Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Akkurat Audi TT har jeg aldri likt. Tror det er litt fordi jeg er mer interessert i teknikk enn i design og da blir en TT for meg bare en dyr Golf. Jeg har det samme problemet med Beetle.

Ellers så er krigsteknikk interessant, i vertfall sålenge man ser bort ifra ødeleggelsene de maskinene forårsaket. Noe som slår meg er hvor utrolig avanserte de flymotorene var. Hvis man ser på en sprengskisse av en Merlin så er det helt utrolig at de hadde ressurser til og lage noe slikt under krigen. Det samme med  DB 605A motoren. Bare innsprutningspumpen er jo er ingeniørmessing mesterverk.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig i hva du påpeker i dette innlegget @Rune-K ... man må dessverre nesten ignorere hva som var/er det egentlige formålet med krigsmaskiner for å kunne se hva som er fantastisk med teknikken/mekanikken. Når dette er nevnt mener jeg ikke at vi bare skal glemme dette for konsekvensene var/er dramatiske og ukomfortabelt å tenke på.

Det er ingen tvil om at kriger generelt akselererer utviklingen av tekniske nyvinninger og nettopp Rolls-Royce Merlin og  DB 605A motorene er gode eksempler på dette. Det er helt utrolig så fort den tekniske utviklingen gikk de få årene mellom første og annen verdenskrig (altså fra 1918 til 1939/40. Nesten enda mer utrolig å tenke på er utviklingen fra brødrene Wright's første ordentlige flytur (verdens første) i 1903/04 til f.eks Spitfire litt over 30 år senere. Grunnleggende har ikke flymaskiner endret seg så mye senere.

Mye teknikk i bilindustrien ble opprinnelig utviklet for fly som f.eks nettopp bensininnsprøytning, turboladere og ABS bremser. Historien om hvordan Merlin motorens forgasser i begynnelsen av den andre verdenskrigen druknet i bensin ved stup er interessant i dette perspektivet. Daimler Benz så dette problemet og utviklet derfor verdens første mekaniske bensininnsprøytning for DB 605A motoren. En variant av denne bensininnsprøytningen ble senere brukt i Mercedes-Benz W198 300 SL Coupé som verdens første i en bil i 1954.           

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎06‎.‎10‎.‎2019 den 22.32, Kvasi skrev:


Det pleier dessverre å være dårlig med forvarsel i god tid, men får dere til å ta turen en gang denne skal på vingene anbefales det på det varmeste. Nydelig fly og helt sinnsyk lyd, SR71 er nok det eneste jeg har sett/hørt som kan måle seg på barskhet.

http://www.starfighter.no/

ble litt nysgjerrig på når og hvor du fikk sett sr71, er ikke akkurat no typisk fly på noe slags airshow.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Locheed SR-71 Blackbird føyer seg sammen med f.eks Aérospatiale/BAC Concorde og i relativ forstand Apollo programmet (månelandingene) vedr. hva som var teknisk mulig allerede på 60 og 70-tallet. Jagerfly (til rekognosering) som kunne fly i 3540 Km/t, passasjerfly som kunne fly i 2179 Km/t og romraketter som ni ganger fraktet totalt 24 astronauter til månen (12 stk. gikk på månen). På tre av ekspedisjonene (Apollo 15, 16 og 17) ble det sogar benyttet månebiler (Lunar Roving Vehicle (LRV)) som tilsammen tilbakela en distanse på ca. 90 Km på månens overflate.

Sett med dagens øyne virker slike bragder nesten surrealistiske iom. at vi ikke har slik teknologi tilgjengelig i dag. Dette betyr ikke at vi ikke er istand til å utvikle tilsvarende teknologi i dag, men den er ikke lenger umiddelbart tilgjengelig. Noe har nok gått i glemmeboken, mens annet har blitt redundant/overflødig. SR-71 ble redundant etterhvert som satellitt og droneteknologien ble bedre og Concorde ble primært utfaset pga. økonomi og nye miljøkrav. Månen ble mindre interessant etterhvert som lav rombane ekspedisjoner (les: Skylab/Mir/ISS og romfergene) og det dype rom (f.eks Voyager 1 og 2) ble mer interessant for spesielt NASA.

På den annen side har NASA nå varslet at de vil tilbake til månen med astronauter innen 2024. Det er i dag også større interesse for supersoniske passasjerfly så mye tyder på at vi etterhvert vil få oppleve litt av den tekniske storhetstiden fra spesielt 70-tallet... :)  

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de av dere som ikke har fått det med seg eller glemt det - i dag er altså dagen der vi endelig får en slags fortsettelse på den fantastiske TV-serien "Breaking Bad", som handler om familiefaren og læreren Walter White som får lungekreft og bestemmer seg for å koke metamfetamin i en bobil sammen med den tidligere skoleeleven Jesse Pinkman for å finansiere familiens økonomiske fremtid.

Ting går imidlertid fort veldig galt og etter flere voldsomme episoder med lokale narkobaroner ender Walter White selv opp som den største av dem alle i form av sitt alter ego Mr. Heisenberg. Jesse blir etterhvert tatt til fange av en gruppe nynazister som tvinger ham til å koke metamfetamin og Walter White dør (tilsynelatende) etter å ha blitt truffet av et prosjektil da han med et slags selvkjørende maskingevær dreper nynazistene. Det siste vi ser er at Jesse Pinkman slipper fri og kjører vekk.

Forfatteren og produsenten av TV-serien, Vince Gilligan, har nå laget en spillefilm på knapt to timer som tar opp tråden der TV-serien slutter og premieren er i dag på Netflix. At forventningene er temmelig store er mildt sagt en underdrivelse. TV-serien var enormt populær da den ble vist i perioden 2008-2013 og har siden ligget på toppen av listene over TV-serier på Netflix. Jeg har sett serien 5-6 ganger og enkeltepisoder enda flere ganger. Det er en spennende historie som er fantastisk bra filmet og spilt av skuespillerne. Anbefales... :)  

   

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående Audi TT - leste nettopp en artikkel i et amerikansk bilblad (tror det var Car and Driver) der Audi TT var med på listen over fremtidige klassikere med potensiell verdiøkning. Sett med amerikanske øyne. 

Har alltid hatt sansen for designet og spesielt interiøret, men teknikken er med 2019-øyne ikke det helt store - flåsete sagt en litt oppjazzet Golf 4 GTI. Dog var det en potent og konkurransedyktig bil når den var på markedet, og i typisk VAG-stil var den sjeldent best på noe i tester, men sammenlagt havnet den ofte i toppen pga totalpakken (i likhet med Golf, Passat, Touran…).  En periode ble den godt kjent for tilbakekalling i forbindelse med overstyring i høye hastigheter på Autobahn. TT manglet ESP, men fikk vel ettermontert en liten spoiler for økt stabilitet i svinger hvis jeg husker korrekt.           De siste årgangene fikk motoren TT fortjente, 3.2 V6. Dog tror jeg disse kom standard med DSG, så på den måten kom vel aldri første generasjon TT ordentlig inn i sportsbil-varmen.  

Og apropos 90-tallets sportslige alternativer...Har fått tilbakelagt nesten 7000km med Z3 M Roadsteren jeg kjøpte. Et interessant bekjentskap for å si det sånn - den er jo relativt original med unntak av KW-understell. Hadde ingen erfaring overhodet med Z3 før jeg kjøpte denne, men hadde 150 000km bak rattet på MX-5 NA som inspirasjon.  M Roadsteren har ikke skuffet, den har sjarm i bøtter og spann og går som et skudd med et drag som aldri avtar før turtallssperra. Skikkelig sjarmtroll.

Den krever definitivt en habil sjåfør for å få ut potensialet langs landeveien, spesielt på vått føre. Bilen er faktisk direkte farlig på våt vei, og hekken kommer stort sett når som helst selv med gode dekk. Jeg har kjørt mye aktivt med den på våt vei (det har regnet stort sett hver dag siden juli), og man må ofte være tålmodig og ha respekt for bilen - sånn sett er den ganske lik 911en jeg hadde. Det er artig med en bil som må "temmes" og som ikke nøler med å hive deg i grøfta hvis du slurver. 

Av "negative" ting som kan nevnes - på tross av at bakstilling har vært gått over er den fortsatt nervøs ved nedbremsing - dette merkes ekstra godt siden man sitter rett ved bakhjulene, så full nedbremsing fra høye hastigheter kan være ubehagelig på tross av at den stopper på en femøring. M Coupe er 2.7 ganger så stiv som Roadster, så det sier kanskje seg selv at Roadster kan bli ustabil under press. Mistenker at aggressive hjulvinkler har noe av skylden. 

M Roadsteren er også umiskjennelig tysk (selv om den er bygd i USA) - i forhold til NA er den gode 300kg tyngre (og bredere/lengre), og det kjenner man. Den er "seigere" og mer "solid" på godt og vondt - bilen mangler den umiddelbare responsen som NA har, spesielt styringen gir bittelitt mindre feedback. Ingen tvil om at MX-5 NA er et mesterverk av en bil. 

Førersetet synes jeg gir for dårlig side- og lårstøtte, så her skulle jeg gjerne hatt sportstolene fra E46 Coupe. Et ratt som ikke kan justeres verken i lengde eller høyde hjelper heller ikke på kjørestillingen...En annen ting er at bagasjerommet er knøttlite og rommer knapt en gymbag og en halvfull Kiwi-pose. I likhet med NA har den batteriet bak, og mens NA i tillegg har reservehjul har M Roadster kun skum. Så det er en mindre praktisk bil sånn sett. 

Savner også vippelyktene fra NA. Har alltid likt følelsen av å være Don Johnson bak rattet på Ferrarien i Miami Vice når man vipper opp lysene, dette har ikke M Roadsteren. Dog har den et langt, majestetisk panser med en perle under panseret og et design som tåler tidens tann godt.  

Nå ble det mye negativt her, men M Roadster føles på mange måter som kjærlighetsbarnet til 911 og NA. En seriøs og ordentlig tysker i dress som unntaksvis kan gå full retard med slipset rundt hodet... 

IMG_4405____.jpg

IMG_4435____.jpg

rambo.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Audi TT (8N) er på alle måter rent teknisk en Golf IV og har ikke veldig mye annerledes kjøreegenskaper, men man sitter litt lavere og måten spesielt dashboardet er designet gir definitivt en mer sportslig følelse enn Golf IV. Både ASR og ESP ble standard sammen med den lille vingen bak etter miseren med for dårlig stabilitet i høye Autobahn hastigheter.

BMW Z3 eller E36/7 som er internnummeret for roadsteren (E36/8 er coupé varianten) er definitivt en kul litt eldre BMW modell i dag. Jeg er ikke 100% overbevist når det gjelder designet, men selve konseptet er interessant i et historisk perspektiv. BMW bygger dessverre ikke slike biler lenger - sammen med små 3-serier som E36 og E46 samt etterfølgeren E85 Z4. 

Jeg savner også vippelys og tenker at nettopp vippelysene var det som minnet mest om mine tidligere Porscher 924 og 944 da jeg hadde min MX-5 (NA) Miata. Slike detaljer betyr mer enn man skulle tro og ga bilene litt mer karakter enn alminnelige biler. 

Det er hyggelig at du tar deg tid til å fortelle hvordan du opplever og trives med dine biler... :)  

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe...apropos vippelys og at slike detaljer ga bilene mer karakter og at de dermed ble mer spesielle. Mat Watson i Carwow mener det samme om hvordan han kan kontrollere Bentley statuen/emblemet på grillen av den nye Flying Spur til å gå opp eller ned via en liten pad fra baksetet. Kanskje litt "far fetched" for de aller fleste, men utvilsomt kult.

Åhh... resten av bilen er forresten også ganske kul. Jeg ville heller hatt en 2020 Flying Spur enn en Rolls-Royce ekvivalent eller en ditto kostbar SUV. Inntrykket denne modellen gjør på gaten er nesten ubetalelig hvis man trives med den slags.

Jeg tenker at "Julsang" fra Cantate Domino som vises i den aktuelle bilens musikkspiller i videoen passer bra. En Flying Spur er sannelig noe man kan ønske seg til jul... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nevnt før at jeg holder til i samme nabolag som Trond Mohn, som tidligere kjørte Bentley i mange år, men nå en stund har kjørt RR Ghost, og sistnevnte synes jeg har en fantastisk tilstedeværelse på veien i forhold -etter min mening. Tror den tilstedeværelsen og egenarten hadde avgjort for min del, selv om jeg nok hadde klart å kose meg med Bentleyen over. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at biler som f.eks Bentley Flying Spur er ganske fascinerende. Èn ting er selve fremtoningen bilene representerer ved at de er temmelig store uten å være SUVér og de ser derfor kostbare ut "by design". En annen ting er luksusnivået disse bilene representerer ved utstrakt bruk av kostbare materialer. En tredje ting er ytelsene bilene har og bare det at Flying Spur kan oppnå hele 330 Km/t er såpass ekstremt at det er fascinerende i seg selv. Så er det den enorme prisen på bilene som gjør at selv påkostede bilmodeller som f.eks M760Li xDrive virker billige og alminnelige. Biler som Bentley Flying Spur og Rolls-Royce Ghost er for de som virkelig har mye penger og/eller posisjoner - og ikke minst ønsker å vise verden at de har dette.

Akkurat det siste kan man mene ganske mye om, men når man ser disse bilene på veien ved siden av f.eks 5 og 7-serier blir man ikke i tvil om nivået bilene representerer. De spiller i en klasse for seg selv og man føler seg liten ved siden av. Nettopp dette er et viktig poeng med f.eks Bentley og Rolls-Royce. Det handler om klasseforskjeller og vi skal bli minnet om dette når vi ser disse bilene. Det er det samme fenomenet med f.eks Lamborghini og Ferrari. Designet er bevisst dramatisk for å imponere på en helt annen måte enn f.eks med en Porsche 911 Turbo selv om den er like hurtig eller til og med hurtigere. Porsche har en annen tradisjon og henvender seg til en annen type kunder.

Apropos Porsche så er det ikke hver dag at vi ser modeller som koster 925000 USD (ca. 10 millioner NOK), men vil du ha en Porsche 924 Carrera GTR er dette hva du må betale. Jeg har skrevet litt om denne racingmodellen tidligere i tråden og det er interessant at den er basert på den billige og lite ansete modellen 924. Den har den samme (dog kraftig ombyggede) rekkefireren på 1984 cm3 og 125 HK som originalt ble benyttet i 924 (altså ikke den større "ekte" Porsche rekkefireren på 2479 cm3 og 163 HK som originalt ble benyttet 944).

Internnummeret for 924 Carrera GTR er 939 så helt korrekt er navnet på modellen egentlig Porsche 939, men dette er det få som vet i dag. Motoren yter 375 HK og 405 Nm. 0-100 Km/t var i den lave enden av 4 tallet og topphastigheten var 293 Km/t (altså i 1981)... :)

https://www.thedrive.com/news/30473/texas-porsche-dealership-asking-925000-for-1981-porsche-924-carrera-gtr

porsche-924-front-side-1-693723.jpg

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom tilfeldigvis til å ta en titt på en test av 2019 Mercedes G63 AMG. Anbefaler dere spesielt å sjekke ut akselerasjonstestene i videoen fra  ca 4.00 min. Helt sinnssykt å se hvor rask denne mursteinen er! Unik bil med sjarm i dagens marked. 

 

 

Endret av Werther
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at det er ganske imponerende hvordan Mercedes-Benz har bygget en helt ny Geländewagen (W463) uten å endre stort på det originale designet fra 1979. Dette designet er ikonisk og jeg kan forstå hvorfor de ikke ønsket å endre mye, men på en måte - spesielt med tanke på den nye Land Rover Defender - burde Mercedes-Benz kanskje ha vært litt mer modige og innovative. På den annen side er det gamle designet stadig veldig populært og veldig "Geländewagen" eller G-klasse som mange foretrekker å si i dag siden begrepet Geländewagen åpenbart er for vanskelig å uttale i den engelsk språklige delen av verden.

Jeg liker spesielt hvordan den nye Geländewagen setter seg kraftig bak under akselerasjon. Dette minner litt om eldre Mercedes-Benz modeller fra 70 og 80-tallet som f.eks W123 og W126 samt forgjengeren W116. Denne knelingen under akselerasjon var den gangen veldig karakteristisk for Mercedes-Benz og et tydelig kjennemerke (spesielt med litt kraftig motor).

Jeg satt forøvrig på med en Geländewagen for første gang så tidlig som i 1983. Det var en lang W460 300GD (med en sugediesel rekkefemmer på 3005 cm3 og 88 HK - forøvrig konstruert av Ferdinand Piëch) uten vesentlig utbygging av hjulhusene (altså en helt original Mrk.I). Vi var fire venner fra 1 klasse på videregående som skulle på hyttevandring fra Valdres til Hemsedal. Det siste stykket i Valdres nord for Fagernes var ren off-road for å komme høyt til fjells på det som praktisk talt var et kutråkk, men bilen hadde ingen problemer med å forsere slike utfordringer. Jeg fikk senere ganske mye erfaring med tilsvarende når det gjaldt mine klassiske Land Rovere (Serie III), men det er ingen tvil om at Geländewagen W460 var en mye mer kapabel og moderne firehjulstrekker. Den tok seg frem der Land Roverne måtte ha litt hjelp med understøttelse av hjulene i form av f.eks stener eller annet fast materiale.

En Geländewagen W460 og etterfølgeren W461 (og da spesielt "Professional" variantene) er i dag høyt verdsatt som klassikere/veteranbiler. De er dyre hvis de er originale og i god stand. Jeg tenker at f.eks en helt original W460 lang 280GE med twincam rekkesekseren M110 som i denne modellen yter 156 HK er en veldig fin klassiker hvis man først vil ha en Geländewagen. Denne DOHC bensinrekkesekseren på 2746 cm3 har et fantastisk lydbilde (nesten på nivå med BMW's M30 rekkesekser med fri blås uten katalysator og andre restriksjoner). Bensinforbruket er av en annen verden i forhold til i dag (rundt 1,3-1,8 liter/mil), men reelt sett har dette liten betydning hvis man har en gammel klassiker... :)

gallery_38233_76_151441.jpg    

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at den nye helelektriske Peugeot e-208 er en interessant bil i dette segmentet. Den har ganske avansert teknikk og design samt en fornuftig rekkevidde til en pris av kun 256000 NOK. For dette får man 340 Km WLTP rekkevidde (50 kWh batteri), 136 HK, 300 Nm, 0-100 Km/t på 8,1 sekunder og 150 Km/t topphastighet. 

Det nye er at nå kommer de store europeiske bilprodusentene på banen med glimrende og økonomisk tilgjengelige elektriske bilmodeller som f.eks e-208. Små elektriske biler i denne klassen har frem til nå vært... for å si det forsiktig... direkte mindreverdige (altså ikke verdt pengene), men nå endres dette med bl.a Peugeot e-208 og ikke minst VW ID.3.

Vi snakker mest sannsynlig om bilmodeller som totalt vil endre markedet - for med disse modellene vil mange flere ha råd til elektriske biler eller kanskje mest viktig... vurdere å bytte ut bruksbilen/pendlerbilen med en elektrisk bil uten å gå vesentlig på kompromisser med hva de ellers er vant til. Dette er viktig både i relasjon til miljøet og praktisk bruk. Jeg har et ambivalent syn på elektriske biler. De beste er uten tvil et fornuftig alternativ til alminnelige biler, men de skal være økonomisk tilgjengelige for alle motsatt f.eks Tesla Model S (som i relasjon til antall kroner er en kostbar bil) og som frem til nylig vel fortjent har stjålet all oppmerksomhet. Model 3 er definitivt et stort skritt i riktig retning for Tesla, men den er for dyr hvis vi sammenligner med e-208 og ID.3. Med andre ord billige bruksbiler som f.eks nettopp 208 og Polo samt budsjett varianter av Golf (som det selges store mengder av). 

Jeg synes at Peugeot virkelig har funnet tilbake til et sexy design på deres bilmodeller slik de hadde på 80 og 90-tallet med modeller som 205, 306, 405 og tildels 406. Den nye 508 har et fantastisk design, men opererer dessverre i en vanskelig klasse (les: "brød og melk" firmabilklassen). Jeg tror imidlertid at den nye 208 og spesielt som e-208 vil ha mye bedre sjanser for å lykkes kommersielt (ikke til forkleinelse for 508 for den modellen er uten tvil meget bra også i relasjon til f.eks Passat).

 Jeg har hatt mange Peugeot modeller (205, 106, 306, 405 og 406) og jeg liker Peugeot. Jeg har også hatt et par Citroën modeller (C5, C4 Cactus og C4 Picasso). Det som imidlertid forstyrrer bildet for min del er det nye PSA bilmerket DS (PSA er morselskapet til Peugeot, Citroën, DS og Opel akkurat som VAG er morselskapet til VW, Audi, Skoda, Porsche m.fl.). Jeg har problemer med å forstå hva som er så spesielt med DS i relasjon til Peugeot (bortsett fra at designet på DS modellene minner litt mer om Audi) og umiddelbart tenker jeg at mange "quirks and features" på DS modellene er hentet fra det som spesielt kjennetegnet Citroën. Dagens Citroën modeller er merkelige og bare en en skygge av seg selv i forhold til hva de var tilbake da spesielt modeller som DS, CX, SM, XM og C6 var på markedet.

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...