Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
50 minutes ago, Orjan said:

Det samme er Ford Mustang "2-door sedan" som kom i 1979 - kanskje den minst populære modellen av den minst populære Mustang-generasjonen, men samtidig en bil med en viss sjarm.

Du har nok rett i det at det er den minst populære modellen, men likevel opplever jeg at interessen for disse har tatt seg opp i senere tid. Jeg liker veldig godt Mustang Foxbody selv, og spesielt da i Notchback-utførelse og med facelift front.

Matt Farah "The Smoking Tire" hadde en grom slik en for noen år tilbake som jeg siklet på.

78e43862eda25cb325d77eabac43d8c4.jpg.4b55c63242ac5aaec125c6abe1812295.jpg

m50-1539622246.thumb.jpg.535dea362779e31ae090f4b53f6da0c6.jpg

Mustang.thumb.jpg.386b9b2e0a1aea12e31003b618042940.jpg

Skrevet

Når vi er inne på Ford og Mustangen som man kaller for "Fox body" generasjonen så er det en litt artig digresjon her. Når Ford utviklet Sierra så ble denne bilen selvsagt utviklet for å huse en V6 motor. Men det få vet er at Sierra ble også konstruert for V8 motor, nærmere bestemt 5,0 litern fra Mustang. Dette resulterte i Ford Sierra XR8 med en 5,0 liters V8 på 209 hester. Kun tilgjengelig på det Sør Afrikanske markedet. 

IMG_3774.thumb.webp.941fa1a17d22c25c746b4482f41ebf04.webp

IMG_3775.thumb.jpeg.5839fa81bcc5edd67347ab350d9b7ff6.jpeg

Det er akkurat sånn fabrikk hot rod’ing som dette jeg synes er så sykt fett. Her i Europa så er det jo Cosworth (vingebilen) som har fått all oppmerksomheten med god grunn, men det er da noe usannsynlig fett å jekke en 5,0 liters V8 ned i en helt vanlig standard Sierra. 

Dessverre så er alle originale XR8 høyrestyrte, men jeg ser for meg at dette må da være ett helt ypperlig prosjekt å få til i en venstre styrt bil også. En V6 Sierra trenger litt modifisering av motorfester også er det visst nok plug and play. Differensialen kommer fra Granada 2,8, som for 2,8 drivlinjen var overdimensjonert og den er heller ikke vanskelig å finne. En Ford 5,0 Liter er det jo laget en million av så dette lar seg lett skaffe. 

Skrevet
22 minutter siden, Fredrik skrev:

Audi på 80-tallet er også fine i designet. Jeg har dessverre liten personlig erfaring, men 90-talls modellene kjenner jeg. Spesielt Audi 90 (B4) Quattro 2.3 20V var en veldig artig modell. Jeg mener å huske at motoren klarte 7000 rpm. Det var på denne tiden at Ferdinand Piëch virkelig begynte å briljere.  

Samme her - har ikke kjørt så mye Audi, men har virkelig sansen for 80- og 90-talls Audier. Gudfaren min var Audi-mann og brukte enhver anledning til å skryte av merket. Fremhjulsdreven Audi var utvilsomt en bedre vinterbil enn fatterns Volvo 244. På en slalåmtur til Hemavan i 1982 kom det en sølvfarget Audi 80 quattro i full "drifting-mode" inn på området, og den lyden av 5-sylindre på høyt turtall satte seg godt i minnet. På denne tida gjord Audi rent bord i alle slags rally med Quattro'ene, så dette var virkelig en manifestasjon av "Vorsprung durch technik". I 1983 hadde den lokale VW/Audi forhandleren en brun metallic Audi quattro (den som nå kalles Ur-quattro) i utstillingen, helt rått design som stort inntrykk på 13-år gamle meg. 

audi_quattro_487_006c03af0d390977.avif

Så kom det noen Audi 80 GTE quattro'er til byen, og en tannlege kjøpte byens første Audi 100 CS quattro. Rauchsilber metallic med Treser sorte baklys - utrolig tøft. Jeg skrev faktisk en særoppgave i engelsk i 1 klasse på videregående om quattro-systemet. Læreren jeg hadde da, kjøre Audi A8 i dag - jeg liker å tro at jeg påvirket ham :-)

Jeg synes designet på Audi 100/200 C3 1983-1990 er lekkert. I mine øyne er det lite feil med en Audi 200 quattro 20V - den utgave som har ordentlige hjulbuer bak.

audi_200_quattro_2.avif

Så kom jo 100 C4 i 1990 og den første S4, tilgjengelig med både 5- og 8-sylindre. Audi 100 ble til A6 i 1994 og toppmodellen het S6. Også den med både 5- og 8-sylindre. Audi avsluttet denne A6 generasjonen med toppmodellen S6+ - produserte 97 sedaner og 880 Avanter. 4.2 V8 med 326hk (290 i standard S6) og 6-trinns manuell kasse. Rått.

audi_s6_plus_avant_1_0000004d09940717.av

Jeg fulgte godt med på Audi frem til i 2003-2004. Etter den tid dabbet Audi-interessen sterkt, og i dag ser jeg knapt forskjell på A4/6/8, men snur meg etter RS-modellene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...