Gå til innhold

Otis

Medlem
  • Innholdsteller

    19467
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    10

Otis vant dagen sist Januar 1

Otis hadde mest likt innhold!

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Trondheim
  • Kjøretøy
    2009 X5 30d

Nylige profilbesøk

25016 profilvisninger
  1. Det heter butyl bånd. Kjøpes feks direkte fra BMW. Klips er nok best fra BMW også.
  2. Ja, 1,3% er for meget. Vi her inne har "konkludert" med, alt under 0,5% er OK. Men det finnes ingen offisielle tall på dette. Om du har kjørt med dette lenge, så burde du vurdere oljeskift på fordelingskassa. Men om du ikke vet når den er skiftet sist, så burde du gjøre det uansett.
  3. Sjekk ledninger i hjulbuer først. Forsøk å koble ut 1 og 1 demper. Se om ting blir bedre. Evt mål ledninger helt fra vdm til endepunkt. For sikkerhetsskyld.
  4. Jeg synes det høres ganske kurant ut, men man vet jo aldri om du får solgt den med fortjeneste etterpå eller hvilket økonomisk tap du tar. Men om bilen er skrudd på av "høkkerter" som man sier i Trøndelag, så ville jeg vært svært skeptisk.
  5. Riktig. Om du har m-sport, så er det fint med ettermarkeds fjær. Men om du har vanlig adaptivt understell så vil jeg anbefale å kjøpe fra BMW. En kompis har nøyaktig samme understell som meg og han kjøpte ZF fjær fra en plass og de hadde annen tykkelse og dermed ble bilen hans hardere. Jeg syntes det var noe uharmonisk over det siden bilen egentlig er relativt myk. Men siden du sier at den er kompakt og bra å kjøre, så antar jeg den står i nød-modus er drit-hard å kjøre, er min mening.
  6. Ja, om man koder bort hele DD, så forsvinner også meldingene. Men da må du nok bygge om til ordinær fjæring/stabilisatorstag. Men du vil ikke ha bistand til å fikse det istedenfor?
  7. Jeg vil si at vibrasjonsdemper er syndebukken. Den skal ikke være avhengig av ac reima, for å ikke lage lyd.
  8. Det der var like mye slakke som jeg hadde på min m57n2. Det vil jeg si er ingen slakke. Nå er ikke jeg ekspert på motorer, men har litt generell forståelse for diverse.
  9. Det der var ikke ille. Men. Du burde sjekke strammeren først. Om den er makset ut, så er det der veldig kritisk. Når strammeren er sjekket/ skiftet, da kan du måle/sjekke kjedet på nytt.
  10. Om du tenker på den strammeren som har en lang pinne. Så løsnes bare alt på vanlig måte og den med lang pinne, løsnes på baksiden ved siden av dynamo. Å deretter trekkes ut, fremover.
  11. Om du skal fjerne egg, så må det programmeres bort av en tuner. Ellers blir det krøll. Men. Innsuget på m57n2 soter egentlig ikke ned, så det er veldig få bakdeler på denne motoren med egg.
  12. Ny oppdatering siden sist. PKK var litt avglemt/trodde jeg hadde god nok tid til å få ting fikset, om det var behov for noe. Første forsøk på PKK hos Strandveien 3 stk 2´er feiler! 1 for manglende blinklys på høyre forskjerm 1 for defekt stag bakre, øvre høyre side, bak. 1 for svak bremsevirkning (BKF) Jeg hadde ikke helt sett for meg dette. Svak bremsevirkning var det eneste jeg hadde registrert i perioder, og ved mange gjentatte trykk på pedal, feks ved vanskelige parkeringer. De andre feilene ante jeg ikke noe om. Feilsøkte en del på svak bremsevirkning og var forsåvidt enig i det og fant feil med solenoid for regulering av EGR. Kjøpte litt nye vakuumslanger fra BMW og monterte, glad og fornøyd! Fremdeles samme feil! Så lekkasjen var ikke stor nok til å påvirke svak bremsevirkning. Men jeg fant en feil, som jeg tror er årsaken til at det var sot i eksosen, For DPF kan slippe igjennom sot når det kalkuleres feil mengde eksos som skal renses. For DPF går ikke direkte tett, men veggene i DPF går tett og klarer ikke ta mot flere partikler. Dermed slippes ting igjennom. Og siden DDE ikke forstod at EGR ventilen ikke var korrekt kontrollert, så slapp DPF partikler (sot) igjennom. Videre feilsøking på bremsene ble gjort på min egen bil og jeg fikk ca 0,5-0,6 bar i vakuum direkte på vakuumpumpen. Ante ikke om dette var bra nok eller ei og fant ingen dokumentasjon på hva som er forventet heller. 20250424_201220.mp4 Vet ikke hvorfor denne er opp-ned, for den overhodet ikke det der jeg filmet den eller spiller den av. Så det får bare være sånn. Til slutt kom jeg på en arbeidskollega (bekjent) som har en E61 med M57 og målte på hans. Rett på 1 bar i vakuum etter 5 sekunder tomgang. OK, da forstod jeg hvor feilen min var. Kjøpte ny brukt vakuumpumpe fra Trondheim Bil-demontering på Øysand. Veldig ålreit, og enkelt. Skiftet på min bil, alt OK. Maks vakuum på under 2 sekunder på tomgang. Nais! Leverte bilen på GS for PKK på nytt, men at de skifter staget i bakstilling. Jeg leverte delen og nye skruer. Har hatt en komplett bakstilling liggende i 3 år i boden i påvente av at ting går i stykker, noe det gjorde i år. Hadde bestilt nytt blinklys til skjermen, hentet på Strandveien og montert selv i garasjen. Veldig enkelt. Det er LED blinklys på skjermene på E70! De skiftet staget og tok PKK, alt OK. PKK var OK på dagen før fristen gikk ut, så jeg hadde jo egentlig god tid!
  13. Ja, det er oem størrelse. Men forskjell på type dekk kan være stort avvik.
  14. Så ikke ut som det var slakke i den, men mer at den flekset pga for mye kraft?
×
×
  • Opprett ny...