Gå til innhold

Motorforsikring og tuning av bil

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann.

noen som har erfaring med motorforsikring og tuning av bil

blir forsikring å sjekke etter tuning før utbetaling? 
mulig å tune stock også melde skade?

Skrevet

Kontakt aktuelt forsikringsselskap og spør, eventuelt informer om planlagt tuning eller at bilen er tunet, det er nok det beste svaret du vil få.
Enten vil du ikke få tegnet motorforsirking, eller så kan det hende du fortsatt får det men med en høyere pris. 
Alternativt vil ikke motorforsikringen dekke saken om dem kan dokumentere at skaden kan relateres til tuningen

Vet et tilfelle her i området hvor eier prøvde seg på å tune orignal etter motorhavari. Dette ble avdekket av forsikringsselskapet ved sjekk før utbetaling. Vedkommende ble faktisk dømt for forsøk på forsikringssvindel. Det vil du IKKE for da er du svartelistet hos "alle" forsikringsselskap.

Tror god dialog med forsikringsselskapet er veien å gå her, enkelt og greit.

Skrevet
42 minutter siden, Iv3rs3n skrev:

Kontakt aktuelt forsikringsselskap og spør, eventuelt informer om planlagt tuning eller at bilen er tunet, det er nok det beste svaret du vil få.
Enten vil du ikke få tegnet motorforsirking, eller så kan det hende du fortsatt får det men med en høyere pris. 
Alternativt vil ikke motorforsikringen dekke saken om dem kan dokumentere at skaden kan relateres til tuningen

Vet et tilfelle her i området hvor eier prøvde seg på å tune orignal etter motorhavari. Dette ble avdekket av forsikringsselskapet ved sjekk før utbetaling. Vedkommende ble faktisk dømt for forsøk på forsikringssvindel. Det vil du IKKE for da er du svartelistet hos "alle" forsikringsselskap.

Tror god dialog med forsikringsselskapet er veien å gå her, enkelt og greit.

Takk for svar. Ihht forsikringsvilkårene så må det skrives i vognkort. Men etter mye søk så virka det ganske krevende å få til på min bil ( og dyrt ) så vurderes vanlig tune men ja vil gjerne ikke bli svartelistet og dømt for noe slikt

Skrevet

Skjønner ikke greia med at alle skal tune i øst å vest. Kjøp en bil med større motor om du vil ha litt drag i den, er ikke vits å risikere noe om du kommer opp i en dødsulykke eller noe tenker jeg. Blir jo lei av å trø gassen i bunn etter hvert 😂 holder med 250hk  på norske veier

Skrevet
1 hour ago, KristianI said:

Skjønner ikke greia med at alle skal tune i øst å vest. Kjøp en bil med større motor om du vil ha litt drag i den, er ikke vits å risikere noe om du kommer opp i en dødsulykke eller noe tenker jeg. Blir jo lei av å trø gassen i bunn etter hvert 😂 holder med 250hk  på norske veier

Fra0 til 100 er morsomste uansett ;) 

Skrevet (endret)

Man trenger da ikke kjøre som en idiot bare fordi man har trimma bilen!! Dummeste argumentet jeg hører.

Er jo kjempe mange fordeler med å ha en bra trimma dieselmotor. Dårlig trimma dieselmotor har ikke fult så mange fordeler.. :)

Endret av Øyvind L.
Skrevet (endret)

Jeg spurte IF om dette i 2021. De sa da at hvis vegvesenet godkjenner tune`n (som betyr man må ha TUV godkjenning), så sender man bare inn de nye dataene til dem så de får oppdatert info. Om prisen endres forgrunn av økt risiko vet jeg ikke. Jeg tenker å få min chippa en dag selv, men jeg vil helst bruke Manhart eller noe sånn, men de svarer jo faen aldri på emailer haha. 

Skjermbilde2026-02-03183902.thumb.png.5927146fb1c94615006ae09d89d5a809.png

Skjermbilde2026-02-03183917.thumb.png.49ed2571afe46ca4a60243bf68ff2926.png

Endret av MagnusAG99
Skrevet
På 1.2.2026 den 10.43, orjanr skrev:

Heisann.

noen som har erfaring med motorforsikring og tuning av bil

blir forsikring å sjekke etter tuning før utbetaling? 
mulig å tune stock også melde skade?

https://bocm.no/kunden-fikk-ikke-erstatning-for-skade/19.663

Siste setningen i innlegget ditt er nok det man vil betegne som forsikringssvindel.

Har selv hatt flere tunede biler men det begynner å bli veldig mange år siden sist. Det var før tiden man kunne tegne motorforsikring.

Skrevet
2 timer siden, MagnusAG99 skrev:

Jeg spurte IF om dette i 2021. De sa da at hvis vegvesenet godkjenner tune`n (som betyr man må ha TUV godkjenning), så sender man bare inn de nye dataene til dem så de får oppdatert info. Om prisen endres forgrunn av økt risiko vet jeg ikke. Jeg tenker å få min chippa en dag selv, men jeg vil helst bruke Manhart eller noe sånn, men de svarer jo faen aldri på emailer haha. 

Skjermbilde2026-02-03183902.thumb.png.5927146fb1c94615006ae09d89d5a809.png

Skjermbilde2026-02-03183917.thumb.png.49ed2571afe46ca4a60243bf68ff2926.png

Jeg har Manhart på min F90, jeg fikk min boks montert hos dem i Tyskland, de monterte boks, sendte bilen til Tuv for godkjenning. Bestilte time hos Biltilsynet, de sjekket at det var betalt mva for faktura. Kontroll tok 10 min, ventet 50 min på vedtak om godkjent effektøkning. Fikk nytt vognkort med ny effekt, sendte beskjed til If, fikk ingen økning i forsikringspremie. 

Skrevet
2 timer siden, Ampera skrev:

Jeg har Manhart på min F90, jeg fikk min boks montert hos dem i Tyskland, de monterte boks, sendte bilen til Tuv for godkjenning. Bestilte time hos Biltilsynet, de sjekket at det var betalt mva for faktura. Kontroll tok 10 min, ventet 50 min på vedtak om godkjent effektøkning. Fikk nytt vognkort med ny effekt, sendte beskjed til If, fikk ingen økning i forsikringspremie. 

Måtte du kjøre til Tyskland selv? Om man må kjøre så tenker jeg da på Kiel ferga, for å spare en ganske lang kjøretur. Og hvordan ordnet de det med TUV? Asså må man selv kjøre til TUV, eller kan man la de gjøre det? 
Er så mye planlegging for noe sånt haha, hvorfor i all verden kunne vi ikke bare hatt et ordentlig test senter i Skandinavia... TUV senter i f eks Gøteborg hadde jo vært genialt. 

Skrevet
8 hours ago, Øyvind L. said:

Man trenger da ikke kjøre som en idiot bare fordi man har trimma bilen!! Dummeste argumentet jeg hører.

uoxqi4lrfqztugili7zzgygibs4xstehf5hohtkpyqcoyryweypzkwid.onion.jpg

Skrevet

En orginal dieselmotor skrike jo etter tuning. 

Og, det er lite som slår følelsen av ei godt optimalisert dieselmaskin 🤩

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

• Opprett ny...