Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

11 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Nå må jeg legge til at jeg har ikke hevdet i denne sammenheng at franske biler er noe mer upålitelige og mindre driftsikre enn andre. Der skoen trykker for meg er design, tekniske løsninger, kvalitets følelse, drivlinjer og andrehåndsverdi. Mye av motorene som PSA har står i mye annet også, alt fra Volvo til Ford. Men dette er ikke problemet, det er resten av bilen. 

Ellers så har jeg inntrykket av et Citröen kanskje ligger ett lite nivå over Renault og Peugeot. Citröen er merkelig nok det franske merket jeg har kjørt minst, men kanskje det franske merket jeg respekterer mest. Mulig det kommer av nettopp min manglene kjøre erfaring med Citröen, hehe 😉 Kanskje jeg hadde hatt litt mer respekt for Renault og Peugeot om jeg bare hadde holdt meg vekk og ikke fått ødelagt det inntrykket jeg hadde...

Neida, fra fleip til ikke fleip. Jeg synes at Citröen historisk sett har hatt de mest interessante og særeste bilene, og det liker jeg litt. Alt fra 2CV, DS til SM og CX. Selv i dag så holder Citröen på sine mange sære løsninger og rare design sprell som kun Citröen kan finne på. Jeg kjørte en C4 Cactus for ett par år siden, med puter på døra, et automatgir som ble betjent av knapper nede på dashbordet samt forseter som nesten står helt inntil hverandre som en benk.

C4 Cactus er på mange måter en moderne 2CV (eller mer korrekt en moderne GS/BX, men disse modellene er det få som kjenner i dag) og i dette perspektivet forstår man bedre at Citroën faktisk stadig holder på tradisjonene når det gjelder de mindre bilmodellene. Det er de større og litt mer påkostede historiske modellene som f.eks CX, SM, XM, C5 og C6 som ikke lenger har en teknisk og klassemessig etterfølger samt neppe kommer til å få det heller. Det er DS og Peugeot som fremover kommer til å være representert i denne klassen fra PSA (som f.eks med DS 7 Crossback og 508). Citroën er derfor på mange måter nedgradert klassemessig, men bevarer tradisjonene når det gjelder de mindre og litt spesielle bilene (som f.eks C4 Cactus viser).

Design, tekniske løsninger, kvalitetsfølelse, drivlinjer og langt på vei annenhåndsverdi er alt sammen stort sett funksjoner av i hvilken prisklasse bilen tilhører. Man kan ikke forvente at en bilmodell som koster rundt det halve av en middels dyr BMW skal gi et like gedigent inntrykk. Jeg vil derfor heller si at til prisen får man ofte ganske fine biler fra de franske bilprodusentene og kanskje spesielt når det gjelder design og utstyrsnivå (noe som i dag er helt bevisst fra f.eks Peugeot).

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Evopower

Jeg liker veldig godt BMW X7, grillen begynner å vokse på meg etterhvert som jeg ser bilen. Men jeg føler egentelig at BMW har ett lite image problem for tiden, jeg spør meg om de har gått langt nok for å distansere den fra X5. Jeg føler at BMW ikke legger lista så høyt som de pleide å gjøre, før så la de lista så høyt hver gang de slapp en modell at det var ofte konkurrentene ikke klarte å slå dem under hele tatt. Nå er Mercedes og Audi, samt ett par andre nykommere blitt så fokuserte at det tar ikke lang tid før de kommer opp med noe bedre. Slik var det ikke før, når BMW satt standarden så sleit konkurrentene. Se bare på elektrifiseringen, ennå BMW var tidlig ute så har jo både Audi og Mercedes slått de kraftig. BMW er nå kommet der at de må følge etter hva andre gjør, og det synes jeg dem gjør på en litt dårlig og lite gjennomført måte. Ett eksempel er digitale  speedometer, store griller og hangen etter å finne på mest mulig utstyr som man egentelig ikke trenger. 

BMW lager fortsatt blant verdens beste biler, nye X5, G30 5-serie og ikke minst nye 3-serie er gode eksempler på dette. Men man kan jo ikke si at E klassen er noe særlig dårligere? Eller at A4 er en dårligere bil, for de er alle så gode og så like at det kun er smak og personlige preferanser som avgjør ditt valg. Jeg synes dette er litt kjeldelig...

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle produsentene skuer på hverandre, og bransjekrav i tillegg gjør at bilene blir mer og mer like.

Jeg må si Mercedes har vokst på meg de siste 2 årene, og de fortsetter å imponere i modellspekter og design. Chris Harris- mr. M5 himself, valgte nettopp e63s foran nettopp g30 m5. Og jeg kan ikke si meg uenig.

G30 m5 er som alle bmw M modeller en fantastisk bil, men begynner den å bli for klinisk og tung? Litt Alpina liksom? E63 er bøllete i forhold. Skal man ha M bil i dag er det kun en bil som for meg holder M genet ved like; M2 Competition Manuell. Utenom denne, så hadde en g30 Alpina B5 vært å foretrekke :) Nye M5 havner kanskje litt mellom 2 stoler?

Designmessig er bmw litt ute å sykle om dagen. Imagemessig likeså. Dratt mellom å priotitere puristene, eller sikte seg mot nye tider og nytt publikum?

Bmw er likevel førstevalget mitt i de fleste tilfeller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er greia med F90 M5 er jo ikke at det er noen dårlig bil, det er til nå den mest hårete M5en noen sinne produsert og det finnes ikke en motorjournalist som gir den lavt terningkast. Men, etter over 30 år med M5 så virker det som om folk på en måte har blitt vant til at den er så god. Det overrasker liksom ikke folk at det er en superbil med plass til fem og deres bagasje. Det er sånn M5en alltid har vært og på den måten så bringer den ikke frem noe nytt. E63 AMG derimot byr på noe nytt, noe litt mer ukultiver og bøllete, noe som er forholdsvis nytt fra Mercedes.

Jeg har fått med meg testen til Chris Harris. Det er ikke mange tester E63 blir foretrukket fremfor M5, men har dere lagt merke til at de som oftest tester E63 AMG S mot vanlig F90 M5? S utgaven er jo den råeste, burde ikke den heller settes opp mot M5 Competition som er den gjeveste M5en? Jeg er ganske sikker på Competition har det lille ekstra med råskap som E63 AMG S har, og hadde Chris Harris kjørt denne så hadde utfallet blitt annerledes. F90 M5 Competition Package er, når Launch Controll fungerer riktig (noe den ikke gjør f eks i Caw Wow sine tester) en ekstremt rask bil. Ikke glem at reelt sett så har nok denne motoren opp i mot 700 hk.

F90 M5 Competition Package er så komplett at for min del så finnes det ikke noe annet alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Det som er greia med F90 M5 er jo ikke at det er noen dårlig bil, det er til nå den mest hårete M5en noen sinne produsert og det finnes ikke en motorjournalist som gir den lavt terningkast. Men, etter over 30 år med M5 så virker det som om folk på en måte har blitt vant til at den er så god. Det overrasker liksom ikke folk at det er en superbil med plass til fem og deres bagasje. Det er sånn M5en alltid har vært og på den måten så bringer den ikke frem noe nytt. E63 AMG derimot byr på noe nytt, noe litt mer ukultiver og bøllete, noe som er forholdsvis nytt fra Mercedes.

Jeg opplever ikke E63 AMG som noe nytt og spennende. Snarere tvert imot for jeg kan nesten ikke forestille meg noe mer kjedelig i denne klassen (konseptet) enn AMG. BMW M5 og Alpina B5 Biturbo er i min verden langt mer sofistikerte biler selv om de slekter på en rekke historiske bilmodeller.

Akkurat det siste poenget, som du også trekker frem, er interessant og jeg føler at du på mange måter har rett i at BMW er et offer for deres egen suksess med de tradisjonelle M-modellene. De er så bra og har alltid vært så bra at mange knapt nok reagerer når BMW kommer med en ny genereasjon. Dette er svært urettferdig og temmelig trist synes jeg.

Dette gjelder dessverre også litt for de alminnelige 3 og 5-seriene. Mange trekker litt på skuldrene tiltross for at dagens modeller er like så fantastiske som de historisk alltid har vært (at noen inkl. meg selv er kritiske overfor at de har blitt relativt store og tunge med årene hører til i småtingsavdelingen i denne sammenhengen). Jeg tror årsaken er at det er mye uro i bilverdenen nå.

Fokuset er rettet mot SUV'er og elektriske biler. Mange er derfor usikre på hva de skal mene om f.eks M5 og 5-serien generelt. Er den kul og moteriktig eller ikke? Man bør i denne sammenhengen kanskje minne seg selv om at for mange er et kjøp av en slik bil imagedrevet (selvfølgelig også for bl.a Mercedes-Benz og Audi). De vil primært ha det som er mest mulig kult og moteriktig.

Porsche vet dette bedre enn noen annen bilprodusent. På midten av 90-tallet var Porsche helt på knærne økonomisk, men gjenoppfant seg selv som SUV produsent med Cayenne. De gikk fra å være en relativt utdatert og sedat ren sportsbilprodusent til plutselig å være kul og hypet - ene og alene fordi de traff markedet spot on med Cayenne (og i mindre grad med 911/996 og Boxster). Årsaken var ikke at de andre modellene Porsche hadde på programmet (928 og 968) var dårlige biler, men frontmotoriserte sportsbiler som konsept var utdatert i en verden da man like fort og med like bra kjøreegenskaper kunne kjøre en M5 med hele familien + vovsen. Man forstår hvorfor SUV konseptet med Cayenne Turbo ga mening for Porsche når de først skulle finne på noe helt nytt.

Jeg har en liten personlig digresjon i denne sammenhengen når det gjelder min siste Porsche som var en 944 i perioden 1988-1990. Jeg elsket bilen og alt hva den sto for, men det var ikke kult når man bare såvidt klarte å kjøre fra en BMW E30 325i med fire personer i bilen på Autobahn i 225-230 Km/t. Jeg forsto der og da at konseptet med 944 var utdatert. Porsche brukte noen år ekstra på å komme frem til den samme konklusjonen og dette holdt på å koste bilprodusenten livet. Historien om Cayenne blir derfor bare mer og mer interessant og bemerkelsesverdig jo mer jeg tenker over den.

Poenget her er naturligvis at en SUV ikke er en sportsbil. Ergo burde Porsche ikke hatt suksess med Cayenne, men slik fungerer bilmarkedet ikke. SUV'er burde heller ikke være et alternativ til BMW's beste modeller som uten tvil er 3 og 5-seriene, men slik fungerer bilmarkedet ikke. Tesla Model S burde heller ikke være et alternativ til 5 og 7-seriene, men mange bilkjøpere ser det annerledes. Man forstår hvorfor introduksjonen av den nye G20 3-serien stort sett bare har blitt møtt med et skuldertrekk av bilpressen og dette tiltross for at det er en fantastisk fin bilmodell.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ser Joe Achilles sin test av m5 competition så sier han at den blir for mye til det daglige. Og han er vel enda mer Bmw head en Fredrik90. 

Selv med hans kjørestil så synes han at vanlig m5 er en bedre opplevelse til det vanlige.

Mærsja amg63s derimot oppleves som en rå bil som kan brukes i det vanlige, så det er nok noe i det.

så er jo dette med klinisk effektive biler med 600+ hk, for min del tror jeg at jeg heller hadde gått for den mest flamboyant (som J. May) sier da den hadde gitt meg mest glede. ( kommer fra han som venter på det mest sterile av alt, Audi e-tron, en uke igjen)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe! Alltid morsomt når Fredrik'ene setter i gang med sine "presiseringer".

Apropos Citroen og kvalitet: Min datter jobber med både Citroen,  Honda og Hyundai. Hun sier at det er veldig mange flere garantireparasjoner på Citroen som de andre merkene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, flobben skrev:

Hvis man ser Joe Achilles sin test av m5 competition så sier han at den blir for mye til det daglige. Og han er vel enda mer Bmw head en Fredrik90. 

Selv med hans kjørestil så synes han at vanlig m5 er en bedre opplevelse til det vanlige.

Mærsja amg63s derimot oppleves som en rå bil som kan brukes i det vanlige, så det er nok noe i det.

Jeg kan forstå at Competition kan være litt vel voldsom, men nå har vel ikke Joe testa E63 AMG S såvidt jeg vet. Men det er jo det som så langt har vært vippepunktet mellom M5 og E63. Jeg har sett og lest det som kan krype å gå av tester på disse to, stort sett så vinner M5en. Årsaken trekkes frem nettopp fordi den går like godt, nesten bedre enn E63 AMG S samtidig som den er super komfortabel. Mens de få andre vil ha den spisse råskapen hele tiden, da blir M5en for sivilisert. Smak og behag 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, tambur4 skrev:

Hehe! Alltid morsomt når Fredrik'ene setter i gang med sine "presiseringer".

Jeg må si at jeg til tider blir sliten av det. Sjelden det tilfører noe særlig positivt, så akkurat det kunne jeg godt klart meg uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, tambur4 skrev:

Hehe! Alltid morsomt når Fredrik'ene setter i gang med sine "presiseringer".

Apropos Citroen og kvalitet: Min datter jobber med både Citroen,  Honda og Hyundai. Hun sier at det er veldig mange flere garantireparasjoner på Citroen som de andre merkene...

Dette tviler jeg ikke på at er helt korrekt. De franske bilmerkene har stadig en jobb å gjøre når det gjelder den generelle kvaliteten og garantier. Det er imidlertid forskjell fra modell til modell når det gjelder kvaliteten. Citroën bygger en del bilmodeller for det europeiske markedet i Spania og der varierer kvaliteten for mye i forhold til produksjonen de bl.a har i Frankrike. De tyske bilprodusentene er vesentlig flinkere til å eksportere deres egen kvalitetskultur når de bygger biler utenfor Tyskland.

Honda har alltid hatt en meget bra kvalitet på deres modeller og dette gjelder også for Kia og Hyundai. Jeg har ingen problemer med disse bilmerkene (spesielt ikke Honda), men de mangler å kunne tenke litt ut av boksen i forhold til de franske bilprodusentene når det gjelder design og hvordan bilene oppleves. Spesielt Kia og Hyundai kan oppleves som effektive, men litt sterile og kjedelige biler etter min mening.

@ogee1 Sånn er det. Fredrikene har sterke meninger, men vi bør definitivt bli flinkere til å moderere oss selv når vi er uenige... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg kan forstå at Competition kan være litt vel voldsom, men nå har vel ikke Joe testa E63 AMG S såvidt jeg vet. Men det er jo det som så langt har vært vippepunktet mellom M5 og E63. Jeg har sett og lest det som kan krype å gå av tester på disse to, stort sett så vinner M5en. Årsaken trekkes frem nettopp fordi den går like godt, nesten bedre enn E63 AMG S samtidig som den er super komfortabel. Mens de få andre vil ha den spisse råskapen hele tiden, da blir M5en for sivilisert. Smak og behag 👍

Edit: Ser innlegget ble postet dobbelt ved en feil. Jeg har rapportert det for å få det fjernet.

Jeg opplever de fleste ekte AMG modellene (ikke alle AMG modellene fortjener AMG betegnelsen) som litt for primitivt råe - ikke ulikt slik enkelte amerikanske muskelbiler var på 60 og 70-tallet. Det er noe med hele fremtoningen som virker litt for boyracer for min del. Jeg liker en litt mer sober tilnærming (type: ulv i fåreskinn) og der har spesielt Alpina et veldig fint konsept med deres modeller. Porsche gjør litt det samme med de alminnelige 911 modellene (f.eks Carrera S). Den ser ut som en ganske normal og enkel 911 (intet vulgært og påtrengende - snarere kanskje litt for nedtonet), men gjør 0-100 Km/t på 3,5 sekunder og har en topphastighet på 310 Km/t. I hendene på en ordentlig sjåfør er det få biler som er hurtigere på alminnelige veier... :)    

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Daniel. skrev:

Litt kjedelig kanskje, men dette er trolig innstegsdesignet. VW er normalt flinke når det gjelder designet på de litt mer påkostede modellene. Golf er en helligdom for VW og Tyskland så jeg tviler på at VAG gjør noe dumt med den nye generasjonen av Golf selv om hverken Golf III og V var noe å skrive hjem om designmessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Fredrik skrev:

 Jeg liker en litt mer sober tilnærming (type: ulv i fåreskinn) og der har spesielt Alpina et veldig fint konsept med deres modeller. Porsche gjør litt det samme med de alminnelige 911 modellene (f.eks Carrera S). Den ser ut som en ganske normal og enkel 911 (intet vulgært og påtrengende - snarere kanskje litt for nedtonet), men gjør 0-100 Km/t på 3,5 sekunder og har en topphastighet på 310 Km/t. I hendene på en ordentlig sjåfør er det få biler som er hurtigere på alminnelige veier... :)    

 

Enig der. Når jeg titter på Panamera får jeg også den følelsen. Bilene er hele og tøffe i designet, uten at de trenger masse ekstra dill dall for å gjøre de ekstra "tøffe". 

Den perfekte M5 ville i mine øyne ha hatt luxury line styling + litt senk og litt kraftigere eksos. Men med en mye mer diskre tilnærming en dagens modeller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, laffe skrev:

Enig der. Når jeg titter på Panamera får jeg også den følelsen. Bilene er hele og tøffe i designet, uten at de trenger masse ekstra dill dall for å gjøre de ekstra "tøffe". 

Den perfekte M5 ville i mine øyne ha hatt luxury line styling + litt senk og litt kraftigere eksos. Men med en mye mer diskre tilnærming en dagens modeller. 

Panamera er kult, punktum, jeg vil forresten ha den Sport Turismo, men de har ikke ringt fra Hamar enda 🤷‍♂️ Din perfekte M5 heter Alpina B5 :)

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...