Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Han kjørte Rover 75 ja, sant det. Er vi litt rare fordi vi husker best hva slags bil som hovedrolleinnehaveren kjører? Håper ikke det.

Husker jeg fortalte noen venner av meg at det hendte jeg så de første 10 minuttene av Derrick bare for og finne ut årstallet som episoden var laget basert på bilene de brukte. Da trodde de jeg hadde klikket helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derrick med den avdøde norgesvennen Horst Tappert i hovedrollen er jo nesten en hel vitenskap når det gjelder biler og spesielt BMW'er siden denne tyske krimserien gikk i hele 24 år (1974-1998). Jeg mener å huske at @Fredrik 90 og @Werther er ekspertene her inne når det gjelder Derrick og BMW'er... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos Rover og nedgangen for britisk bilindustri i sin helhet på 70-tallet er denne videoen med Jeremy Clarkson verdt å se. Det er en tragisk historie og spesielt når man vet at britiske biler helt siden bilens barndom på 1930-tallet hadde vært verdensledende.

Det er vanskelig å forestille seg dette i dag, men på 60-tallet var BMW en liten og temmelig ukjent bilprodusent. Audi var ikke oppfunnet enda og bare VW (med Boble og varianter av den modellen), den tyske divisjonen av Ford samt Opel (eid av General Motors siden 1931) hadde et salg av betydning i relasjon til f.eks Rover. Kun Mercedes-Benz kunne kjempe direkte mot giganter som f.eks Bentley, Rolls-Royce og Jaguar (før vi snakker om mer spesielle britiske og relativt kostbare bilmerker som f.eks Jensen, Aston Martin og Triumph). 

Fallet for britisk bilindustri på 70-tallet og deler av 80-tallet var enormt og dette tiltross for at britisk kultur på den samme tiden aldri hadde stått sterkere i forhold til mote, musikk og generell "way of life" (noe tysk kultur aldri har klart selv mange år etter den andre verdenskrigen). Storbritania kjempet mot seg selv i en ny verden uten imperiet og føydalismen - og resultatet var ikke vakkert.

På den annen side har Storbritania beholdt ledelsen når det gjelder den mer teknisk avanserte delen av bilindustrien. F1 og rally blir stort sett utviklet i Storbritania og McLaren viser hvor skapet skal stå i mange sammenhenger når det gjelder superbiler. Det er også et utall av britiske spesialister når det gjelder tekniske komponenter som også f.eks de tyske premium bilprodusentene ofte bruker i deres mest hardcore modeller. Rolls-Royce er eid av BMW, men store deler av utviklingen foregår i England - og med en hensikt. Tilsvarende også med f.eks Jaguar og Range Rover. Britene vet stadig hvordan skikkelige biler skal bygges selv om eierskapet til bilmerkene gikk tapt for 30 år siden - litt av et understatement som man sier på engelsk... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En interessant film. Huske jeg så den for en stund siden. Det er alt for lett og skylde på fagforeningene men det er så mye mere som denne filmen viser. De var ikke uskyldige de heller men det var en kombinasjon av så mange ting. Det er jo litt ironisk at veldig mange av de japanske bilene solgt i Europa blir lagd i England.

Her er en film fra 1980 med noe av det samme temaet. Jeg synes de siste 3-4 minuttene sier alt. Når det tar over dobbelt så lang tid og montere dørlåsen i England kontra Tyskland da har du et problem. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg deler ikke oppfatningen av at det først og fremst var fagforeningene som ødela britisk bilindustri. Jeg tenker at dette handlet om dårlig management/ledelse og generell urettferdighet der noen få fikk alt for mye på bekostning av alminnelige funksjonærer og medarbeidere. Jeg er ingen sosialist, men jeg tror på at en rettferdig fordeling og følelsen av å være verdt noe gjør at folk samarbeider lettere og bidrar til konstruktive løsninger og fremgang. Dette var for å si det forsiktig ikke en britisk spesialitet på 60 og 70-tallet. På den annen side var det helt sikkert ikke lett å være leder i Storbritania på denne tiden da det meste som kunne gå galt gikk galt når først samfunnsendringene ble enorme. Vi har ikke (heldigvis) opplevd tilsvarende i Norge og Danmark - og det er derfor klokt å være litt forsiktig med kritikken (spesielt i ettertid).

Det skal imidlertid bli spennende å se hvordan Brexit etterhvert påvirker det engelske samfunnet. Jeg er ærlig talt litt skremt av hva vi hører og leser i denne sammenhengen. Det er ikke sikkert at den politiske uroen fra 70 og 80-tallet da Margaret Thatcher var statsminister ikke blusser opp igjen. Det finnes mye urettferdighet i dag også - ikke bare i Storbritania, men også i andre land. Brexit kan virke som en katalysator for mer splittelse i EU og med et stadig mer proteksjonistisk USA lever heller ikke f.eks tysk bilindustri alt for sikkert. Begynner arbeidsledigheten å stige kan det hurtig bli store utfordringer i denne sammenhengen.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig spent på Brexit selv. Jeg hadde håpet at EU ville gått litt mere i seg selv da avstemningsresultatet var et faktum men i stedet så virker det som at flesteparten i Brussel bare er glade for at UK forsvinner. Det er jo en grunn til at såpass mange i Europa ikke ser at EU er en fordel for dem.

Jeg kunne skrevet mye om EU og hvorfor jeg kjørte 12 timer i bil i 1994 for og stemme nei men dette er vel ikke forumet for det. Jeg er for frihandel og internasjonalt samarbeid men synes ikke måten EU har utviklet seg på er den riktige måten og gjøre det på. Det EF/EEC var på 60 tallet kunne jeg nok stemt for men ikke hvordan det er nå. 

Som en liten illustrasjon på hva som er galt så sendte NRK radio for en stund siden en dokumentar om hvordan Norge fikk unntak for tunneldirektivet. Man hadde tatt med toppbyråkraten og kjørt vestlandet rundt. Interessant og høre på men de stilte ikke det viktigste spørsmålet. Hvorfor skal man i Brussel bestemme hvordan man bygger tunneler i Norge. Det har de ingenting med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@macrorain Takk for komplimentet og jeg er faktisk selv ganske fascinert over hvordan denne tråden utvikler seg. Jeg har egentlig ingen andre retningslinjer utover å holde diskusjonene nogenlunde sakelige og interessante (i alle fall for min del). Jeg prøver vel også å skape relasjoner til BMW (direkte og indirekte) der dette er mulig. Takk til alle som bidrar med å gjøre tråden til det den er... :)

@Rune-K Jeg stemte ja til EU i 1994 og var overbevist om at dette var riktig. I 1999 flyttet jeg imidlertid til Danmark (dette var ikke planlagt i 1994) og i løpet av disse 20 årene innenfor EU har jeg totalt endret mening om EU og mener det samme som deg i dag. EU har blitt et monster som beskjeftiger seg med alt for mye og jeg liker ikke det overnasjonale (føderale) konseptet de har beveget seg inn på med bl.a Schengen-avtalen.

Det er også et problem at EU's viktigste organ, Europakommisjonen, ikke er demokratisk valgt. Kommisjonen (som i praksis er en slags regjering) består av 28 ministre fra de ulike medlemslandene (der de typisk velges av landenes regjeringer uten å ha blitt valgt ved en folkeavstemning - ihvertfall i Danmark). Kommisjonsformannen velges særskilt av EU-parlamentet. Kommisjonen skal imidlertid godkjennes av EU-parlamentet der medlemmene er valgt ved folkeavstemninger i de enkelte medlemslandene.

De 28 minstrene i Europakommisjonen har stor utøvende makt på de fleste saksfelter bortsett fra (så langt) utenrikspolitikken. De fremlegger lovforslag for hele EU, implementerer beslutninger, oppretholder EU-traktaten og administrerer den daglige driften av EU. I de fleste sammenhenger er det imidlertid svært langt fra København til Brussel (og enda lengere fra Århus hvor vi bor) og vi hører egentlig lite om hva kommisjonen samt andre minstre enn danske Margrethe Vestager foretar seg (og da som regel kun når hun kommer i nyhetene pga. amerikanske IT-virksomheters gjøren og laden med personopplysninger eller når selskapene har blitt for store). Hun gjør imidlertid etter min mening en temmelig god jobb.

Ministrene velges av regjeringene for 5 år av gangen og kan søke gjenvalg (ihvertfall i Danmark). Margrethe Vestagers periode går ut i år, men det er lite trolig at dagens regjering velger henne på nytt. Hun ble valgt av den forrige (røde) regjeringen (der hun selv var økonomiminister, utenriksminister og visestatsminister - stedfortredende for statsministeren). Dagens regjering er blå og vil derfor ganske sikkert velge en annen person enn Margrethe Vestager selv om hun etter regjeringens mening gjør en meget god jobb som EU's konkurranseminister. Partifarge er åpenbart viktigere i denne sammenhengen. Håpløst.  

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig @Fredrik Jeg synes at man kunne startet med og finne ut hva man absolutt måtte samarbeide om også stoppet der. Jeg leste en interessant artikkel for en stund siden og essensen der var at store internasjonale organisasjoner hele tiden måtte finne på nye arbeidsoppgaver for og holde seg relevante. Det er noe i det.

 Margrethe Vestager har man såvidt hørt om her i Norge også. Jeg har vel fått et ganske positivt inntrykk av henne. Det hun driver med opp imot de store IT selskapene er et eksempel på hva som man må samarbeide om. Hvordan Norske tariffavtaler skal tolkes i Norge har de ikke noe med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Over til noe helt annet og som det er vanskelig å finne en relasjon til BMW med mindre man f.eks tror på enkelte av reklamefilmene BMW produserer for en aktiv livsstil med f.eks X-seriene. Jeg har fulgt disse gutta (Matthew Posa og Joe Robinet) fra hhv. USA og Canada en stund og liker det jeg ser. Jeg var speider i 12 år og i Heimevernsungdommen 3-4 år (den gangen man stadig brukte Mauser gevær og oppbevarte disse hjemme). Jeg var også i 1 år korporal i Hæren. Senere hadde vi i mange år en enkel tømmerhytte i Rondane (uten strøm og innlagt vann) som vi brukte til utflukter i naturen. Det har blitt mye tid i telt, bivuakk/gapahuk og og jeg har overnattet ute i alt slags vær - ofte mer enn en uke av gangen. Fantastisk... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært endel diesel diskusjon i denne tråden så da tenkte jeg denne kunne passe:

https://www.nettavisen.no/na24/sjokkmaling-for-utslipp-fra-dieselbiler---i-positiv-forstand/3423597877.html

ADAC har testet e220d som slipper ut 0(!) mg nox pr km. 520d slipper ut 1 mg. Dette er jo smått utrolig. Så er spørsmålet om dette kommer til å gjøre at politikerne kan bli litt mildere mot diesel? Neppe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette er korrekt (hvilket det ganske sikkert er) så har miljøfolket et pedagogisk problem (relativt). På den annen side er jeg heller ikke i tvil om at mange dermed tenker at alle dieselbiler er OK, men slik er det bestemt ikke. Det er den siste Euro 6d-Temp normen dette handler om og i tillegg slik Mercedes-Benz og BMW spesifikt har implementert denne normen i relasjon til de aktuelle motorene. Vår Citroën C4 Picasso HDi120 tilfredstiller også 6d-Temp normen, men er dessverre ikke like miljøvennlig. 

Jeg tenker imidlertid at dette objektivt ikke berører elektriske biler. Det er kun nye dieselbiler som nå etterhvert har fått såpass rene avgasser på et bestemt område (NOX - Nitrogenoksid) at dette ikke lenger er et problem. Det gjenstår imidlertid å se hvor mye CO2 (karbondioksid) de slipper ut - så miljøfolket har mest sannsynlig stadig et godt argument bl.a der. 

Det er imidlertid ingen tvil om at de bilprodusentene som teknologisk er lengst fremme med stempelmotorene stadig er relevante og i Tyskland kan vi være ganske sikre på at dette kommer til å bli brukt for alt hva det er verdt. På den annen side tenker jeg at det egentlig ikke er et problem at elbilene og de beste fossilbilene lever side om side. For oss som forbrukere er det utvilsomt en god ting at vi kan velge mellom forskjellige teknologier når vi skal kjøpe en ny bil. Det som passer for person A passer ikke nødvendigvis like bra for person B osv... :)

Over til noe helt annet, men denne gangen definitifvt BMW relatert. Den nye 3-serien (G20) er akkurat introdusert i USA. Innstegsmodellen er 330i (altså ikke enklere og billigere modeller, men stadig veldig fine modeller som f.eks 318d, 320d, 318i og 320i) og kun automatgear er tilgjengelig. 3-serien er definitivt ikke hva den var, men så er den heller ikke så populær som den var i USA. Som Doug DeMuro påpeker pleide det å være en stor sak når den nye 3-serien kom på markedet (ikke bare i Europa, men også i USA), men slik er det ikke lenger. SUV'ene har tatt over dette markedet også og det generelle fokuset på elektriske biler blir bare større og større. Det største problemet med denne utviklingen er etter min mening faktisk hva folk dermed går glipp av når det gjelder meget bra kjøreegenskaper og kjøreglede på et høyt nivå. Om noen få år er dette et glemt/ukjent tema blandt folk flest og dette er faktisk litt trist å tenke på... :(

 

   

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på hvor lavt det relative gjennomsnittet er for utslipp av NOX i denne oversikten er det nok ganske mange dieselbiler som sliter litt. Vår 2017 Citroën C4 Picasso har f.eks et NOX utslipp på 52 mg/Km. Dette er langt under grenseverdien for Euro 6d-Temp (som er den mest moderne normen), men stadig høyt i denne sammenhengen. Utfordringen er at fokuset frem til nå har vært på CO2 og siden utslipp av CO2 og NOX i forbrenningsmotorer er funksjoner av hverandre er det vanskelig å få ned utslippet på begge gassene samtidig (selv om det kan se ut som om bl.a Mercedes-Benz og BMW nå langt på vei har fått til dette).

Opel mener jeg nå kun har PSA's HDi dieselmotorer og dermed har også Astra en motor som tilhører den samme motorfamilien som vår C4 Picasso. Forskjellen når det gjelder utslipp av NOX er trolig at vår bil er tyngre og har litt mer effekt, men det kan også skyldes andre ting som f.eks lande og avgiftstilpasninger.   

@laffe Nice. Man får jo ikke akkurat mindre lyst på en Alpina når man ser denne filmen... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...