Gå til innhold

awt

Moderatorer
  • Innholdsteller

    15245
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    111

awt vant dagen sist August 22

awt hadde mest likt innhold!

5 følgere

Om awt

  • Bursdag 04/09/1985

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Karmøy
  • Kjøretøy
    X4 30d & Z4 23i

Nylige profilbesøk

29712 profilvisninger
  1. God jul ja. 🎄 Min tilbringes her:
  2. Appropos andre merker, ramlet over denne på Facebook. Både imponerende og fascinerende. A 35 years old experiment by Audi has grabbed a hold of the European conspiracy theory bubble. Let me explain: A tv-feature about an efficiency record achieved by Audi in 1989 has gone viral in October 2024, reporting on a then-new Audi 100 TDI C3 achieving an average fuel consumption of just 1.76l/100km. The video has Mister Stockmar, Audi's head of technology, explain that they drove 4818km on a single tank, getting the record breaking fuel efficiency, watched by the TÜV and a lawyer. He then goes on to say that the car will be on sale by February 1990, which never happened. The claim: Audi/the fuel lobby/the elites (etc) swiftly bought and crushed all the super-Audis. The truth: A single cut. The video excludes a few seconds where Mister Stockmar says that the slightly different production version will go on sale in February. The clip still collected half a million views before the ZDF (the channel who aired the segment) got it banned for copyright breaches. What did audi do? Yes they did do the record setting drive across Europe, but the car wasn't intended to go on sale. In part due to several modifications that would be a headache in daily use. The fine-tuned 2.5l inline-five Turbodiesel had smaller injectors and altered injection timing (low fuel consumption but poor starting reliability), lower compression, special low viscosity oil, an extremely long fifth gear, no insulation, higher boost pressure, low-resistance tires inflated at 4 bar, a smaller alternator, an electric brake servo and a partially covered radiator grille. The car was also lowered to achieve minimal resistance from the driveshaft joints (among other modifications). The drivers also weren't allowed to lower the windows or exceed 1100rpm on their 80-hour trip through 9 countries. Plus they had a chase car to keep following traffic from pestering them into speeding up. Audi openly listed all modifications in a press release, but as we know facts just get in the way of conspiracies. Here's the press release by Audi: https://oldtimer-markt.de/www/otm/files/2024/11/3._Spar-Rekordfahrt_Audi_100_TDI_(C3)_1989_(C.3.3.2,_Nr._652)_WZ.pdf And here's the list Audi published of all modifications: https://oldtimer-markt.de/www/otm/files/2024/11/4._Audi_100_TDI_Rekordfahrt_Technik.pdf By the way: Mister Stockmar sees a repeat with modern diesels as impossible, since modern emissions equipment (mainly that to reduce nitrogen oxides) effectively demands a certain minimum consumption. He does say that a regular production Audi 100 C3 could make 3l/100km. In summary: No, nobody tried to make a super-efficient Audi disappear. The tour was an impressive marketing-stunt meant to advertise a new model. It was never intended as "you can do this with yours right off the showroom floor". The whole conspiracy-boom around the story does show how easy it is to manipulate (what appear to be) facts, since the basic "proof" of the conspiracy is a TV-clip with just a few seconds of footage/audio cut out.
  3. Takk, tror jeg står over jeg også basert på det du skriver. Bruker veldig sjeldent navigasjonen uansett. 😛
  4. Har også If, og føler bilene våre kan sammenlignes litt der. Her er prisen 14798,- inkl. veiavgift og 12000 km kjørelengde. Usikker på hvor mye kjørelengden spiller inn på pris, men tipper vi hadde ligget ganske likt. For min del er jeg låst til If grunnet motorskadedekningen, så blir nok neppe aktuelt med bytte her. For min del er det huset som drar veldig opp uansett, og der kom jeg mye bedre ut hos Fremtind. Begynner man derimot å regne med kvantumsrabatter og dilldall er det lite å hente totalt sett. Ser jeg faktisk kunne vurdert å juster ned kjørelengden et hakk også, men hele det opplegget der er jo idiotisk. Hvorfor kan man ikke ha et system der man avregner faktisk kjørelengde i løpet av et år?
  5. Er vel knapt en leiebil der som er under 3500kg. 😛 I tillegg hadde de nok aldri tatt sjansen på å leie ut biler om ikke folk hadde riktig førerkort. Kunne fort blitt noen søksmål da.
  6. Landets regler gjelder, for Europa sin del er det enkelt, da alle i praksis har samme regler. I USA er det derimot ingen problem å kjøre stor SUV (eller beist av en campingbil for den saks skyld) med vanlig norsk B-førerkort. Er først når man kjører kommersielt man må ha eget.
  7. Mulig du alleree har handlet, men jeg synes Bahco-vognene Jula fører er ganske kjipt utstyrt, og innholdet gir ikke helt mening. Bahco er ellers et kjent merke, og jeg har en del derfra selv. Verktøyet er for det meste bra, men bitsene er velsig dårlige. Hos meg blir de erstattet med biltema-bits etterhvert som de knekker.
  8. I Trump-land får man jo leaset bl.a. Audi GT RS og F150 Lightning for ca. ingenting nå. Her til lands har det ikke vært de store kuppene på leasing, men Hongqi e-HS9 kunne (kan?) man gjøre en grei deal på en periode. Ellers blir det «spennende» å se hvordan ting blir over dammen med toll og greier på ditt og datt. Virker som om markedet er positivt om ikke annet, noe som også gjenspeiler den megatragiske kroneprisen vi ser nå om dagen. Var dyrt nok når vi var der i høstferien, og om trenden fortsetter spørs det hvordan det blir å reise over neste år.
  9. Skal man ha F150 her til lands bør man være typen som går med cowboyhatt på butikken, og jeg er ikke akkurat der. 😛 Jeg har veldig sansen for amerikanske suver, og dette er jo sånn sett det nærmeste man kommer her til lands om man skal ha noe av nyere dato uten en lottogevinst på lur. Videre er jeg redd for denne blir litt for nisje-preget her til lands, og kan være litt vanskelig å eie når den er noen år, og Ford Norge er lei av de 😛 (litt sånn Opel Ampera-e, selv om det var av helt andre grunner). Likevel, jeg hadde gjerne tatt en. Ellers har du rett med tanke på X5, på alle måter. Jeg har egentlig ingen motargumenter der enn at nytt er nytt og brukt er brukt.
  10. Jeg har tenkt veldig mye på akkurat dette, minus Volvoen naturligvis. Har veldig sansen for EV9, og tenker man helelektrisk er det få (familie-) biler som slår totalpakken her etter min mening. …men, jeg er veldig usikker på om helelektrisk hovedbil er det rette for oss, og jeg ønsker ikke å bruke en liten million for å finne ut det. I så tilfelle hadde jeg nok sett nærmere på F150 også, selv om den er helt idiotisk stor.
  11. Er jo litt imponerende at en youtuber (som attpåtil ikke liker BMW) måtte til for å lagde det bildet. 😛
  12. Tror dessverre verdien på disse er særdeles lav. Ikke fordi de nødvendigvis er verdiløse, men fordi det rett og slett ikke er marked for disse her til lands. Med mindre du har kjøpt nye ville jeg byttet glass og beholdt de videre.
  13. Morsomt prosjekt. Har selv hatt e61 523i med manuell kasse i seks år, og den savnes absolutt fra tid til annen. Jeg syntes kombinasjonen fungerte bra, men man vil naturligvis alltid ha mer.
×
×
  • Opprett ny...