Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

henta en bil i otta forrige helg.

dyrt med bommer på e6 nå.

700kr tur/retur fra sarpsborg til otta.

over en trededel av totale kostnaden (bensin kosta 1150kr)

eneste positive var at e39 528'n var ganske snill, 0,99l/mila. ikke værst med bilhenger på slep (e30 touring henta jeg)

neste gang kjører jeg så jeg slipper mye av bommene ass 😒

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaska bilen tidligere i dag, siden den er helt nyvokset så blåste jeg den tørr med trykkluft. Men noe vann blir jo liggende igjen i kriker og kroker, så når det uventet fryser på utpå kvelden så byr det på trøbbel. Jeg skulle bort i kveld å fylle diesel, jeg putter i kortet og skal til å fylle. Tror dere ikke tanklokket har fryst fast? Siden det er søndag og drivstoffet er billig, så er det folksomt på stasjonen. Så der står jeg med gullende blank og flott F10, og knoter med å få opp tanklokket. Så folk tror enten at jeg er idiot som ikke skjønner hvordan jeg får opp lokket, eller at tanklokket er ødelagte på den blanke flotte bilen. Følte meg passe dum.. Etter å ha låst igjen og låst opp bilen noen ganger så løsnet det 😀

Kjenner jeg gleder meg veldig til å bli ferdig med garasjen hjemme nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎17‎.‎11‎.‎2017 at 18.01, FredrikE24 skrev:

Som pendlende til Oslo hver dag, så har jeg funnet ut at jeg søren ikke skal betale for bom. I vinter kjører jeg motorsykkel. Den forbruker ca. 17 liter i uka som da er på 30 kjørte mil +/- 1 mil. Ingen bomavgifter og billig forsikring(uten km. begrensning forøvrig).

Gjør meg en tjeneste i vinter - ta hensyn til oss som står i kø på Ring 3 Ryen-Mortensrud. Ikke kjør i 50-60 km/t mens dere snitter forskjermene til folk og generelt oppfører dere bøllete. Spesielt nå som det er mørkt og ofte vått er det vanskelig å se motorsyklister som kjører mellom bilene, spesielt når en og annen i tillegg bruker parklys...Hver gang en fjompenisse på MC krasjer skaper det så enormt mye mer unødvendig kø og kaos bare fordi "dere" ikke brukte hue.

 

23 timer siden, janerik171187 skrev:

dyrt med bommer på e6 nå.

neste gang kjører jeg så jeg slipper mye av bommene ass 😒

Hvis jeg føler for å ta meg en langtur uten mål og mening kjører jeg alltid i Sverige. Mindre trafikk, bedre veier og ingen bommer. Helt vilt hvor dyrt det har blitt å ta en tur til Gjøvik eller Kristiansand og hjem igjen.

22 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Tror dere ikke tanklokket har fryst fast? Siden det er søndag og drivstoffet er billig, så er det folksomt på stasjonen. Så der står jeg med gullende blank og flott F10, og knoter med å få opp tanklokket. Så folk tror enten at jeg er idiot som ikke skjønner hvordan jeg får opp lokket, eller at tanklokket er ødelagte på den blanke flotte bilen. Følte meg passe dum.. Etter å ha låst igjen og låst opp bilen noen ganger så løsnet det 😀

Minner meg om gleden med gammel bil på vinteren. Ingenting er som å starte dagen med å skrape innsiden av ruta fri for is, for deretter å måtte kjøre med vinduene oppe i 15 minus for å unngå dog på ruta. Selvfølgelig, dette var hvis man var såpass heldig at ikke dørlåsene var fryst og man måtte holde døra igjen fysisk mens man kjørte de første minuttene. Dette selvfølgelig ETTER å ha krøpet inn gjennom bagasjeluka fordi man ikke kom inn den fryste førerdøra. Selv har jeg aldri eid en eldre VAG, mye pga de udugelige utvendige dørhåndtakene som pleide å knekke i minusgrader....Og som du nevner, når man skulle fylle måtte man bruke det man hadde tilgjengelig for å brekke opp tanklokket. Gammel bil gir deg mange gode minner.

Moderne biler skal ha for at de er godt rustet for vinter. Diesel starter opp lett selv etter noen dager i minus 20, alt av lys fungerer og lyser bra, vindusviskere tar bra og ventilasjonen/klimanleggene er helt suverene på å holde god sikt ut i kulde og dårlig vær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Werther skrev:

Minner meg om gleden med gammel bil på vinteren. Ingenting er som å starte dagen med å skrape innsiden av ruta fri for is, for deretter å måtte kjøre med vinduene oppe i 15 minus for å unngå dog på ruta. Selvfølgelig, dette var hvis man var såpass heldig at ikke dørlåsene var fryst og man måtte holde døra igjen fysisk mens man kjørte de første minuttene. Dette selvfølgelig ETTER å ha krøpet inn gjennom bagasjeluka fordi man ikke kom inn den fryste førerdøra. Selv har jeg aldri eid en eldre VAG, mye pga de udugelige utvendige dørhåndtakene som pleide å knekke i minusgrader....Og som du nevner, når man skulle fylle måtte man bruke det man hadde tilgjengelig for å brekke opp tanklokket. Gammel bil gir deg mange gode minner.

Moderne biler skal ha for at de er godt rustet for vinter. Diesel starter opp lett selv etter noen dager i minus 20, alt av lys fungerer og lyser bra, vindusviskere tar bra og ventilasjonen/klimanleggene er helt suverene på å holde god sikt ut i kulde og dårlig vær.

Det er litt av sjarmen med gammel bil. Jeg ser at det kan bli travelt når man skal rekke jobb, barnehage osv., men se vekk fra alt dette. Børste av bilen og skrape litt is, dørhåndtaket er fryst fast og man kan ikke nappe det til seg i fare for å ødelegge noe og må finne en glipe i døren og dra til med andre hånden mens den ene holder håndtaket oppe og når man endelig har kommet seg inn i bilen og fått start for ikke å snakke om all snøen man har dratt med inn, så går ikke døren i lås igjen og man må som du sier holde døren med ene hånden. Å gå inn via bagasjeluken går ikke da det ikke er nedfellbare seter(sedan). Selvfølgelig er det ikke automatgir heller. Litt slik jeg opplevde vintrene med E36en. Den bilen et savn av og til når jeg kjører alene uten mening, alt var så simpelt og greit. E36 325i eller M3 er drømmen. Må ikke glemme 50 kg med strøsand(i sekk ofc.) i hjulbrønnen bak for å få vekt på drivhjulene på vinterstid. Til det daglige idag har jeg garasje og det er helt klart å foretrekke når man står der med dårlig tid og skal rekke hit og dit, da hjelper det ikke hvor mye sjarm det er å skrape is og koste snø.

Uansett.. Kort vurdering av bilbyttet:
Nå er det vel ca. 1 måned siden jeg byttet bil. Det har gått bra det, men kjøregleden er ikke der lengre. Jeg bare kjører når jeg må og unngår å kjøre ellers. Toyotaen er god, tatt den for slik den er, og kommer seg fram uten problem og med 2,2L 150hk er det helt ok drag i det daglige. xDrive er likevel et stort savn og det kan ikke sammenlignes med Rav4ens 4x4 system. xDrive vil jeg tørre å påstå er det beste 4x4-systemet for de som vil ta seg fram men samtidig vil ha kjøreglede og moro på vei dit(Quattro på en god nummer 2). M-sport seter og ratt, undervurdert x10. I E91en satt jeg som støpt med god sidestøtte og lårstøtte og tok dette for gitt, i Rav4en er setene nesten flat og jeg føler jeg er litt kastedukke innimellom(mykt understell) og dette skal være de "beste" setene som var mulig å få i disse. Jeg har slik infotainmentskjerm i Rav4en også, med bluetooth, navi, tlf osv., men CIC til BMW er noe helt annet. CIC er kjapp, CIC er brukervennlig og mye mye mer. Den som står i Rav4en er treig, det tar nesten et minutt og koble til telefonen mot musikkavspilling(bluetooth) til den spiller av sangen. Telefonbiten er treig og navien er ikke i nærheten så profesjonelt utført brukergrensesnitt. Blinklyshendelen... Ja, jeg savner E91en og forskjellene mellom premium og ikke-premium er utrolig store om man går litt mer enn bare å se på hvilke utstyr de forskjellige har, for utstyrsmessig er det ikke store forskjellene. For å ikke snakke Rav4en helt ned, så kommer den seg som sagt godt fram på glatt føre(kan låse diff F55% R45%, ellers styrer den seg selv), plassen er god og det er en grei bil å kjøre om man ikke sammenligner det mot BMW. Jeg synes ikke bilen har det værste utseende heller, men ingenting som skiller seg ut. Den har også Eberspächer dieselvarmer, men jeg har ikke satt meg inn i hvordan den fungerer, får lese bruksanvisningen over et glass øl en kveld jeg har tid. Jeg vet ikke hvilken annen bil jeg kunne kjøpt med 4x4 som ville gitt meg et like billig og forutsigbart bilhold. Toyotaen bruker mindre drivstoff, billigere forsikring og billigere i innkjøp, så da ser det ut til at boligprosjektet blir realitet, som var grunnen til at vi byttet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Werther skrev:

Gjør meg en tjeneste i vinter - ta hensyn til oss som står i kø på Ring 3 Ryen-Mortensrud. Ikke kjør i 50-60 km/t mens dere snitter forskjermene til folk og generelt oppfører dere bøllete. Spesielt nå som det er mørkt og ofte vått er det vanskelig å se motorsyklister som kjører mellom bilene, spesielt når en og annen i tillegg bruker parklys...Hver gang en fjompenisse på MC krasjer skaper det så enormt mye mer unødvendig kø og kaos bare fordi "dere" ikke brukte hue.

Jeg tar det forholdsvis lugnt sørover om dagen, merker det at bilistene ikke er helt våkne som de bruker å være på sommeren. Da er det mer flyt kan man si.
Så elendige bremser det er på Jawaen, så kan jeg ikke risikere å kjøre på mellom bilene. Blir mer krabbefart fremover i køen.
BMWen bremser både på framhjul og bakhjul ved å trykke på hendelen på styret, samtidig som det er servobrems og ABS.
Ikke at det forsvarer kjøring i 40km/h høyere hastighet enn øvrig kø, men det er langt tryggere når noe oppstår og man er i ferd med å bli klemt mellom en buss og en lastebil.
Mange som tar sjanser med livet som innsats på tur hjem fra jobb. Jeg er ikke helt der føler jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@FredrikE24Det er fort gjort at noe kan gå helt galt når man kjører motorsykkel (som denne triste historien forteller) så det er viktig å være ekstra forsiktig. Apropos gamle biler så er det enkelte sider som ikke er så sjarmerende. Jeg husker kalde vinterdager da bilene ikke ville starte pga. manglende strøm på batteriet, frossen forgasser eller en choke som var vanskelig å dosere korrekt. Bilene stoppet også ofte i kulden pga frossen forgasser eller manglende strøm på batteriet. Varmeapparatet var på mange biler en vits og man var heldig hvis bilen i det hele tatt ble ordentlig varm. Motsatt var det om sommeren da mange biler hadde en lei tendens til å koke over pga. manglende kjølekapasitet.

På min tidligere Porsche 924 måtte varmeapparatet noen ganger stå på fullt hvis man på varme sommerdager endte i en kø rett etter å ha kjørt fort på Autbahn. Alternativet var at kjølevannet kokte så hjelpen fra avkjølingen via varmeapparatet var avgjørende. Dette var direkte ulidelig og ikke så hyggelig å tenke tilbake på. Alt mekanisk og elektrisk hadde en tendens til å gå i stykker over tid så man hadde alltid litt verktøy, olje, vann, elefantteip og kanskje en vifterem liggende i bilen. Ufrivillig stopp var ikke uvanlig og jeg opplevde dette flere ganger. En gang røk gassvaieren, en annen gang stoppet plutselig bensinpumpen og vinduspussermotoren sa en gang plutselig takk for seg i kraftig snevær. Hovedlysene lyste dårlig (H4 pærer) og spesielt hvis man hadde dårlig lading - noe som heller ikke var uvanlig på kalde vintermorgener. Har jeg nevnt hvor dårlige spesielt vinterdekkene var før i tiden? De var en vits de også og bare marginalt bedre enn sommerdekkene (på vinterføre) som heller ikke var mye å skryte av. Punkteringer var vanlig og man skulle alltid tenke seg om litt ekstra i regnvær eller på varme solrike dager sydover der varm asfalt fikk dekkene til lett å miste grepet.

Godlyd i bilen som med dagens integrerte stereoanlegg fantes ikke. Vi rotet i beste fall rundt med kasettbånd med dertil dårlig lyd, men de fleste bilene hadde kun en radio som hele tiden mistet kontakten fordi RDS ennå ikke var oppfunnet/standard. De fleste bilene hadde heller ikke servostyring eller noe så fint som AC. 5-trinns gearkasse var på de aller fleste bilene ekstrautstyr (hvis det i det hele tatt var tilgjengelig). Nope... det aller meste var definitivt ikke bedre før i tiden... :)          

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

On 21.11.2017 at 7.14, Fredrik skrev:

Det er fort gjort at noe kan gå helt galt når man kjører motorsykkel (som denne triste historien forteller) så det er viktig å være ekstra forsiktig.

Hjerteskjærende lesing...

 

On 21.11.2017 at 7.14, Fredrik skrev:

Godlyd i bilen som med dagens integrerte stereoanlegg fantes ikke. Vi rotet i beste fall rundt med kasettbånd med dertil dårlig lyd, men de fleste bilene hadde kun en radio som hele tiden mistet kontakten fordi RDS ennå ikke var oppfunnet/standard. De fleste bilene hadde heller ikke servostyring eller noe så fint som AC. 5-trinns gearkasse var på de aller fleste bilene ekstrautstyr (hvis det i det hele tatt var tilgjengelig). Nope... det aller meste var definitivt ikke bedre før i tiden...

Huff, så gammel man føler seg når man leser det slik...:?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, tambur4 skrev:

 

Hjerteskjærende lesing...

 

Huff, så gammel man føler seg når man leser det slik...:?

Ja... jeg skal ærlig innrømme at jeg brukte et par timer på å fordøye historien om Michael og Jeanin. Den er uendelig trist og man ønsker dem det aller beste for fremtiden. Jeg tenker allikevel at på et eller annet nivå vil det være mest riktig av Michael (hvis han virkelig elsker Jeanin - uansett hvor vanskelig det må være) å si til henne at hun må få slippe hvis hun ønsker dette. Det må være bedre også for Michael å se Jeanin lykkelig (så lykkelig som man nå kan bli etter en slik opplevelse) i et nytt forhold enn at hun skal være nedtrykt og ulykkelig sammen med Michael i hans tragiske situasjon. Michael vil uansett få all den hjelp han har behov for, men han kan ikke tilby en meningsfull tilværelse for Jeanin og hennes datter.

Hehehe.... ja det begynner å bli noen år siden vi holdt på med forgassermotorer og kasettbånd nå så helt ung er man ikke hvis man har erfaring med dette... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler at E34en er en gammel bil, men når jeg leser det som skrives over her og som @Fredrik forteller så skjønner jeg jo at den egentelig ikke er det. Bortsett ifra at dørene bak kan bli litt trøbbelete å få lukka i -15 er vel det eneste. Den tåler kø på autobahn i 35 varmegrader, samme med å konstant ligge i 150 km/t. Den tålte snøstorm på enn fjellovergang i -18, vi satt varmt og godt inni bilen. Den har startet hver eneste gang i all slags vær i snart 6 år, alt fungerer alltid. Hva mer kan man forvente ifra en 23 år gammel bil som i sin tid kostet under 20 000 kr i innkjøp. Jeg trodde ikke å eie en gammel og billig bil kunne bli så kompromiss løst. Eneste kompromissene er at samvittigheten er dårlig når jeg bruker den på salta veier og at den er med dagens øyne dau. Eller, den er egentelig ikke dau men du må ha over 4000 rpm for at noe skal skje og det er uvant i dagens turbo samfunn. 

De siste dagene har det vært litt usikkert vær, mye underkjølt regn og vi fikk en skvett snø også. Samtlige biler i bilparken står på sommerdekk, 530d, Excursion og Mondeo firmabil...men E34en satte jeg på vinterdekk her om dagen. Så de siste dagene har jeg kjørt denne til jobb i stede for Mondeo. Jeg må bare si at hver morgen så har jeg gledet meg litt til å dra 😀 Det gir meg litt ekstra glede å kjøre denne bilen når jeg til daglig kjører Mondeo til jobb. 

Men tilbake til driftsikkerhet og forutsigbarhet på gamle biler. Jeg føler at skiftet her kom i løpet av 80 årene, særlig for vanlige biler. Frem til da så var det ett must med ekstra pærer, viftereim og en del medbrakt verktøy. Men i løpet av 80 årene så føler jeg bilene utviklet seg til å bli noen kompromissløse maskiner med overlegene egenskaper. De skulle kunne ligge stødig i 200 km/t i 30 graders varme, varmeapparatet skulle kunne levere i -20 og service intervallene skulle helst være på mer en ett  år og 10 000 km. De skulle være sikre, du skulle kunne overleve en krasj i 70 km/t og du skulle vite at de startet i kulda på fjellet.  Innsprøytning gjorde mye for bilenes driftsikkerhet, og katalysator gjorde mye for miljø. Jeg mener at den generasjonen biler som ble utviklet ut over 80 tallet gjorde dem til de «supermaskinene» de er i dag. Jeg tenker på innovative biler som BMW E34, MB W124, Audi 80, Passat Mk3, Ford Scorpio, Opel Omega A, Volvo 700 serien, Saab 9000, Peugeot 405 osv. Jeg mener, en E12 og en G30 er på to helt forskjellige planeter. Men forskjellen er mindre på en E34 og en G30, disse to deler langt flere egenskaper og den siste er egentelig kun en moderne variant av den gamle. Hvis vi skreller bort alt som har med teknologi, miljø og sikkerhet så er det ikke så mye som skiller. Den praktiske bruksnytten er akkurat den samme, den sluker fem personer og bagasje. Den tar deg fra a til b på en tilstrekkelig komfortabel måte uten å bruke urimelige mengder drivstoff, den er alt det du forventer av ett fremkomstmiddel. Hvis jeg skulle kjøre ifra Arendal til Berlin i ett strekk, så tror jeg ikke at jeg hadde kommet frem på noen raskere måte eller særlig mer komfortabel måte om jeg kjørte en velholdt 1987 Ford Scorpio kontra min 2017 Ford Mondeo. Begge har cruisecontroll, klimaanlegg, ABS og tilstrekkelig kjørekomfort. Jeg tror jaggu 90 liters tanken i en Scorpio hadde holdt lengere en 50 liters tanken i Mondeo. Jeg har kjørt F10 og E34 nedover i Tyskland og jeg er nesten litt sjokkert over hvor lite som egentelig skiller gammel og ny bil. Ja F10en går billigere og går bedre,  den har utstyr som gjør hverdagen lettere. Men den er da ikke så mye mer behagelig å kjøre og pga trafikk så kommer jeg ikke noe fortere frem. Skulle jeg kjøre samme strekka i en E12 så ville kontrastene vært større, kanskje måtte jeg stoppa oftere, kanskje gikk den varm i kø og jeg ville nok bli langt mer sliten. Jeg mener det skjedde mer med bilene igjennom 80 årene enn hva som har skjedd de siste 20 årene. Noen ganger tenker jeg hva man egentelig skal med moderne biler, min 23 år gamle 5-serie gjør da en like god jobb som en ny bil. Den tanken har slått meg noen ganger de siste dagene 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90 Jeg er langt på vei enig i mye av det du skriver og det er ingen tvil om at det store skiftet vedr. driftssikkerhet kom i løpet av 80-tallet og kanskje spesielt den siste delen av årtiet. Hvis man skal være litt mer presis var det spesielt de bilelektriske komponentene inkl. elektronisk innsprøytning/tenning (ECU - som f.eks Bosch Digifant) som gjorde utslaget. Dette kom først på de litt større og dyrere bilene så overgangen pågikk et stykke inn på 90-tallet for de mindre bilene. Når dette er nevnt fikk VW Golf II dette systemet og nettopp Golf II var/er en av de mest driftssikre små bilene fra det tidlige 80-tallet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Digifant?

Motronic er nok langt mer relevant i historiene dere skildrer over. Videre skal man ikke glemme at DDE (MSA på Bosch  språk) faktisk ikke er et rent Bosch produkt, men et samarbeid mellom BMW og Bosch, som la grunnlaget for elektronisk styrt dieselinnsprøytning. Dette systemet var med oss i en 10års tid til slutten av 90tallet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda. Men Digifant er VW sin "inhouse" løsning (i samarbeid med, og med Bosch som leverandør), og ikke en veldig god en om man sammenligner med omtrent samtidige (og noe snere) motronic. Den kom fra VW sin side som et alternativ til L-Jetronic i sin tid, som jo er et ganske enkelt system.

Fra et BMW (og egentlig det aller meste utenom VW) perspektiv så er det Motronic som er greia i historiene deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liten korrigering @Fredrik så kom Motronic noen år før. Versjon 1.0 kom på tidlig 80 tall på E23. Den som var først var 732i, Min 735i fra 1983 har dette systemet og det har vært forbausende stabilt, jeg har kun byttet et fordelerlokk og en dyse på de årene jeg har hatt den. Det er endel forskjeller til versjon 1.1 som ganske riktig kom i 1987. Jeg har bl.a ingen tomgangsstabilisator og separat kaldstart system. Jeg har heller ingen bankesensor. På turboversjonen av E23 så måtte man lage en egen elektronikkboks for og få til bankesensor og den boksen er stor.

Ellers er det helt klart at diverse varianter av elektronisk innsprut som kom på 80 tallet gjorde underverker på driftsikkerheten. Det var jo en utvikling som tvang seg fram da  forgasserne begynte og bli så avanserte p.g.a. stadig strengere utslippskrav. De siste forgasserne som ble levert på E30 og E28 var en katastrofe når det gjaldt driftssikkerhet. og flesteparten ble byttet til Webbere etter noen år. Det samme med de siste forgasserne som ble levert på Golf, de var gull hos en høgger.

Det som er litt merkelig er hvor lenge MB fortsatte og levere biler med mekanisk innsprut. K-jetronic var langt fra stabilt når det begynte og bli slitt og dette primitive systemet leverte MB til langt opp på 90 tallet når BMW hadde kuttet det ut 10 år før.

Endret av Rune-K
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...