Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Det tror jeg blir en bra elbil, her får man premium til en ganske gunstig pris. Det er jo en fordel at den trekker 1800 kg på henger, det holder for de fleste. Men designet har de bomma litt med, for fin er vel ikke ordet som beskriver denne. Her tror jeg Mercedes hadde vært mer tjent med å velge ett litt mer tradisjonelt Mercedes design slik Audi har gjort med sin e-tron 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merker min indre motstand mot elbil blir litt for dumt noen ganger. Eksempel fra i dag:

I dag satt jeg å kikket på 530e. Nypris 760.000kr. 2 år gamle ligger til 450 ca. 300k tapt på 2 år er mye og dermed er dette nå gode kjøp. Og verditapet stopper ikke med det første...vent til oppgradert g30 530e med lengre el.rekkevidde kommer... da vil dagens 530e som bare klarer rett over 2 mil el.rekkevidde falle drastisk i verdi.... og ja man kan heller velge diesel som går like rimelig og bra.

Men samma det... poenget er at jeg forsvarte nyprisen i mitt hode som at 760k for en ny sedan uten hengerfeste, lite bagasjeplass og latterlig el.rekkevidde sett med nye øyne til høsten da 330e kommer, er helt ok! Mens jeg synes 800k for en e-tron eller nye MB eletriske suv'en er altfor mye! 😂 og disse kan dra 1800kg, har 4x4 og har greit med plass, samt kjører gratis (enn så lenge)

Så... fordommene mot elbiler sitter hardt i enda.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Det tror jeg blir en bra elbil, her får man premium til en ganske gunstig pris. Det er jo en fordel at den trekker 1800 kg på henger, det holder for de fleste. Men designet har de bomma litt med, for fin er vel ikke ordet som beskriver denne. Her tror jeg Mercedes hadde vært mer tjent med å velge ett litt mer tradisjonelt Mercedes design slik Audi har gjort med sin e-tron 🤔

Jeg er helt enig, men på generell basis begynner det å bli noen år siden jeg likte designlinjen Mercedes-Benz opererer med. Av dagens modeller er det nesten bare G-klasse jeg virkelig liker (mest av historiske årsaker fordi den er så lik forgjengeren).

Jeg forstår behovet for litt ekstra oppmerksomhet rundt en helt ny elektrisk bilmodell, men på lang sikt tror jeg at bilfabrikkene gjør klokt i å designe disse bilene mest mulig normale. Dette har vært Tesla's suksess (i motsetning til f.eks BMW i3) og de fleste er i dag f.eks enige om at "falkevingedørene" på Model X egentlig bare er en dum gimmick.

@Evopower Sant. Objektivt er det etterhvert få argumenter mot de aller beste elektriske bilene og man skal være sterk i troen vedr. konvensjonelle biler for å benekte dette. Jeg mener imidlertid at man bør kunne klare å ha to tanker i hodet samtidig. Tilfredsstiller elektriske biler best ditt behov - ja så er det en slik bil du bør kjøpe og visa versa hvis det er en konvensjonell bil som best tilfredsstiller ditt behov. Jeg synes at konseptet med elektriske biler er kjempeinteressant, men det er en dieselbil som i dag best tilfredsstiller vårt behov (enn så lenge).

Et annet veldig viktig poeng er imidlertid en tendens vi etterhvert kommer til å merke mye mer til og det er at elektriske biler utkonkurrerer sammenlignbare konvensjonelle biler på pris. Elektriske biler er mye billigere å produsere (ikke til å forveksle med å utvikle) enn alminnelige biler og dette vil utvilsomt føre til en betydelig lavere pris nå som Tesla ikke lenger er alene om å bygge ordentlige elektriske biler.  

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg spesielt merke til sekvensene der Doug snakker om elektriske biler og design. Den måten han vurderer dette på skiller seg ikke ut i forhold til hvordan vi drøfter dette spørsmålet i denne tråden... :)

Bare for sammenligningens skyld. Tesla Model 3 er den mest moderne Teslaen i dag selv om den er den billigste og lavest på rangstigen.

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos Cummins diesel; jeg har alltid hatt en svakhet for disse helt siden jeg var liten og vi i 1995, da jeg var 6 år, kjøpte vår andre Case IH Maxxum ny, en 5150 med 125hk 5,9 liters Cummins rekkesekser. Denne etterfulgte en 5140 med 110 hk vi kjøpte ny noen år tidligere. Tror 5150’en  kostet rundt omkring 500-550000kr i 1995, og 125hk og rekkesekser var saftige saker på den tiden, og større enn det meste som gikk i mine hjemtrakter da. Akkurat dette har forandret seg med årene, men minnet sitter godt :D .

Sekser vs firer er like relevant i traktorverdenen som i BMW-verdenen. Det var et helt annet drag og ork i disse Cummins-motorene enn i firer-motorene som stod det kompisene mine kjørte (NH, John Deere, MF etc), og lyden var av en annen verden. Jeg smiler fortsatt av den rå, barske lyden når jeg en sjelden gang lurer meg til å kjøre litt når jeg er hjemme.

Disse motorene er såpass solide at når den var gått 7-8000 timer nå for noen år siden, så solgte min far den og kjøpte en nyere av akkurat samme type som var gått litt mindre (vår gikk mye på brøyting og dermed høyt timetall). De bare går og går, og jeg derfor har alltid bitt meg merke i at Ram har hatt Cummins-diesel under panseret - også rekkesekser med 5,9 liters slagvolum. Tviler på at det er mer som er felles, men det er nok for meg :D . Det satt for øvrig Cummins-dieselmotorer i flere av anleggskjøretøyene som ble brukt under Ulla-Førre-vasskraftutbyggingen i hjemtraktene mine på 70-tallet, og de levde ikke akkurat skånsomme liv men holdt utrolig bra. 

Alltid kjekt med et lite traktor-sidesprang en tirsdags kveld :D 

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fetteren min kjøpte en ny Dodge Ram med Cummins i 2004 tror jeg det var. De solgte en del av disse i den perioden husker jeg. Han hadde store hjul på og en powerboks som ga over 400 hk. Røyk svart ved fullt pådrag, "rolling coal" kaller de det vel. Denne fikk jeg øvelseskjøre en del med...er det rart jeg er blitt den skap amcar entusiasten som jeg er? 😂

Akkurat sånn så den ut, bortsett fra store hjul. Markeringslys på taket og greier. Herregud, vi fikk jo til med med lurt bestemor til å kjøre den en gang. Det var litt av ett syn kan jeg huske, gode minner 😀

D60ADC20-3E10-4605-B3FF-E78C1B4216F9.jpeg.7fe9639bb3a0349536c963602448554e.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe... helt genialt @papertiger Jeg er etterhvert ganske altetende når det gjelder motorer bare det er skikkelige saker med et ordentlig fokus. Jeg er bygutt (fra Oslo) som har konvertert til en lettere landlig tilværelse her i Danmark. Her vi bor rett utenfor Århus er det etterhvert mest hobbylandbruk (lysteiendommer på dansk), men vi ser alt fra gamle Fordson/Ferguson til betydelig mer moderne John Deere samt mer massive saker noen få kilometer lenger syd ut mot Gyllingnæs og de store jordene de har der.

Min bestefar og far eide og drev en av Norges største entreprenørvirksomheter i perioden 1930-1985 (de jobbet mest med turbinsjakter for vannkraft i Norge, Mexico og Brasil) og jeg husker at de hadde noen utrolig store maskiner som f.eks Caterpillar hjullastere som sikkert veide mer enn 100 tonn. Når de hadde underskrevet en kontrakt for en slik maskin (og tilsvarende) var det ikke uvanlig at de fikk en nøyaktig replika i miniatyr fra f.eks Caterpillar (altså en fullt funksjonell miniatyr utstilligsmodell i metall på ca. 40 x 20 cm) som jeg var så heldig å få etterpå. Jeg hadde flere slike i sandkassen hjemme og kanskje var det der jeg la grunnlaget for min ganske store interesse for alt som har med kjøretøyer å gjøre.

Jeg vet ikke, men på et eller annet nivå liker jeg dieselmotorer nettopp fordi de er litt "landbruksaktige" eller "maskinaktige". Jeg liker lyden av en dieselmotor og til og med gjerne en rekkefirer i biler (jeg deler ikke den generelle kritikken mot lydbildet fra disse motorene). Det er noe traust og solid over motorlyden som jeg verdsetter. Jeg liker i denne sammenhengen også bedre eldre dieselmotorer som f.eks motoren i vår tidligere E46 318d Touring (M47D20) mer enn vår moderne common rail dieselmotor (DV6) i vår nåværende Citroën C4 Picasso. Enda bedre likte jeg dieselmotoren i vår Peugeot 406 Break 2,1 TD (XUD 11) som vi kjøpte i 1997. Den motoren var fantastisk og hadde et temmelig artig lydbilde over ca. 3000 rpm (den hadde 12 ventiler). Jeg har med andre ord primært kjørt diesel i over 20 år og trives veldig bra med det... :)  

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et par ting jeg har sett på de siste dagene som komplimenterer tidligere innlegg i tråden. P-51 Mustang og Supermarine Spitfire er alltid morsomt å se sammen iom. at de begge har en versjon av den legendariske Rolls-Royce Merlin V12 motoren (originalt lisensbygget av amerikanske Packard når det gjelder P-51). Jeg liker også å se på basscovere når de som spiller vet hva de gjør og det gjør definitivt polske Barbara Prążyńska. Sandberg California bassen har også en fin kant på lyden og ser bra ut.

Jepp... Pink Floyd og spesielt de eldste klassikerne fra bl.a albumet Dark side of the Moon og f.eks det enestående sporet You've got to be crazy fra 1974 er stadig blandt mine favoritter. Bassgangen på låtene Time og You've got to be crazy er fantastisk...  :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Rune-K Fantastisk! Vi trenger folk som Jay Leno som både er rike nok og bilgale nok til å gå løs på et slikt prosjekt. Historien vedr. utfordringen med å finne en girkasse som var kraftig nok til å håndtere over 2370 Nm er også ganske artig. Jaguar bygger ikke girkasser som kan håndtere dreiemomentet fra en Rolls-Royce Merlin V12 motor på 27 liter... :)

Artig er også Luftforsvarets hyllest til Supermarine Spitfire (som hadde nettopp denne motoren) i forbindelse med Luftforsvarets 75 års jubileum. En F16 malt i de norske WW2 krigsfargene er ikke dagligkost. Legg også merke til identitetskoden som er den samme som på et av de originale norske Spitfire jagerflyene. Dette flyet kræsjlandet i Nederland i 1944, men skal såvidt jeg forstår nå restaureres... :)

59608857_2141647259287554_86658892890384

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Kvasi Jeg vil selvfølgelig gjerne på de flyshowene som Luftforsvaret skal ha i forbindelse med jubileumet (primært Bodø og Kjeller), men jeg vet ikke om jeg får tid. Skikkelig artig hadde det imidlertid vært. Jeg har litt ekstra følelser for dette jubileumet siden min Morfar var jagerflyger i flyenes barndom i Norge og var stasjonert på Kjeller. Kjeller var den første militære flyplassen i Norge og ble opprettet i 1912. Den militære flyskolen ble opprettet på Kjeller i 1914 og små 12 år senere begynte min Morfar på den etter å ha gjennomført krigsskolen i 1923 (forøvrig i samme kull/lag som daværende Kronprins Olav og de forble gode venner frem til min Morfar døde i 1955). Jeg ble født flere år senere og møtte derfor aldri min mors far. Allikevel har han liksom alltid vært der i form av historier og bilder. Jeg har sogar hans gallauniform med bandolær, sverd og distinksjoner.

@FredrikE24 Klart interessant og takk for tipset. Jeg var på Momentary lapse of reason konserten Pink Floyd holdt på Valle Hovin i 1988, men der var lyden dessværre grusom (i alle fall der jeg sto). Ellers har jeg hatt et nært forhold til Pink Floyd siden slutten av 70-tallet. Jeg hadde en litt eldre venn som var blodfan og han hadde to monoblokker (rør selvfølgelig) og mye annet bra utstyr. Jeg ble nok litt preget av den opplevelsen... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan se litt på Youtube, se om det faller i smak. De holder høyt nivå og jobber nok hardt for å kunne låte så likt Pink Floyd som mulig på 70-tallet.
Konserten jeg var på ifjor høst, der var Eva Avila dratt med som korist, og som som vokal på Great Gig In The Sky.
Jeg fikk gåsehud, herremannen som satt to rader forran meg  gråt.. Ganske spesielt. Det var utrolig vakkert(eller som en venninne  sier.. Katt i badekar).

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Rune-K skrev:

Du kommer ikke utenom Merlin motoren uten og sjekke ut denne. bare forgasseroppsettet er fantastisk.

 

Jeg foretrekker en stooor singel Bendix/ S.U forgasser på disse motorene 😍

The Engine That Won World War II

For den som er over gjennomsnitt interessert i Spitfire og WW2 kan jeg anbefale bokserien Spitfire saga som er en dokumentar om de Norske flyverne i tyveårene sin kamp for livet under WW2 i 331 og 332 skvadronene.  

Spitfire saga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...