hadde eid min fra ny i mai 2013 til jeg kjøpte den i desember 2021. Sånn sett en ryddig eierhistorikk ☺️ Nettopp rundet 100k km, så håper den har mange feilfrie år foran seg T.V reagerte på dette 1
T.V Skrevet August 14 Forfatter Skrevet August 14 Før vi tok i bruk bilen var det endel jeg ville gjøre. Å som alltid når det kommer en ny bmw i hus så blir det full service med skift av alle filter, motorolje, diffolje og bremsevæske. Alle 8 dekk var boss, uorginale vinterfelger der all lakk var flasset av. Disse gikk i containeren😅 Så de ble det til å kjøpe nye vinterdekk å sette dem på sommerfelgene (style 214) og vente med sommerhjul til sommeren. Ble også byttet bremseslange hf, blinklys i skjermer, styreenhet til xenon hf, xenon pærer begge sider, borret hull i lykt hf for å sleppe ut kondens, lakkert og montert nytt lyktespyler deksel vf. Lite bilder fra dette dessverre, men legger ved bilde av taksten som ble tatt av bilen før vi kjøpte den, en grei liste dette😅 papertiger reagerte på dette 1
T.V Skrevet August 16 Forfatter Skrevet August 16 Fikk tak i 2 brukte frontlykter hos en høgger, men glassene på disse var ikke noe fine så bestilte inn nye lykteglass som skal monteres. Men har ikke fått gjort dette ennå. Fikk opp feil på full dpf, prøvde å kjøre tvungen regenerering men denne ville ikke starte. Fant da ut att motor ikke fikk opp kjølevæsketemp. Så da ble det byttet termostat, vannpumpe, løpehjul og reimer. Fikk da regenerert og dpf feil forsvann. Så ble det endelig kjøpt inn sommerhjul, GS IFG32 GM. mslello, MarcusSteffensen, Ampera og 3 andre reagerte på dette 6
T.V Skrevet August 18 Forfatter Skrevet August 18 (endret) Bilen hadde fått ditec behandling når den var ny trolig. Ser ut som noen har prøvd å polere den i senere tid, å gjort vondt verre egentlig. Lakken kjentes ut som sandpapir di aller fleste plasser.. Så da ble det rubbing, polering og soft99 "voks" som gjorde stor forskjell. Men ble ikke helt fornøgd med resultatet, så da ble det til å kjøpe inn utstyr så jeg får prøvd selv når man finner tid til det😅 Mye småriper som jeg ønsker å få bort, så håper det skal gå greit med ull pads og gode midler. Så var det over til oljelekkarsjen. Turboen var full i olje, så bestilte en hybridturbo fra Bergen Turbo AS. Siden det stort sett er småkjøring bilen blir brukt til og att vi allerede hadde fått feilmelding på dpf tidligere, så ble det også bestilt og byttet til downpipe når man først skulle ned med alt. Byttet da samtidig motorolje ink filter, veivhusventilasjon filter, oringer på trykkrør og K&N innsatsfilter. Samt programmering til stage 2. Benyttet også anledningen til å gå raskt over skiboksen for å få igjen litt glans. Ble noe bedre vertfall. Poleringsutstyret jeg har kjøpt inn men ikke testet ennå. Nyvasket og klar for att 17mai toget skal gå forbi tydelig vis😅🇳🇴 Endret August 18 av T.V eivi91 reagerte på dette 1
T.V Skrevet August 18 Forfatter Skrevet August 18 Syntes det ble for mye klaring i hjulbuene etter 22" hjulene kom på. Så måtte gjøre noe med det. Fikk kjøpt ett sett med nesten ubrukt BC racing coiloves til en grei pris. Ble en helt ny bil etter min mening. Slet en stund i starten med att den ble for lav bak, uansett om jeg laget lengre stag så gikk den ikke opp på luften bak. Monterte org stag å da gikk den helt opp igjen. Sjekket verdiene på høydesensorene med tester og disse var i orden. Fant ut etter en stund att luftfjæringen hadde gått i transportmodus, fikk slettet dette å da var alt som det skulle. Har også blitt byttet noe småting som: Bremseskiver og bremseklosser foran, speildeksel, sorte nyrer og fjernet vindusvisker bak. Før: Klar for montering. Byttet også kupefilter når dem først var ute. Etter: eivi91, GtiGtr og PIIIPower reagerte på dette 3
T.V Skrevet August 18 Forfatter Skrevet August 18 Byttet også grillene i støtfangeren fra sølv til sort. La da merke til en lekkasje fra ac kondensatoren. Denne skal byttes etterhvert. Har også fått på litt farge på bremsecaliperene foran, har ikke fått tatt dem bak ennå men det blir etterhvert det også tenker jeg. Tok også en dag og plukket ut speedometer og fikk endret farge på nålene, tok da også å polerte opp glasset når det først var ute. Har vel klart å fått med dem største endringene som har skjedd fra vi kjøpte bilen og til nå tror jeg. Så blir det til å prøve å oppdatere når det blir gjort noe mer fra nå av. Det som er neste på planen er vel: Hjulstillingskontroll, bytte lykteglass på frontlykter, få på noe farge på bremsecalipere bak, olje og filterbytte på girkasse. Så får vi se hva annet det blir. Mye jeg har lyst til å gjøre men må høre litt på lommeboken avåtil også😅 Otis, Lars89, mslello og 4 andre reagerte på dette 7
Nyheim Skrevet August 19 Skrevet August 19 Pen bil, og du gjør mye rett med den ser jeg Vi har hatt vår 08 mod 3.0d i ett års tid nå og det har vært en bra bil i grunnen. Kjøpte den med 247.000 km på telleren og har nå 275.000 km. Din har bare 200.000 km på klokka så du har mulighet å gjøre vedlikehold som sørger for at bilen varer lenge. Her er ei liste over ting jeg har gjort og som jeg kan anbefale deg og, ser at du har gjort noe av det allerede. - EGR og DPF delete. Tøm innmat i DPF, kode bort EGR, kode bort DPF. - Skift motortermostat, termostat på girolje kjøler og EGR termostat selv om EGR er kodet bort. - Bytt harmonisk balansehjul innen 250.000 km. - Bytt regulator på dynamo innen 250.000 km. - Swirl flap delete før noen av flappene løsner og havner inni motoren. - Toppdeksel pakning MÅ skiftes, disse blir til plastikk og begynner å slippe turbotrykk gjennom de 6 øvre innsugstraktene inn i veivhus. Å booste veivhus med turbotrykk kan skape mye trøbbel. - Hvis du gjør DPF delete, så gå over fra 5W-30 BMW LL04 olje til 5W-40 BMW LL01 olje som er ei bedre olje mtp smøring. Kan gå mer inn i detalj på hvorfor hvis du ønsker det. - Hvis du gjør DPF delete, så fyll 2.5 dl med syntetisk 2-takts olje i dieselen hver gang du fyller full tank for å smøre CP3 høyttrykkspumpe samt injektorer. - Skift mechatronic pakninger i ZF 6HP28X kassa, samt original ZF bunnpanne med filter og original ZF LifeGuard 6 olje. - Skift olje i fordelingskasse med Febi TF1 olje eller original BMW olje. - Diffolje såklart, spesielt hvis det er en 2700 kg tilhengervekt utgave på din, dem er kjent for å ha litt svak bakdiff iforhold til hvor tung bilen er. - Registerkjede med drev bør skiftes mellom 250.000 - 280.000 km. I motsetning til hva "alle" tror så er ikke M57N2 en udødelig motor med evigvarende register, det er faktisk samme svake register som i N57. - Olje og filterskift hver 10.000 km er VIKTIG. Det var mine tips i alle fall! Flott bil du har :) simenfv, T.V, Gabz og 2 andre reagerte på dette 5
T.V Skrevet August 19 Forfatter Skrevet August 19 11 timer siden, Nyheim skrev: Pen bil, og du gjør mye rett med den ser jeg Vi har hatt vår 08 mod 3.0d i ett års tid nå og det har vært en bra bil i grunnen. Kjøpte den med 247.000 km på telleren og har nå 275.000 km. Din har bare 200.000 km på klokka så du har mulighet å gjøre vedlikehold som sørger for at bilen varer lenge. Her er ei liste over ting jeg har gjort og som jeg kan anbefale deg og, ser at du har gjort noe av det allerede. - EGR og DPF delete. Tøm innmat i DPF, kode bort EGR, kode bort DPF. - Skift motortermostat, termostat på girolje kjøler og EGR termostat selv om EGR er kodet bort. - Bytt harmonisk balansehjul innen 250.000 km. - Bytt regulator på dynamo innen 250.000 km. - Swirl flap delete før noen av flappene løsner og havner inni motoren. - Toppdeksel pakning MÅ skiftes, disse blir til plastikk og begynner å slippe turbotrykk gjennom de 6 øvre innsugstraktene inn i veivhus. Å booste veivhus med turbotrykk kan skape mye trøbbel. - Hvis du gjør DPF delete, så gå over fra 5W-30 BMW LL04 olje til 5W-40 BMW LL01 olje som er ei bedre olje mtp smøring. Kan gå mer inn i detalj på hvorfor hvis du ønsker det. - Hvis du gjør DPF delete, så fyll 2.5 dl med syntetisk 2-takts olje i dieselen hver gang du fyller full tank for å smøre CP3 høyttrykkspumpe samt injektorer. - Skift mechatronic pakninger i ZF 6HP28X kassa, samt original ZF bunnpanne med filter og original ZF LifeGuard 6 olje. - Skift olje i fordelingskasse med Febi TF1 olje eller original BMW olje. - Diffolje såklart, spesielt hvis det er en 2700 kg tilhengervekt utgave på din, dem er kjent for å ha litt svak bakdiff iforhold til hvor tung bilen er. - Registerkjede med drev bør skiftes mellom 250.000 - 280.000 km. I motsetning til hva "alle" tror så er ikke M57N2 en udødelig motor med evigvarende register, det er faktisk samme svake register som i N57. - Olje og filterskift hver 10.000 km er VIKTIG. Det var mine tips i alle fall! Flott bil du har Takk for det😊 Mye gode tips her som blir notert! Egr er kodet bort ja Swir flap delete ble tatt samtidig som bytte av gløderele og glødeplugger. Kjører faktisk 10W40 Mobil Super 2000 på denne, fikk anbefalt denne til eldre sekser diesel for endel år siden. ZF kit er allerede bestilt til kassen, men spørs om jeg må ta disse pakningene samtidig ja. Olje på differ og fordelingskasse har blitt byttet ja👌 Kjører service med oljeskift en gang i året, kjører mellom 6000km-8000km i året så er godt innenfor. Spørs om jeg må bestille toppdekselpakning også ja😂 Takk igjen for bra innspill😊
Gabz Skrevet August 20 Skrevet August 20 På 19.8.2025 den 10.41, Nyheim skrev: Hvis du gjør DPF delete, så fyll 2.5 dl med syntetisk 2-takts olje i dieselen hver gang du fyller full tank for å smøre CP3 høyttrykkspumpe samt injektorer. Mulig jeg spør dumt nå, men hvorfor er dette avhengig av DPF delete? Har det med temperaturer eller soting internt å gjøre?
Nyheim Skrevet August 20 Skrevet August 20 39 minutter siden, Gabz skrev: Mulig jeg spør dumt nå, men hvorfor er dette avhengig av DPF delete? Har det med temperaturer eller soting internt å gjøre? Stemmer, DPF er sensitiv på dette med sot, derfor vil jeg ikke anbefale å kjøre 2-taktsolje gjennom forbrenningen med DPF, men vet noen gjør det. Ikke noe jeg hadde begitt meg ut på. Tetter man den så kan det gå ut over andre ting, som f.eks turboen.
Ingvaldsen Skrevet August 20 Skrevet August 20 husk å bruke lemførder deler den dagen du skal ha nye forstilling eller bakstilling, og casterstag er sikkert defekte allerede og da anbefaler jeg å bestille stag til X5M da disse er forsterket og koster det samme omtrent. jeg og andre her har trakket i salaten før med å kjøpe meyle, det er kortvarig glede.11111 har bestilt komplett lemførder forstilling til e70 3 ganger å fikk originaldeler med vekkslipt bmw logo vær gang. indre bærebru foringer bak er også typisk feil når den sliter dekk bak, disse får du kjøpt seperat fra lemførder heldigvis. sås snart de har antydning til sprekker er de defekt, samme med casterforing som er oljefylt. På 19.8.2025 den 10.41, Nyheim skrev: - Hvis du gjør DPF delete, så fyll 2.5 dl med syntetisk 2-takts olje i dieselen hver gang du fyller full tank for å smøre CP3 høyttrykkspumpe samt injektorer. cp3 tåler det meste så det er ikke nødvendig å ta så mye hensyn til den, den er bortimot udødelig sammenlignet med cp4. men du har rett i det at uten dpf så er den ikke så sær på sot. du kan med andre ord kjøre med olje ment til bil uten dpf som ikke har reduserte mengder tilsetninger som bedrer smøreegenskapene. olje med gode tilsetninger(husker ikke hvilket tilsetninger så det blir mer generelt) legger igjen mer sot, som igjen fører til oftere behov for renegering som igjen korter ned på levetiden på dpf. T.V, teerex, sveigis og 1 annen reagerte på dette 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå