Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Rett og slett nitrist - som mye annet fra BMW for tiden. Jeg leste en artikkel der BMW innrømmet å ha ekspandert modellporteføljen litt vel mye, og at de ville fokusere nå på å redusere modellvirrvarret. Er nesten som å høre på Norge dette. Vi prøver det svenskene ryddet vekk for lenge siden, og innser til slutt at svenskene hadde rett - BMW vs. Mercedes. Audi har jo til dags dato holdt seg i skinnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uvanlig vinkel på hjulbuene bak og kanskje litt merkelige utstansinger på listen nederst på dørene, men jeg liker at det også er en rondell på C-stolpen. Mini SUV'er har generelt et litt kjedelig design og jeg synes ikke at X2 F39 er den værste. Når dette er nevnt har BMW helt klart hatt mer spennende biler på programmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke den ble så gal jeg, ikke det mest spennende men langt ifra det værste. Jeg tenker at det kunne vært verre, som Audi Q2 f eks...

Denne kommer nok til å falle bra i smak hos kvinnfolk som vil ha en «kul» bil med en liten dose premium og status. For ikke å snakke om pensjonister som har vokst ut av 1-serie og 3-serie. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10.10.2017 at 19.45, Saltkjelen skrev:

Rett og slett nitrist - som mye annet fra BMW for tiden. Jeg leste en artikkel der BMW innrømmet å ha ekspandert modellporteføljen litt vel mye, og at de ville fokusere nå på å redusere modellvirrvarret. Er nesten som å høre på Norge dette. Vi prøver det svenskene ryddet vekk for lenge siden, og innser til slutt at svenskene hadde rett - BMW vs. Mercedes. Audi har jo til dags dato holdt seg i skinnet.

Jeg er dessverre enig. X2 skulle vel være en Evoque killer, vel jeg vet ikke helt hva jeg skal kalle denne Mini bastarden.. X1 er lite imponerende i seg selv, kanskje derfor jeg er så skuffet over X2, så lite egenart og pondus.

Dagens portefølje fra BMW er særs konservativ og trist, for min egen del er det lite av det nye som frister. Hverken nye 5 serie eller nye X3 er umiddelbart noe som frister, dagens X5 er jo uansett på veien ut.

Da ville jeg heller valgt den langt mer elegante F11. Jeg har tro på kommende Z4, ellers er det lite som frister, kanskje hadde jeg klart meg med en halv-morsom F31, evt F34? Men siden vi er midt i et skifte mtp drivlinje er det kanskje ikke noe annet å forvente? Mindre kvantitet og mer fokus BMW!

Endret av Ron Jeremy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er ikke mye egenart over modellene nå lengre. For mitt vedkommende sliter jeg med at det meste er copy-paste på stort sett alt. Hvor mange modeller har de egentlig brukt dette interiøret i nå? 1-serie sedan, X1, 2-serie AT, 2-serie GT og nå X2? Teknologimessige innovative? For min del virker det som om BMW konsekvent forsøker å lage dette billigst og styggest mulig (ingen sammenhengende dashbord, mekanisk (!) girvelger, halogenlys med mer). BMWs nye blinklys- og vindusviskerhendler fungerer og føles som noe som kunne kommet fra noe koreansk fra sent 1990-tallet (la i det minste "smart"-hendlene fra 2002-2017 være som en option, og etter femten år med disse hendlene burde de ikke være ukjente for folk flest heller). Det er på tide med noe nytt og nyskapende. iPad-skjerm var kanskje imponerende i 2010, men det stopper også der.

Ellers er det verdt å merke seg at både de siste konseptbilene ikke akkurat ser dårlig ut, men i kjent BMW-stil blir vel edle metaller byttet ut med plastikk og konservative designlinjer. Jeg er sikker på at Z4 vil oppleves helt annerledes (og ditto kjedelig) i produksjonsform kontra konseptet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at BMW har registrert behovet for friskt blod og nye tanker når det gjelder dagens designtema/linjer. Libanesiske Karim Habib har vært designsjef hos BMW siden 2012 (under Adrian van Hooydonk som er designsjef for hele BMW Group), men han forlot BMW i januar 2017 og jobber nå for Infiniti som er Nissan's premium bilmerke på det nordamerikanske markedet.

Ny designsjef for BMW (under Adrian van Hooydonk) er slovakiske Jozef Kaban som tidligere primært har jobbet for VAG der han bl.a designet Bugatti Veyron til store ovasjoner da han var i 20-årene og har vært designsjef for hhv. Audi og Skoda. Jeg tror derfor at dette kan bli veldig spennende hvis han klarer å utvikle BMW's design i en mer modernistisk retning på en god måte. Kaban får følge av Domagoj Dukec (jeg tror at han er fra Kroatia) som blir ny designsjef for BMW M og BMW i. Det skal bli spennende å se hva denne oppsplittingen av ansvarsområder betyr i praksis. Mye kan tyde på at vi i fremtiden vil se større forskjeller når det gjelder designet på bilene i de ulike BMW divisjonene... :) 

http://www.bmwblog.com/2017/02/08/jozef-kaban-designer-bugatti-veyron-new-bmw-head-design/ 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har BMW hentet en designer ifra Audi og Skoda? Det høres usedvanlig kjedelig ut, kan umulig være ett sjakktrekk. Jeg savner Claus Luthe jeg, det var en periode hvor bilene hadde egenart og som viste hva BMW sto for 👍

Ellers så er jeg enig i mye av det som sies her, jeg er heller ikke veldig imponert over BMW sine mindre modeller. Men jeg synes de henter seg pent inn igjen når man kommer oppover i sortimentet. Hvis det er så forferdelig med disse nye modellene så er det jo bare å se en annen vei, det gjør jeg. Enten det eller kjøpe ett annet merke, mye bra bildesign for tiden hos merker men ikke forbinder med bra design. Se på siste Opel Insignia, eller for ikke å snakke om Ford Mondeo 👍 Det er kun navnet og gamle fordommer som skjemmer disse bilene nå. Jeg fikk den aha opplevelsen når jeg begynte å kjøre ny Mondeo som firmabil. Jeg har jo F10 også, synes selvsagt den er bedre selv om den er 6 år eldre. Men så koster Mondeoen under halvparten av hva denne gjorde ny, og da synes jeg Mondeo er en veldig imponerende bil. Så om man synes alt BMW foretar seg om dagen så fælt, da ville jeg anbefalt å prøve noe annet. Da ser man selv om gresset er grønnere der 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saken er jo at Skoda de siste 10-15 årene mer eller mindre har gjentatt den formidable suksessen Audi hadde på 80-tallet med å etablere seg selv som et solid bilmerke (om ikke akkurat premium, men det er med vilje fordi VW og nettopp spesielt Audi fyller den rollen). Skoda skal bli det nye Volkswagen (altså "folkevogn"), VW skal bli det nye Audi og Audi skal få en ny plassering et sted mellom der Audi og Bentley er idag. Seat skal på den annen side bli det nye Skoda, men med en mer sportslig (les: latinsk) profil (alle bilmerkene er en del av VAG).

Man kan mene mye om dette prosjektet, men jeg synes faktisk at VAG gjør en god jobb med å differensiere bilmerkene på en nogenlunde troverdig måte (mot alle ods og latterliggjøring). BMW burde faktisk ta læring av hvordan VAG gjør dette istedenfor å pøse ut med mer eller mindre irrelevante kloner av eksisterende modeller samt stadig nye og heller merkelige varianter av Mini. BMW burde etter min mening hurtigst mulig tilby Fiat Chrysler Automobiles (FCA) en klekkelig sum for Alfa Romeo og starte på den samme prosessen som VAG... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg savner tiden da man kune i mine øyne designe en nydelig bil som BMW E9. I våre dager er bildesign mye bestemt av all verdens begrensninger når det gjelder sikkerhetskrav på alle bauger og kanter. Selvsagt spiller også krav til aerodynamisk effektivitet inn på formgivningen til morderene biler. Så dagens bildesign er på mange måter på det estetiske plan temmelig kjedelig når det gjelder biler for folk flest. På  den andre siden når jeg skal være litt mer fornuftig. Det å havne i en alvorlig kolisjon med en E9 er kanskje ikke lureste når alt kommer til alt. Så vel framskritt har nok sine fordeler også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Ron Jeremy skrev:

Invitert til presentasjon av nye X3 imorgen, usikker hva jeg syns om denne. Men håper virkeligheten skal gi et bedre inntrykk enn bildene hittil har gjort. Se om jeg får tatt noen bilder.

Spennende. Noen tanker ut ifra bildene og det du vet til nå? Noe spesielle detaljer/funksjoner du føler du må se nærmere på? Eller er det meste klart, men vil bare se "live"? 

Jeg liker dagens X3 godt. Den nye er en fin bil synes jeg ut ifra bilder, men jeg må se den "live" for å kunne danne meg en skikkelig mening :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk tatt nye X3 i nærmere øyensyn selv her om dagen. Synes fortsatt den ser litt klumpete ut i fronten, men den tar seg bedre ut live enn på bilder. Det virker ellers som om BMW har snobbet opp X3en litt, den ligger litt nærmere X5 nå enn tidligere. X3 har jo alltid ligget på 3-serie nivå, noe som har gjort at kvalitets følelsen ikke alltid har stått i stil til prislappen. Nå har de jekka den opp til 5-serie nivå, nå føles den som den dyre bilen den er. 

Utgående X3 har jo vært en salgs suksess, om den så har fått litt juling av MBs flotte GLC i tester så har den kicka bra tilbake når det kommer til salgstall. Selv med ny Q5 så har F25 solgt i bøtter og spann, BMW traff bra med ett design som har tålt tidens tann bra. Om nykommeren slår dette gjenstår å se, jeg usikker. Men ingen trodde jo at G30 5-serien skulle slå rekordsalget til F10 heller, men det gjør den 👍 BMW får til ett eller annet som vi skeptiske entusiaster ikke merker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Marius2002 skrev:

Spennende. Noen tanker ut ifra bildene og det du vet til nå? Noe spesielle detaljer/funksjoner du føler du må se nærmere på? Eller er det meste klart, men vil bare se "live"? 

Jeg liker dagens X3 godt. Den nye er en fin bil synes jeg ut ifra bilder, men jeg må se den "live" for å kunne danne meg en skikkelig mening :)

Største hinderet er for meg drivlinje, absolutt minstekrav er evt hybrid, men der er jo avgiftene litt i faresonen. Samtidig er jeg usikker på om en el SUV er litt tidlig å hoppe på? Syns det er vanskelig å se for seg å bruke et betydelig beløp på ny/nyere bil med gårsdagens teknologi også (bensin/diesel) I det hele tatt er det mye usikkerhet hvor fremtidssikret det man kan kjøpe idag virkelig er. Så da er det for meg lettere å vurdere en billigere bil enn risikere store beløp nå, alternativet er leasing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...