Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har jo en litt annen tilgang til mange av disse bilene iom. at jeg har hatt flere av dem da de var på markedet. Jeg er allikevel helt enig med dine betraktninger Fredrik og det er veldig artig at vi kan møtes her inne og oppleve flere måter å oppleve disse bilene gamle bilene på. Jeg har skrevet om dette mange ganger før, men det er faktisk veldig interessant og kanskje spesielt nå som 80-talls bilene har blitt så populære.

Jeg synes også at du har et veldig viktig poeng ved at mange av 80 og 90-talls bilene ikke virker direkte gammeldagse som tilsvarende gamle biler gjorde bare for noen år siden. Går vi tilbake til 70-tallet virker bilene ofte mye eldre så det er ingen tvil om at det skjedde veldig mye på de 5-10 årene som skiller. Det finnes unntak som f.eks Porsche 928 og Mercedes-Benz S-klasse, men da snakker vi om veldig dyre biler og som også var et fenomen. Noen bilmodeller er bare mer spesielle og bemerkesesverdige enn andre.

En hel del teknisk har imidlertid skjedd siden 80-tallet også og du nevner det viktigste nemlig sikkerhet. Gearkasser (spesielt automatiske) og redusert friksjon internt i motor og drivverk har også endret seg temmelig mye. Bilene er mye mer lettkjørte og effektive/økonomiske i dag.     

Kanskje har vi mistet for mye på veien siden veldig mange i dag lar seg sjarmere av disse gamle bilene. Selv helt alminnelige bruksbiler som f.eks E30 og E34 har noe ved seg som ikke finnes i tilsvarende moderne biler. Jeg har ment dette i mange år, men på den annen side var jeg der da disse modellene var på markedet og jeg er på den måten kanskje ikke helt objektiv. Det er derfor mye mer spennende når unge folk forteller hva de liker/ikke liker med disse bilene i relasjon til moderne bilmodeller. All ære til de litt eldre av oss også som stadig har disse bilene. Jeg har aldri vendt meg tilbake og foretrekker å minnes bilene som jeg opplevde dem på 80-tallet. For meg var denne tiden en tilstand som inkuderte mye mer enn de fysiske bilene. Jeg har forsøkt å fortelle litt om dette i tråden og jeg tror at noen av dere forstår hva jeg mener. Det å være ung og uerfaren er noen ganger en veldig fin ting... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er noe eget med gamle brosjyrer egentlig.

Var heldig å komme over en her nå i vår .

Dette er brosjyre fra 1982 med norsk tekst .

Merker jeg blir litt sånn rar i kroppen når jeg leser denne egentlig .

Her ser man liksom drømmen min når den var ny og ikke minst hvor teknologisk den var mtp varsellamper osv .

Tenk å gøy det må ha vært når denne kom og hente ut en ny 528 i .

Eller dvs jeg vet det må ha vært gøy.

Fetteren til min far kjøpte ny 528 i i 1985 og selv nå som han er 83 år snakker han om det .

8A8F62C9-406E-47AB-87BC-600974F57220.thumb.jpeg.ad03b05742750d5669dcaa9e12249c5d.jpeg

4675A6B6-0AE2-4BC9-8A2E-B3AB51B2BF2F.thumb.jpeg.1557c272284f3afd9441dcc3a6882db0.jpeg

Sjekk interiøret :

D6AE7D2F-4F42-4B0A-BA36-405B92F4AAB1.thumb.jpeg.b3424055b170c41cf330571dbd319e18.jpeg
 

02372B00-F02C-4DBE-B751-1849726FB0E6.thumb.jpeg.d3a5d934f9899f7ad47291280377e4e4.jpeg

For min del er e28 selve gullpakken fra 80 tallet når det kommer til Bmw .

Her har man plass ,man kan kjøre komfortabelt samtidig sportslig og krefter så det holder hvertfall om man har fra 525 og oppover .

Har jo og sett endel på disse reklamefilmene fra 80 tallet til Bmw generelt .

Med synterzeiser ,litt sånn drama over det samtidig brutalt og direkte akkurat sånn det skal være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gamle brosjyrer er alltid artig. Jeg har sikkert nevnt det før men jeg har den samme brosjyren til E23 beregnet på 3 forskjellige markeder og selv om bildene er like så skiller det forbausende mye på teksten hva de har framhevet i de forskjellige landene. Det skiller veldig mye hva som var viktig i norden kontra USA. I England så var det sportslighet for alle penga mens i norden så var det mye vekt på teknikken. I USA snakket de litt om sportslighet men mye om komfort og kvalitet. 

Endret av Rune-K
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/17/2020 at 10:26 AM, Fredrik 90 said:

Det er deilig å noen ganger få kjøre en bil som ikke har egne meninger om hvordan du bør kjøre.

Godt sagt. 

Derfor jeg liker å i det minste sette BMWen i Traction mode på vinterføre, da har den mindre meninger om hvordan jeg skal kjøre, og involverer seg mindre. 
Minien tilhører den nye generasjonen biler med antiskrens og what not, men allikevel føles den som en fra før den tiden, med ekstremt lite involvering, og du som fører kjennes suveren. Når det er sagt er disse to bilene kjøremessig overlegne mine forrige biler Primera STi og Galant 4x4, men enkelheten og den rene, manuelle kjøreopplevelsen de tilbudte skal det noe til å slå. Kanskje Minien er nærmest der, som egentlig tilbyr en uhørt sportslig, involverende og manuell kjøreopplevelse til å være en standard kompaktbil fra midten-sent 2000-tall med elektrisk servostyring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker BMW æraen da bl.a E30 og E28 var på markedet. Ikke fordi de er objektivt bedre enn senere BMW modeller (subjektivt kan de selvfølgelig være dette), men fordi disse modellene i relativ forstand opplevdes som vesentlig mer moderne og sexy enn de aller fleste av konkurrentene.

Kjøredynamisk lå de milevis foran konkurrentene og de fabelaktige M20/M30 rekkesekserne er en historie for seg selv, men kanskje aller viktigst var BMW's ergonomiske filosofi når det gjaldt interiøret. At det var førerorientert var bare så utrolig sexy på denne tiden og BMW's sans for fine detaljer, som f.eks akkurat den rette gløden på lampene i instrumentpanelet og klar skrifttype på knapper og brytere, bare understreket dette. Hendelen for bl.a blinklyset ga en utrolig solid, smooth og perfekt tilpasset følelse. Jeg tror stadig at nettopp denne hendelen er den aller beste jeg har opplevd i noen bil (og det er mange) jeg har kjørt i løpet av 35 år.

Setene (også sportssetene) var uendelig mye bedre enn de som var i f.eks Mercedes-Benz. De var ganske enkelt langt bedre tilpasset kroppen og designet var sexy. Tilsvarende også bak med bl.a de integrerte låsene for sikkerhetsselene i selve setet. Designmessig var BMW helt enestående på denne tiden.

BMW i USA var veldig tidlig ute med moderne markedsføring. Det var sportslighet, men også lykke i en bredere kontekst der bilen komplimenterte et deilig liv for han og henne. I Tyskland var de på 80-tallet en hel del stivere og brukte ofte stereotyper som f.eks en eldre mann (erfaring) eller en yngre mann (vellykket). Kvinner så man først og fremst i reklamer for cabrioletter (flagrende hår eller med italiensk skaut, solbriller, lebestift og store smil).

Jeg kjøpte forøvrig en knapt et år gammel E30 320i i 1988. Det var en fantastisk følelse og selv om jeg aldri så mye elsket Porsche 924 og 944 var det en utrolig opplevelse å sette seg inn i 320i'en etter tre år med bl.a disse Porschene. BMW'en var uten tvil fremtiden der og da og akkurat dette er litt merkelig å tenke på i dag.

Faren til en god venn kjøpte på den samme tiden en helt ny E28 M535i. Min opplevelse av denne bilen var som med 320i'en bare opphøyet i n-te grad. Man fikk mye, mye mer av de gode tingene. Allikevel så var 320i'en som en slags "mini" 535i og dette er dessverre mer enn man kan si i relasjon til dagens BMW sortiment.

@sveigis Takk for flotte bilder og jeg er helt enig i dine betraktninger... :)  

   

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Volkswagen er i gang med produksjon av ID.4 i den nye fabrikken i Zwickau. En fabrikk bygget kun for å produsere elbiler på VAGs MEB-plattform. Jeg er spent på om det endelig løsner for de tyske bilprodusentene med tanke på storvolum elbiler for massene. ID.3 og ID.4 ser interessante ut, og jeg regner med at VW klarer å løse softwareproblemene sine etterhvert.

ID.3 har vel potensiale til å bli en storselger hvis folk klarer å leve med de noe kronglete touchbryterne. Den er vel akkurat like solid og konservativ som Golf-folket gjerne vil ha det.

Her er en (delvis intetsigende) introvideo fra Zwickau.

 

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg forstår dette riktig er ID.4 SUV varianten av ID.3. Jeg tenker at VAG absolutt har fatt i den lange enden med disse modellene. De påståtte softwareproblemene er peanuts i den store sammenhengen, men brukerinterfacet er etter min mening en langt større utfordring. VAG har dessverre falt for fristelsen å spare penger på knapper og brytere - og dette tror jeg er en stor feil. På den annen side er grunnkonstruksjonen (ID.3) helt klart i toppklasse (for prisen) og dette er det viktigste. VAG estimerer at de vil selge 2 millioner av ID.3 årlig innen 2025 og i tillegg kommer ID.4 som trolig kommer til å selge like bra. Ser vi slutten på Golf? Ja... det gjør vi ganske sikkert og med dette er en æra over i likhet med da Boblen (VW Type 1) ble avsluttet i 1978 (Tyskland).

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik skrev:

Hvis jeg forstår dette riktig er ID.4 SUV varianten av ID.3. Jeg tenker at VAG absolutt har fatt i den lange enden med disse modellene. De påståtte softwareproblemene er peanuts i den store sammenhengen, men brukerinterfacet er etter min mening en langt større utfordring. VAG har dessverre falt for fristelsen å spare penger på knapper og brytere - og dette tror jeg er en stor feil. På den annen side er grunnkonstruksjonen (ID.3) helt klart i toppklasse (for prisen) og dette er det viktigste. VAG estimerer at de vil selge 2 millioner av ID.3 årlig innen 2025 og i tillegg kommer ID.4 som trolig kommer til å selge like bra. Ser vi slutten på Golf? Ja... det gjør vi ganske sikkert og med dette er en æra over i likhet med da Boblen (VW Type 1) ble avsluttet i 1978 (Tyskland).

 

Jeg blir overrasket om ID3 blir en stor suksess.

Jeg tror rett og slett ikke VAG vil selge tilstrekkelig nok biler slik de ønsker.
ID3 er for dyr, for billig (hardplast) og det har vært for mye negativitet rundt modellen - spesielt med SW, bilen er ikke komplett ved overlevering til kunden.

Tesla kommer unna med slikt, men gjør VAG det?

Jeg er også usikker på markedet til ID3, hvor mange på verdensbasis vil egentlig ha en elektrisk Golf?
De neste 3-4 årene vil elbilen ta kvantesprang, da blir det kun pris dagens modeller kan stille opp med. 

Det vil nok gradevis selges mer elbiler, men dagens 2% er et ubetydelig nisjetall, i Norge er vi i en særstilling og det tror jeg nok vi vil forsette å være en stund til. Jeg kjenner brukbart til ladesituasjonen i Norge og det som markedsføres av Porsche (ladehastighet/effekt) og andre er .. for å si det forsiktig, et stykke unna.

Endret av Ron Jeremy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, ogee1 said:

ID.3 og ID.4 ser interessante ut, og jeg regner med at VW klarer å løse softwareproblemene sine etterhvert.

Jeg synes de dessverre ser alt annet enn interessante ut. Om du mener som konsept (elbil for de virkelig store massene); ja, men designet er typisk VW på godt og vondt. Skapt for å ikke skape debatt på noen som helst måte, en perfekt bil å forsvinne i mengden med. Som Golf. 

1 hour ago, Fredrik said:

De påståtte softwareproblemene er peanuts i den store sammenhengen, men brukerinterfacet er etter min mening en langt større utfordring

Det må vel være ganske flaut, selv om det er peanuts som du sier, at en av verdens største bilprodusenter (er de størst?) ikke klarer å få til softwaren før lansering. Det vitner om hastverk med å få pushet ut et produkt i markedet som ikke er ferdig. De første bilene blir levert med uferdig software har jeg forstått av den siste tids artikler om bilen? Hva er det egentlig problemene går ut på? 
 

I tillegg bekrefter importøren nå at versjonen med størst batteri kun kommer som 4-seter og ikke mulighet for panoramatak på det norske markedet pga høy vekt. Enda et par «flaws» som jeg tipper ikke har vært tatt høyde for. I tillegg kan ikke panoramatak merkelig nok kombineres med lastekrok bak. 

Allikevel kommer den til å selge i bøtter og spann her på berget. Jeg finner det merkelig at ting som nevnt ovenfor, som ville ført til totalslakt av en konvensjonell fossilbil av medier og andre, blir sett på som bagateller fordi det er en elbil. For da kan man jo ikke regne med å få et fullverdig, solid produkt? 

 

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ID3 blir ikke en suksess i Europa så lenge den er så mye dyrere enn en vanlig Golf som den er. Europas mest solgte bil selges nå kun i fossilutgave, så slutten på Golf ser vi så absolutt ikke. Infrastruktur, kjøpevaner og intensiver er ikke på plass i Europa som vi optimistiske nordmenn sitter å fabler om. Videre så har ID3 noen andre momenter litt mot seg, tenker da på ett litt uheldig design, ikke overbevisende kvalitet og bakhjulstrekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å vite om ID.3 blir en suksess eller ikke, men som jeg skrev er grunnkonstruksjonen teknisk solid og jeg tror (basert på hva jeg har lest meg til og egen erfaring etter nesten 30 år i IT-bransjen) at de påståtte software problemene først og fremst handler om infrastruktur. Altså hvordan bilens operativsystem snakker med omverdenen samt de ulike delkomponentene i bilen som produseres av underleverandører. Såvidt jeg forstår handler dette primært om hvordan appen fungerer (hva man kan se og styre fra en mobiltelefon) samt delkomponenter som f.eks head up displayet (som f.eks Tesla Model 3 av en eller annen grunn ikke har). Forutsatt at dette kan løses remote og/eller ved et kort verkstedbesøk er dette ikke verdens undergang for VAG - i alle fall ikke værre enn tilsvarende hendelser ved feil/mangler på alminnelige biler.

Det jeg tenker er at det er veldig mye snakk/fuzz om akkurat denne saken og at den har flere sider. Den illustrerer først og fremst at elektriske biler er rullende datamaskiner og at bilprodusenter er ved å bli programvarehus mer enn bilprodusenter slik vi normalt tenker på begrepet. Software er det som styrer hele bilen og det er derfor ikke merkelig at det er på dette området at evt. problemer dukker opp.

Dernest illustrerer saken at selv store virksomheter under en massiv omstilling (som beskrevet over) kan få tidsproblemer (noe som på ingen måter er uvanlig når det gjelder store IT-prosjekter). Det kan være mange årsaker til dette, men såvidt jeg forstår handler det for VAG's del om at det er problemer med å skaffe nok kvalifisert arbeidskraft (altså IT-systemutviklere/ingeniører). Dette er en utfordring som også gjelder de andre tyske bilprodusentene.

Her er det verdt å nevne et par interessante ting. I dag er det slik at bilprodusentene utvikler deres egne operativsystemer (primært for elektriske biler - som bl.a Tesla har gjort. Vel, såvidt jeg vet er Teslas operativsystem Android basert, men omarbeidet og dermed proprietært), men dette er faktisk litt som å oppfinne hjulet flere ganger (veldig lite effektivt og det binder opp ressurser). De ulike produsentene av datamaskiner/smartphones utvikler normalt ikke egne operativsystemer (det finnes store unntak som f.eks iOS), men benytter alminnelige tilgjengelige operativsystemer som f.eks Windows, Android, Unix, Linux distribusjoner etc. Det er derfor ikke så merkelig at Mercedes-Benz og BMW har planer om å utvikle et felles operativsystem, men dette har foreløpig strandet pga. kartellforebyggende lovgivning.

Isolert sett virker dette fornuftig i all den tid stort sett alt av komponenter i en elektrisk bil kjøpes inn fra felles underleverandører og hvis også programvaren er felles blir det litt som om Mercedes-Benz og BMW i dag skulle ha felles motorer, gearkasser og drivverk. Den tekniske forskjellen på bilmodellene ville ha vært liten og man lett se at disse bilprodusentene dermed ville ha fått en kraftig konkurransefordel. Ingen har påstått at overgangen til elektriske biler er uten nye problemstillinger og komplikasjoner for de etablerte bilprodusentene.

Videre tenker jeg at denne saken også har en politisk og konkurransemessig side. Det er mange som kan ha interesse av å ramme tysk bilindustri og VAG spesielt. VAG er verdens største bilprodusent og ID.3 er satt til verden for å bringe konsernet over til en moderne produksjonsform. ID.3 har blitt et symbol for VAG, men også for andre som ikke har like hellige hensikter.       

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Fredrik said:

ID.3 er satt til verden for å bringe konsernet over til en moderne produksjonsform.

Om en ser litt kynisk og lite framtidsrettet på det kan en vel også si at ID.3 er et produkt av at VAG for noen år siden gjorde en kraftig blunder på noen dieselmotorer som var litt mindre miljøvennlige enn de ga uttrykk for, og måtte ta grep for å ikke drite seg ytterlige ut. 

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt, men "dieselgate" eller ikke så ville VAG i likhet med de andre tyske bilprodusentene uansett ha blitt tvunget til å utvikle elektriske biler. Poenget her er at de kom altfor sent igang med denne utviklingen og "dieselgate" medførte derfor først og fremst at utviklingen med elektrifisering av biler ble akselerert nettopp av den samme årsaken som du poengterer.

ID.3 er derfor en slags ny begynnelse på mange plan for VAG (eller først og fremst VW). Selv navnet henspeiler på dette "identity number 3" for VW relasjon til at Boblen og Golf var hhv. nummer 1 og 2. Som man forstår er ID.3 en svært viktig modell for VAG (og Tysklands bilindustri generelt) og dette er det selvfølgelig mange (bl.a konkurrenter, miljøorganisasjoner etc.) som har lagt merke til.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke vi id3 er et resultat av dieselgat, som rullet opp i 2016. Jeg prøvekjører e-up  i 2013 og i 2014 ble eGolf rullet ut til kunder i Norge .

men som Fredrik er Inne på programvare utvikling for store prosjekter er komplisert i flere dimensjoner.  

Det jeg ikke forstår er vw bortfall  av åpenbare funksjonelle egenskaper på id3. Dette er funksjonelle egenskaper alle normale Ice biler har. De har valgt omtrent samme strategi som med BMW i3 , lage et kjøretøy som designmessig ligner på en «ELbil» og derfor optimal i forhold til optimal rekkevidde.

At takstativ, hengerfeste ikke kan settes på en så dyr bil, neppe stor andel i Europa som har råd til å kjøpe en ekstra bil for pendling og i tillegg ha en praktisk bil. Jeg har prøvd dette, blir veldig dyrt i lengden.

tilbake til programvare , virker som at markedet etterspør mest mulig hitech i biler , dette fordyrer og kompliser. For min egen del skal jeg ikke ha (har ikke lyst hvis jeg kan velge) bil som styres av forskjellig utvikler team, med sine tilkninger over hvordan bilen skal settes opp. Jeg lot meg irritere over hver programvare oppdatering på min i3 jeg hadde en stund, for mange ble oppdateringen til noe bedre , men for meg var det ikke greit at styrerespons, traction, regenerering oppsett ble endret på hvert år.   Kanskje hvis jeg kunne stille inn programvaren selv kunne være OK,.

Så igjen pussig hvis man skal ha ut en bil for massene , å ikke velge enklere /mer basis programvare (for å holde kostnader nede), og la de som higer et nyeste hi tech velge noe annet. Poenget var vel at mange skulle få tilgang til å kjøre basis elbil ?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, papertiger skrev:

Jeg synes de dessverre ser alt annet enn interessante ut. Om du mener som konsept (elbil for de virkelig store massene); ja, men designet er typisk VW på godt og vondt. Skapt for å ikke skape debatt på noen som helst måte, en perfekt bil å forsvinne i mengden med. Som Golf. 

Nå skal man ikke undervurdere hvor mange det er som ønsker seg en bil med kjedelig design, men jeg mente at ID.3 og ID.4 er interessante på nesten alle andre områder enn på designet. ID.3 er vel den første elbilen fra Tyskland som tar sikte på å bli en ny folkebil. For meg er det spennende å se hvordan folk tar imot bilen, hvordan MEB-plattformen fungerer og om VW klarer å løse softwareproblemene sine. Hadde det ikke vært for de fæle touchbryterne, så tror jeg det hadde vært store muligheter for en kjempesuksess når VW får orden på softwaren sin. Noe jeg tror de vil, selv om det kan ta litt tid fortsatt. Jeg er veldig usikker på hvor mye touchbryterne påvirker salget. Det kan tenkes at folk flest ikke bryr seg om dem. For min egen del er det nogo, så hvis ID.4 har de samme touchbryterne vil den være uaktuell for meg.

Zwickaufabrikken er rigget for å levere 1500 elbiler hver dag. Blir dette en suksess for VW betyr det at elbilballen begynner å rulle skikkelig i Tyskland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...