Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

12 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Hva slags biler er det som har gitt deg disse opplevelsene på vinterstid? Jeg må si jeg aldri har opplevd hverken automat eller firehjulstrekk som lunefulle på vinterstid. Tvert i mot egentelig. For en del år siden så fikk jeg en ganske uventet skrens med min E34, kjørte vel ca 70 km/t da hekken plutselig sklei ut. Jeg opplevde bilen som veldig lett kontrollerbar og det hele gikk ganske greit. Man kontrastyrer jo på ren refleks og da henta hekken seg raskt inn igjen. Jeg kan forstå at slik kan være ekkelt, men når det først skjedde så var E34en ganske håndterbar. Nå har jeg kjørt firehjulstrekk kun en vinter med skikkelig snøføre, men selv her så fremstår G30en som en trygg og forutsigbar bil. Dagens biler har så mye hjelpesystemer at det er vanskelig å gjøre feil. Da er det heller sjåføren selv som opptrer galt og ikke bilen.

Hvilke biler @Fredrik 90?
Det begynte med min første 4-hjuls trekker, som dessverre også var automat.
- Audi S6 Avant fra 1996.  Gudommelig fremdrift, men super lumsk og slapp uten varsel. Kjørte ut 2 ganger. Null kontroll
- Neste var en e39 530d Touring fra 1999...
Da hadde jeg lært. Aldri mer 4-hjulstrekk. Denne var ren bakhjulsdrift, men hadde automat.
Skrekk opplevelse av å ikke ha en clutch, som jeg var opplært til på 70 tallet, å trykke inn for d a å rette opp bilen.
- Og slik har det vert siden
Får ikke tak i gode biler lengre som gir meg ''analog'' ;-) kjøre følelse 
(ref. Fredriks beskrivelse rett over her hva ''ananlog'' bilkjøring er og hvilke kjøre ferdigheter men tilegnet seg ved å kjøre slike enkle biler).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos analog kjøring, så husker jeg den første bilen jeg kjørte med etter jeg fikk lappen. Mutterns 1983 Golf C. 1.5 liter med 70 hester, hvis jeg ikke husker helt feil. Med soltak!

Golfen var ikke sprek, men kompenserte med lav vekt og sjåføren kompenserte med aktiv kjøring på høyt turtall. Jeg oppdaget ganske raskt at når jeg nærmet meg grensen for feste i sving, så flyttet bakenden seg noen centimeter sideveis. Det gikk litt tid før jeg fant ut at det som skjedde var at det indre bakhjulet faktisk løftet seg opp fra asfalten og at ytterhjulet tok alle sidekrefter. Men følelsen i bilen gjorde at jeg hadde full kontroll på hvor fort jeg kunne kjøre svingene.

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mr. Erling skrev:

Hvilke biler @Fredrik 90?
Det begynte med min første 4-hjuls trekker, som dessverre også var automat.
- Audi S6 Avant fra 1996.  Gudommelig fremdrift, men super lumsk og slapp uten varsel. Kjørte ut 2 ganger. Null kontroll
- Neste var en e39 530d Touring fra 1999...
Da hadde jeg lært. Aldri mer 4-hjulstrekk. Denne var ren bakhjulsdrift, men hadde automat.
Skrekk opplevelse av å ikke ha en clutch, som jeg var opplært til på 70 tallet, å trykke inn for d a å rette opp bilen.
- Og slik har det vert siden
Får ikke tak i gode biler lengre som gir meg ''analog'' ;-) kjøre følelse 
(ref. Fredriks beskrivelse rett over her hva ''ananlog'' bilkjøring er og hvilke kjøre ferdigheter men tilegnet seg ved å kjøre slike enkle biler).

 

Så vi snakker her om relativt gamle biler som har gitt deg disse opplevelsene. Jeg tror en vinter i en moderene bil med firehjulstrekk eller automat ville forandret din oppfattning noe her. Når man har kjørt bil en stund så legger man til seg vaner og ett kjøremønster som blir veldig "satt", horisonten kan ofte bli litt smal med årene. Ett eksempel på det er alle de som skal ta en så god sving når de skal svinge av eller inn på en sidevei. Først svinge litt motsatt ditt man skal før man legger helt over, dette er noe som henger igjen fra da bilene ikke hadde servostyring. Er ikke noe vits i å ta sats når man skal sving kjapt i dag. Ett annet godt eksempel på gamle fordommer er nabokjerriga hos pappa, ho var så lei av å kløtsje å gire. Men Automat skulle ho ikke ha, fordi de hadde en Saab med Automat på 80 tallet og den var grusom. Men så fikk ho prøve en helt ny Renault Clio med automat, og den bilen kjører hun rundt med i dag. Teknologien i biler forandrer seg hele tiden, og der man før hadde behov for å frikoble når man mistet kontrollen vil i dag hjelpesystemer gripe inn å hjelpe deg. Jeg vil faktisk påstå at dagens hjelpesystemer er så sikre at det skal godt gjøres å havne ut i lyngen. Med mindre man kjører for fort, ikke kjører etter forholdene eller kjører uaktsomt. Men da er det førerens feil og ikke om bilen har automat eller firehjulstrekk. Alle disse hjelpesystemene gjør derimot dagens yngre sjåfører til noen dårlige sjåfører. Man lærer seg ikke å håndtere bilen hvis den får skrens eller kommer ut av kontroll. Så man kan litt flåsete si at alle disse systemene hjelper oss, men de gjør oss heller ingen tjeneste i form at vi ikke lærer noen ting. Det er iallfall derfor jeg er glad for å kjøre en bil som stadig er analog, samt ta meg noen runder på Nurburgring av og til for å få trimma rattrusten litt 👍

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.4.2021 den 10.43, Fredrik 90 skrev:

 Alle disse hjelpesystemene gjør derimot dagens yngre sjåfører til noen dårlige sjåfører. Man lærer seg ikke å håndtere bilen hvis den får skrens eller kommer ut av kontroll. Så man kan litt flåsete si at alle disse systemene hjelper oss, men de gjør oss heller ingen tjeneste i form at vi ikke lærer noen ting.

Jeg tenker at det er flere ting i dette bildet og at dette kanskje er underliggende for hvordan Mr. Erling oppfatter moderne biler med atumatgear/firehjulstrekk. Bilene reagerer ikke som han forventer jmf. med hvordan han har lært å kjøre bil.

Man kan vende det rundt å spørre hvordan en yngre sjåfør som primært har erfaring med moderne biler og automatgear ville ha oppfattet situasjonen på vinterføre i en bil fra f.eks 80-tallet. Kanskje spesielt det at den ikke har ABS bremser tror jeg ville ha medført litt av en overraskelse. Litt mer påkostede biler fikk først ABS bremser som standard midt på 80-tallet selv om selve systemet er mye eldre.

På den annen side igjen er dette for de aller fleste ikke en relevant problemstilling. Få kjører en 80-talls bil i dag på vinterføre. De få bilene fra den tiden som har overlevd er i dag som regel entusiast/samlerbiler, men jeg vil tro at det er noen som har fått seg en reell overraskelse når de med en original eldre bil på f.eks Nürburgring oppdager hvor dårlige bremsene på 80-tallet faktisk var.

Personlig har jeg tilpasset kjørestilen til moderne biler, men jeg reagerer stadig over hvor kort avstand mange i dag holder til bilen foran. Det å holde avstand til bilen foran sitter for meg stadig igjen fra den tiden da man ikke hadde ABS bremser og bremsene ellers var generelt dårlige. Dagens biler har mye bedre bremser, emergency brake assist samt adaptiv cruisecontrol, men det slår aldri feil (ihvertfall ikke her i Danmark) at når den første sneen faller og/eller det er tåke oppstår det en rekke alvorlige kjedekollisjoner på veiene fordi mange holder for kort avstand til bilen foran.

En annen ting som undrer meg litt er hvor aggressivt mange i dag kjører. Vi lærte å kjøre blødt (i alle fall til daglig) for på den måten sparte man drivstoff og trafikken gikk mer jevnt. I dag er det full fart ut av lyskryssene og kortest mulig avstand til bilen foran (med ditto "jokkekjøring"). Jeg vet at mange biler i dag har en motorstyring (samt et mye lettere svinghjul) som gir en mer responsiv gasspedal og hurtigere akselerasjon fra stillestående. Jeg tror at dette i kombinasjon med hurtigskiftende moderne automatgear (PDK/DCT) er årsaken til den ujevne kjøringen. Det er morsomt å gi på og alt går av seg selv liksom. Man merker heller ikke farten så mye der man sitter mer eller mindre totalt isolert fra resten av verden. Så støydempet er mange moderne biler at man for å gjøre kjøreopplevelsen mer nærværende må sende motorlyd ut av bilens høyttalere - og med elektriske biler er kjøreopplevelsen bare enda mer surrealistisk og virtuel.

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.4.2021 den 16.18, Fredrik skrev:

Poenget er at jeg allerede den gangen hadde begynt å interessere meg for biler og drømmebilen var BMW E9 (som stadig er en av mine favoritt BMW modeller). Ferrarien var bare tøff, men jeg hadde nesten ingen kjennskap til bilen ellers bortsett fra at den hadde en topphastighet på over 300 Km/t noe som den gangen (1984) var nesten surrealistisk hurtig.

Når man snakker om solen også videre... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker bakhjulstrekk. Fordi jeg føler at jeg har kontroll, og legger gjerne opp til sladding når det først ligger snø på veien. Til mitt bruk er firehjulstrekk bare tull. Kjører med 17 år gamle GoodYear pigg og klarer meg helt fint. Skal jeg på hytta(typ 1000m over havet og en halvtimes kjøring oppover i fjellet på en stølsvei) så har jeg kjetting i bakhånd, men har foreløpig ikke vært nødvendig. Det er også dette jeg har vokst opp med. Bakhjulstrekk. Kjør en Peugeot Partner/Citroën Berlingo på et tynt dekke av nysnø og man får en følelse av at det er dritglatt og at man skal kjøre av når som helst. Ikke rart folk ikke mestrer vinterføret.

Ikke trenger jeg, og ikke ønsker jeg firehjulstrekk med det ekstra dildallet som potensielt gjør et bilhold dyrere enn det trenger å være.

Har begynt å kikke litt på E36, en 316i/318i manuell facelift hadde vært ideelt som min neste bil egentlig. Usedvanlig god på vinterføre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/2/2021 at 3:32 AM, Fredrik said:

På den annen side igjen er dette for de aller fleste ikke en relevant problemstilling. Få kjører en 80-talls bil i dag på vinterføre.

 

*Host hark*

Jeg har kjørt Capricen (på papiret en 1991-modell, men reelt sett en oppgradert 1977-modell...) med defekt ABS et par vintre nå, og det er en god måte å holde rattegenskapene vedlike. 2 tonn med amerikaner på piggfrie dekk uten ABS/elektronikk krever jo noe mer planlegging enn en moderne bil, spesielt i bratte bakker, men egentlig går det overraskende greit. Min største irritasjon med å kjøre veteran på vinteren er ineffektivt varmeapparat og dårlige lys, utenom det er det grei skuring. 

Mitt kjælenavn for bilen er "Big Booty Trudy" (kallenavnet til en karakter i 80-talls serien "Miami Vice")...

 

FullSizeRender 14LJ.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Werther

Artig det du sier om dårlig varmeapparat i Capricen. Jeg har alltid synes at amerikanske biler har hatt veldig bra AC og veldig bra varmeapparat. Som regel så er det enten eller. Min teori her er at amerikanere lager jo biler til seg selv, de blåser i Europeiske og asiatisk smak og skikk. Funker den i USA så er det godt nok, derfor skiller mye av disse bilene seg så radikalt fra andre biler. USA er ett stort land med variert klima, du har ørken i Nevada med 50 varmegrader og du har Alaska med -40 og permafrost i Juli. Derfor lager de biler som har ekstremt bra AC og ekstremt bra varmeapparat. Bilen må kunne fungere i både Nevada og Alaska. Klima anlegget i Crownvic’en jeg hadde var mer effektivt enn det jeg har i G30 540d. Den blåste nærmest istapper og om vinteren så var det så varmt at plasten rundt ventilene nesten ble myk. E34en har veldig bra varmeapparat, men ACen var så som så (nå er det tom for gass). 

Men tilbake til varmeapparatet i Capricen. Så vidt jeg vet så bruker Ford og Chevy samme underleverandør på klimaanlegg. AC delco. Alle Crownvic’er har en svakhet ved at justeringsventilen mellom varmt og kaldt setter seg, en liten plastflapp som er motordreven inni dasjbordet. Min satte seg fast på Hot, så når våren kom så begynte det å bli varmt i bilen. Så da bytta jeg denne og vips så hadde jeg iskald eller veldig varm bil.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, Fredrik 90 said:

 

Men tilbake til varmeapparatet i Capricen. Så vidt jeg vet så bruker Ford og Chevy samme underleverandør på klimaanlegg. AC delco. Alle Crownvic’er har en svakhet ved at justeringsventilen mellom varmt og kaldt setter seg, en liten plastflapp som er motordreven inni dasjbordet. Min satte seg fast på Hot, så når våren kom så begynte det å bli varmt i bilen. Så da bytta jeg denne og vips så hadde jeg iskald eller veldig varm bil.  

 

Må sies at varmeapparat og AC har vært svakt helt siden jeg kjøpte bilen.

Har funnet ut at AC-kondensatoren er defekt. Samme med panser-wire som har røket. Samt at hele eksosanlegget må byttes. Lettere sagt enn gjort å skaffe dette, alt sto som utsolgt fra leverandør på nettsider. Mitt lokale verksted kunne bestille det med leveringstid på 2-3 uker fra Statene...Ikke akkurat "Over night parts from Japan" ala Fast & the Furious :lol:

Ting tar tid ja. Er fare for at jeg ender opp med å blåse shitloads med penger nå for å få badekaret gjennom EU da det har ballet på seg de siste 6 mnd. Blir mer og mer tydelig at man må være over snittet dedikert for å holde en slik veteran på veien til helårsbruk.  Tipper at 9/10 hadde klipt skiltene og brukt den som delebil....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan anbefale å sjekke ut Rock Autoparts, her kjøper jeg alt av deler til mine amerikanske biler. De har både OEM og uoriginal vare. Ellers så anbefaler jeg Phoenix US cars i Tønsberg, kjappe og billige samt at de får tak i deler fra sitt enorme kontakt nett. De skaffa Power stop bremsekalipere til min Excursion, alle andre var utsolgt. 

Ja det krever litt å hente inn igjen ett forfall som har begynt å akselerere. Men noe annet som akselerer er prisene på Caprice. For noen år siden var dette 50 000 kr biler, nå må du opp i 90- 100 000 kr for en ok bil. Så om du putter noe penger i bilen så vil det lønne seg på sikt 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutes ago, Fredrik 90 said:

Jeg kan anbefale å sjekke ut Rock Autoparts, her kjøper jeg alt av deler til mine amerikanske biler. De har både OEM og uoriginal vare. Ellers så anbefaler jeg Phoenix US cars i Tønsberg, kjappe og billige samt at de får tak i deler fra sitt enorme kontakt nett. De skaffa Power stop bremsekalipere til min Excursion, alle andre var utsolgt. 

Ja det krever litt å hente inn igjen ett forfall som har begynt å akselerere. Men noe annet som akselerer er prisene på Caprice. For noen år siden var dette 50 000 kr biler, nå må du opp i 90- 100 000 kr for en ok bil. Så om du putter noe penger i bilen så vil det lønne seg på sikt 👍

 

Sjekket faktisk Rockauto, men ble ikke helt klok på sortimentet. Et par av delene jeg spesifikt søkte på sto som N/A, utsolgt fra fabrikk.  Men hvis mitt lokale verksted (som kjøper deler fra Aarnes Amerikanske Bildeler i Sarp) klarer å skaffe dette, så er jeg likeglad. Det viktigste er at bilen er ship shape, kroner spiller ikke sååå stor rolle. 

Det ble lagt ut en strøken Caprice Wagon LT1 på finn for et par uker siden annonsert for 119k og ble solgt. Spesielt wagon har fått bra verdi som du sier, så det finnes betalingsvillighet der ute for bra eksemplarer. 

Men mitt eksemplar er jo litt sliten da den tross alt har gått 30 år på norske veier, med dertil steinsprut og rust. Ikke akkurat noen low-miler California-bil dette her.    Så verdien bikker nok aldri 50k uansett hvor mye arbeid jeg legger ned i den. Men det spiller egentlig ingen rolle da den har en vanvittig høy bruksverdi - den er så utrolig solid - starter alltid og går som den skal. Og det viktigste - den gir meg godfølelsen hver eneste gang jeg setter meg bak rattet...

Endret av Werther
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring med varmeapparat i amerikanere er at det suger kraftig. Unntaket var den Malibu Classic 1977 stasjonsvogna man hadde på tidlig 90-tall. Den var dog importert til Norge via Canada og hadde derfor varmeapparat der etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Vedr. varmeapparater så tror jeg min tidligere 1980 Land Rover 88" Series III har hatt det dårligste varmeapparatet i mine biler. Under tvil - og til og med dårligere enn min tidligere 1984 Porsche 911 Carrera 3,2 samt 1974 1303 Boble (begge luftkjølte - hvilket ikke sier så rent lite). Bilen med det beste varmeapparatet tror jeg må være min tidligere 1980 Porsche 928S. En stor V8 motor på 4,7 liter hadde ingen problemer med å varme opp en relativt liten kabin som 928'en hadde (stort sett på den samme størrelsen som 924, 944 og 968). Alle selvfølgelig frontmotoriserte vannkjølte. 

Apropos interessante Porscher som man skulle tro er luftkjølte, men som i realiteten er vannkjølte så er 911 GT1 en ganske spennende modell. Vi har alle hørt om 911 GT3 som har fantastiske selvpustende boxerseksere og 911 GT2 som er en slags über 911 Turbo, men 911 GT1 er mer ukjent.

911 GT1 var først og fremst Porsches konkurrent til McLaren F1 i sammenheng med 24 Hour of Le Mans. Modellen hadde en vannkjølt boxermotor på 3,2 liter (Metzger) som med to turboer utviklet 600 HK og 600 Nm fordelt på kun 1050 Kg. 0-100 Km/t gikk løs på 3,9 sekunder, 0-200 Km/t tok 10,5 sekunder og topphastigheten var begrenset til 330 Km/t.

911 GT1 er essensielt en blanding av modellene 956, 962, 993, 996 og 986 (Boxster) og er en ren racingmodell fra Porsche, men for å lovliggjøre modellen for ulike racing klassifikasjoner måtte Porsche også bygge 20 såkalte "Straßenversionen" som var lovlige på alminnelige veier. Disse har i dag en verdi på rundt 85 millioner NOK.

Dette bildet av en 911 GT1 "Straßenversion" er fra da jeg i 2014 besøkte Porsche Museet i forbindelse med 911'ens 50 års jubileum.

large.IMG_2775.JPG.0563d8a68cdf70131616f919c421cc21.JPG

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/19/2021 at 7:32 PM, Fredrik said:

Vedr. varmeapparater så tror jeg min tidligere 1980 Land Rover 88" Series III har hatt det dårligste varmeapparatet i mine biler. Under tvil - og til og med dårligere enn min tidligere 1984 Porsche 911 Carrera 3,2 samt 1974 1303 Boble (begge luftkjølte - hvilket ikke sier så rent lite). 

 

 

Det som er litt artig med nostalgi og dyrking av eldre biler er at man alltid utelukker det negative. 

Jeg hadde jo en ganske gjennomført og meget kvikk 1986 Carrera 3.2, og må ærlig innrømme at det faktisk er den eneste bilen jeg angrer på at jeg har solgt. Det er en klisje ja, men man lærer så lenge man lever. Angrer på at jeg prioriterte som jeg gjorde, men gjort er gjort og spist er spist.  Når man lukker en dør åpner det seg ofte en ny en. 

Poenget dog - bilen hadde sine negative sider for å si det pent. Jeg gikk på en skikkelig smell da jeg kjørte tur-retur Gøteborg i tidlig desember, drøye 65 mil i 2-3 plussgrader og overskyet vær uten salting. Holdt på å fryse i hjel og burde ha tatt på raggsokker, ullundertøy og lue/caps. Var sjeleglad da jeg omsider kom hjem :lol:

Generelt hele ventilasjonsanlegget var som en døende astmapasient, mye dogging i fuktig vær og man måtte ofte gløtte litt på vinduene for å få gjennomtrekk og sikt.  Må heller ikke glemme Porsche sin 915-girkasse som ble levert i 911 til og med 1986-modellen, mener den fikk Getrag G50 fra 1987.   915-kassa er kjent for å være notorisk vrien å ha med å gjøre, min var også litt så-som-så tross tidligere overhaling. Men samtidig må det sies at det var mye av sjarmen, det at den krevde sin mann. Gøy med en utfordring.  

Sjarm hadde 911en definitivt da. Gikk som pokkern, fantastisk lyd (luftkjølt 911 er og blir fantastisk...), tidløst design og moderat bensinforbruk pga lav vekt.  Legger ved et par bilder som du muligens har sett før ;)

 

 

SANY0903.JPG

SANY0901.JPG

DSC_0138.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...