Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 time siden, Reef89 skrev:

men bilen kan stå lenge på halveis flat mark før den evt. begynner å trille. 

Joda, er et poeng det. På bildet der ser det ut som bilen har trillet ned en bakke, så tenkte den nok begynte å trille ganske fort

Men kan jo være nesten flat mark høyere oppe der bilen stod før den begynte å trille, det ser man ikke ut fra det bildet jeg kommenterte

Skrevet
5 hours ago, E.C. said:

Mannen i 20-årene er "back at it":

https://www.dt.no/bil-har-veltet-pa-e18/s/5-57-2705489

Ikke ofte man ser biler der hele frontruta har falt ut fra A-stolpen/tak ifbm smellen. 

Er faktisk bare et par uker siden jeg lå bak en "mann i 20-årene" i en Pizzabakeren-Opel Combo på E18 ikke langt fra der denne ulykken skjedde. Han kjørte forbi meg i kraftig regnvær i 120 km/t i en 110-sone der jeg lå i 100km/t på nåla, og plutselig skjøt rompa på Comboen ut og bilen skled inn i tunnelveggen og inn i autovernet på andre siden. Jeg lå 50m bak han når det skjedde, så bare flaks at han ikke dro borti meg i samme slengen. 

Er nok ganske mange av oss som tyner slitte sommerdekk altfor lenge utover høsten i påvente av omlegging til vinterdekk.  Tipper at en veldig stor andel av ulykkene på høsten skyldes nedslitte sommerdekk.  Er selv skyldig i dette på ene bilen min nå, men jeg kjører deretter i regnvær/på våt vei.   

Problemet med moderne biler som f.eks F30 i artikkelen er jo at elektronikken redder deg altfor lenge og sløver seg som sjåfør. Hadde mannen kjørt en eldre bil er sjansen stor for at han hadde merket dårlig veigrep lenge før han plutselig dro av i høy hastighet på E18. 

Skrevet

Enig der, når elektronikken i en moderne bil ikke lengre greier å redde inn en sladd ved  å bremse på individuelle hjul så er det sjeldent at talentet til sjåføren får slått inn og reddet dagen. 

Fair enough at folk kjører billige Kina-dekk eller tyner dekka lengst mulig, men da får man kjøre deretter. Lite lurt å dra ut på såpass slitte dekk at man risikerer førerkortbeslag og kjøre i god fart når det er sendt ut farevarsel på regn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

• Opprett ny...