Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
9 timer siden, Lars89 skrev:

Mye Corvette C6/Camaro under denne. Lystgass, bur, karbonstoler....IMG20220811185257.thumb.jpg.6be1222e68eb16f0b2f240c3c818b1bb.jpgIMG20220811191703.thumb.jpg.ca846f0b0a5e940fe958e4c5b04f6078.jpg

Han som eier denne har mye tøft .

Var med han i en annen corvette samt ac cobra han har .

Minner for livet.

Skrevet
42 minutter siden, Daniel. skrev:

Tja.. Hver sin smak?

IMG20220812193133.thumb.png.7625e221a47dd7c09d6bd77bb40ad00e.png

Blir mange hk av stor spoiler og m3 merke på den 318D’en der😂

Skrevet
1 time siden, Galro skrev:

1957 Plymouth Sport fury coupe solgt ny i Norge. 

Du vekte oppsikt når du kom i en slik en i 1957. Man kan lure på hvordan det var mulig mens det fortsatt var rasjonering på biler i Norge

Skrevet
1 time siden, Rune-K skrev:

Du vekte oppsikt når du kom i en slik en i 1957. Man kan lure på hvordan det var mulig mens det fortsatt var rasjonering på biler i Norge

Ja, du sier noe, men jeg har kommet over overraskende mange norsk-solgte amerikanere etter at jeg begynte å se på skiltene. F.eks. denne Bel Air fra tidligere i år: 

20220621_152933.jpg?fit=3840.75%2C1640.2

Ut i fra hva jeg forstår var det å få godkjent et kjøp nærmest en formalitet på slutten av rasjonerings-fasen, men du var jo fortsatt avhengig av å ha pengene da. 

Skrevet
1 time siden, Rune-K skrev:

Du vekte oppsikt når du kom i en slik en i 1957. Man kan lure på hvordan det var mulig mens det fortsatt var rasjonering på biler i Norge

Jeg har også stusset på dette, og har forsket litt på det. Etterhvert som 50 tallet utviklet seg så kunne man få kjøpetillatelse på ganske tynne grunnlag. Var man lege, selger, direktør, skipsreder, høyt ansatt i staten, disponent, drosjeeiere, butikkdrivere osv så hadde man behov for privat transport og da fikk man tillatelse. Kunne man også vise til ett behov i form av sykdom, boforhold, mange barn osv så kunne man også få tillatelse til å kjøpe bil. Var derfor de skrotet dette i 1960 da dem innså hvor tullete dette var… Å kjøpe bil brukt var det ingen begrensninger på, samme gjalt å importere en brukt bil. Hadde man atpåtil adresse i utlandet kunne man ta inn bilen avgiftsfritt, en ordning som var med oss til langt inn på 90 tallet.

Når det gjelder mange av de dyrere bilene, gjerne amerikanske "dollarglis" så var dette ofte skipsredere eller at bilen tilhørte ett eller annet selskap som representasjonsvogn (ett fint ord for direktørens firmabil). Ett hvert foretag med noe størrelse på hadde en eller flere representasjonsbiler, dette var den ypperste form for status på denne tiden.  Var bilen i tillegg amerikansk så hadde man med en suksessrik bedrift å gjøre 😀

  • 3 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...