Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)

mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

22 minutter siden, Rune-K skrev:

Moderne franske biler har bare ett problem slik jeg ser det nemlig et dårlig rykte.

Da er du rett og slett lite oppdatert. Jeg forsøkte å tro på disse internett-løgnene en stund, men god gammeldags erfaring sier det motsatte hver bidige gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, hsd skrev:

Takler selv ikke denne glorifiseringen av franske biler. Har kjørt en del peugeot og citroen leiebiler, og det er rett og slett triste greier. Dårlig interiørkvalitet og veldig ofte klumsete løsninger med spaker og hendler. (for ikke å snakke om de rent mekaniske)

Du må bare huske på at for mange av bilkjøperne så spiller ikke de tingene du nevner her noen rolle. De er kun ute etter et transportmiddel og da er fransk like bra som noe annet. Spesielt som brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Werther skrev:

Da er du rett og slett lite oppdatert. Jeg forsøkte å tro på disse internett-løgnene en stund, men god gammeldags erfaring sier det motsatte hver bidige gang.

Jeg har helt motsatt erfaring. Jeg anbefaler alltid til mine bekjente som spør om bruktbiltips og som kun trenger et transportmiddel og sjekke ut franske biler. Ingen som har fulgt rådene mine har blitt skuffet ennå.

Det er klart, ønsker de spreke motorer og mulighet til og kose seg på svingete veier så anbefaler jeg noe helt annet men flesteparten er ikke der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt ganske mange franske biler (8-9 stykker) i tillegg til like mange tyske biler og det er faktisk de franske bilene som har gitt meg minst bekymringer når det gjelder tekniske problemer og ikke minst rust. Man blir lett bortskjemt når det gjelder den opplevde kvaliteten på f.eks interiørdetaljer i litt mer kostbare tyske biler, men det er verdt å huske på at man også betaler for herligheten. Er man parat til dette er det ikke noe problem å velge tyske premium biler, men hvis man vurderer kvalitet vs. pris litt objekivt har franske biler generelt ganske mye å by på.

Selvfølgelig er ikke interiørkvaliteten i en Citroën C5 på nivå med en 5-serie, men så koster den også det halve av BMW'en. Sammenligner man derimot C5 mot f.eks en Opel Insignia eller Ford Mondeo klarer C5'en seg veldig bra (de er i den samme prisklassen). C5'en har også langt mer karakter og et helt unikt hydraulisk fjæringssystem som overgår veldig mye annet på markedet. Dessverre er dette fjæringssystemet såpass dyrt og teknisk komplisert at dagens C5 dessverre er den siste med dette systemet. Uansett er det vel verdt å fjerne skylappene når det gjelder biler fra andre bilprodusenter enn de tre tradisjonelle tyske (BMW, Mercedes-Benz og Audi)... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min egen del må jeg si at det er nada skylapper her i gården. Har vokst opp med CX serie 1, Renault 5, Fiat Uno, en skikkelig rusten Volvo 245 og Ford Fiesta, så jeg er åpen for det meste :lol:

På tross av dette ville jeg aldri anbefalt fransk eller italiensk nybil/bruktbil til venner, fiender, kollegaer eller familie.  Da hadde jeg heller kjøpt Ford (eller under tvil Mazda..) så lenge vi snakker "billig"-biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Werther skrev:

Sånn ellers, så kan man jo lure på om man kan sammenligne E70 X5 med en XC90 og Outlander??? 

I denne sammenhengen vil jeg påstå man kan det hvis man legger godviljen til, siden det er snakk om 7-seter SUV :) Og du har nok helt rett at X5 E70 parkerer de to andre både på opplevd kvalitet, ytelse og morofaktor. Nå får du f.eks. Outlander i nyere årsmodell enn X5 til samme pris, og som transportbil er dette for mange viktigere. Nå liker ikke jeg personlig Outlander noe særlig, men objektivt sett virker det som en OK bil, men jeg hadde aldri kjøpt en. Hadde det vært snakk om 5 seter hadde E70 vært mer aktuell, men da hadde de vært i et helt annet marked hvor jeg tenker de hadde valgt en A6 eller 5-serie, eller kanskje en Passat. Som sagt i forrige innlegg, jeg liker E70, en fin og gjennomført SUV. :) 

Jeg tror ikke nyere PSA er noe dårlig for de som vil ha en grei og ny bil med garanti i bakhold som i hovedsak skal bringe en familie fra A-B og kanskje noen turer fra nordvestlandet til dyreparken i Kr.Sand og Hunderfossen. Citroen (inkl. DS) har jo siste tiden kommet med sære og unike design på modellene, enten liker man det eller ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i alle fall en misforståelse at franske biler ikke tilbyr kjøreglede. Det kan godt være at de ikke har 400+ hestekrefter, men de er ofte mye lettere (og mindre) enn tyske biler og trenger heller ikke så mange hestekrefter for å flytte på seg (og spesielt ikke i norske hastigheter). Tyske biler virker ofte litt tunge/satte... til og med dagens 3-serie i forhold til tidligere tiders 3-serier, men dette gjelder stort sett ikke franske biler. De er bygget for andre hastigheter og trenger ikke et chassis og understel som skal kunne klare enormt kraftige motorer og Autobahnhastigheter langt over 200 Km/t.

Jeg synes også at det er litt viktig å skille MPV fra SUV. En 7-seters MPV er definitivt ikke det samme som en 7-seters SUV. Alminnelige familier som bruker bilen til alminnelige ting har mye større glede av en 7-seters MPV enn en tilsvarende SUV... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Fredrik skrev:

Fredrik 90: Du har alt for mange fordommer mot biler som ikke er tyske (og spesielt fra München). Det lages faktisk bra biler også i f.eks Stuttgart og ikke minst i Frankrike. Franske biler har normalt veldig fine kjøregenskaper i forhold til hva man betaler og de ulike bilklassene generelt. Franske biler er idag også blandt de bilene som ruster minst (tro det eller ei, men det er faktisk korrekt). Tyske biler og spesielt BMW er virkelig gjennomførte konstruksjoner teknisk sett, men de er overpriset, ruster og jeg er faktisk i tvil om de generelt gir nok valuta for pengene idag. Mye kan tyde på at produksjonskostnadene i Tyskland nå er for høye og at de bør revurdere "premium" strategien i årene som kommer (i alle fall i Europa).

De lager bra biler i Munchen, de lager bra biler i Stuttgart, de lager bra biler i Sverige, USA (ja faktisk) og ikke minst Japan. Franskmennene lager dessverre ikke bra biler, det er det en veldig vid enighet om ute blandt folk. De har fått sitt dårlige rykte helt velfortjent synes jeg. Jeg har kjørt nok franske biler (hovedsakelig leiebiler) til å kunne si at dette er kjipe biler med rare løsninger og dølle kjøreegenskaper. Kjørte nettopp nye Renault Talisman, en veldig lekker bil å se på. Pent interiør, men mye hardplast. Men automatkassen var grusom og dieselmotoren var bråkete og slapp. Helt typisk fransk spør du meg...

Og hvor har du det ifra at BMW ruster så forferdelig? Dagens nye BMW modeller får faktisk utrolig bra score på rust tester utført av svenske Vi Bilagare. Ikke kom og fortell meg at eneste fordelene man får ved å betale ekstra for en BMW er fin teknikk. Mens franske biler har alle de andre fordelene til en brøkdel av prisen, det er ikke bare en vits men en ren løgn!

16 timer siden, Fredrik skrev:

Jeg har hatt ganske mange franske biler (8-9 stykker) i tillegg til like mange tyske biler og det er faktisk de franske bilene som har gitt meg minst bekymringer når det gjelder tekniske problemer og ikke minst rust. Man blir lett bortskjemt når det gjelder den opplevde kvaliteten på f.eks interiørdetaljer i litt mer kostbare tyske biler, men det er verdt å huske på at man også betaler for herligheten. Er man parat til dette er det ikke noe problem å velge tyske premium biler, men hvis man vurderer kvalitet vs. pris litt objekivt har franske biler generelt ganske mye å by på

Ja du har sikkert hatt mange franske biler og eier også en nå, så derfor stiller jeg spørsmålstegn ved om du klarer å være objektiv her. Det samme gjelder når det diskuteres Tesla også, da er det som regel fingern i ørene og "lalalalala" hvis noen ikke er enige med deg. 

Du kan spør hvem som helst i bilbransjen om franske biler, Top Gear har harselert med dem, bilorganisasjonene gir dem bunnplassering på driftsikkerhet, bilforhandlere av andre merker vil ikke ta i dem ved innbytte osv. Det er ikke noen røyk uten ild, forsøk på å glorifisere å hause opp disse høyst uinteressante bilene er unødvendig. Hadde disse bilene vært så fantastiske så hadde de vært i alles oppkjørseler, men der står det heller biler ifra VW, Ford, Opel osv over hele Europa :) Franske biler er og blir en underdog i forhold til de tyske, sånn er det bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

De lager bra biler i Munchen, de lager bra biler i Stuttgart, de lager bra biler i Sverige, USA (ja faktisk) og ikke minst Japan. Franskmennene lager dessverre ikke bra biler, det er det en veldig vid enighet om ute blandt folk. De har fått sitt dårlige rykte helt velfortjent synes jeg. Jeg har kjørt nok franske biler (hovedsakelig leiebiler) til å kunne si at dette er kjipe biler med rare løsninger og dølle kjøreegenskaper. Kjørte nettopp nye Renault Talisman, en veldig lekker bil å se på. Pent interiør, men mye hardplast. Men automatkassen var grusom og dieselmotoren var bråkete og slapp. Helt typisk fransk spør du meg...

Så det at bilene, etter ditt syn vel og merke, har rare løsninger og dølle kjøreegenskaper, utstrakt bruk av hardplast, "grusom" automatgirkasse, samt en bråkete og slapp dieselmotor, gjør den automatisk til den dårlig bil..?

Jeg har ingen nevneverdig tilhørighet til franske biler annet enn at jeg eier en Renault Kangoo fra 2000 selv. Personlig må jeg si at denne Kangooen har vært et av mine billigere bilhold. Bilen ser ikke ut, den ruster og noe småtteri nå og da dukker opp, men totalt sett har dette vært en meget pålitelig bil som starter og går akkurat slik den skal - til enhver tid. Det er altså en helt grei bil for hva det er.

Ironisk nok klages det på hardplast i en bil som koster mindre halvparten av tyske "premiumbiler", men at BMWs 1-, 2-, 3-, 4-serier, samt X1, X3 og X4 benytter samme hardplast i svært mye av interiøret er ikke verdt å nevne. Det essensielle her må være å ta de franske bilene for det det er. De prøver ikke være premium, men fungerer fint til sitt bruk - til en meget fair pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Så det at bilene, etter ditt syn vel og merke, har rare løsninger og dølle kjøreegenskaper, utstrakt bruk av hardplast, "grusom" automatgirkasse, samt en bråkete og slapp dieselmotor, gjør den automatisk til den dårlig bil..?

Jeg har ingen nevneverdig tilhørighet til franske biler annet enn at jeg eier en Renault Kangoo fra 2000 selv. Personlig må jeg si at denne Kangooen har vært et av mine billigere bilhold. Bilen ser ikke ut, den ruster og noe småtteri nå og da dukker opp, men totalt sett har dette vært en meget pålitelig bil som starter og går akkurat slik den skal - til enhver tid. Det er altså en helt grei bil for hva det er.

Ironisk nok klages det på hardplast i en bil som koster mindre halvparten av tyske "premiumbiler", men at BMWs 1-, 2-, 3-, 4-serier, samt X1, X3 og X4 benytter samme hardplast i svært mye av interiøret er ikke verdt å nevne. Det essensielle her må være å ta de franske bilene for det det er. De prøver ikke være premium, men fungerer fint til sitt bruk - til en meget fair pris.

Ja jeg synes det var en skuffelse, trodde med dette nye spreke designet at Renault hadde forsøkt å lage en bedre bil men når man går den i dybden så ble jeg skuffet. Husker jeg kjørte Opel Insignia tilbake i 2010, da fikk jeg en aha opplevelse når det kom til premiumfølelse. Det var liksom "wow, kan Opel dette", den følelsen forventet jeg i nye Renault Talisman. VW Passat synes jeg er MYE bedre her, nesten så man kan kalle den for en premiumbil. Her er det også løsninger som vi er vant til, hard plasten er i det miste gjort "mindre hardplast" aktig. Det at girkassa ikke er noe behagelig og at dieselmotoren ikke har spesielt kultiverte egenskaper hjelper ikke akkurat på.

Mulig det er mye hardplast i de billigere BMW modellene, men det er fortsatt langt unna nivået på de billigere bilmerkene. Noe annet skulle selvsagt bare mangle med tanke på prisen. Man får også en del andre ting når man betaler ekstra for en premiumbil som man ikke får i en smør og brød bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, ta Opel istedet for Citroen C4 Grand Picasso.
http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=74907994&fks=74907994

Linket til den i første post på dette emnet. Hvordan er Opel idag?
Jeg tror denne ilag med C4 Grand Picasso kan gi mest "bang for the bucks", i denne prisklassen..
Og sjekk sykkelfestet, dritkult :D (Selv om det sikkert må vedlikeholdes så det ikke ruster osv.)..

94_841330225.jpg

94_334726214.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Ja du har sikkert hatt mange franske biler og eier også en nå, så derfor stiller jeg spørsmålstegn ved om du klarer å være objektiv her. Det samme gjelder når det diskuteres Tesla også, da er det som regel fingern i ørene og "lalalalala" hvis noen ikke er enige med deg. 

Du kan spør hvem som helst i bilbransjen om franske biler, Top Gear har harselert med dem, bilorganisasjonene gir dem bunnplassering på driftsikkerhet, bilforhandlere av andre merker vil ikke ta i dem ved innbytte osv. Det er ikke noen røyk uten ild, forsøk på å glorifisere å hause opp disse høyst uinteressante bilene er unødvendig. Hadde disse bilene vært så fantastiske så hadde de vært i alles oppkjørseler, men der står det heller biler ifra VW, Ford, Opel osv over hele Europa :) Franske biler er og blir en underdog i forhold til de tyske, sånn er det bare.

Fredrik 90:... Du spør om jeg klarer å være objektiv vedr. franske biler når jeg faktisk har ganske bred erfaring (31 år) med både franske og tyske biler (inkl. et par-tre engelske biler også). Hvis man faktisk har erfaring med biler hvordan mener du ellers at man kan få et nogenlunde godt utgangspunkt for å være objektiv? (tenk deg om før du taster løs).

Tesla (Model S) har jeg begrenset erfaring med, men som jeg har fortalt deg før er det først og fremst teknikken og innovasjonen Tesla står for som imponerer meg og ikke så mye bilene. De er uten tvil verdens beste elektriske biler idag, men som sagt har jeg begrenset praktisk erfaring. Jeg er definitivt ingen Tesla fanboy som du er BMW fanboy... :)

Top Gear og Jeremy Clarkson er i alle fall ingen objektiv kilde når det gjelder franske biler. Clarkson lever av å være spissformulert og spydig (spesielt mot franskmenn og amerikanere). Dette er en gammel engelsk tradisjon som selger som godterier til småbarn (spesielt i England) og Clarkson utnytter sjansen så snart han får den. 

Franske biler selger veldig godt i de fleste land i Europa bortsett fra Norge. Norge er annerledes landet også på dette området og jeg vet ikke om det egentlig er noe å skryte av. Jeg tenker at mange nordmenn faktisk er dårlig informert (for ikke å si fordomsfulle) når det gjelder de fleste bilmerker bortsett fra BMW, MB, Audi og Volvo. Det å ha det samme som de fleste andre betyr åpenbart mye statusmessig, men dette betyr ikke at man nødvendigvis har gjort et klokt valg av bil i relasjon til bruksverdi, pris og holdbarhet.

Franske biler er betydelig billigere enn de tyske premium bilmerkene, men tyskerne bygger også Opel og Ford samt indirekte bilmerker som Skoda og Seat. Når prisen er sammenligbar er ikke de tyske bilmerkene objektivt mye bedre enn de franske bilmerkene... snarere tvert imot i flere tilfeller. Ergo er det bare tullprat å snakke om at franske biler generelt er "underdog" i forhold til tyske biler. De tyske premium bilmerkene er fantastisk gjennomførte konstruksjoner, men de er også temmelig kostbare. De tjener kassen og vel så det i München, Stuttgart og Ingolstadt. Dette er vel fortjent, men prispolitikken f.eks BMW fører på ekstrautstyr nærmer seg latterlig. BMW vet nøyaktig hva de gjør og kjenner sitt publikum... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...