GĂ„ til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da har jeg solgt min BMW 740e, bensinhybrid, 2018-modell etter nesten seks Ă„rs eie og kjĂžpt meg en 2025-modell, i7 xDrive60 med kun 8500 km pĂ„ telleren – altsĂ„ i praksis en nĂŠr ny bil. Importert selv – denne gangen fra Belgia hos merkeforhandler nĂŠr Antwerpen, Jorssen Zuid. Fikk med meg hele fire Ă„rs garanti som gjelder i Norge.

Jeg mĂ„ vel si at overgangen alt i alt er svĂŠrt positiv. Jeg er veldig opptatt av kjĂžrekomfort (det er derfor jeg kjĂžrer 7’er) og G70 skuffet pĂ„ ingen mĂ„te for Ă„ si det mildt! Var i utgangspunktet litt skeptisk fordi den nye bilen har M Sport, noe den gamle ikke hadde. I tillegg har den 21˝ felger (dim foran 255/40-21 bak 285/35-21), mens G11’en bare hadde 19˝. Jeg var redd for at denne kombinasjonen ville gi redusert komfort, men absolutt ikke! Det er heller ingen antydning til sporing selv med sĂ„pass brede dekk. Rattet er deilig polstret – bedre enn pĂ„ G11.

Fikk faktisk anledning Ä kjÞre min gamle bil et stykke i gÄr (har stÄtt til salgs og jeg har ikke kjÞrt den pÄ en mÄned) og fikk direkte sammenligne. Og jeg vil si komforten i G70 rett og slett er langt bedre! Og jeg husker jo jeg prÞvde G60 da den kom og fant at G11 slo den ned i stÞvlene pÄ komfort.

Setene er av multifunksjonstypen og er rett og slett fantastiske! Noen har kalt dem litt «sofaaktige» og det er jeg enig i, men man sitter likevel utrolig godt med bl.a. veldig god sidestĂžtte. Da jeg kjĂžrte G11 i gĂ„r, syntes jeg plutselig setet var sĂ„ hard i ryggen


Jeg ogsĂ„ elsker hvordan de enorme kreftene (544 hester) leveres sĂ„ smooth og progressivt. Savner ikke fossilmotor, men det er meg. Elsker Ă„ ha kreftene tilgjengelig promte – ingen turbotrykk som skal bygge seg opp eller nedgiring som skal skje. Regenerering fikk jeg satt til laveste nivĂ„ sĂ„ fort jeg fant ut hvor jeg kunne stille den ned. Jeg vil at bilen skal trille videre nĂ„r jeg slipper gassen. Trenger jeg Ă„ bremse, har jeg bremsepedalen til det.

SĂ„ var det de negative tingene, da. Det er tydelig at BMW har foretatt kostkutt her og der. Blinklyshendelen er rett og slett forferdelig – jeg husker den fra G60, men hadde aldri trodd BMW ville sette denne i en 7’er. Den er altfor lett – og har pĂ„ ingen mĂ„te den tyngden en slik ypperste premiumbil skal ha. Det er sĂ„ jeg mistenker BMW har tenkt «BMW-sjĂ„fĂžrer bruker ikke blinklys likevel, vi setter inn den billigste hendelen vi kan finne». Hendelen er sĂ„ lett Ă„ betjene at jeg ofte ender opp med kontinuerlig blink nĂ„r jeg bare vil ha tre blink. Men jeg venner meg kanskje til det


SÄ er det dÞrhÄndtakene. Hvorfor bruker BMW nÄ disse «brevsprekkene» i stedet for skikkelige hÄndtak man kan ta rundt? Betjeningen av dem er forsÄvidt grei nok. Mitt stÞrste problem med disse er at de er sÄ stygge. G70 er etter min mening en meget pen bil (ja, mange er uenig med meg), men de brevsprekkene Þdelegger totalinntrykket for meg. Komfortilgang er redusert i og med at man bare kan lÄse bilen pÄ fremdÞrene. OpplÄsing fungerer imidlertid pÄ alle fire dÞrer. SÄ tross alt ikke sÄ aller verst.

SĂ„ er det konsollen med de f***** haptiske knappene. Jeg blir ikke helt klok pĂ„ hvordan de betjenes. Noen ganger gĂ„r det greit – andre ganger fĂžler jeg det klĂžnete. Det er kanskje en tilvenningssak.

Den store buede skjermen med iDrive 8.5 er et kapittel for seg selv med masse funksjoner gjemt i menyer og en del dumme funksjoner. Men det fÄr jeg lage en egen trÄd pÄ.

Men alt i alt er jeg ekstremt fornĂžyd med bilbyttet nĂ„r det kommer til det viktigste – altsĂ„ kjĂžreegenskapene.

 

 

 

 

Skrevet
7 minutes ago, laffe said:

Bilder....đŸ€”đŸ˜Ž

(Gratulerer med ny bil forĂžvrigđŸ„ł)

OK. Det fÄr jeg legge ut imorgen. 

Skrevet
7 minutes ago, laffe said:

(Gratulerer med ny bil forĂžvrigđŸ„ł)

Takk.

Skrevet

Gratulerer med ny bil! Som G11-eier er jeg ogsÄ opptatt av komfort og dette var interessant lesing. HÄper du lÞpende vil legge ut oppdateringer nÄr du har blitt bedre kjent med bilen. 

Skrevet

Da ble det handel ja.

gratulerer med nok en 7’er.

NÄr man fÞrst har tatt steget opp, er det nok vanskelig Ä gÄ tilbake ja.

Spennende Ä hÞre dine betraktninger, jeg ser poengene dine og er enig i flere av dem. 
Men hvis du synes iX/G70 har kjipe dÞrhÄndtak, prÞv iX3 sine nye


😅

Bilder Ăžnskes ja!

Skrevet

Gratulerer med G70. Spennende Ä hÞre hvordan du opplever denne kontra G11en etter hvert. iDrive-kontrolleren er rett og slett blitt litt vanskelig Ä bruke, men jeg oppdaget selv etter en ukes tid med G61 at trykk pÄ ytterkantene av kontrolleren er en "dead spot". Trykker man lenger inn, fungerer det sÄnn tÄlelig greit, men det er helt klart et stort steg tilbake i forhold til hva du er vant til.

Skrevet

Gratulerer med ny bil 👍 Men her mangler det bilder 😅

Er det en ting man ikke kan ta ifra de nye BMW’ene (for man ta fra dem stort sett alt annet) sĂ„ er det kjĂžreegenskapene. Jeg har kun hatt en liten test tur i G70, men mange mil i forskjellige G60. De kjĂžrer fantastisk, G70 flyter bortover veien med ett utrolig komfortnivĂ„. Her er fortsatt BMW spizten klasse. 

Greit nok at du ikke savner fossilmotor, ingen vil savne en tung 7-serie med en masete B48 firer. Hadde du kjĂžrt R6 eller V8 sĂ„ spĂžrs det ikke om du hadde savnet det litt 😉

Jeg har alltid vÊrt en forkjemper for BMW sine komfort seter med tiltbar Þvre rygg. Og jeg har alltid sagt at det er en stor skam at BMW ikke viderefÞrer disse setene i dagens modeller. Men jeg mÄ innrÞmme at setene i G70 og G60 er svÊrt komfortable likevel. Du har samme erfaring ser jeg.

Eneste som mĂ„ vĂŠre litt dritt med i7, nĂ„r man er opptatt av mest mulig komfort er at man mĂ„ stoppe for Ă„ lade. I sludd, stiv kuling og snĂž mĂ„ man ut i elementene og styre med den kablen i stedet for Ă„ kunne velge Ă„ bare kjĂžre videre til destinasjonen sittende lunt og godt omgitt av komfort og velvĂŠre. Det er ett privilegie man gir opp med i7 😅

Skrevet

Da fikk jeg tatt noen bilder.

Fargen er Carbon Black, som er en litt merkelig farge. Den ser svart ut mesteparten av tiden, men i direkte sollys og i spesielle lysforhold ogsÄ i grÄvÊr, kan man se blÄfargen.

Skulle jeg valgt farge helt fritt, ville jeg kanskje gÄtt for davitgrÄ. Den gir ogsÄ mer kontrast mot de svarte listene, samt grillen - nÄ syns jeg mye gÄr i ett. 

 

 

IMG_E2172.JPG

IMG_2167.JPG

IMG_E2156.JPG

IMG_2175.JPG

IMG_2161.JPG

IMG_2173.JPG

IMG_2178.JPG

IMG_2181.JPG

IMG_2183.JPG

IMG_2184.JPG

Skrevet
On 6/13/2026 at 12:31 PM, Fredrik 90 said:

Eneste som mĂ„ vĂŠre litt dritt med i7, nĂ„r man er opptatt av mest mulig komfort er at man mĂ„ stoppe for Ă„ lade. I sludd, stiv kuling og snĂž mĂ„ man ut i elementene og styre med den kablen i stedet for Ă„ kunne velge Ă„ bare kjĂžre videre til destinasjonen sittende lunt og godt omgitt av komfort og velvĂŠre. Det er ett privilegie man gir opp med i7 😅

Nuvel. Man mÄ vel ut og tanke etter en tids kjÞring  med bensin og diesel ogsÄ - ogsÄ i sludd og vind. Det tar lengre tid Ä lade, men hvem sier man mÄ stÄ ute og vente? Kan vel sitte i bilen? NÄr du fyller bensin eller diesel, mÄ du jo stÄ og holde i pistolen hele tiden. Det er nesten ingen bensinstasjoner som har lÄs pÄ fyllepistolen lengre.

Jeg synes ihvertfall det er greit med en beinstrekk etter 6-7 timers kjÞring - og med 200 kW ladehastighet sÄ trenger man ofte ikke mer enn 15 minutters lading. Nok til en beinstrekk og tur pÄ do.

NÄr det er sagt, skal jeg innrÞmme at lading pÄ langtur en liten ulempe med elbil. Kanskje passer det ikke med pause akkurat da...

SÄ har vi dette med langkjÞring pÄ store utfartsdager. Jeg skal pÄ langtur i fellesferien - da er jeg spent pÄ om det kan bli kÞ og ekstra ventetid pÄ ladestasjonene. Men jeg har inntrykk av at antall ladestasjoner er sÄ stort nÄ at dette ikke er nor sÊrlig problem.

 

Skrevet
On 6/13/2026 at 12:31 PM, Fredrik 90 said:

Greit nok at du ikke savner fossilmotor, ingen vil savne en tung 7-serie med en masete B48 firer. Hadde du kjĂžrt R6 eller V8 sĂ„ spĂžrs det ikke om du hadde savnet det litt 😉

Hadde R6 pÄ tre tidligere 5'ere (E39, E60 og F10). Nei, savner det fortsatt ikke. Savner ihvertfall ikke vibrasjonene fra dieselmotor pÄ tomgang.

Skrevet

En liten irritasjon blant kostkuttene som jeg glemte Ä ta med, er knappen pÄ rattet for justering av hastighet for cruice kontroll. Denne var en premium gummiert sak pÄ bÄde F10 og G11, mens nÄ er den av plast. jeg fÄr vondt i fingrene av Ä betjene den. Og den bruker jeg mye....

Skrevet
1 time siden, Ove67 skrev:

Nuvel. Man mÄ vel ut og tanke etter en tids kjÞring  med bensin og diesel ogsÄ - ogsÄ i sludd og vind. Det tar lengre tid Ä lade, men hvem sier man mÄ stÄ ute og vente? Kan vel sitte i bilen? NÄr du fyller bensin eller diesel, mÄ du jo stÄ og holde i pistolen hele tiden. Det er nesten ingen bensinstasjoner som har lÄs pÄ fyllepistolen lengre.

Jeg synes ihvertfall det er greit med en beinstrekk etter 6-7 timers kjÞring - og med 200 kW ladehastighet sÄ trenger man ofte ikke mer enn 15 minutters lading. Nok til en beinstrekk og tur pÄ do.

NÄr det er sagt, skal jeg innrÞmme at lading pÄ langtur en liten ulempe med elbil. Kanskje passer det ikke med pause akkurat da...

SÄ har vi dette med langkjÞring pÄ store utfartsdager. Jeg skal pÄ langtur i fellesferien - da er jeg spent pÄ om det kan bli kÞ og ekstra ventetid pÄ ladestasjonene. Men jeg har inntrykk av at antall ladestasjoner er sÄ stort nÄ at dette ikke er nor sÊrlig problem.

 

Joda, men det kjekke med bensinstasjoner er jo at de har ett svĂŠrt tak over seg. MĂ„ stĂ„ Ă„ holde i pumpa i ca 3 minutter ja, sĂ„ det suger jo litt. OgsĂ„ koster det jo stort sett 1000 lappen eller mer. Dieselpumpe pistolene har lĂ„s, den lokale Esso stasjonen her har bĂ„de lĂ„s og sĂ„nn "Truck fylling" knapp som pĂ„ min G30 540d gjorde at tanken ble full pĂ„ rett over ett minutt 😅

Men ikke la dette spore av, det er en flott bil du har fÄtt deg. Synes den kler denne fargen veldig bra jeg, synes G70 vokser litt pÄ meg. Den har en voldsom tilstedevÊrelse pÄ veien nÄr den kommer kjÞrende. Skal bli spennende Ä se Alpina utgaven av denne som kommer om ikke sÄ lenge. 

1 time siden, Ove67 skrev:

Hadde R6 pÄ tre tidligere 5'ere (E39, E60 og F10). Nei, savner det fortsatt ikke


Da er du rar
😉

Skrevet (endret)

Gratulerer med flott bil og for min del, riktig drivlinje!

Carbonsort er en sober farge som passer til store biler, den passer bra til bilen/modellen og til interiĂžret, sĂ„ dette ble veldig riktig det đŸ‘đŸ»

Mtp kost kutt, sÄ syns jeg det er rart at de gjÞr slikt pÄ ratt og Äpenbare ting man tar pÄ/bruker mye.

 

Endret av Ron Jeremy
Skrevet (endret)

Gratulerer med kul bil i en knalltÞff farge :) Lading er ingen problem og bilen er gjerne klar fÞr du er. Et tips er Ä lade nÄr man kan og ikke nÄr man mÄ. AltsÄ er du pÄ 40% og du stopper for en matbit, toalettbesÞk, strekk eller hva det mÄtte vÊre - lad samtidig. SÄ kan du ofte hoppe over de plassene det er stor pÄgang pÄ, samtidig at du kanskje slipper Ä stoppe de gangene det egentlig ikke passer :) Jeg har aldri(!) stÄtt i kÞ pÄ lading, det var antydninger i StrÞmstad - men jeg slapp inn da en annen kjÞrte ut da jeg kom. Skylder pÄ egne vurderinger og burde stoppet pÄ stasjonen 20 min(?) fÞr. StrÞmstad klokken 12 pÄ en lÞrdag i uke 28, tillegg er Tesla-laderne pÄ en grusplass sammen med bobilparkeringen, sÄ det hele var et salig kaos. Ellers har vi vÊrt Norge pÄ langs noen ganger fra Andenes i nord til Kristiansand i sÞr, og sÞr-Sverige i sÞrÞst. Husker vi ladet i et skikkelig uvÊr pÄ BeitostÞlen for 2 Är siden, det var null stress det ogsÄ: vi plugget i og spiste nisten vi hadde med og vipps var bilen ferdig fÞr vi(ungene) var. Da hadde vi kjÞrt i 5,5 timer og fÞlte for en pause.
Jeg kan bare tenke meg at alt dette blir mye kjekkere i en 7-serie :) Langtur med elbil er egentlig bare kjekt og sÞmlÞst. 

Oppdater gjerne med fler bilder og erfaringer underveis :) 

Endret av Marius2002

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...