Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

@Rune-K Jeg abonnerte faktisk på tyske AMS på denne tiden og var veldig fascinert over detaljnivået magasinet hadde. Over en periode på 3-4 år (trolig 1987-91) fikk jeg AMS tilsendt fra Tyskland gratis. De sendte aldri en regning. Sannsynligvis fordi dette over landegrensene måtte gjøres manuelt den gangen.

Jeg kjøpte også jevnlig det britiske bilmagasinet CAR. Det eneste stedet jeg kjente til som solgte magasinet var Narvesen på hjørnet av Stortingsgaten og Olav V´s gate i Oslo. De hadde mye interessant av internasjonale publikasjoner. CAR var imidlertid mer orientert mot historier der de kjørte bilene på langturer. De hadde også kjente personer som skrev om deres biler som f.eks Rowan Atkinson (Mr. Bean) som er en pasjonert McLaren og Aston Martin entusiast. De hadde også jevnlig bidrag fra kapasiteter som f.eks Gordon Murray.

Jeg likte imidlertid AMS best. Deres artikler var mer objektive og teknisk orienterte. De skrev selvfølgelig litt mer inngående vedr. tyske bilmodeller hvilket passet meg bedre siden jeg den gangen kjørte Porsche og BMW. Jeg hadde imidlertid også en stor interesse for Land Rover samt også hadde en Serie III 88" og dette var min inngangsvinkel til CAR samt at jeg noen få år tidligere hadde gått et år på skole i England. Folk med fine biler bor ofte på landsbygden i England og dermed hadde de også ofte en Land Rover/Range Rover som de skrev entusiastisk om i CAR. I en moderne kontekst er Harry Metcalfe og Jeremy Clarkson eksempler på dette.      

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.12.2023 den 16.29, sveigis skrev:

Fant dette bildet her på Facebook side jeg er med i .

Dette bildet her viser en e30 323i 1982 modell ,ja dere leste riktig .

Denne var en av de første e30ene som ble spyttet ut og faktisk regga i 1982 :

IMG_8860.thumb.jpeg.e0bf0ba490495defb08a8572fe617eec.jpeg

Det er nå man egentlig skjønner hvor gamle disse er i ferd og bli .

Altså 41 år liksom siden de første kom ,egentlig utrolig .

Likevel like populære om ikke mer den dag idag .😊😊

Det der må ha vært en helt spesiell følelse å og kunne hente ut en sprut ny sånn en den gang .

For om du var glad i egenskapene fra en e21 ,så var det liksom noe helt annet med e30 .

Det som er så skummelt for min del her ,er at når jeg sånne bilder så får jeg lyst på e30 selv pm det toget er gått for lengst .

Jeg har ikke midler og lyst til å betale så mye penger som de koster nå.

Man skulle kjøpt disse for 15 - 20 årsiden da de ble gitt bort omtrent .

2005 var forøvrig året min fetter kjøpte en cirrus blau 1986 modell 325 i to dørs ,ikke strøken men fin til 14000 kr ..

Man kan si hva man vil men e30 må vel ha vært den mest populære modellen fra Bmw sin historie muligens .😊

Hei, min far kjøpte en ny 320i i 1984, og den betalte han 176.000,- for det var mye penger den gangen, så bilen var dyr. Tror han betalte ca 15.000,- ekstra bare for et manuelt soltak.

Den gikk i arv til min bror og videre til min sønn, men det ble for mye rust på den selv om den  teknisk var i ganske god stand.  Han hadde ikke tid og kapasitet til å ta utbedring av rust, stort sett kanaler. Så bilen ble solg i fjor for ca 35.000,- til en norskboende polakk. Han sendte bilen til Polen og fikk den tilbake helt strøken. Han har nok gjort en god deel tenker jeg.

Husker også min far var ute å prøvde en 325ix i 1986 på snøføre fantastisk bil, men kosta jo skjorta ca 370.000,- så min far synes det ble for gæli , og det ble ikke noe hande.

Endret av Maxmek
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Maxmek At en E30 320i kostet 176000 kroner i 1984 passer ganske bra med at jeg betalte ca. 230000 kroner for en et år gammel E30 320i i 1988. Min bil var kjørt rundt 20K kilometer da jeg kjøpte den og var privatimportert fra Belgia av en bekjent som hadde jobbet ved NATO hovedkvarteret i Brussel. 176000 kroner i 1984 tilsvarte forøvrig ca. 550000 kroner i dagens pengeverdi.

Ville man ha en større motor ble det, som du påpeker, plutselig veldig kostbart. E30 325i lå signifikant høyere i pris og man kunne legge på nesten 100K kroner ekstra over E30 325i hvis man ville ha en W201 190E 2,6 fra Mercedes-Benz. I 1990 kostet en W124 230E ca. 430000 kroner eller ca. 900000 kroner i dagens pengeverdi.  

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne AX-12275, E30 325 IX kjøpte jeg ny 19 november 1986, bilen kom til Norge i juni 86 denne betalte jeg kr. 309 000.-

Jeg byttet inn en AX-12030, E30 325 som jeg kjøpte ny 18 februar 1986, kostet meg kr. 207. 000, den bilen var kjørt 25 000 km, jeg fikk 218 000 i innbytte for den. 
 

Dette var året den norske kronen ble devaluert med over 20%, alle biler som kom inn ble prissatt etter dagens kurs på valuta. Da hadde Tyskland mark. 

IMG_0342.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Ampera 207000 kroner i 1986 tilsvarte ca. 565000 kroner i dagens pengeverdi og 309000 kroner i 1986 tilsvarte ca. 840000 kroner i dagens pengeverdi. Som vi er inne på alle sammen var en 3-serie med rekkesekser temmelig kostbare biler. Jeg forstår imidlertid på deg at det var helt avgjørende når på året (1986) at man kjøpte en ny bil. Prisstigningen i løpet av året var jo helt forferdelig.

En gjennonsnitlig norsk årslønn i 1986 var rundt 145000 kroner (eller ca. 396000 kroner i dagens pengeverdi) så din E30 325ix kostet litt over to gjennomsnitlige årslønner. Det var ikke mange den gangen som hadde råd til såpass dyre biler og især ikke når lånerenten på den tiden var rundt 16%. Riktignok fikk man endel fradrag, men lån var uansett veldig dyrt.

Jeg kan forøvrig huske at 1 DM i 1986-1987 tilsvarte ca. 4 norske kroner eller ca. 11 kroner i dagens pengeverdi. 1 liter bensin i Tyskland kostet også ca. 1 DM på den tiden.      

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.12.2023 den 1.56, Fredrik skrev:

@Rune-K Jeg abonnerte faktisk på tyske AMS på denne tiden og var veldig fascinert over detaljnivået magasinet hadde. Over en periode på 3-4 år (trolig 1987-91) fikk jeg AMS tilsendt fra Tyskland gratis. De sendte aldri en regning. Sannsynligvis fordi dette over landegrensene måtte gjøres manuelt den gangen.

Jeg er stor fan av AMS, jeg har nevnt det før men jeg har mange hyllemeter med årganger. Har så si samtlige utgaver fra 1950 til 2012, en komplett samling jeg kjøpte hos en fyr på Bygdøy i Oslo i 2013. Jeg abonnerer også på bladet, en av sikker få i Norge som gjør det i dag. Jeg er en gammel sjel i en ung kropp 😅

Men det som er så artig med AMS er detaljene, de går ned i dybden på bilene de tester. Dette er ganske sjeldent i dag, det er sjeldent jeg lærer noe tekniske av å lese biltester men i AMS kan man fortsett lære en del. 

Noe annet jeg liker er at layout og oppsett er helt likt, de har ikke forsøkt å endre på noe som fungerer. Du kan åpne ett AMS nummer ifra 1993 og ett ifra 2023 og alt er likt, bare å bytte ut bilene til dagens biler. Selvsagt er fargevalg og sånne ting modernisert, men det som gjorde AMS bra før synes jeg de har beholdt helt til dags dato. Som ett eksempel så har de fortsatt "100 000 km Dauertest" (langt test), hvilke andre bilmedia gjør dette i dag? De berømte testene hvor de samler de raskeste bilene i test, de gjør det fortsatt. Også har de tilpasset seg ny teknologi, de bruker mye spalteplass på elbiler og hybrid. Både sammenlikningstester men også kritiske tester for å sette teknologien på prøve mot eksisterende teknologi. 

Norsk bilmedia er og blir en vits, de følger de store mediehusene og skal som eneste oppgave påvirke folk til å velge en type bil. Jeg synes også britisk bilmedia går litt den veien særlig med Top Gear magazine. Tysk og Amerikansk bilmedia er noe helt annet og frittalende. 

18 timer siden, Maxmek skrev:

Hei, min far kjøpte en ny 320i i 1984, og den betalte han 176.000,- for det var mye penger den gangen, så bilen var dyr. Tror han betalte ca 15.000,- ekstra bare for et manuelt soltak.

Den gikk i arv til min bror og videre til min sønn, men det ble for mye rust på den selv om den  teknisk var i ganske god stand.  Han hadde ikke tid og kapasitet til å ta utbedring av rust, stort sett kanaler. Så bilen ble solg i fjor for ca 35.000,- til en norskboende polakk. Han sendte bilen til Polen og fikk den tilbake helt strøken. Han har nok gjort en god deel tenker jeg.

Det er ikke tilfeldigvis denne?

IMG_0949.thumb.jpeg.7481814aebd9b87ab5405cb7873f5cb4.jpeg

I såfall gøy å høre at den er kommet i stand. Jeg ser den nettopp har bytta eier fra han utlendingen til en bilforhandler i Østfold som har en del klassiske biler for salg. Så den kommer nok ut på Finn.no etter hvert. 

Personlig så hadde jeg aldri klart å la en slik bil gå ut av familien hvor den har vært siden den var ny. Min bestefar kjøpte ny Volvo 245 Turbo varebil hos JM Auto på Strømsbusletta i 1985, den var i familien til ca 2005 da ble solgt til en i innlandet. Jeg irriterer meg grønn over at dette skjedde før jeg fikk noe jeg skulle ha sagt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90 Jeg misunner deg den fine samlingen tyske AMS magasiner. Det er et fantastisk bra bilmagasin og spesielt fordi, som du påpeker, at de er konsistente med form og layout. Dette gjør det lett å både lese og sammenligne gamle og nye tester. Rent datamessig er magasinene en gullgruve når det gjelder spesielt eldre bilmodeller.

Det er også få ting som irriterer meg mer enn at folk absolutt skal prakke på deg deres mening. Enda værre er det når de også skal straffe deg når du ikke ønsker å mene det samme som dem. De henger deg ut på nettet, truer med å utestenge deg fra inflytelse og krever uten en rettergang at du blir sparket fra jobben. Det hele er som en middelaldermobb som streifer rundt i gatene på jakt etter noen å brenne. 

Dette er selvfølgelig et worst case eksempel, men det er også et problem generelt at det hele er en glidebane der et meningsmakeri får gripe om seg. Folk lar det bare skje og de unge tror nå at det er helt normalt at såkalte influencere på nettet skal bestemme hva du skal mene og gjøre. Bedrifter utnytter selvfølgelig dette og betaler både andre virksomheter og influencere til å påvirke folk. Det er virkelig et skittent spill.     

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.12.2023 den 14.17, Fredrik 90 skrev:

Jeg er stor fan av AMS, jeg har nevnt det før men jeg har mange hyllemeter med årganger. Har så si samtlige utgaver fra 1950 til 2012, en komplett samling jeg kjøpte hos en fyr på Bygdøy i Oslo i 2013. Jeg abonnerer også på bladet, en av sikker få i Norge som gjør det i dag. Jeg er en gammel sjel i en ung kropp 😅

Men det som er så artig med AMS er detaljene, de går ned i dybden på bilene de tester. Dette er ganske sjeldent i dag, det er sjeldent jeg lærer noe tekniske av å lese biltester men i AMS kan man fortsett lære en del. 

Noe annet jeg liker er at layout og oppsett er helt likt, de har ikke forsøkt å endre på noe som fungerer. Du kan åpne ett AMS nummer ifra 1993 og ett ifra 2023 og alt er likt, bare å bytte ut bilene til dagens biler. Selvsagt er fargevalg og sånne ting modernisert, men det som gjorde AMS bra før synes jeg de har beholdt helt til dags dato. Som ett eksempel så har de fortsatt "100 000 km Dauertest" (langt test), hvilke andre bilmedia gjør dette i dag? De berømte testene hvor de samler de raskeste bilene i test, de gjør det fortsatt. Også har de tilpasset seg ny teknologi, de bruker mye spalteplass på elbiler og hybrid. Både sammenlikningstester men også kritiske tester for å sette teknologien på prøve mot eksisterende teknologi. 

Norsk bilmedia er og blir en vits, de følger de store mediehusene og skal som eneste oppgave påvirke folk til å velge en type bil. Jeg synes også britisk bilmedia går litt den veien særlig med Top Gear magazine. Tysk og Amerikansk bilmedia er noe helt annet og frittalende. 

Det er ikke tilfeldigvis denne?

IMG_0949.thumb.jpeg.7481814aebd9b87ab5405cb7873f5cb4.jpeg

I såfall gøy å høre at den er kommet i stand. Jeg ser den nettopp har bytta eier fra han utlendingen til en bilforhandler i Østfold som har en del klassiske biler for salg. Så den kommer nok ut på Finn.no etter hvert. 

Personlig så hadde jeg aldri klart å la en slik bil gå ut av familien hvor den har vært siden den var ny. Min bestefar kjøpte ny Volvo 245 Turbo varebil hos JM Auto på Strømsbusletta i 1985, den var i familien til ca 2005 da ble solgt til en i innlandet. Jeg irriterer meg grønn over at dette skjedde før jeg fikk noe jeg skulle ha sagt. 

Ja Fredrik, der har du den, men han som kjøpte den lakket den rød. Må innrømme det var et vanskelig valg å selge den, men vi hadde verken kunnskap eller utstyr til å reparere den sjøl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden vi nærmer oss jul så kan vi vel spille den beste julesangen noensinne og samtidig hylle en sann legende. Skal noen først begraves så skal det gjøres med stil.

Kan jo ta med denne også for og vise hvor gode de var mens de var på topp. Det er nok ikke vann Shane har i koppen men hva så. Dette er hva man kaller bra musikk.

 

Endret av Rune-K
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg kom over et par ganske artige videoer på Youtube som passer godt inn i denne tråden samt i den generelle diskusjonen om hvor BMW kommer fra når det gjelder kvalitet i alle former samt ikke minst hvor Mercedes-Benz plasserer seg i dette bildet.

Filmene i videoene er fra når hhv. modellene E3 og "/8" (Strich-Acht) eller mer korrekt W114/W115 ble presentert. Dette var ihv. 1967 og 1968. Poenget i denne sammenhengen er at begge modellene for begge bilprodusentene representerer det store gjennombruddet som premium bilprodusenter for "folk flest". Mercedes-Benz har selvfølgelig en mye eldre historie som premium bilprodusent, men de modellene var for et helt annet markedssegment og var mye mer kostbare.

E3 er historisk forløperen til E23, men var en betydelig mindre bil som i realiteten konkurrerte direkte med W114 som var forløperen til W123 (altså E-klassen). Begge bilene har en bensinrekkesekser på ca. 2,5 liter som yter hhv. 150 HK (E3 2500) og 130 HK (W114 250). BMW'en har litt bedre ytelser med 0-100 Km/t på 10,4 sekunder mot 12,8 sekunder for Mercedesen. Topphastigheten er også litt høyere for BMW'en med 190 Km/t mot 180 Km/t for Mercedesen.

Som man kan se i videoene er det liten tvil om at BMW'en hadde de mest sportslige kjøregenskapene, men det blir også fremhevet at "/8" var en formidabel reisevogn som det selv i dag går gjetord om. E3 kom kun med bensinmotorer og kun M30 rekkeseksere der 2500 var den minste og 3.3 Li den største med 200 HK.

"Strich-Acht" var delt ihv. W114 og W115 seriene der W114 hadde kun rekkeseksere, mens W115 inkluderte rekkefirere og dieselmotorer. Modellene var ellers stort sett identiske på nær mindre forskjeller når det gjaldt utsyrsnivå. Ellers er det et poeng at både E3 og "Strich-Acht" var designet av to giganter i bilindustrien med hhv. Wilhelm Hofmeister og Paul Bracq. Ganske interessant er det også i denne sammenhengen at Paul Bracq et par år senere gikk over til BMW og bl.a designet E12 og nettopp E23 som var etterfølgeren til E3.

Det er selvfølgelig objektivt umulig å si om det var E3 eller "Strich-Acht" som var den beste modellen, men om ikke annet finnes det en helt original og kjørende W115 240D på Mercedes-Benz museet i Stuttgart med hele 6,4 millioner kilometer på telleren.

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
På 17.12.2023 den 14.17, Fredrik 90 skrev:

Jeg er stor fan av AMS, jeg har nevnt det før men jeg har mange hyllemeter med årganger. Har så si samtlige utgaver fra 1950 til 2012, en komplett samling jeg kjøpte hos en fyr på Bygdøy i Oslo i 2013. Jeg abonnerer også på bladet, en av sikker få i Norge som gjør det i dag. Jeg er en gammel sjel i en ung kropp 😅

Men det som er så artig med AMS er detaljene, de går ned i dybden på bilene de tester. Dette er ganske sjeldent i dag, det er sjeldent jeg lærer noe tekniske av å lese biltester men i AMS kan man fortsett lære en del. 

Noe annet jeg liker er at layout og oppsett er helt likt, de har ikke forsøkt å endre på noe som fungerer. Du kan åpne ett AMS nummer ifra 1993 og ett ifra 2023 og alt er likt, bare å bytte ut bilene til dagens biler. Selvsagt er fargevalg og sånne ting modernisert, men det som gjorde AMS bra før synes jeg de har beholdt helt til dags dato. Som ett eksempel så har de fortsatt "100 000 km Dauertest" (langt test), hvilke andre bilmedia gjør dette i dag? De berømte testene hvor de samler de raskeste bilene i test, de gjør det fortsatt. Også har de tilpasset seg ny teknologi, de bruker mye spalteplass på elbiler og hybrid. Både sammenlikningstester men også kritiske tester for å sette teknologien på prøve mot eksisterende teknologi. 

Norsk bilmedia er og blir en vits, de følger de store mediehusene og skal som eneste oppgave påvirke folk til å velge en type bil. Jeg synes også britisk bilmedia går litt den veien særlig med Top Gear magazine. Tysk og Amerikansk bilmedia er noe helt annet og frittalende. 

Det er ikke tilfeldigvis denne?

IMG_0949.thumb.jpeg.7481814aebd9b87ab5405cb7873f5cb4.jpeg

I såfall gøy å høre at den er kommet i stand. Jeg ser den nettopp har bytta eier fra han utlendingen til en bilforhandler i Østfold som har en del klassiske biler for salg. Så den kommer nok ut på Finn.no etter hvert. 

Personlig så hadde jeg aldri klart å la en slik bil gå ut av familien hvor den har vært siden den var ny. Min bestefar kjøpte ny Volvo 245 Turbo varebil hos JM Auto på Strømsbusletta i 1985, den var i familien til ca 2005 da ble solgt til en i innlandet. Jeg irriterer meg grønn over at dette skjedde før jeg fikk noe jeg skulle ha sagt. 

Da er den  gamle familieeide E30'en ute til salgs.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=340063692

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Maxmek skrev:

Da er den  gamle familieeide E30'en ute til salgs.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=340063692

Se der ja 👍 I utgangspunktet bra at bilen har blitt restaurert og "reddet". Men jeg synes vel kanskje ikke dette er måten å gjøre det på for dette ser jo rett og slett ikke bra ut. Når har de gjort den slik at den er prikk lik 98% av alle andre E30 man møter på ett treff. Hadde vært en mye mer unik bil som de hadde restaurert den i original stand med original hjul og opprinnelig farge. 

En gang så skal jeg kjøpe den mest "E30 Meet Edition" E30 jeg kan finne så skal jeg resette bilen tilbake til opprinnelig så mye som mulig. Vekk med coilovers, vekk med ettermontert M-tech (som det har gått inflasjon i på E30), vekk med Azev hjul, hive de Startech lyktene så langt på sjøen jeg klarer og ikke minst de sorte frontlyktene. Også en lista over lyktene, "lykte senkere"….ærlig talt..1997 ringte å ville ha den tilbake. 

Sånn skal en E30 se ut 😎 Dette er nå en gammel klassiker, på tide å vise disse bilene litt respekt og ikke jalle de til på en måte de aldri var tiltenkt å være.

IMG_0721.thumb.webp.9a9abe429f222413d9ee0d5b117ced5a.webp

Ikke sånn..

IMG_0722.jpeg

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

E30 325i kom originalt med 14" felger (195/65-14). Enklere varianter som f.eks 316i kom med 175/70-14 dekk/felger. Jeg hadde derfor de samme BBS felgene på min 1987 320i i årene 1988-89, men i 14". Mange anså den gangen 15" felger for å være for store og tunge til bilen. 

Dette er kanskje litt vanskelig å forstå i dag, men den gangen var det stort sett bare kraftige biler som f.eks Porsche 928 S (300 HK) som originalt hadde 16" felger og da primært kun for å gi plass til bremsene foran. BMW E28 M5 (286 HK) kom originalt med 220/55 R390 dekk/felger (TRX) og dette svarer til ca. 15,35" felger. Mercedes-Benz W126 500SE kom originalt med 205/70-14 dekk/felger. 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...