Gå til innhold

Den StOoOrE BMW-nevnt-i-media-samletråden!


aloebiz.net
 Share

Anbefalte innlegg

35 minutter siden, Marius2002 skrev:

Er vel EGR? Var jo aksjon på dette nylig, om ikke den fortsatt er aktiv(?). 

Er aktiv enda, mitt lokale BMW verksted venter fortsatt på deler fra Tyskland 🤷‍♂️

Min har vært byttet en gang tidligere og har til nå aldri varslet for kjølevæske så forhåpentligvis så slipper jeg en oppbrent F11 🤪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Daniel. skrev:

Er aktiv enda, mitt lokale BMW verksted venter fortsatt på deler fra Tyskland 🤷‍♂️

Min har vært byttet en gang tidligere og har til nå aldri varslet for kjølevæske så forhåpentligvis så slipper jeg en oppbrent F11 🤪

Inntill nå har de basicly montert samme defekt del, så det er først ved denne innkallingen det faktisk monteres en ny "fiksa" komponent. Er vel de med Korens EGR kjøler som brenner opp, nå tror jeg det er BorgWarner som leverer EGR kjølere 🧐

Min skal inn nå på mandag. Skal visst byttes vakuumslanger til EGR kjøleren, samt (for de som har) støymattene i fremkant av motor

Edit: Jepp, BorgWarner
 

 

Endret av ///M-ini95
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, ///M-ini95 skrev:

Inntill nå har de basicly montert samme defekt del, så det er først ved denne innkallingen det faktisk monteres en ny "fiksa" komponent. Er vel de med Korens EGR kjøler som brenner opp, nå tror jeg det er BorgWarner som leverer EGR kjølere 🧐

Min skal inn nå på mandag. Skal visst byttes vakuumslanger til EGR kjøleren, samt (for de som har) støymattene i fremkant av motor

Edit: Jepp, BorgWarner

Maybe. Så ikke hvilken som stod på min når det ble byttet EGR ventil 😅

Så per dags dato så kjører jeg rundt i en bil som kanskje kan brenne opp, eller pepre meg med metallfragmenter om airbag går av 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, awt said:

Jeg har vært inne to eller tre ganger for EGR eller EGR-kjøler eller hva det enn er. Nå har jeg fått nok en innkalling, men Bavaria visste ikke helt hva som skulle gjøres.

Har fått innkalling for F11’en for bytte av kjøler. Den fikk byttet EGR kjøler pga kjølevæsketap før garantien var gått ut. F36’en har fått ny EGR kjøler to ganger for noen år siden, uten symptomer. Ikke fått innkalling på den. Og begge har fått innkalling på airbag. Fikk time i august da ingen av delene var tilgjengelige enda 😂

2 hours ago, Daniel. said:

Maybe. Så ikke hvilken som stod på min når det ble byttet EGR ventil 😅

Så per dags dato så kjører jeg rundt i en bil som kanskje kan brenne opp, eller pepre meg med metallfragmenter om airbag går av 😂

Brace yourself!

 

edit: etter å ha sjekket BMW sitt eget recall-tool på www, så har faktisk også 4-serien med B47 en såkalt Technical Enhancement liggende aktiv. Nesten samme nummeret som den Technical Enhancementen som ligger på 5eren:

image.thumb.png.e5ea5e934bb279f883a6961380be542d.png
 

…og airbag recallen ligger også her for begge bilene:

F6657A63-592C-44F2-BB2A-98D6146439DE.thumb.jpeg.e8dc68288165d8cbaef7224039cb33e6.jpeg

…som igjen er gjengitt på EU sine sider:

https://ec.europa.eu/safety-gate-alerts/screen/webReport/alertDetail/10008552?origin=PDF

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

Glad jeg har B57 motor jeg da, ser ikke ut som disse har noe trøbbel med dette enn så lenge i allfall. Men jeg ble kalt inn for noe EGR greier jeg også, men kun software basert. 

IMG_0969.jpeg.e18dc71bb98b449fda80dcfb35a00e3a.jpeg

Ser din har aktiv inne på 0011200700 som jeg skjønte var noe EGR-greier etter litt søk. Et rumensk BMW-forum så skrev en kar dette om denne aksjonen på en 530D:

IMG_0975.thumb.jpeg.57efd96a945daf47cff95efb32d1c667.jpeg


Så B57 er nok ikke friskmeldt, dessverre :) 

IMG_0970.thumb.jpeg.1f66f4fe9bfd371aeb13abe4504d6ec1.jpeg

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ref EGR tilbakekallingen. Har siden vinter lagt merke til at bilen har føltes noe annerledes uten at jeg har klart å sette fingeren på det. Det mest merkbare var at DPF regen ble utført hyppigere. 

Sjekket feilkoder for ikke lenge siden, og joda, feilkoder lagret pga EGR systemet. Lest av liveverdier, bil soter unødvendig mye utifra verdiene. 

Fikk bilde av mekanikeren som utførte aksjonen idag, og det er ikke vanskelig å skjønne at noe har vært galt her. 

7064381771.thumb.jpg.7d60f240330cf0094c259c40b97f0161.jpg

7064381861.thumb.jpg.c27afccb5dd953fe7b747565061e700d.jpg

Og da tenker sikkert noen at dette er vel normalt siden det er en diesel. 

Sjekk dermed ut dette bildet fra ifjor sommer når innsuget ble demontert for rens. 

Screenshot_20230522_164313_Gallery.thumb.jpg.6894242c92443ea166c9172a0297f4ad.jpg

Dette er etter 130 000 km uten noen form for rengjøring. Jeg har kjørt rett under 7000 km siden første bildet og siste. 

Anbefaler folk å lese av om det er noe feilkoder lagret i bilene deres imens dere enda er på vent på time for utbedring, da dette i lengden umulig kan være bra. 

 

Edit:

Bare for ordens skyld, så gikk feilkoden ut på defekt bypassventil til egr kjøler. 

Dette igjen førte etterhvert til en annen feilkode som gikk på ukorrekt avlest luftmengde. 

Edit 2:

Den nye kjøleren som ble byttet i 2020 holdt dermed 2-3 år før den konka. 

 

Endret av ///M-ini95
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Marius2002 skrev:

Skremmende. Mye småkjøring

Egentlig ikke. Har jo eid bilen fra 53800 km, og du ser jo selv ved 130' km hvor lite drit det er oppi innusuget kontra bilde fra idag. 

Samme kjøremønster, og om ikke annet har jeg mindre småkjøring nå enn før. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW i4 xDrive comes with 307 miles electric range (bmwblog.com)

Så nå kommer i4 e40 med xDrive og blir da sweetspoten i rekken for i4. Blir spennende å se om den kommer hit, da den virker å være lik som M50, men kanskje med annen frontmotor og ikke M eDrive-motorer? Ellers får du jo alt det samme utstyret, med unntak av M technology pack på e40.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/23/2023 at 11:22 AM, fupsaker said:

BMW i4 xDrive comes with 307 miles electric range (bmwblog.com)

Så nå kommer i4 e40 med xDrive og blir da sweetspoten i rekken for i4. Blir spennende å se om den kommer hit, da den virker å være lik som M50, men kanskje med annen frontmotor og ikke M eDrive-motorer? Ellers får du jo alt det samme utstyret, med unntak av M technology pack på e40.. 

Teknisk sett er det en grei mellomting, men pengemessig er det vel ikke de rare greiene? Jeg tenker at 7000 USD i forskjell fra M50 er ikke det store. Med dollarkurs på ca. 10 og norske priser på 40e som starter fra 552k og M50 fra 663k så havner den kanskje rett rundt 600k? Da vil den kunne danke ut det resterende 40e RWD-salget her på berget (kjøper noen disse?), men jeg tror ikke at det vil påvirke hvor mange M50 som selges, med såpass liten prisdifferanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...