Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Her er E46 M3 CSL klippet. :) Finner en del gammel Topgear på dailymotion dersom man overlever lav oppløsning.

Jeg har sett klippet mange ganger opp gjennom årene på forskjellige steder. Absolutt blant de som er verdt å se flere ganger.  :)

 

Banner vel litt i kirka nå, men jeg synes ikke BMW er så flinke på spesial modellene om vi ser fra E36 og utover.

E36 M3 GT var uten tvil den beste E36 M3 3.0. Men så kom E36 M3 3.2 med mange av oppgraderingene til GT modellen samt andre oppgraderinger. Avhengig av preferanser kan det være litt vanskelig å definere hvilken E36 som er best. Synd BMW ikke kom med en E36 M3 3.2 CSL eller GT.

E46 M3 CSL er en rå bil, men den kom aldri med manuell kasse. 

Mangelen på manuell kasse ble videreført til E92 M3 GTS og E90 CRT. Utover det så er produksjonsantallet så lavt at de i utgangspunktet bare er samleobjekter. Noe som kanskje er like greit. Prisene var jo stort sett nærmere 911 GT3 (RS) nivå, og der var de ikke helt konkurransedyktig ytelsesmessig. Normalt kan man unnskylde BMW med at M3 er en hakket mer praktisk bil sett opp mot en 911, men uten bakseter så kan man ikke unnskylde bilen med det heller.

Mye av samme kritikk går videre til M4 GTS.

Hvis dette er banning, er det på linje med "faderullan", eller deromkring.

Det er liten tvil om at M divisjonen har gjort mye bra, men de mer spesielle modellene, "over" M3, er jeg usikker på om er fokuserte nok.

E36 M3 GT virker meningsløs ved siden av E36 M3 3.2l.

E46 M3 CSL syns jeg er fantastisk, men er ikke noe for meg personlig, litt for hardcore. Men denne er for meg veldig spesiell.

E92 M3 GTS skjønte jeg ikke og Orange...

F82 M4 GTS har mer mening, endel en anselig effektøkning og noe nytt.

Ved siden av disse er det andre små serier, med små endringer.

Håper det blir mer fokus på de mer unike modellene fremover, i så måte kan man kanskje håpe på en CSL versjon av M2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos Motörhead og den nå avdøde forsangeren/bassisten Lemmy Kilmister er det verdt å bruke litt tid på denne nesten to timer lange dokumentaren der man får et relativt sakelig innblikk i rockelivet generelt samt vite litt mer om mannen selv. Jeg var ingen stor fan av Motörhead, men det var vanskelig å ikke legge merke til Lemmy Kilmister iom at han alltid har vært en del av den internasjonale rockescenen (føles det som siden Motörhead ble dannet allerede i 1975). Han var alltid den samme og alltid på den samme måten... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så... omsider begynner sneballen å rulle også for de andre europeiske bilprodusentene i kjølevannet av VAG's dieselskandale. Det er ikke overraskende de franske bilprodusentene som nå er i fokus iom. at de igjennom de siste 10-15 årene har vært blandt de bilprodusentene som har satset mest og sterkest på dieselmotorer.

 

http://finans.dk/live/erhverv/ECE8367203/renault-er-i-frit-fald-efter-razzia-og-fiat-anklages-for-falske-salg/?ctxref=ext

 

Og den foreløpige konklusjonen, som heller ikke er spesielt overraskende.

 

http://www.dinside.no/935778/franske-myndigheter-renault-har-ikke-jukset

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et kjapt gjensyn med en flott bil, i anledningen at Jerry Seinfeld selger 3 av sin Porscher.

 

 

http://www.hegnar.no/motor/artikkel579207.ece

 

1955 550 Spyder est. til 5-6 millioner dollar
1958 356 Carrera Speedster est. til 2-2,5 millioner dollar
1974 911 Carrera 3.0 IROC RSR est. til 1,2-1,5 millioner dollar

 

Det koster å være kar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig... 550 Spyder er blandt mine favoritter også. Vi snakker om en vekt på rundt 550 Kg og et vekt/HK forhold på 5,0 med kun 110 HK (ved 7800 rpm). For å sette dette i et perspektiv har dagens F30 340i med 326 HK et vekt/HK forhold på nesten identiske 4,92. BMW'en er selvfølgelig hurtigere, men 0-100 Km/t på 8,2 sekunder og en topphastighet på 220 Km/t i 1954 er temmelig imponerende. Selvfølgelig var det også en 550 Spyder med kraftigere motor (boxerfirer på 1498 cm3) som klarte hele 240 Km/t (uten ladeluft). Hvis du synes at Boxster (987) er en liten bil så se en gang ekstra på dette bildet... :)

2011-porsche-boxster-spyder-and-550-spyd

Over til noe helt annet. BMW E3 anno 1968-1977 var en bilmodell som ble ganske myteomspunnet fordi den tyske terroristorganisasjonen Baader-Meinhof gruppen (også kjent som Rote Armee Fraction - RAF) ofte brukte modellen da de flyktet fra politiet etter likvideringer og bankran på 70-tallet. E3 ble derfor populært kjent som Baader-Meinhof Wagen (BMW). På begynnelsen av 90-tallet var de mest kjente medlemmene av gruppen fengslet (flere begikk selvmord mens de var fengslet), men etter lang tid bak murene ble de gjenværende medlemene etterhvert løslatt. Utrolig nok er de nok engang aktive som bankranere selv om de idag er i 60-årene.

http://www.information.dk/559224

https://no.wikipedia.org/wiki/Rote_Armee_Fraktion

 

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten litt nostalgisk med bankran...  Det minner om innbruddet i Hatton Garden Safe Deposit Ltd. i England i fjor,der det viste seg at flere av de som stod bak var passert 70 år.

Manuelt arbeid er vel litt umoderne, og folk som er interesserte i å bruke tid på å bore seg gjennom en tykk betongmur er en sjelden rase - også blant forbrytere.

hatton.thumb.jpg.412746966a8b01253d95e39

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... man må nesten være 60-70 år gammel for å gjennomføre såpass tungvint krimnalitet som et gammeldags bankran i dagens IT-samfunn. Med litt innsikt i datanettverk er det mye mer effektivt og ikke minst enklere å begå IT-kriminalitet. På mange måter fremstår disse folkene som de reneste amatører tiltross for temmelig lang fartstid i bransjen... :)   

Over til noe helt annet igjen. Iht. til denne undersøkelsen er faktisk Citroën eier mer loyale overfor bilmerket enn BMW eiere. Faktisk ganske mye også i relativ forstand. Toyota eiere er de mest loyale tett fulgt av Opel og Ford eiere. Jeg vet ikke helt hvordan man bør tolke dette, men umiddelbart tenker jeg at Citroën generelt ikke kan være så dårlig som mange skal ha det til. Jeg har kun to års erfaring med Citroën, men jeg har hatt søstermerket Peugeot i rundt 10 år til sammen. BMW har jeg kjørt i 13 år... :)

http://forskning.no/2016/01/disse-bileierne-er-mest-lojale

Apropos loyale bileiere så tyder mye på at dette er en døende rase. Som jeg kort har vært inne på tidligere (i en tråd som jeg dessverre ikke finner nå som søkefunksjonen i forumet ikke virker ordentlig) er dagens unge generelt ikke interessert i biler (som oss andre kommuniserer de heller på nettet enn å kjøre bil til hverandre). Det som kanskje er minst like interessant for oss er at de helt unge i 15-20 års alderen heller ikke snakker om biler på nettet som vi gjorde. Iht. til denne undersøkelsen fra USA er nedgangen på nesten 30% i løpet av de siste 6 årene. Undersøkelsen nevner også nedgangen for individuelle bilmerker og den er for BMW på hele 40% de siste 6 årene. Verden er definitivt under forandring og mye tyder på at ting blir veldig annerledes om bare noen få år.

http://uk.businessinsider.com/a-major-negative-trend-is-happening-with-millennial-teens-and-cars-2016-1?r=US&IR=T 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fredrik skrev:

Over til noe helt annet igjen. Iht. til denne undersøkelsen er faktisk Citroën eier mer loyale overfor bilmerket enn BMW eiere. Faktisk ganske mye også i relativ forstand. Toyota eiere er de mest loyale tett fulgt av Opel og Ford eiere. Jeg vet ikke helt hvordan man bør tolke dette, men umiddelbart tenker jeg at Citroën generelt ikke kan være så dårlig som mange skal ha det til. Jeg har kun to års erfaring med Citroën, men jeg har hatt søstermerket Peugeot i rundt 10 år til sammen. BMW har jeg kjørt i 13 år... :)

Nei, Citroën er ikke så dårlig som enkelte vil ha det til. Langt i fra.

BMW er heller ikke så dårlig som enkelte vil ha det til. Langt i fra.

Disse "enkelte" vi snakker om er selvsagt forskjellige individer i de to eksemplene over.

Når det gjelder kundelojalitet, lurer jeg på om dette kan ha noe med alderen på kundegruppen å gjøre.  Ford og Opel hadde f.eks. sin storhetstid i Norge for noen år siden, og kundegruppen kan bestå av mange som enten har kjørt samme merke i mange år, eller som har et veldig bevisst forhold til hvilken bil de kjører.  Kan Opel ha gått så mye tilbake i Norge at de er nede på grunnfjellet hva angår kjøpere?

Samtidig er Toyota et merke mange velger fordi de ønsker et ukomplisert bilhold, og hvis Toyota leverer varene er det ingen grunn til å eksperimentere med noe annet.  

BMW har hatt en eventyrlig salgsvekst de siste tiårene, men som et merke som lokker med kjøreglede og eksklusivitet, tiltrekker man seg kunder som kan ha et langt mer bevisst interesseforhold til bil enn mange andre bilkjøpere.  Og engasjerte kunder kan være mer tilbøyelige til å vurdere flere alternativer før de handler neste gang.

Dette er i alle fall mine spekulasjoner - og de er like gode som andres spekulasjoner. :D 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er Porsche 718 Boxster klar for presentasjon (navnet er altså "718 Boxster" som et uttrykk). Den er overordnet en viderutvikling av 981 Boxster som vi kjenner den (mye er imidlertid helt nytt), men i likhet med 911 har 718 Boxster fått et par nye motorer der begge har turbo. Begge motorene er nå boxserfirere istedenfor boxerseksere der den minste motoren er på 1988 cm3 og den største motoren på 2497 cm3. Toliteren yter 300 HK ved 6500 rpm og 380 Nm mellom 1950 og 4500 rpm. 0-100 Km/t går løs på 4,7 sekunder (Sport Chrono) og topphastigheten er 275 Km/t.

2,5 liter motoren i 718 Boxster S yter 350 HK ved 6500 rpm og 420 Nm mellom 1900 og 4500 rpm. 0-100 Km/t går løs på 4,2 sekunder (Sport Chrono) og topphastigheten er 285 Km/t. Begge modellene kan leveres med enten 6-trinns manuelt gear eller 7-trinns PDK. Uten sammenligning forøvrig minner denne oppsetningen med motorer ikke så rent lite om de gamle modellene 924 og 944.

På papiret er nå forskjellen vedr. ytelser mellom 718 Boxster S og 911 Carrera minimal. Tiltross for at 911'en har en rekkesekser på 2981 cm3 skiller det kun 20 HK og 30 Nm. 718 Boxster S er 65 Kg lettere og det gjør at de er nøyaktig like hurtige 0-100 Km/t, men 911'en ligger faktisk 0,1 sekunder bak ved 160 Km/t (Porsches egen måling). 718 Boxster S er også 0,5 sekunder hurtigere 80-120 Km/t i 5. gear. 911'en har imidlertid en litt høyere topphastighet på 295 Km/t.

 

 

 

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Fredrik skrev:

Tiltross for at 911'en har en rekkesekser

Å?

Siden 911 allerede er nevnt, så håper jeg vi tåler noen bilder av en 991 i fargen Miami Blue fra VG.no. Den som velger F82 M4 fremfor denne må enten være synshemmet eller sinnssyk.

c01d0530c5a4aee50d5157538a16fede.jpg?t%598a843ad9bc2830a9fffc19a7aab6dc1.jpg?t%53f20318d1feb1b6dff2e609257f05350.jpg?t%5

Endret av Ess
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er absolutt helt nydelig og fremstår veldig "fresh" i den fargen... sexy. Poenget med å nevne at 911 har en boxersekser (som jo er en selvfølgelighet) er at motoren er helt ny, mindre og med turbo. 20 HK og 30 Nm ekstra i forhold til boxerfireren på 2,5 liter er ikke mye når 911 motoren har to sylindre mer og en halv liter større motorvolum. Det er ingen tvil om at 911 motoren klarer vesentlig mer enn de 370/420 HK som den har idag.... more to come... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Porscha der minner meg om når jeg for cirka et år siden vurderte å kjøpe en Z4, den hadde et sånt stilig skistativ. Har igrunn sjelden bruk for bakseter, men innbilte meg at cabriolet var dumt fordi den hadde rammeløse vinduer - det måtte jo bli problematisk vintertid. I den grad det går å tenke (snus-)fornuftig ved kjøp av slike biler, så ble dette hovedargumentet mot et kjøp. En måneds tid senere endte jeg opp med en e81, altså 1-serie med rammeløse vinduer og to dører :oops::smile: Tror jeg får revurdere det argumentet til neste bilbytte, mens jeg fremdeles har muligheten til det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...